ייתכן שתסבלי מתופעת כאבי גב בהריון מדי פעם. זוהי תופעה שכיחה, ותוכלי לטפל בה או למנוע אותה מלכתחילה אם תשני את תנוחת השינה, או על ידי פעילות גופנית בכל יום. בכתבה הבאה תמצאי מידע על הסיבות לכאבי גב בהריון, רעיונות למניעה והקלת הכאב, ומתי כדאי לפנות לרופא.

סיבות לתופעת כאבי גב בהריון

עד כ-80 אחוז מהנשים ההרות מרגישות כאבי גב בהריון ויכולות להיות לכך סיבות שונות. האשם העיקרי הוא בלחץ המופעל על שרירי הגב שלך, הנגרם מהעלייה במשקל ומשינויים ביציבה בשל גדילת הבטן. ככל שההריון שלך מתקדם, המשקל בחלק הקדמי של הגוף כבד יותר, וזה גורם לך להטות את הגוף מעט קדימה. כדי לשמור על שיווי משקל, היציבה שלך משתנה, ואת עלולה לתקן את ההטיה הזאת יתר על המידה על ידי הישענות לאחור מעט יותר מדי. המתח הנוסף יכול לגרום לתחושת נוקשות וכאב בגב.

שרירי בטן חלשים גם יכולים לגרום לכאבי גב. ככל שתינוקך גדל, שרירי הבטן שלך יכולים להימתח ולהיחלש. השרירים הללו ממלאים תפקיד חשוב בתמיכה בחוט השדרה, ולכן כאשר הם נחלשים, הגב שלך מתחיל לכאוב.

גם להורמוני ההריון יש כאן תפקיד. ההורמונים, שמטרתם להרפות את הרצועות והמפרקים של האגן כדי לעזור לתינוק לעבור בתעלת הלידה ביתר קלות, יכולים גם לשחרר את המפרקים בגב וזה יגרום להם להימתח מדי – מה שיביא את הכאב.

רעיונות להקלה על כאבי גב בהריון ומניעתם

הרופא או הרופאה שלך הוא/היא האדם המתאים ביותר להעניק לך עצה שמתאימה לך אישית, והוא/היא עשויים להמליץ על תרופה או פיזיותרפיה כדי להקל על הכאב. שיטות אלה עשויות גם לעזור לך למנוע כאבי גב בהריון או להפחית את חומרתם.

  • פעילות גופנית. אחת האפשרויות האפקטיביות ביותר היא פעילות גופנית סדירה, המסייעת לחזק את שרירי הגב והרגליים. ספורט סדיר ומותאם בהריון גם יעזור לשפר את היציבה שלך. רק הקפידי לקבל אישור מהרופא או הרופאה המטפלים בך לפני שתתחילי משטר התעמלות חדש.

  • חום או קור. קחי כרית חימום או כרית קרח עטופה במגבת, כדי למנוע כוויות, והניחי על האזורים הדואבים.

  • תרגילי יציבה נכונה. עמדי ישר וזקוף, עם הכתפיים רפויים לאחור וברכיים לא נעולות. כשאת יושבת, בחרי כיסא בעל תמיכת גב טובה או השתמשי בכרית כדי לתמוך בגב התחתון.

  • בחרי נעליים נוחות. שימי לב שהנעליים שלך מספקות תמיכה טובה לקשת כף הרגל. נעליים בעלות עקב נמוך עדיפות על נעליים שטוחות. הימנעי מעקבים גבוהים, מפני שהם עלולים להטות את שיווי המשקל שלך עוד יותר קדימה.

  • שני על הצד. השתמשי בכריות בין הרגליים ו/או מתחת לבטן לתמיכה. גם מזרן קשיח יכול לתת תמיכה נוספת לגב.

  • היזהרי בהרמת חפצים כבדים. אם את רוצה להרים משהו מהרצפה, אל תתכופפי מהמותן. במקום זה הרימי את החפץ מתנוחת כריעה ושמרי על גב ישר.

  • הימנעי מעמידה ממושכת אם את יכולה.

  • תמכי בבטן. לבשי מכנסי הריון או מחוך הריון שתומך בבטן, כדי לספק תמיכה נוספת לשרירי הבטן.

סוגים של כאבי גב בהריון ומתי הם עשויים להופיע

יש סוגים רבים של כאב, ונשים חוות כאבים בדרכים שונות ובזמנים שונים. לדוגמה, ייתכן שתרגישי דקירות חדות כשאת עושה תנועות מסוימות, כמו יציאה ממכונית או עלייה במדרגות. או אולי תרגישי התכווצויות שרירים או עוויתות כשאת יושבת או ישנה בתנוחות מסוימות. הכאב יכול לבוא בפתאומיות או בהדרגה ואת עשויה להרגיש תחושות שונות, מכאבים חדים ועד לחץ עמום וקבוע, או כאב פועם שבא והולך. יכול להיות אפילו שתרגישי שילוב של התחושות האלה. לפעמים לא פשוט לשים את האצבע על המיקום המדויק של הכאב. לדוגמה, יכול להיות שיהיה לך קשה להבחין בין כאבי גב לכאב באגן או במותניים.

יש גם מיקומים שונים בהם תוכלי להרגיש כאב, וחשוב להבחין ביניהם על מנת שהרופא יוכל לתת לך את הטיפול המתאים ביותר. יכול להיות שתחושי כאבי גב תחתון בהריון המשפיעים על האגן, או כאבי גב עליון בהריון המשפיעים על עמוד השדרה. חשוב שתשימי לב לשינויים המתרחשים בגופך על מנת לשמור על הבריאות שלך ובריאות העובר.

כאבי גב בתחילת ההריון

קיימים סימני הריון מוקדמים רבים, ואם כאב גב הוא משהו שאת מרגישה בשליש הראשון, שאלי את הרופא/ה שלך מה עשוי לגרום לכך. כאבי גב תחתון בהריון שליש ראשון הם לא תופעה נפוצה, וייתכן שמה שגורם להם אינו קשור כלל להריון.

כאבי גב בשליש השני והשלישי להריון

ייתכן שתרגישי כאבי גב בשליש השני או בשליש השלישי להריון. בנוסף לסיבות האפשריות שמנינו עד כה, כאבי גב יכולים להיגרם ממצב שנקרא סכיאטיקה. ככל שהרחם מתרחב, הוא יכול להפעיל לחץ על העצב הסכיאטי – המוכר גם כעצב השת. הלחץ גורם לתחושת כאבי גב תחתון בהריון לאורך רגל אחת, עד הברך או כף הרגל. עזרה רפואית, מקלחות חמות, פיזיותרפיה, ותרופות להקלת הכאב עשויים לסייע להפחית את הכאב. החדשות הטובות לגבי סכיאטיקה הן שהבעיה תיפתר מאליה מרגע שתינוקך ייוולד.

לקראת סיום ההריון, כאב עמום בגב ובבטן התחתונה, המלווה בלחץ על האגן, עשוי להיות סימן שהצירים מתחילים.

מתי לפנות לרופא

כאב גב הוא במרבית המקרים אחד משורה של כאבי הריון תקינים לחלוטין, אך לעתים הוא עשוי להעיד על בעיה רצינית יותר. ייתכן שהכאב הוא תסמין של לידה מוקדמת או תסמין של זיהום בדרכי השתן, לדוגמה. פני לרופא/ה שלך אם:

  • את חשה כאבי גב חזקים בהריון

  • כאבי הגב נמשכים יותר משבועיים

  • אין לך תחושה בכפות הרגליים

  • רגלייך חלשות

  • יש לך כאב חריף בשוקיים

  • יש לך דימום מהנרתיק

  • יש לך חום

  • יש לך תחושת צריבה במתן שתן.

כל כך הרבה דברים קורים בתקופת ההריון, ואם כאבי גב בהריון מדכדכים אותך, השתדלי לזכור את הסיבה שאת עוברת את כל זה. בקרוב יהיה בחיקך תינוק! זכרי כמה מהטיפים בכתבה זו ודברי עם הרופא/ה שלך אם את זקוקה לייעוץ מקצועי, כדי למצוא את הדרך המתאימה ביותר למצבך האישי ולהקל על הכאבים.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

האם כאבי גב נפוצים בהריון?

כן. עד כ-80 אחוז מהנשים ההרות מרגישות כאבי גב בזמן כלשהו במהלך ההריון, או סוגים שונים של כאבי גב, כמו כאבים בגב התחתון בהריון

אפשר להשתמש בכרית חימום כדי לשים על הגב בהריון?

כן, כל עוד את זהירה. כדי להימנע מכוויות, הקפידי לכוון לטמפרטורה הנמוכה ביותר, והניחי מגבת בין הכרית לעור להגנה נוספת.

איך צריך לישון בהריון?

כדי להקל על כאבי גב, מומלץ לישון על הצד עם כריות בין הרגליים או מתחת לבטן לתמיכה נוספת.

האם כאב גב הוא סימן שהלידה מתחילה?

כאב גב יכול להיות סימן לצירים ובכך, סימן ללידה המתקרבת. בזמן הצירים את עשויה להרגיש כאבי גב תחתון בהריון וגם ההתכווצויות עשויות לגרום לכאב גב עמום.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.