Week 25 pregnancy

שבוע 25 להריון: התפתחות התינוק שלך

נראה כמו תינוק. עורו של התינוק (או התינוקת) עדיין דק, מקומט וחיוור ויחד עם זאת, בשבוע 25 להריון, בכל יום נוספים שכבת שומן ושרירים, שעוזרים להחליק את הקמטים. הנימים שהנם כלי דם זעירים, מתחילים להתפתח מתחת לעור, והם אלו שיעניקו לו גוון ורדרד.

התפתחות המוח. המבנה השכבתי של קליפת המוח, מתחיל להיווצר. עם זאת, רוב הפעולות עדיין נשלטות על ידי אזורי מוח אחרים, שהתפתחו הרבה יותר מוקדם. בנוסף למוח, חלקים אחרים של מערכת העצבים ממשיכים להתפתח. מערכת חשובה זו תסייע לתינוקך ללמוד כיצד לקבל מידע מהעולם החיצון, לעבד אותו ולהגיב.

פמפרס פרמיום

מישהו שומע אותי? האם תהית אם התינוק יכול לשמוע אותך? ובכן, בשבוע 25 להריון השמיעה שלו או שלה מתפתחת במהירות. בשלב זה, לצלילים מוכרים כמו הקול שלך יכולים לגרום לתגובה של תזוזת התינוק או שינוי תנוחה ברחם. תני לזה הזדמנות! את ומי שלצדך יכולים לשיר או להקריא סיפור לתינוק שבבטנך, במטרה להרגיל אותו לקולותיכם. בשבוע 25 להריון, יש סיכוי גבוה יותר שתחושי בתנועות, כשאת עצמך לא בתזוזה. ישנם מקרים בהם תרגישי את התינוק פעיל יותר או פחות, בשעות מסוימות.

מהו גודל העובר בשבוע 25 להריון?

העובר שלך בגודל של דלעת ערמונים. בשלב זה משקלו אמור להיות כ-700 גרם ואורכו כ- 34 סנטימטרים.

embryoimage-week25-700

מה עובר על הגוף שלך בשבוע 25 להריון

השליש השלישי עוד רגע כאן. התינוק שלך הולך וגדל בכל יום, מה שאומר שגם את. בשבוע 25 להריון, ניתן לאמוד את גובה הרחם על פי המרחק בין עצם החיק שלך לחלק העליון של הרחם - ככל הנראה בערך 25 ס"מ. גובה זה יימדד בביקור הבא שלך אצל הרופא/ה,

גדילת הרחם. הרחם הגדל מפעיל בשלב זה לחץ גדול יותר על הבטן ועל האיברים האחרים שלך, מה שעלול להוביל לבעיות בעיכול ואף לעצירות.

באיזה חודש לדעתך, את נמצאת בשבוע 25 להריון? תלוי איך מחלקים את השבועות. על פי טבלת שבועות ההריון לפי חודשים ושלישים שלנו, את ממש באמצע החודש השישי.

בדיקת סוכר בדם. בבדיקת זו, המתבצעת בדרך כלל בין שבועות 24-28, מחפשים סימנים לסכרת הריון, מצב רפואי בו רמת הסוכר בדם גבוהה. בדיקה אבחנתית לסכרת (OGTT) יכולה להתבצע על פי הצורך והסיכון, בכל שלב של ההריון. בדיקות סוכר בדם, הבוחנות את תגובת גופך לצריכת סוכר, כוללות: בדיקת העמסת סוכר 50 גרם, או העמסת סוכר 100 גרם. התוצאות מספקות לרופא/ה מידע חשוב, לגבי התפתחות מחלת סכרת היריון והסיכון ללקות בה.

דלקת בדרכי השתן. כ-8% מהנשים בהריון, סובלות מדלקת בדרכי השתן בהריון, ישנם מקרים בהם היא אפילו לא תורגש כלל. התסמינים כוללים: השתנה תכופה, צורך דחוף להטיל שתן, ריח לא נעים של השתן, דם או ריר בשתן, כאב או צריבה בעת מתן שתן וכדומה. אם את חווה אחד או יותר מהסימפטומים האלו, צרי קשר מידי עם הרופא/ה שלך. דלקת בשתן ניתנת לריפוי בקלות, אבל עלולה לגרום לסיבוכים רציניים כולל זיהום בכליות, אם לא מטפלים בה במהלך ההריון.

שבוע 25 להריון - הסימפטומים

סיאטיקה (אישיאס). ככל שהרחם שלך גדל, הוא יכול להפעיל לחץ על העצב הסיאטי שמקרין לרגל. מצב זה עלול לגרום לכאבים במפרק הירך ובגב התחתון, בשבוע 25 להריון או בחודשים שלאחר מכן. ניתן לנסות ולהקל על הכאב על ידי הנחת קרח או קומפרסים על האזור. אפשר גם להתייעץ עם הצוות הרפואי, לגבי ביצוע תרגילי מתיחה שעשויים לעזור, כך גם לגבי נטילת תרופות. החדשות הטובות הן כי הכאבים הללו, בדרך כלל נרגעים לאחר הלידה. עד אז, אם את סובלת מקהות תחושתית ברגליים ו/או בכפות הרגליים, ללא כל יכולת להתגבר על הכאב, חשוב שתיידעי באופן מיידי את הרופא/ה שלך.

עצירות. בשבוע 25 להריון, הרחם הגדל יכול להתחיל להפעיל לחץ גם על פי הטבעת שלך. לחץ זה, בשילוב רמות גבוהות של ההורמון פרוגסטרון, עלול לגרום לעצירות - פעילות מעיים נדירה או צואה קשה במיוחד. גם נטילת תוסף ברזל, יכולה לתרום למצב של עצירות. כדי לסייע במניעת עצירות או במטרה לנסות להקל על אי הנוחות, מומלץ לאכול מזונות המכילים סיבים תזונתיים, כדוגמת פירות וירקות ולחמים או דגנים מלאים ולהקפיד על שתייה מרובה.הליכה או קיום פעילות גופנית אחרת, יכולות גם כן לעזור לתפקוד מערכת העיכול. זכרי כי עליך להתייעץ עם הרופא/ה שלך, לפני שאת מתחילה לעשות ספורט מכל סוג שהוא.

רפלוקס (צרבת). הורמוני ההריון (כן.. כן... אנחנו מתכוונים אליך, מר פרוגסטרון!) יכולים לגרום להתרופפות של השסתום השומר על האוכל בקיבה. כתוצאה מכך, תוכן הקיבה עלול לנוע חזרה לכיוון הוושט, דבר שיכול לגרום לצרבת. כדי לטפל בתופעה, נסי לאכול ארוחות קטנות ותכופות יותר ולהימנע מאוכל חריף, או מאכלים אחרים שעלולים לגרום לריפלוקס. מוזמנת לקבל מידע המתייחס לתזונה המומלצת בהריון: תזונה נכונה בהריון - מה כן לאכול בתקופה זו ובנוסף, ממה כדאי להימנע וזה אומר - מה אסור לאכול בהריון.

התכווצויות ברגליים. ישנן אמהות לעתיד שמוטרדות מהתכווצויות ברגליים, שעלולות להופיע במהלך השליש השני, ולא פעם מורגשות במהלך הלילה. נסי לבצע פעילות גופנית מתונה (באישור רופא/ה כמובן), ולמתוח את שרירי השוקיים לפני שאת הולכת לישון, כדי למזער את אי הנוחות. רחצה באמבטיה פושרת (שוב.. באישור רופא/ה) או הנחת קומפרס (רטיות קרות) על האזור הכואב, יכולות גם כן לעזור לך להרגיש טוב יותר, במידה ואת חווה התכווצויות ברגליים בשבוע 25 להריון.

שבוע 25 להריון – מה חשוב לקחת בחשבון

ניהול כאב במהלך הלידה. בשבוע 25 להריון, מומלץ לבחון את מגוון האפשרויות העומדות בפניך, בנושא ניהול כאבים בלידה. ישנן נשים שנעזרות באמצעים פשוטים יותר, ואחרות זקוקות לתרופות לשיכוך כאבים ואף להרדמה מקומית (מוזמנת לקרוא את הכתבה העוסקת בזריקת אפידורל - מה זה ואיך זה עובד). התייעצי עם הרופא/ה שלך וזכרי כי בכל רגע נתון, את יכולה לשנות את דעתך.

תגובות והערות. גם בשבוע 25 להריון, את עלולה לגלות שבטנך ההולכת וגדלה מעוררת לא מעט תגובות. חברים וזרים כאחד. כל דבר שקשור להריון, כולל גודל הבטן שלך בשבוע 25 להריון, משקלך, הרגלי האכילה והפעילות הגופנית שאת עושה או לא, הוא עניינך בלבד (בשיתוף הרופא/ה כמובן). לכן, אין צורך להגיב. אם השאלות או ההערות הבלתי רצויות גורמות לך להרגיש אי נוחות מסוימת, את יכולה לענות תשובה לקונית כמו: "תודה על דאגתך "ולהמשיך הלאה.

שגרת אימונים בהריון. אם את סובלת מכאבים ונהגת להתאמן לפני ההריון, נסי להתאים את שגרת האימונים שלך למצבך החדש. כדור פיזיו הוא כלי נהדר שיכול לעזור לך לבצע תרגילי הריון, כולל מתיחת הגב, השרירים, הידיים והכתפיים שלך, בין היתר. לפני שאת מתחילה לבצע כל סוג של פעילות גופנית במהלך ההריון, חשוב שתקבלי את אישור הרופא/ה שלך, שיוכלו גם לייעץ לך בנוגע לתרגילים קלים ובטוחים. כך גם לגבי תרגילי יוגה עדינים, שיכולים גם כן לסייע בהקלת הכאב.

הדרכת הורים. אם עדיין לא עשית זאת, כדאי שתבחני הצטרפות לקורס הכנה ללידה ו/או הדרכת הורים, שיעניקו לך מידע וכלים על תקופת ההריון, ההכנה ללידה, מהלך הצירים וירידת מים, שיטות שונות לניהול הכאב (כדוגמת משככי כאבים בלידה) ועוד. ישנם העוסקים גם במתן מידע על הטיפול בתינוק לאחר הלידה, החל מהזנה (הנקה או תמ"ל), רחצה, שינה ועוד. אחד הנושאים שחשוב שתלמדי הוא כיצד להרדים את תינוקך, גם כדי להפחית את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה (SIDS). בתור התחלה, התינוק שלך צריך להיות מונח תמיד על גבו, על משטח יציב וללא שמיכות או צעצועים בעריסה. מוזמנת לקבל מידע נוסף על מוות בעריסה, ואיך ניתן להפחית את הסיכון.

ישנם לא מעט קורסים והדרכות, של קופות החולים, מטעם בתי החולים או פרטיים. חשוב שתבחני את המסגרות השונות, כדי לבחור בזו שתתאים לך מבחינה כלכלית ורעיונית.

שבוע 25 להריון: מה חשוב לשאול את הרופא/ה

  • מתי עלי לעשות בדיקת העמסת סוכר בהריון? ברוב המקרים בין שבועות 24-28, כדי להעריך את הסיכון לאבחן סכרת הריון במידה ויש.

  • חוויתי דימום בהריון. האם זה נורמלי? דימום בשלב זה של ההריון יכול להיות בגלל משהו קל יחסית כדוגמת דלקת בצוואר הרחם. יחד עם זאת, בכל מקרה של דימום בהריון, חשוב שתפני לרופא/ה.

  • מה עליי לדעת על צירים מוקדמים? הרופא/ה שלך יכולים לספק לך את כל המידע המתייחס לנושא של צירים מוקדמים, סימנים ללידה מוקדמת ואף לייעץ לך מה לעשות, במידה ואת חווה תסמינים אלו.

  • כמה זמן אוכל להמשיך לעבוד?

שבוע 25 להריון - הצ'ק ליסט שלך

  • בדקי את כל האפשרויות העומדות בפניך, ושוחחי עם הרופא/ה שלך על כל הדרכים שיכולות להקל על הכאבים במהלך הלידה.

  • אם עדיין לא עשית זאת, חשוב שתשקלי להירשם לקורס הכנה ללידה.. שיעורים אלו יכינו אותך למה שצפוי לך במהלך הלידה ולעיתים גם אחרי שהתינוק יוצא לאוויר העולם.

  • התחילי לתכנן את חופשת הלידה שלך.

  • למידע נוסף על בנק דם טבורי, שוחחי עם הרופא/ה שלך, במידה ואת מתעניינת בנושא.

  • התכונני להתחיל לעקוב אחר תנועותיו של תינוקך, כאשר תתבקשי לעשות כך על ידי הרופא/ה שלך, שיכולים לתת לך את כל המידע החשוב. רשמי את זמן ההתחלה והסיום של כל מדידה, ואת כל התנועות שאת מרגישה בזמן נתון.המדריך המלא שלנו בנושא 'מעקב תנועות עובר', יכול לעזור לך להבין יותר.

  • הירשמי לקבלת טיפים לשבועות הריון.

    איך כתבנו את המאמר

    התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.