4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

שבוע 28 להריון: התפתחות התינוק שלך

ברוכה הבאה לשליש השלישי להריון! במהלך שבוע 28 להריון ממתינים לך ציוני דרך מרגשים בהתפתחות התינוק. הקטנטן שלך מסוגל כעת לפקוח ולעצום את עיניו. יכול להיות שיש לו אפילו ריסים! מאחר שעיניו פקוחות, תינוקך מסוגל כעת להבחין בין אור לחושך. הוא אפילו עשוי להתהפך או להתנועע בתגובה לשינויים באור.

מוחו של תינוקך עודנו מתפתח, ומערכת העצבים המרכזית מפותחת דיה, כדי לאפשר לו להתחיל לשלוט בחום גופו. שבוע 28 להריון, וראשו של התינוק ברחם פונה כלפי מטה – ויכול להיות שישבנו, כפות רגליו, או שניהם, במצב המכונה: 'מנח עכוז'. הצוות הרפואי יוכל לומר לך, מהו המנח של התינוק בביקורך הבא. אל דאגה, אם הוא במנח עכוז או בכל תנוחה ��לתי רגילה שלב זה. במהלך השבועות הבאים יש סיכוי רב שהוא יתהפך לבד.

Your Go-To Pregnancy GuideYour Go-To Pregnancy GuideYour Go-To Pregnancy Guide

זה זמן טוב להתחיל לעקוב אחר התנועות של הקטנטן שלך (עוד על כך בהמשך). את אולי מרגישה שהוא פעיל יותר כעת בזמן שאת במנוחה או לאחר שאכלת ארוחה. תחשבי על ספירת הבעיטות הקטנות כעל חוויית ה"בונדינג" או יצירת הקשר הראשונה שלכם!

הריון שבוע 28: מה גודלו של העובר שלך?

תינוקך הוא כעת בגודל של ראש חסה, משקלו כ-1.1 ק"ג ואורכו כ-25 ס"מ מהראש עד קצה העכוז.

גוף האם במהלך שבוע 28 להריון

את נכנסת לשליש השלישי, ויחד עם זאת, שניכם ממשיכה לגדול ולהתפתח. בטנך התופחת במהלך שבוע הריון זה עלולה להפריע לך לפעמים, ובמהלך השבועות שנותרו לך תגלי שאת מתעייפת ביתר קלות. גופך עושה עבודה מעולה (וקשה), במטרה להעניק בית לקטנטן שברחמך, ולאפשר לו להמשיך לגדול ולהתפתח בשליש האחרון.

המשיכי להקפיד על התזונה שלך, אכלי ארוחות בריאות ומזינות בכל יום. אכילה בריאה גם תסייע לשמור על רמות האנרגיה שלך אם את מרגישה מותשת. אם הרופא/ה  ימליצו על כך, ייתכן שתצטרכי ליטול ויטמינים או תוספים להריון, כדי לוודא שאת מקבלת כמות מספקת של סידן וברזל. לסיום, המשיכי להתעמל (במתינות, בהתאם להמלצת הרופאים) כדי להגביר את רמת האנרגיה, שעשויה לצנוח בתקופה זו. אם את חוששת לגבי עלייה במשקל במהלך שבועות הריון אלה, בדקי עם הצוות הרפואי שמשקלך עולה בקצב תקין.

שבוע 28 להריון: תופעות ההריון שלך

  • כאבי גב - היי ערוכה לכך שכאבים בגב התחתון הם חלק בלתי נפרד מההריון עבור נשים רבות, במיוחד בשליש האחרון. כדי להתכונן לצירים וללידה, המפרקים והרצועות באגן מתחילים להתרפות, וזה יגרום לעתים לכאבים בגב התחתון ובאגן. את עשויה להבחין בכאבים הללו כשאת עולה או יורדת במדרגות, או בכניסה וביציאה מהמכונית. ככל שגופך הולך ומתרחב, מרכז הכובד של גופך משתנה וכך גם היציבה שלך, מה שמפעיל לחץ על שרירי הגב. דברי עם הרופא/ה שלך אם את מודאגת לגבי כאבי גב, או כאבים באגן או בירכיים. נסי לנעול נעליים נמוכי-עקב המספקים תמיכה לכף הרגל, והשתדלי להימנע מעמידה ככל שתוכלי. את יכולה גם להניח כרית מאחורייך כשאת יושבת על כיסא. התנחמי בעובדה שהתסמינים הללו ישככו לאחר שתלדי.
  • קוצר נשימה - ככל שרחמך מתרחב, איברי הבטן שלך מתחילים להצטופף. הקיבה והסרעפת יכולות להפעיל לחץ על ריאותייך, מה שיקשה עלייך לקחת נשימות עמוקות. אך אין סיבה לדאוג. תינוקך מקבל די אוויר אפילו אם אינך מרגישה זאת. אם תחושי חסרת נשימה, נסי לשים לב ליציבה שלך. עמידה זקופה יכולה לתת לריאותייך עוד קצת מקום להתרחב, וזה אולי יקל על הנשימה.
  • טחורים - רחמך ההולך וגדל גם מפעיל לחץ על כלי הדם שלך, וזה יכול להוביל לעתים לכאבים או לדליות מגרדות באזור פי הטבעת – אלה נקראים טחורים. אם את גם סובלת מעצירות, הלחץ על המעיים עלול להחמיר את הטחורים. כדי לסייע במניעת טחורים, שתי הרבה נוזלים, והקפידי לשלב שפע של סיבים בתפריט. בחרי לאכול מזונות עתירי סיבים כמו פירות, ירקות, לחמים ודגני בוקר מדגנים מלאים. אם את אכן סובלת מטחורים, טבילה באמבט חם עשויה להקל על אי-הנוחות שלך. בקשי המלצות לטיפול מהצוות הרפואי.
  • צירי ברקסטון היקס - צירים מדומים אלו, הם אחת הדרכים של גופך להתכונן ללידה, והם יכולים להופיע בכל זמן. בפועל, הם אינם גורמים לפתיחת צוואר הרחם ולכן את לא באמת נכנסת למצב של לידה. את יכולה להרגיש תחושות הנעות ממתיחה קלה באזור הבטן ועד לכאב עז יותר. סביר יותר שההתכווצויות הללו יופיעו בשעות הערב, אחרי פעילות גופנית כמו התעמלות או אחרי יחסי מין. הן יכולות להתחזק ככל שההריון יתקדם, ולעתים לא פשוט לדעת אם את מרגישה צירי ברקסטון היקס או צירי לידה אמיתיים. אם את מוטרדת לגבי מה שאת מרגישה, התייעצי עם הצוות הרפואי.
  • השתנה תכופה - ייתכן מאוד שנתקלת בתסמין המציק הזה בתחילת ההריון, וכעת, בשליש השלישי, הוא יחזור ביתר שאת. בשבועות הראשונים להריון, הצורך שלך לרוץ לשירותים נגרם מעלייה בכמות הדם בגופך, שגרמה לכליות שלך לעבוד שעות נוספות. השתנה תכופה בשליש השלישי נגרמת קרוב לוודאי מהלחץ של העובר על שלפוחית השתן שלך. אל תפחיתי את כמות המים ויתר הנוזלים שאת שותה, אבל כן נסי להשתמש במגן תחתון אם את סובלת מדליפת שתן.

שבוע 28 להריון: דברים שכדאי לקחת בחשבון

  • התחילי לספור בעיטות - הרופא/ה שלך עשויים להמליץ לך להתחיל לספור בעיטות במהלך שבוע 28 להריון ואילך. הנה דרך אחת לעשות זאת: שבי במקום נוח והניחי את כפות ידייך על הבטן. בדקי את שעת ההתחלה, והמתיני עד שתרגישי 10 בעיטות, גלגולים, או תנועות אחרות. שימי לב שאת סופרת תנועות עובר טובות ומשמעותיות, ולא שיהוקים של התינוק או כל דבר אחר. בשבוע 28, אם אינך מרגישה לפחות 10 תנועות עובר במהלך שעתיים, צרי קשר עם הצוות הרפואי. אם אינך מרגישה תנועה רבה, ייתכן שהקטנטן שלך פשוט ישן. עדיף בדרך כלל לבחור שעה ביום שבה הוא פעיל יותר, כמו למשל אחרי ארוחה.
  • את עושה תרגילי קיגל? אף פעם לא מאוחר להתחיל! אם את מתמודדת עם דליפת שתן, תרגילי קיגל הם דרך מצוינת לחזק את שרירי רצפת האגן ,ולשפר את השליטה במתן שתן. יש נשים הרות שסובלות מדליפת שתן אחרי הלידה. תרגילי קיגל יכולים לעזור לחזק את שרירי רצפת האגן ,ולהחזיר את המצב לקדמותו בזמן קצר יותר.
  • הקדישי מחשבה לסוג אמצעי המניעה שתרצי להשתמש בו אחרי הלידה - דברי על אפשרויות מתאימות עם הרופא/ה שלך. גלולות הורמונליות המכילות אסטרוגן לא בהכרח יתאימו לך בתקופת ההנקה, ולכן כדאי להתייעץ עם הצוות הרפואי.

שבוע 28 להריון: שאלי את הרופא או הרופאה שלך

  • מתי ליצור קשר? אני חוששת שאני מטרידה אותך בשאלות או התראות שווא. איך אדע מתי להתקשר ומתי אני יכולה להיות רגועה?
  • האם ירידה בתנועות התינוק היא תקינה בזמן הזה? מה גורם לכך שהתינוק נע פחות בזמנים מסוימים?
  • אני שוקלת להכין תכנית לידה - מה היא צריכה לכלול?

שבוע 28 להריון: רשימת המטלות שלך

  • ודאי שיש לך ולבן זוגך את פרטי הקשר של הצוות הרפואי, כולל מספר טלפון לשעות שבהן המרפאה סגור, בהישג יד. שמרי את המספרים בטלפון הסלולרי והצמידי פתק למקרר.
  • בררי מי ממלא את מקום הרופא/ה שלך במקרה שהם לא זמינים, ורשמי גם את פרטי הקשר של רופא הגיבוי.
  • בדקי עם קופת חולים, האם יספקו לך משאבת חלב.
  • הירשמי לקורס הכנה ללידה או הנקה, אם טרם עשית זאת. הצוות הרפואי יוכל לתת לך מידע נוסף על השירותים הזמינים באזורך.

 

הירשמי לאתר ותוכלי לקבל מדי שבוע מידע על התפתחות תינוקך ברחם וטיפים מעולים עבורך.

זה אמנם נראה רחוק, אבל לפני שתרגישי תגיע חופשת הלידה חשוב שתדעי את זכויותיך, אך לפני זה כנסי לדף מחשבון הריון של פמפרס ותוכלי לבצע חישוב שבוע הריון בו את נמצאת, או לבדוק תאריך לידה משוער עבורך!
חשבתם על
שמות לקטנטן או לקטנטנה? קבלי מאתנו מאגר שמות לבנות לבנים.

בהצלחה!

 

embryoimage-week28-700

שבוע 28 של ההריון המשימות שלך

מרחי קרם או תחליב שיעזור לגירודים בעור

הניחי את העקבים בצד והישארי עם נעליים שטוחות שימנעו ממך למעוד וליפול

החליטי מי יהיה איתך במהלך הלידה

הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון

שבוע 28 של ההריון המשימות שלך

מרחי קרם או תחליב שיעזור לגירודים בעור

הניחי את העקבים בצד והישארי עם נעליים שטוחות שימנעו ממך למעוד וליפול

החליטי מי יהיה איתך במהלך הלידה

הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון