מאת ד"ר ישראל הנדלר

חושבים על ילד? מראה של תינוק קטן בעגלה עושה לכם חשק? רגע לפני שנכנסים בין הסדינים, חשוב שתדעו איך נכנסים להריון, מתי אפשר להיכנס להריון, וכמה חשוב חישוב ימי ביוץ.

איך להיכנס להריון?

רבים שואלים איך להיכנס להריון? לשם כך חשוב לדעת את הבסיס: הריון מתרחש כאשר הזרע של הגבר מפרה את הביצית של האישה. כאשר הגבר מגיע למצב של שפיכה במהלך קיום יחסי מין, יכולים להשתחרר כ-300 מיליון תאי זרע. התאים נכנסים דרך הנרתיק של האישה ועוברים דרך צוואר הרחם אל החצוצרות. במידה והיה ביוץ (מצב בו השחלות של האישה משחררות ביצית אחת או יותר), יכולה להתרחש הפריה של הביצית באמצעות הזרע, דבר שיכול להוביל להריון והתפתחות עובר (אחד או יותר).

תהליך הביוץ

איך נכנסים להריון ומגדילים את הסיכוי שזה אכן יקרה? התשובה היא חישוב ימי ביוץ. ביוץ הוא מצב בו הביצית שהתפתחה במהלך המחזור החודשי, יוצאת מהזקיק של האישה הנמצא בשחלה ולחצוצרות. ברוב המקרים מתרחש הביוץ כשבועיים לפני המחזור החודשי ולכן, מומלץ לנסות להיכנס להריון בתקופה זו, או בסמוך למועד הביוץ, עדיף לפני שהוא מתרחש. מחשבון ביוץ, יכול לעזור לכם להיות מדויקים ככל האפשר. מתי מתקיים הביוץ? במידה והמחזור החודשי נמשך 28 יום מתחילת הווסת ועד תחילת הווסת הבאה, הרי שהביוץ מתרחש 14 יום לפני או 14 יום אחרי תחילת הווסת. אם המחזור נמשך 21 יום, הרי שהביוץ יתרחש 14 יום לפני הווסת, שבמקרה הזה הם 7 ימים לאחר הווסת. מחזור נמשך 35 יום לדוגמא הרי שהביוץ יתרחש 14 יום לפני תחילת הווסת, שהם 21 יום אחרי תחילת הווסת וכדומה.

מתי כדאי לנסות להיכנס להריון?

בנוסף לשאלה: איך נכנסים להריון, חשוב לדעת גם מתי לקיים יחסים כדי להיכנס להריון. בדרך כלל הזרע מחזיק מעמד בגוף האישה עד 3 ימים. לעומתו, הביצית הממתינה לו בחצוצרה, יכולה לשרוד רק 18-24 שעות. כאמור, בעזרת מחשבון ביוץ, תוכלו לנסות לתכנן מראש ואולי גם לדייק יותר.

חישוב ימי הביוץ – איך עושים את זה נכון?

גם עם מחשבון ביוץ וכדי להיות הכי מדויקים, כדאי להשתמש בערכה לבדיקה שמטרתה חישוב ימי ביוץ. הדבר יכול לעזור לכם לקבוע את הזמן בו יש לכם את הסיכוי הטוב ביותר להיכנס להריון. הבדיקה מגלה עלייה בהורמון הצהבה (LH), המופרש על ידי בלוטת יותרת המוח. רמת ההורמון היא הגבוהה ביותר במהלך הביוץ. עלייה ברמת ההורמון מסמנת שחרור הביצית מהשחלה.

את הערכה ניתן לרשות ברשתות הפארם ברחבי הארץ.

כיצד מבוצעת בדיקת חישוב ימי ביוץ?

הערכה כוללת בדרך כלל 5-7 מקלות, שיאפשרו לך לבצע אותה מספר פעמים, כדי להיות הכי מדויקת שאפשר. מועד תחילת הבדיקה, תלוי באורך המחזור החודשי שלך. בפועל את צריכה להטיל שתן על מקל הבדיקה, או למקם את המקל לתוך שתן שנאסף לתוך כלי סטרילי. צבעו של מקל הבדיקה ישתנה או יציג סימן חיובי במידה והביוץ מתקרב או קורה – תלוי בערכה.

מבולבלת? יש לנו עבורך מחשבון ביוץ אישי, שיעשה לך סדר, כולל: תאריך ביוץ, חישוב תאריך ביוץ, חישוב ימי ביוץ, מחשבון פוריות, איך מחשבים ביוץ, ביוץ, פוריות וכו'.

איך נכנסים להריון ללא חדירה? האם זה אפשרי?

בהחלט! גם אם הגבר גומר בחוץ, וזה אומר שהזרע לא אמור להיכנס לנרתיק, ישנה אפשרות למצב של שפיכה מוקדמת או מגע של עור בעור, שיכול הוביל לכניסה של כמה טיפות זרע לנרתיק. זכרו כי גם טיפה אחת - יכולה לגרום להריון. אמנם הסיכוי נמוך, כי הזרע של הגבר לא יכול להחזיק מעמד זמן רב באוויר הפתוח, ויחד עם זאת זה אפשרי. כשאתם חושבים איך להיכנס להריון, גם כך אפשר.

איך נכנסים להריון בזמן מחזור? האם אפשר להיכנס להריון בזמן מחזור?!

האם אפשר להיכנס להריון בזמן מחזור? כן, למרות שזה לא סביר. קיום יחסי מין ללא שימוש באמצעי מניעה, יכול להוביל להריון בכל עת במהלך המחזור החודשי, לפניו או אחריו, במיוחד אם את טועה בחישוב הימים. אין זמן "בטוח" בחודש, בו אתם יכולים לקיים יחסי מין ללא אמצעי מניעה, מבלי להסתכן בהריון ולכן התשובה לשאלה: האם אפשר להיכנס להריון בזמן מחזור? היא: כן.

סימנים להריון

אחרי שהבנתם איך נכנסים להריון, חשוב שתכירו מה הם סימנים נפוצים של הריון. הסימן העיקרי להריון הוא איחור במחזור חודשי אחד, שניים או יותר. ישנן נשים שחוות סימנים להריון לפני האיחור במחזור, ומצד שני, איחור במחזור לא תמיד מעיד על כניסה להריון. מחזור לא סדיר עלול להיגרם ממגוון סיבות.

סימנים ראשונים להריון, משתנים מאישה לאישה וכוללים אחד יותר מהסימפטומים הבאים:

  • דימום קל - הדבר קורה בדרך כלל בזמן ההשתרשות של הביצית המופרית (כ -6 עד 12 ימים לאחר ההתעברות), ושכיח ב 12 שבועות הראשונים של ההריון

  • שדיים נפוחים - נשים יכולות להבחין בכך שבוע עד שבועיים לאחר ההתעברות. שינויים הורמונליים יכולים לגרום לשדיים לכאב ולהרגשה של שדיים מלאים או כבדים יותר

  • בחילות ו / או הקאות - את עלולה להתחיל להרגיש בחילות ואף להקיא בין 4 ל 14 שבועות לאחר ההתעברות, סימפטום שיכול להימשך לאורך כל ההריון. יש המכנים את התופעה כ"בחילות בוקר", למרות שאת עלולה לסבול מכך, במהלך כל היום

  • עייפות - נשים רבות מרגישות עייפות רבה יותר בשלב מוקדם של ההריון, משום שגופן מייצר כמות גדולה יותר של הורמון הנקרא פרוגסטרון, אשר מסייע בשמירה על ההריון ומעודד את צמיחת בלוטות החלב בשדיים. בנוסף, במהלך ההריון לגוף דרושה כמות גדולה יותר של נוזל הדם, במטרה להעביר חומרים מזינים לעובר. את עלולה להרגיש עייפות, כבר בימים הראשונים אחרי ההתעברות

  • כאבי ראש - העלייה הפתאומית של רמת ההורמונים, עלולה לגרום לכאבי ראש בתחילת ההיריון

  • השתנה תכופה - הצורך לרוקן את שלפוחית השתן לעתים קרובות, שכיח אצל נשים רבות במהלך ההריון. בשבועות הראשונים להריון, מייצר הגוף את הורמון ההריוןהנקרא גונדוטרופין כוריוניי אנושי (hCG - gonadotrophin chorionic), אשר עלול להגביר את זרימת הדם לאגן הירכיים, מה שיכול לגרום לך לבקר הרבה יותר בשירותים

  • מצבי רוח - שינויים הורמונאליים במהלך ההריון, עלולים לגרום לשינויים קיצוניים במצב הרוח

  • תשוקה למאכלים מסוימים - ייתכן ותרגישי פתאום סלידה ממאכלים שאהבת עד כה, או רצון לטעום מזון חדש. זה יכול להמשך כל ההריון, או בחלק מהזמן.

חשוב שתזכרי כי סימני הריון רבים, עלולים להעיד גם על מצבים אחרי ולכן, חשוב שתבדקי בעזרת אמצעים אובייקטיביים, האם את בהריון.

בדיקות הריון וערכות בדיקה להריון

אחרי שהבנו איך נכנסים להריון, נעבור לשלב הבא: בדיקות הריון. קיימים שני סוגים עיקריים של בדיקות הריון: בדיקות שתן ובדיקות דם. את הבדיקה ניתן לעשות באמצעות ערכה ביתית או אצל רופא/ת נשים.

בדיקת הריון ביתית (בדיקת שתן) - ניתן לבצע אותה החל מהיום הראשון בו המחזור מאחר. במידה ואת לא בטוחה לגבי חישוב ימי ביוץ ומועד קבלת המחזור החודשי, בצעי את הבדיקה 14 יום ואילך אחרי המועד בו קיימתם יחסי מין בלתי מוגנים. ישנן מגוון ערכות בדיקה להריון, אותן ניתן להשיג ברשתות הפארם השונות. את התוצאה תראי כעבור כמה דקות.

  • כיצד פועלת בדיקת הריון? על ידי זיהוי ההורמון גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG - gonadotrophin chorionic), שמתחיל הגוף לייצר כ-6 ימים אחרי מועד ההפריה.

  • איך מבצעים את הבדיקה? רוב ערכות בדיקות ההריון, מכילות 1-2 מקלות בדיקה. הוציאי את המקל והשתיני על המקל. התוצאה תופיע תוך מספר דקות על המקל.חשוב שתבדקי את ההוראות המשתנות מבדיקה אחת לשנייה, לפני שאת מתחילה.

  • תוצאות בדיקת הריון - תוצאה חיובית אכן מעידה על כניסה להריון. תוצאה שלילית אמינה פחות. אם אתה מקבלת תוצאה שלילית ועדיין מרגישה שאת בהריון, המתיני מספר ימים ונסי שוב או שתיגשי לרופא/ת הנשים שלך.

בדיקות דם במרפאה - בדיקות הריון אלה יכולות לזהות הריון מוקדם יותר מאשר ערכה ביתית. יחד עם זאת, במקרה הזה תצטרכי לחכות זמן רב יותר, לקבלת התוצאה.

קיימים שני סוגים של בדיקות דם להריון:

בדיקת hCG איכותית - בה תוכלי לקבל תוצאה ברורה האם את בהריון או לא. הרופאים בדרך כלל ממליצים לבצע בדיקה זו, כ- 10 ימים לאחר מועד האיחור במחזור. ישנן בדיקות מסוג זה, שיכולות לזהות הריון גם קודם לכן.

בדיקת hCG כמותית (בטא) - מודדת את הכמות המדויקת של הורמון hCG בדם. הבדיקה יכולה לזהות אפילו רמות נמוכות מאוד של hCG.

עד כמה מדויקות בדיקות דם להריון - בדיקות ההריון בבית מציעות כ- 99% דיוק, במיוחד אם הן כוללות את השתן הראשון של הבוקר, שהנו מרוכז יותר. בדיקות דם הן אפילו מדויקות יותר.

מחשבון ביוץ יכול לעשות לכם סדר ויחד עם זאת, ובמיוחד בשנה הראשונה בה אתם מנסים, אל תוותרו על הספונטניות. מוזמנים להיעזר באתר שלנו בנושאים הקשורים לבדיקות גנטיות שחשוב לעבור עוד לפני הכניסה להריון ותסמיני הריון. במידה והצלחתם להיכנס להריון, אתם מזומנים להשתמש במחשבון הריון שלנו, כדי לחשב את תאריך הלידה המשוער.

בהצלחה!

ד"ר ישראל הנדלר הוא סגן מנהל המערך המיילדותי שיבא, מומחה למיילדות הריון בסיכון ואולטראסאונד מיילדותי.