A213

גופך אומנם יודע באופן טבעי כיצד ללדת ("סבתא שלי ילדה ללא קורס הכנה ללידה..."), אך הידיעה שאת עומדת להתאשפז בבית חולים ולעבור אירוע בו מעורבים כאב והתרגשות, הופכת את עצם הלידה לנושא בפני עצמו. כדי להקל עליך ועל בן זוגך הומצא "קורס הכנה ללידה". איך הוא יכול לתרום לך?

מה מלמדים בקורס הכנה ללידה? 

קורסי ההכנה ללידה, המתקיימים בדרך כלל בין השבוע ה- 28 לשבוע ה- 35 להריון, עוזרים לך להגיע עם הרבה יותר ידע והתנסות מוקדמת לכל אחד משלבי הלידה שעומדים לפנייך. 

בקורס הכנה ללידה, תקבלי כלים ותעברי תרגולים שיקלו עליך בשלבים השונים בלידה. במהלך הקורס, תכירי אמהות וזוגות נוספים המצויים באותו שלב ברצף ההריון, תחשפי למידע עדכני אודות הליכים רפואיים, שלבים בלידה, סוגי לידות ודרכים להתמודדות עם כאב. את המידע החדש תוכלי לסכם במסמך "תוכנית לידה" שילווה אותך ברגעי הלחץ, אם יהיו.

ממחקרים עולה, שאמהות וזוגות שהשתתפו בקורס הכנה ללידה מקצועי ואיכותי, חוו את הלידה כחוויה טובה יותר. אם תבחרי להיעזר בקורס הכנה ללידה, מומלץ להירשם אליו מבעוד מועד, בעיקר אם מדובר בקורס פרטי מבוקש, כדי לשמור מקום במועד המתאים לך מבחינת תקופת ההריון ושעות הקורס.  

קבלת המלצה על קורס הכנה ללידה - מה כדאי לך לברר? 

  • מתי מתרחש הקורס? חלק מהקורסים נקבעים לעת ערב. חשוב שתגיעי רעננה ונכונה לקלוט וללמוד ולכן לא מומלץ לקבוע קורס הכנה ללידה בימים עמוסים 

  •  היכן נערך הקורס? רצוי לבחור קורס הכנה ללידה המתקיים בקרבתך, אלא אם מדובר בקורס מוצלח במיוחד המתקיים במקום אחר. לפני ההרשמה כדאי לבדוק אם יש חניה קרובה 

  • מהי תדירות המפגשים? לרוב מתחילים קורסי הכנה ללידה לקראת החודש השישי ונמשכים 6-8 שבועות. באפשרותך לבחור קורס הכנה ללידה קצר ואינטנסיבי יותר. בכל מקרה מומלץ לסיים את הקורס בערך בשבוע ה-37 או ה- 38 

  •  מי המדריכה? לכל מדריכה יש דגשים, ידע, דרכי הוראה וגישה משלה. כדאי לברר מראש מהם הכשרתה וניסיונה (רופאה, מיילדת, דולה)? האם היא גם יועצת הנקה? אילו סוגי לידה היא מלמדת והאם הסוג תואם את סוג הלידה שבחרת. מומלץ לערוך פגישת היכרות לפני ההרשמה לקורס הכנה ללידה כדי לראות אם נוצר קשר טוב שיעזור לך לתקשר עמה בקלות 

  • כמה משתתפים בקורס? רצוי לבחור בקורס הכנה ללידה של עד 5-6 זוגות, כדי לאפשר לך לקבל יחס אישי ועם זאת לשמוע דעות, שאלות וטיפים מאחרים. באפשרותך להירשם לקורס אישי, הכולל מספר מפגשים מצומצם ומתקיים בביתכם או בבית המדריכה. כך תוכלי להתמקד בנושאים המעניינים אותך יותר ולקבל יחס אישי ממוקד. קורסים אישיים מתקיימים גם במקרים רבים כרענון לפני לידה חוזרת וכוללים כשני מפגשים בלבד 

  •  מה תפקיד האב בקורס? האם זהו קורס הכנה ללידה לנשים בלבד, קורס שבו האב פאסיבי או קורס שהאב הוא מסייע ומאמן?  

  • האם במסגרת הקורס מקבלים יעוץ הנקה? בין אם החלטת להניק ובין אם לא, כדאי ללמוד טכניקות ושיטות הנקה שונות. כך שגם אם תשני את דעתך תוכלי לדעת כיצד להניק 

בחרת קורס הכנה ללידה? היכוני להיות תלמידה

לרוב, קורס הכנה ללידה כולל שלושה מישורים - תיאורטי, מעשי וחוויתי. 

בחלק התיאורטי את פשוט שומעת ולומדת. החלק התיאורטי כולל בדרך כלל מידע על שלבי הלידה, סימנים מבשרי לידה, סוגי לידות, שימוש במשככי כאבים, סוגי תמיכה בלידה, תיק לחדר לידה, תוכנית לידה, הנקה ועשרת הימים הראשונים בבית עם התינוק. 

בחלק המעשי תתרגלי תנוחות להקלה על כאבים בזמן צירי הלידה ובלידה עצמה, תלמדי איך לתזמן את הצירים נכון, תנוחות לידה שונות, תקבלי טיפים לנשימות בזמן הלידה ולהרגעות בתקופה שלאחריה ועוד. ייתכן וגם יציינו במהלך הקורס את נושא עיסוי הפרינאום כהכנה נוספת ללידה.

ויש עוד חלק, החלק החוויתי. כחלק מקבוצת שיתוף ותמיכה תחשפי לסיפורים אישיים של נשים, לחששותיהן ולדרך התמודדותן. בן זוגך יפגוש אבות לעתיד השותפים כמוהו בלידה ויתכן, שתפגשו גם בבית החולים בתקופת הלידה עצמה...

מי מוסמך ללמד קורס הכנה ללידה? 

אין כיום רשות רשמית המפקחת על מי שרשאים ללמד הכנה ללידה בישראל. ישנם קורסי הכנה ללידה המועברים בטיפות חלב ובקופות החולים על ידי אחיות בריאות הציבור ובבתי החולים על ידי מיילדות. ישנם גם מרכזים פרטיים המעבירים קורס הכנה ללידה, לעיתים בסוף שבוע מרוכז אחד. הקורסים הפרטיים עשויים להיות פחות תלויים ויותר אובייקטיבים, עדכניים וקשובים לצרכיך. לעומתם, הקורסים המוסדיים זולים יותר, ואלו המנוהלים בבתי החולים מאפשרים היכרות עם הצוות הרפואי - עובדה המהווה יתרון בפני עצמה.

מפגשי הכנה לא רשמיים ללידה 

נוסף לקורסי הכנה ללידה, קיימות צורות הכנה לא רשמיות ללידה. יתכן שקרוב למקום מגורייך תמצאי קבוצות יוגה – או התעמלות אחרת לנשים בהריון. קבוצות אלה יכולות להוות מרכז תמיכה ומקור לקבלת מידע בנושא הריון ולידה. כמו כן, בעידן של היום, ניתן לרכוש מידע רב מהספרות הרפואית באינטרנט. באפשרותך לגלוש בפורומים, לכתוב בלוג ולקבל מענה מהיר ממומחים בתחום. אמנם כך לא תתנסי באופן פיסי וחוויתי בדרכים להקלה, אך אם לא מתאים לך "להתייצב" למספר מפגשים, גם זו דרך להתכונן ללידה עצמה. מוזמנת גם לקרוא את המדריך שלנו בנושא 'יוגה בהריון' הכולל גם תמונות של תנוחות מומלצות.

שיטות נוספות לעזרה עצמית ללידה ומיומנויות חדשות ללידה ולחיים בכלל

כולנו יודעים שהכל בראש, ואם את מכירה קצת שיטות מדיטציה או הירגעות אחרות, את יודעת שלראש יש כוח רב בשליטה על התגובות של הגוף למתח, לכאב ולחרדה- וזה שימושי במיוחד בשעת הלידה. ישנן שיטות רבות בהן אפשר להשתמש כדי להתמודד עם כאב או עם תחושת חרדה בזמן הלידה. אבל כמו כל המיומנויות, גם כאן צריך להתאמן כדי להגיע לשלמות. כן ככל שתתחילי מוקדם יותר, כן יהיה טוב יותר.

חלק מטכניקות שיכוך הכאבים שתלמדי בקורס הכנה ללידה יכולות להיות שמושיות גם אחרי לידת תינוקך. נשימות בזמן כאב הצירים והשימוש בהרפיה כדי להתמודד עם אי הנוחות והחרדה שאת מרגישה, יפחיתו את הסבירות שתזדקקי לתרופות במהלך הלידה. אי לקיחת תרופות יכול לעזור בהתקדמות הלידה וזה דבר טוב עבור תינוקך, מפני שרוב משככי הכאבים עלולים במידה מסוימת להשפיע על התינוק. בינתיים, הידיעה שיש לך את מנגנוני ההתמודדות האלה תיתן לך כוח עד שיגיע היום הגדול.

מסתכלים קדימה. המיומנויות החדשות שאת לומדת יהיו שימושיות גם אחרי הלידה. אותן טכניקות יכולות להיות יעילות מאד בהתמודדות עם סוגים אחרים של אי נוחות פיזית ומתחים שאת עלולה לחוות במהלך החיים. הן יכולות לעזור לך להירגע כשאת לומדת להניק, או לעזור לך להישאר רגועה ברגעים הקשים ביותר של ההורות.

הכיני את עצמך. קורס ההכנה ללידה שבחרת יציע לך תכנית מסוימת וייתכן שתהיה התייחסות להרפיה, יוגה ועיסוי. בכל מקרה, כל קורסי ההכנה ללידה יתייחסו למיומנויות נשימה וטכניקות תנועה המשמשות בלידה.

הנה מספר טכניקות שכדאי ללמוד ולתרגל בשבועות האחרונים של ההריון:

  • נשימות בזמן כאב. יש צורות מיוחדות של נשימה שיכולות לעזור לך להירגע, להתמקד ולעבור את הצירים. המדריכה בקורס הכנה ללידה תראה לך איך לנשום עמוק בין הצירים השונים ולנשוף מהר בשיאו של כל ציר. נשימה נכונה חשובה במיוחד בשלב השני של הלידה, כשעלייך לנסות לשלוט על דחף חזק לדחוף. השימוש בנשימה נכונה בכדי להתמודד עם מצבי אי נוחות ופאניקה תאפשר לך להישאר רגועה במצבים מלחיצים בחיי היום יום.

  • תרגול אגן הירכיים. ישנם תרגילים קלים שאת יכולה לעשות כהכנה ללידה על מנת לחזק את שרירי הבטן ואת אזור אגן הירכיים. המורה תלמד אותך להדק שרירים חיוניים שאולי לא ידעת על קיומם! נענוע אגן הירכיים יכול להיות יעיל על מנת להקל על אי הנוחות בגב (לעתים הצירים מורגשים בגב התחתון במקום בבטן). תנועות אגן הירכיים יכולות גם לעזור לתינוקך להתמקם לקראת הלידה. בנוסף, תרגילי אגן הירכיים עוזרים גם לשפר את התנוחה.

  • הרפיה. הרפיה בכל הגוף תעזור לך להרגיש רגועה ולהשתחרר בין הצירים. הרפיה עשויה גם להפחית את עוצמת הצירים הבאים. אם את יודעת איך להרפות את עצמך זוהי מיומנות לכל החיים שתעזור לך כשתרגישי מתוחה.

  • דימויים חזותיים. במהלך הלידה, דימויים חזותיים – יצירת תמונה דמיונית על משהו נעים – תעזור לך למקד את מחשבותיך הרחק מהכאב, ולהישאר חיובית ורגועה במהלך הצירים. ברגעים אחרים של מתח, דימויים חזותיים יכולים לעזור לך להחזיר לעצמך תחושת שלווה.

אנו מאחלים לך חווית לימוד נעימה ומעשירה שתאפשר לך להרגיש מוכנה לאירוע המשמעותי בחייך.