האם בטוח לשתות אלכוהול ומשקאות מכילי קפאין בהריון?

בנוסף לשאלות על מזון – מה אסור לאכול בהריון ומה כן – יתכן שאת תוהה אם עלייך לסרב לכוס קפה, או אולי את מודאגת ששתית אלכוהול בשבועות הראשונים לפני שנודע לך שאת בהריון.

בתקופת ההריון עדיף להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול מפני שצריכת אלכוהול עלולה להגביר את הסיכון להפלה טבעית ולידת-מת, ובמקרה של צריכה מופרזת של אלכוהול, היא עלולה אף לגרום לתסמונת אלכוהול עוברית. הדבר הבטוח ביותר מבחינתך הוא פשוט להגיד לא לאותה כוס יין מרגע שנודע לך שאת בהריון, אך מה אם לא ידעת שאת בהריון ושתית?

למרות שבתקופת ההריון, שום כמות של אלכוהול אינה בטוחה עבורך, אם בכל זאת נהנית מבירה או יין מדי פעם לפני שידעת שאת בהריון, סביר להניח שלא נגרם לך או לתינוק שלך שום נזק חמור. הדבר החשוב הוא שתימנעי מצריכת אלכוהול מעכשיו ועד סוף ההריון. אם את עדיין מודאגת לגבי השפעות השתייה לפני שנודע לך שאת בהריון בוודאות, דברי על כך עם הרופא/ה שלך.

באשר לשתיית קפה, זה בסדר לצרוך מנות קטנות של קפאין. מרבית המומחים מסכימים שכל עוד לא חורגים מ-200 מ"ג ביום (כוס קפה של 340 ג'), אין בעיה. לגבי משקאות אחרים, כדי שתביני מהי מנה של 200 מ"ג קפאין - מדובר ב-4 כוסות (225 ג' לכוס) תה שחור, 6 כוסות תה ירוק, או 4 כוסות קולה.

אם אינך בטוחה, התייעצי עם הרופא/ה.

מה לגבי תה צמחים?

מאחר שאת רוצה לשמור על צריכת קפאין נמוכה, אולי תעדיפי תה צמחים. אולם עלייך לדעת, שאין הרבה נתונים על השפעותיהם של צמחי מרפא מסוימים על תינוקות מתפתחים. ליתר ביטחון, מוטב להימנע מתה צמחים עד שתקבלי אישור לכך מהרופא/ה שלך - כדאי אף לוותר על סוגי תה שסומנו כבטוחים לנשים הרות.

בשר בקר, עוף, נקניקים, או פאטה – מה אסור לאכול בהריון ?

כשאת בהריון, גופך רגיש יותר לחיידקים ולזיהומים. אחת המחלות הנישאות במזון ושנשים הרות נוטות להידבק בהן היא ליסטריוזיס. הגורם לליסטריוזיס הוא חיידק במזון, והמחלה עלולה לגרום להפלה, לידת-מת, או לידה מוקדמת. השתדלי להימנע מליסטריוזיס על ידי הימנעות ממזונות כמו נקניקיות, נקניקים, פאטה, ומעדני בשר מבושלים.

אם את רוצה לאכול מעדני בשר מבושלים, חממי את הבשר עד שיעלה אדים לפני ההגשה, או בחרי לאכול אותם בגרסה המשומרת בפחית או צנצנת.

בשר בקר ועוף הם חלק חשוב מתפריט בריא ומזין, אך עלייך לוודא שהבשר והעוף בושלו לחלוטין. אפשר להשתמש במד-חום מיוחד לבשר כדי לוודא שכל חלקיו בושלו היטב.

גבינה, חלב, או ביצים – מה אסור לאכול בהריון ?

מוצרי חלב דלי שומן, כמו חלב רזה, גבינת מוצרלה וגבינת קוטג' הם חלק חשוב מתזונה בריאה בהריון, אך עלייך להימנע מחלב וגבינות לא מפוסטרים בזמן ההריון. אלה עלולים לגרום למחלות שנישאות במזון, כמו ליסטריוזיס. ליתר ביטחון, הימנעי מגבינות לא מפוסטרות מסוג ברי, פטה, גבינות לבנות קשות, וגבינות כחולות.

בדומה למוצרי חלב, גם ביצים הן מזינות מאוד, אך עלייך להימנע מביצים נאות ולא מבושלות. ביצים נאות עלולות להיות מזוהמות בחיידקים מזיקים, מה שיכול להיות מסוכן לכל אדם, אך באופן מיוחד לנשים הרות.

מוטב להימנע ממזון שמכינים מביצים נאות או מבושלות חלקית, כמו בלילה לא מבושלת, רוטב הולנדז או מיונז ביתי, רוטב קיסר וליקר ביצים.

דגים ומאכלי ים – מה לא לאכול בהריון ?

אם את חובבת דגים ושואלת את עצמך מה אסור לאכול בהריון - תשמחי לגלות שמאכלי ים לא נמצאים ברשימת מאכלים אסורים בהריון ושתוכלי להמשיך ליהנות מהם. עם זאת, אך חשוב להיזהר בסוגי הדגים שאת אוכלת ולבדוק את מקורם. מאכלי ים עשירים בכספית (ראי רשימה למטה) מסוכנים למערכת העצבים המתפתחת של תינוקך, ולכן חשוב להימנע מדגים גדולים ובוגרים העלולים להכיל כמויות גבוהות של כספית.

בדגים לא מבושלים ורכיכות קיים סיכון מוגבר להכלת חיידקים מזיקים. יתכן שעולה בך השאלה לגבי סושי לנשים בהריון – למעשה, לא תצטרכי לוותר על סושי בהריון כל עוד את בודקת בקפידה את מרכיביו: יש סוגי סושי שמותר לאכול בתקופת ההריון, כמו סושי צמחוני או גלילי סושי עם דג מבושל או מאכלי ים מבושלים, כמו שרימפ טמפורה. אם את יושבת במסעדה או מזמינה משלוח, מומלץ גם לברר האם ניתן להזמין סושי לנשים בהריון שהכנתו מתבצעת בעמדה ובכלים נפרדים שלא באו במגע עם דג נא.

ליתר ביטחון, מוטב להימנע ממאכלי הים הבאים:

  • כריש

  • דג חרב

  • מקרל גדול

  • דג לבנה

  • דג נא

  • צדפות נאות מכל הסוגים

  • מאכלי ים מצוננים בקירור ולא מבושלים.

למידע עדכני על הדגים ממקור מקומי, בדקי במשרד הבריאות.

בעת הכנת דגים ורכיכות, חשוב גם לבשל:

  • דגים בטמפרטורה פנימית של 62 מעלות צלזיוס, עד שנתחי הדג נעשים שקופים.

  • שרימפס, סרטנים וצדפות סקלופ עד שצבעם נעשה לבן כמו חלב.

  • מולים וצדפות עד שהקונכייה נפתחת, ולהשליך את אלה שנשארו סגורים.

פירות וירקות – מה אסור לאכול בהריון ?

פירות וירקות הם חלק חשוב מכל תזונה מאוזנת, אך עדיין חשוב לרחוץ את כל הפירות והירקות הטריים כדי להיפטר מחיידקים מזיקים.

מרבית הפירות והירקות בטוחים לאכילה אם רוחצים אותם היטב, אך שימי לב שנבטים לא מבושלים כרוכים בסיכון גבוה יותר להעברת מחלות הנישאות במזון. בשונה מפירות וירקות טריים, נבטים גדלים בתנאי לחות וחום, האידאליים לצמיחה של חיידקים כמו סלמונלה, ליסטריה ואי. קולי. עדיף להימנע מנבטים טריים כמו נבטי אלפלפה, תלתן, ומש.

אם את רוצה לצרוך נבטים, הקפידי לבשל אותם היטב.

מלבד הזהירות מפני אכילת מזונות שיש בהם סיכון, או אכילת ביצים, בשר ודגים שאינם מבושלים, חשוב להקפיד על תזונה בריאה בהריון שתסייע לך לקבל את החומרים המזינים הדרושים לך בתקופת ההריון.

בנוסף לתזונה הנכונה בזמן ההריון, ישנן שאלות רבות שעולות במהלך ההריון. האם מותר לי לצבוע את השיער? האם מותר לי לטבול בג'קוזי? מוזמנת לקרוא את כל התשובות לשאלות הרבות שעולות במאמר 'מותר ואסור בהריון'.