מהרגע שגילית שאת בהריון ההתרגשות לא מפסיקה, תחושות חדשות בגוף ובנפש מאשרות שיש בתוכך יצור חי (ובועט! שיהיה בריא). לכולם מסביבך יש עצות וידע, ופתאום את מתחילה לשמוע שמות חדשים של בדיקות דם ובדיקות גנטיות, שעד עכשיו היו שייכות למה שהגדרת כ"מידע לא רלוונטי". את לא חייבת לעבור את כל בדיקות ההריון שקיימות כיום, אבל כדי לעזור לך להחליט, אגדנו עבורך את כל סוגי בדיקות הריון לפי שבועות.

בדיקות במהלך ההריון – מה באמת נחוץ?

כמובן שנפלא לדעת הכל, אבל לא כל בדיקה נחוצה, ולא בכל בעיה את נמצאת בקבוצת הסיכון. כדי לעזור לך להחליט אילו בדיקות לעבור, איגדנו עבורך רשימה של מגוון בדיקות רשות, ובדיקות המומלצות על ידי משרד הבריאות:

סקר מחלות גנטיות

סקר מחלות גנטיות הינו שם כולל לקבוצת נרחבת של בדיקות לפני ההריון או לאחר גילויו, החיוניות לזיהוי מחלות תורשתיות. סקר המחלות הגנטיות, מאפשר לך לדעת אם את או בן זוגך מצויים בסיכון ללידת עובר עם מחלה תורשתית. מומלץ לבצע את הבדיקות הרלוונטיות לכם לפי המוצא, בהתאם לייעוץ גנטי של רופא/ת הנשים או של מכון מומחה. הבדיקות מבוצעות פעם בחיים, על ידך או על ידי בן זוגך, והינן פטורות מתשלום במסגרת קופות החולים והמכונים הפרטיים.

בדיקת טאי זקס

מומלצת לזוגות ממוצא אשכנזי או צפון אפריקאי, גם אם רק אחד מבני הזוג ממוצא זה.

טאי זקס הינה מחלה חשוכת מרפא, המתפרצת בשנה הראשונה לחיי הילוד, ועלולה לגרום לנזק מוחי, ולמוות בקרב ילדים בגילאי 3 – 4 שנים. כדי לזהות סיכוי לנשאות מחלת הטאי זקס, נבדק תחילה אחד מבני הזוג. במידה ונמצא נשא, ייבדק גם בן הזוג השני. אם שני בני הזוג הנם נשאי טאי זקס, תיבדק אפשרות לנשאות או להתפתחות המחלה אצל העובר באמצעות דיקור מי שפיר. בדיקת הטאי זקס ממומנת על ידי משרד הבריאות, ומבוצעת פעם אחת בחיים. כדאי לברר עם רופא/ת הנשים לגבי העיתוי המתאים להיבדק, והיכן מתבצעת הבדיקה.

בדיקות נוספות שיבוצעו עם תחילת ההריון

בתחילת ההריון תתבקשי לעבור סדרת בדיקות הריון, החיוניות לגילוי ראשוני של גורמי סיכון לתחלואה עוברית ולהפלות מוקדמות. בכלל זה תבצעי: ספירת דם, סוג הדם, סקירת נוגדנים, נוגדנים לאדמת, VDRL, נוגדנים להפטיטיס B,C, נוגדנים להרפס,CMV , טוקסופלזמוזיס,EBV, וכן בדיקות שתן - כללית ותרבית.

בדיקות הריון לפי שבועות

לפני ההריון ועד לשבוע ה-17

שבוע 5-12: בדיקת אולטרסאונד ראשונה ופתיחת כרטיס מעקב הריון

מבין כל בדיקות במהלך ההריון, זו אחת המרגשות! כעת את יכולה לשמוע לראשונה את דופק העובר שבבטנך. בבדיקת האולטרסאונד ייקבעו גם מיקום שק ההריון, מספר העוברים, אורך הראש והעכוז ומצב הרחם. במסגרת הבדיקה הראשונה תזכי לפתיחת כרטיס מעקב הריון, הכולל פרטים דמוגרפיים ומשפחתיים, מחלות רקע, בדיקות גנטיות רלוונטיות, תוצאות בדיקת שתן, לחץ דם ומשקל.

שבוע 9/10-12: בדיקת סיסי שליה

מומלצת לנשים הנמנות בקבוצות סיכון למחלות כרומוזומליות

בבדיקה זו מבצעים דיקור של שק מי השפיר תחת הנחיית אולטרסאונד. הבדיקה מקבילה לבדיקת דיקור מי שפיר, ומאפשרת גילוי מוקדם יותר של מחלות כרומוזומליות ומטאבוליות. החיסרון של בדיקה זו הינו אחוז הפלות גבוה יותר מאשר בבדיקת מי שפיר, למרות שהיא מבוצעת בבתי החולים הציבוריים והפרטיים, על ידי צוות רפואי מיומן.  

שבוע 10-14: שקיפות עורפית

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטראסאונד שחשוב לבצע במסגרת מעקב הריון, אם כי ברוב המקרים, הבדיקה פחות חשובה לנשים שעברו דיקור מי שפיר. במהלך הבדיקה נבחן עובי העורף לשם זיהוי ראשוני של תסמונת דאון והפרעות כרומוזומליות. מהימנות תוצאות הבדיקה כ- 70% ומומלץ לבצעה אצל רופא/ת נשים המתמחים בהדמיית אולטראסאונד. 

במסגרת בדיקות במהלך ההריון, נראה שתבצעי גם בדיקת דם, המשלימה את בדיקת השקיפות העורפית, ויכולה לעזור לגלות כ-85% מהעוברים, המצויים בסיכון לתסמונת דאון. הבדיקה מתבצעת במרפאות ברחבי הארץ. חשוב לבדוק את נחיצותה, כאשר מתכננים לעבור דיקור מי שפיר.

שבועות הריון עברו ואת הגעת לשליש השני...

שבוע  14-16: מעקב הריון נמשך וכעת - סקירת מערכות מוקדמת

אולי לא תזהי אותו בהתחלה, אבל בסקירה זו, המבוצעת על ידי גינקולוגים מומחים בהדמיית אולטראסאונד, תוכלי לראשונה לראות את העובר, ובחלק מהמקומות- גם בהדמיה תלת ממדית. בבדיקה, הנעשית בשיטה הוגינלית או בשיטה משולבת וגינלית- בטנית, תגלי את מספר העוברים ומינם, תקבלי תמונה עדכנית של פעולת לב העובר, סקירה אנטומית ראשונית, מיקום השלייה וגיל ההריון. סקירת מערכות מוקדמת חשובה במיוחד שכן היא מסייעת באבחון של כ-90% מהמומים המבניים המתגלים אצל העובר בסקירה המאוחרת, כמו  סימנים לאנומליות כרומוזומליות או לחוסר התפתחות מוחית, וממצאים בגינם מומלץ לערוך דיקור מי שפיר גם לפני גיל 35. יתרון הסקירה הוא גילוי מוקדם המאפשר לבצע הפסקת הריון בגרדה ולא בלידה מוקדמת.

שבוע 16-20

התגעגעת אל העובר הקטן? עוד כמה שבועות הריון ואת בדרך לפגוש אותו. את מוזמנת לבצע בדיקת אולטראסאונד למעקב אחר דופק העובר וגובה קרקעית הרחם.

תבחין משולש ("חלבון עוברי")

תבחין משולש היא בדיקת דם המבוצעת בכל קופות החולים לגילוי רמות גבוהות של חלבון עוברי, המעידות על מומים במערכת העצבים. כ- 70% ממקרי תסמונת דאון מאובחנים בבדיקה זו. יתכן ותשלחי, בהתאם לממצאים לסקירת מערכות מורחבת או לדיקור מי שפיר, אותו מומלץ לבצע כאשר הסיכון המשולב לתסמונת דאון הוא 1:500 או יותר.

בהריון מרובה עוברים יעילות הבדיקה מתמעטת, ולכן מומלץ לבצע גם שקיפות עורפית.

דיקור מי שפיר-מומלצת לנשים מעל גיל 35  במסגרת מעקב הריון או בהתאם לסיכון בבדיקת ה"חלבון עוברי"

שמה של הבדיקה מפחיד, אך חשיבותה עצומה, וברוב המקרים היא אינה כואבת, ואינה מזיקה. במהלך הבדיקה ובעזרת הדמיית אולטרסאונד, תוחדר מחט דרך דופן הרחם אל תוך שק מי השפיר. חשוב שהיא תעשה על ידי צוות רפואי המיומן בדיקורי מי שפיר. מטרת הבדיקה לאתר מומים גנטיים וכרומוזומליים, כשהשכיח ביניהם הוא תסמונת דאון. כמו כן, נבדקות בדיקור מי השפיר בעיות התפתחותיות, היתכנות להתפתחות מחלות, נשאות של מחלות תורשתיות, ו/או חשד להתחלות במחלות וירליות, שעלולות לגרום לפגמים בעובר- כדוגמתCMV . שיעור ההפלות עקב דיקור מי שפיר הינו בין רבע לחצי אחוז. אם את בעלת סוג דם RH שלילי, תצטרכי לקבל זריקת אנטי D לאחר הדיקור.

שבוע 20-22

מעקב בתחנה לבריאות המשפחה

במסגרת מהלך שבועות הריון, תעברי בדיקת מדדים כמו: משקל, לחץ- דם, בדיקת שתן כללית וכו'.

בדיקת דם לסוכר - מומלץ לכל הנשים ההרות

בדיקת דם לסוכר, הנעשית בקופת החולים, היא בדיקת סינון להתפתחות סוכרת הריון. במהלך הבדיקה, תידרשי לשתות 50 גרם גלוקוז, אין צורך בצום לפני. במידה ושעה לאחר הבדיקה, רמת הסוכר בדם תעלה על 140 mg, יהיה עליך לבצע בדיקת העמסת סוכר.

שבוע 24-28

העמסת סוכר - מומלץ לכל הנשים ההרות

העמסת סוכר היא בדיקת דם המבוצעת בקופת החולים, בה את נדרשת לשתות 100mg סוכר, לאחר צום של 8 שעות. תוצאת הבדיקה יכולה לרמוז על "סוכרת הריונית" אך אינה מצביעה על כך בהכרח. לצורך אבחון סוכרת הריונית, תידרשי לבצע בדיקות נוספות  לכל בדיקות במהלך ההריון שכבר עשית. במידה וגילו אצלך סוכרת, תטופלי במרפאות המתמחות בהריון בסיכון גבוה.

שבוע 20-28

סקירת מערכות מאוחרת/מורחבת – בדיקת הריון מומלצת וממומנת עבור נשים שבסקירות הקודמות נתגלה חשד לפגם בעובר. 

סקירת מערכות מאוחרת היא בדיקת אולטרסאונד בטנית, המבוצעת בכל קופות החולים על ידי גינקולוגיים, המתמחים בהדמיית אולטרסאונד. הבדיקה סוקרת את כל אברי העובר, מאתרת בעיות בהתפתחות, ומזהה את מספר העוברים, מיקום השיליה, מצג העובר, פעולת הלב, נפח הנוזל וגיל ההריון.

שבוע 28 להריון

חיסון אנטי D - מומלץ לבעלות סוג דם עם RH שלילי

זריקה זו תינתן לך באופן שגרתי בשבוע ה- 28 או באם יש חשד למגע הדם שלך עם דם עוברך, למשל: בדימומים במהלך ההריון או לאחר דיקור מי שפיר. לפני הזריקה, יהיה עליך לבצע סקר נוגדנים. החיסון ניתן גם לאחר הלידה, בהתאם לסוג הדם של תינוקך. במידה ואת ובן זוגך בעלי RH שלילי אין צורך בחיסון.

שליש שלישי ואחרון. שבועות הריון חולפים, ועוד רגע הוא מגיע

משבוע 28 ועד ללידה

בדיקות במהלך ההריון ומעקב בתחנה לבריאות המשפחה

בשבוע זה תעברי בדיקות אולטרסאונד להערכת גודל העובר, מצג העובר והתפתחותו וכן בדיקות למדידת לחץ דם, ספירת דם וזיהוי רעלת הריון. כמו כן, תעברי הכנה לקראת מועד ואופן הלידה. 

שבוע 32 ו- 36

מעקב צמיחה – מומלץ עברת כבר כמעט את כל בדיקות ההריון האפשריות, כעת נותרו לך רק כמה בדיקות אולטראסאונד אחרונות, המבוצעות במסגרת מעקב הריון. בבדיקות אלו יעריכו את משקל ומצג העובר, קצב צמיחתו, מיקום השלייה וכמות המים. בהתאם לממצאים, תקבלי מועד משוער לידה, ותתכונני לשיטת הלידה. למשל: במקרים של שליית פתח, יתחיל דיאלוג בנוגע ללידה קיסרית. במקרים בהם העובר במצג עכוז, יתוכננו ניסיון להיפוך או ניתוח קיסרי וכו'.

שבוע 40

ניטור עובר וצירים

הגעת לתאריך הלידה המשוער, ועדיין אין כל סימן ללידה? ניתן לבצע ניטור עובר וצירים. עליך להגיע לקופת החולים כל שלושה ימים במהלך השבוע ה-40 להריון, שם תחוברי למוניטור עוברי במשך כעשרים דקות. המוניטור רושם את קצב הלב של עוברך ואת הפעילות הרחמית, אשר לעיתים אינה מורגשת בשלב זה בו התינוק דחוק אל בטנך, ואינו נהנה מהמרחב שהיה לו קודם כדי לבעוט.

שבוע 41

הפניה לחדר לידה

עשית מגוון בדיקות במהלך ההריון, הזמן עבר ועדיין לא ילדת? התייעצי עם רופא/ת הנשים שלך, ופני לחדר הלידה בבית החולים בו את מעוניינת ללדת. במקרים מסוימים מומלץ אף לקבל זירוז לידה, כדי להימנע מסיבוכים של הריון עודף.

אחרי שעברנו על כל בדיקות הריון לפי שבועות ומה עליך לעשות במסגרת מעקב הריון, חשוב שתדעי גם מה עובר עליך ועל העובר בכל שלב בדף שבועות הריון שלנו. את לא בטוחה מתי את אמורה ללדת? לחצי >> דף מחשבון הריון.

אנו מאחלים לך לידה נעימה ומזמינים אותך להירשם לאתר פמפרס, לקבל מדי שבוע מידע על מעקב הריון, התפתחות תינוקך ברחם וטיפים מעולים.

בהצלחה!