אם גילית שאת בהריון, חלק מהשאלות הראשונות שלך בוודאי יהיו: איזה שבוע אני בהריון? באיזה חודש אני? מעבר לרצון לדעת את תאריך הלידה המשוער, הידיעה באיזה שבוע את בנוסף לביצוע חישוב גיל הריון יעזרו לך לעקוב אחר ציוני דרך במסע המופלא הנקרא הריון.

איך מחשבים איזה שבוע אני ואת תאריך הלידה המשוער?

אם את יודעת מתי היה היום הראשון של הווסת האחרונה, או את תאריך ההתעברות, הדרך הקלה ביותר לביצוע חישוב שבוע הריון היא בעזרת מחשבון הריון של פמפרס. עבור בדיקת שבוע הריון, מחשבון ההריון יוכל לתת לך אומדן לתאריך הלידה המשוער אך זכרי שהרופא/ה שלך יוכל/ תוכל לתת לך תשובה מדויקת יותר בביקורך הראשון למעקב הריון.

יש מספר דרכים לחשב את תאריך הלידה המשוער ולענות על השאלה "איזה שבוע אני":

  • המחזור החודשי האחרון: הריון נמשך על פי רוב 40 שבועות מהיום הראשון של הווסת האחרונה. וכך, מספר השבועות שחלפו מאז אותו יום אומרים לך באיזה שבוע של ההריון את כעת. חישוב שבוע הריון נעשה על ידי ספירת 280 יום (40 שבועות) מהיום הראשון של הווסת האחרונה.

  • תאריך ההתעברות: יש לשער שהרית בסביבות זמן הביוץ שלך, שחל סביב היום ה-14 של מחזור הווסת הממוצע, הנמשך 28 יום (גלי עוד על חישוב מועד הביוץ במאמר שלנו בנושא 'מחשבון ביוץ'). אם במקרה את יודעת את התאריך המדויק, ספרי 266 יום (38 שבועות) כדי לדעת את תאריך הלידה המשוער. עוד דרך היא להשתמש במחשבון ההריון של פמפרס, שיספור את הימים בשבילך.

  • אולטרסאונד: בשלב מסוים במהלך ההריון, יש לשער שתעברי סריקת אולטרסאונד. בדיקה זו מאפשרת לרופא/ה שלך לבדוק את הגדילה של העובר ולעקוב אחר ציוני דרך אחרים בהתפתחותו. היא גם נותנת את האומדן המדויק ביותר של שבועות הריון ושל תאריך הלידה הצפוי. שיטה זו היא האמינה ביותר עבור מענה לשאלה "איזה שבוע אני", והיא מועילה במיוחד אם אינך יודעת מהו תאריך המחזור האחרון שלך, או במקרה שהמחזור שלך לא סדיר.

כאשר מחשבים את שבוע ההריון, העובדה כי שבועות הריון אינם תואמים לגיל העובר עלולה לבלבל לפעמים. זכרי, קרוב לוודאי שההתעברות אירעה כ-14 ימים אחרי תחילת המחזור האחרון שלך, ואילו ההריון מחושב מתחילתו של אותו מחזור, אז יש הפרש של שבועיים. לדוגמה, כאשר את בשבוע השישי להריון, גיל העובר הוא ארבעה שבועות בלבד.

כלי שימושי לתקופת ההריון

אחרי שבדקתי איזה שבוע אני, האם תאריך הלידה יכול להשתנות?

במהלך בדיקות מעקב ההריון שלך, הצוות הרפואי יבדוק את התקדמות ההריון. אך אל תופתעי אם הרופא/ה ייתן לך תאריך לידה שונה במקצת מזה שחישבת בעצמך. בנוסף, כדאי לדעת שרוב התינוקות לא נולדים בדיוק בתאריך הצפוי. כל הריון הוא מיוחד, ורק אחוז קטן מהתינוקות נולדים בדיוק בתאריך המשוער. תינוקות נולדים בדרך כלל בין שבוע 38 לשבוע 42, וזה תקין לחלוטין שתינוקך יגיע בכל יום במהלך חלון הזמן הזה.

אם תינוקך נולד בלידה מוקדמת, הרופא/ה יוכל לייעץ לך לגבי כל טיפול נוסף שיידרש לתינוק. מצד שני, אם בסוף שבוע 42 תינוקך עוד לא נולד, הרופא/ה עשוי להציע לך זירוז לידה כדי לגרום ללידה וגינלית, או שידברו איתך על האפשרות של לידה קיסרית.

מה צפוי לי עד תאריך הלידה?

כעת שאת יודעת באיזה שבוע את, כדאי לדעת שמדברים על הריון במונחים של שבועות הריון ושלישים. הנה ציר זמן להריון שהכנו עבורך כדי להכיר את השבועות, החודשים, והשלישים של ההריון:

ImageIL-how-far-along-am-I

הנה כמה דברים שצפויים לך בכל שליש של ההריון:

שליש ראשון (שבועות 0-13): ייתכן שתבחיני בסימנים ראשונים של הריון, כמו בחילות בוקר וחשקים למזון. הרופא/ה יוכל/תוכל לאשר את ההריון ולקבוע לך ביקורי מעקב כדי לוודא שאת ותינוקך בריאים ובטוחים.

שליש שני (שבועות 14-27): שליש זה מכונה לרוב 'ירח הדבש' של ההריון. תרגישי שיש לך עודפי אנרגיה לעשות דברים ברשימת המטלות שלך, כמו למגן את הבית מפני סכנות לתינוק, להשתתף בשיעורי הכנה ללידה, ולבצע פעילות גופנית עדינה המתאימה להריון.

שליש שלישי (שבועות 28-42): את כמעט שם! ככל שהמועד יתקרב, תרצי להיות ערוכה ומוכנה לקראתו ולוודא שיש לך את כל הציוד הדרוש לתינוק. אך זכרי לנצל את הזמן הזה כדי להאט את הקצב ולנוח בכל הזדמנות אפשרית.

למה חשוב לדעת באיזה שבוע אני?

בהריון, לכל רגע יש משמעות וכך גם לגיל ההריון, מהשלב בו הבנת שנקלטת ועד לרגע הלידה. בדרך לתאריך הלידה המיועד, יש עוד לא מעט אתגרים, בדיקות והכנות שעליך לעבור. בכל שלב בדרך ישנן בדיקות חשובות שעליך לעבור, דווקא בשבועות מסוימים כדוגמת אולטרסאונד, סקירת מערכות או העמסת סוכר, ולכן חשוב שתדעי באיזה שבוע את נמצאת.

המועד המדויק של בדיקות אלה ואחרות, חשוב שיעשו בשבוע מסוים. המועד המדויק של ביצוע בדיקות אלה ואחרות, ייקבע במסגרת אבחון ההריון וההחלטה של הצוות הרפואי על המשך הטיפול, בהתאם לתוצאות שיכולות להעיד על מצב האם והעובר. בנוסף, ישנם שבועות שמציבים תאריך יעד לבדיקות, כדוגמת הבדיקות הגנטיות, אותן מומלץ לבצע לפני הכניסה להריון ועד שבוע 16 בהריון עצמו. כעת שאת יודעת באיזה שבוע את ואילו ציוני דרך חשובים מצפים לך במהלך ההריון, זכרי שתינוקך יהיה כאן בקרוב, ופרק חדש ומרגש עומד להתחיל. בין אם נחשפת לכך עדיין או שאנחנו קצת מחדשים, את ההריון מודדים בשבועות ובחודשים, מידע שחשוב להכיר ולהבין, ולשם כך את מוזמנת לקרוא את המאמר שלנו בנושא 'שבועות הריון לפי חודשים - כל מה שרציתם לדעת', הכולל טבלה מסודרת שתעזור לך לחשב את חודשי הריון לפי שבועות בצורה קלה, ולהבין את חלוקת פרקי הזמן במהלך ההריון.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.