החלטת להניק? אם כן חשוב שתתכונני לרגע המכונן, שיכול גם לבסס את הקשר הראשוני שלך ושל התינוק. נושא ההנקה בימים הראשונים ובכלל, יכול להיראות לעיתים מאתגר ומורכב, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. הנקה נכונה, מבוססת על כמה פרמטרים הכוללים: רוגע (יחסי) של האם, התמודדות עם גודש או כאבים בשד בהנקה, האופן בו התינוק יונק ועוד. ריכזנו עבורך את כל הסוגיות שהכי מעניינות אימהות מניקות, כדי לתת לך מענה מקצועי על הנקה טובה ונכונה... מתחילים!

מהם יתרונות ההנקה עבור התינוק שלי?

הנקה נכונה הנה בעלת יתרונות רבים עבור תינוקך ועבורך. חלב אם עשיר במרכיבים תזונתיים כגון: מינרלים, ויטמינים וחלבונים, שיכולים לעזור להילחם במחלות מסוימות ולעזור להתפתחות נוגדנים של מערכת החיסון, המסייעים לקטנטן שלך לגדול. חלב אם יכול גם להפחית את הסיכויים ל:

  • זיהומים באוזניים

  • אלרגיות

  • אקזמה

  • אסטמה

  • סרטן השד

  • דלקת ריאות

  • סוכרת נעורים

  • השמנת יתר בגיל הנעורים ובבגרותו

  • תסמונת מוות בעריסה

  • דימום מאסיבי אחרי לידה

מחקרים מצאו שהנקה נכונה גם יכולה לשפר את התפתחות המוח.

מהם יתרונות הנקה טובה עבורך?

גם את יכולה להפיק לא מעט תועלת מהנקה:

  • הנקה נכונה מגבירה ומחזקת את הקשר המתפתח בין האם לתינוק. ההנקה משחררת הורמון נפלא בשם אוקסיטוצין, 'הורמון האהבה', שגם מסייע לכווץ את הרחם חזרה למידותיו שלפני ההריון.

  • חלב אם הוא פתרון נוח מבחינתך. אין צורך להכין בקבוקים ולעשות סטריליזציה, והוא תמיד זמין.

  • הנקה טובה עשויה להפחית את הסיכון של סרטן שד וסרטן שחלות.

  • הנקה טובה יכולה גם לסייע לך להיפטר מהמשקל שהעלית בזמן ההריון. ייצור החלב שורף 500 קלוריות ביום ובשילוב תזונה בריאה, תוכלי להשיל ממשקלך את המשקל שהעלית בהריון.

  • הנקה יכולה להפחית דיכאון אחרי לידה. הורמון האוקסיטוצין המופרש במהלך ההנקה, גורם לתחושת אופוריה והתאהבות, ונמצא כמפחית משמעותית את האפשרות לדיכאון אחרי לידה.

איך אדע מהן תנוחות הנקה הטובות עבורי?

מיד לאחר שתלדי את תינוקך, החזיקי אותו צמוד אלייך במגע עור לעור, מצב שיכול לעורר את רפלקס חיפוש השד שעוזר לתינוק להיצמד לפטמה. את יכולה לבצע הנקה בשכיבה או בישיבה, על כורסת הנקה או כיסא. אחזי בשד וכווצי את אזור ההילה כך שתיווצר גבעה, אליה התינוק יוכל להתחבר (לשד ולא לפיטמה). ביד השנייה, אחזי בתינוק והביאי אותו אליך. התנועה יכולה לגרום לתינוק לשתף פעולה ולפתוח פה גדול. המשיכי את התנועה, כדי לאפשר לתינוק 'להתלבש' על כל הגבעה שהכנת לו על השד. אם את מתקשה, נסי להשתמש בכרית הנקה שנועדה להקל על התהליך.

תינוקות יכולים לינוק 10 עד 20 דקות מכל שד. נסי תמיד להציע את שני צדדים. בכל הנקה התחילי משד אחר, ובכך תשמרי על איזון. ישנן מגוון תנוחות הנקה, כל אחת ומה שמתאים לה. מידע על מגוון התנוחות תוכלי למצוא במדריך לתנוחות הנקה, שמציע הסברים ותמונות להמחשה.

כאבים בשד בהנקה - האם זה תקין?

כאב הוא עניין סובייקטיבי. כל אדם חווה כאב בצורה אחרת ובעוצמות שונות, ולכן נדבר על התחושה שאת אמורה להרגיש בשד במהלך ההנקה. בתחילת הדרך ועד שמתרגלים, את עלולה להרגיש תחושה לא נעימה וכאבים בשד בהנקה. כשהתינוק מתחבר לשד, את אמורה להרגיש תחושת ואקום, שאיבה ולחץ. במידה ואת מרגישה צביטות או נשיכות, משמע התינוק תפס בצורה שטחית את השד. צביטת הפיטמה, עלולה לגרום לפצעים בשד, לכאבים ולאכילה לא מספקת של התינוק. במידה וזה קורה, נתקי את התינוק מהשד והצמידי אותו שוב. במידה ואת לא מצליחה להניק או שאת מרגישה שהתינוק לא מקבל מספיק אוכל במהלך ההנקה, חשוב שתתייעצי עם דמות מקצועית שמתמחה בנושא, כגון אחות טיפת חלב, רופא/ת נשים, יועצת הנקה וכדומה.

מהו גודש בשד?

אחת התופעות שעלולות להכאיב בהנקה הינה גודש בשד, הנוצר מחוסר פינוי של חלב בקצב מתאים, עקב היצמדות לא טובה של התינוק. חוסר פינוי של השד מחלב בקצב ממוצע של 3-4 שעות. הצטברות החלב בשד הופך לגושים ותחושה שהשד קשה כסלע. הפתרון המיידי הינו פינוי החלב מהשד בהנקה או שאיבה.

איך נראה חלב אם?

במהלך הנקה בימים הראשונים, תבחיני אולי שהחלב סמיך יותר והגוון שלו צהבהב. את אולי לא בטוחה שכך באמת צריך להיראות חלב אם, אך אל תדאגי - זה בדרך כלל תקין לחלוטין. החומר שגופך מייצר בשלב הזה נקרא קולוסטרום, והוא נועד להיות הארוחה הראשונה של תינוקך והחיסון הראשון שלו מפני מחלות. בגיל הזה, קיבת התינוק יכולה להכיל לא יותר מכפית נוזלים, ולכן אל תצפי שהוא יאכל הרבה בהתחלה.

בסביבות יומיים עד חמישה ימים אחרי הלידה, החלב נעשה שמנתי יותר. זהו שלב מעבר, שבו השדיים עוברים מייצור קולוסטרום לחלב אם בשל. גופך מייצר חלב אם באופן מלא החל מסוף השבוע השני ללידה. ייתכן והחלטת לשאוב, כדי להציע לתינוק בקבוק, במטרה לאפשר לדמות מטפלת נוספת להאכיל אותו או משום שאת חשה גודש בשד. כאשר החלב השאוב מאוחסן זמן מה במקרר, ייתכן ותראי שכבת שומן בכלי בו הוא שמור. במקרה כזה ערבבי אותו בעדינות בתנועה סיבובית, בכדי לאחד את מרכיביו.

איך אדע מתי התינוק שלי רעב?

העיתוי מאד חשוב בעת הנקה. אם התינוק בוכה, זה סימן שהוא כבר רעב זמן מה. תינוק לא מרוצה יכול להתמודד עם קושי להיצמד לשד. שימי לב לסימני רעב אופייניים - לדוגמה, כשהתינוק:

  • נראה דרוך

  • מכופף את זרועותיו

  • מאגרף את כפות ידיו

  • מרים אצבעות אל פיו

  • מניע את פיו בתנועות מציצה

  • כשהתינוק שבע, הוא עוצם עניים ומרפה את גופו.

הנקה לפי דרישה - כל כמה זמן אני צריכה להניק?

כחלק בלתי נפרד מביסוס הנקה, הניחי לתינוקך לקבוע את לוח הזמנים שלו. אל תופתעי אם הוא ירצה לינוק כל שעה בימים הראשונים. הדבר יכול לעזור לגרות את ייצור החלב שלך בכמות המותאמת לצורכי הנקה של תינוקך. כאשר גופך יתחיל לייצר חלב כמותי אשר מגיע בין 3-5 ימים מהלידה, אפשר לצפות שהתינוק ינוק כל 2-4 שעות, כלומר בין 8 ל-12 פעמים ביום. בתקופות של קפיצת גדילה, ייתכן והתינוק ידרוש כמות גדולה יותר של אוכל, נושא עליו את מוזמנת לקרוא במאמר 'הכל אודות קפיצת גדילה'.

איך אדע שהתינוק שלי יונק מספיק?

רבות מוטרדות ושואלות: "כמה זמן תינוק יונק?" ו"האם הוא מקבל מספיק חלב?". תשמחי לדעת שישנם סימנים אשר עוזרים לך לדעת שתינוקך אכל טוב ושמדובר בהנקה נכונה. את תדעי שתינוקך אוכל מספיק אם:

  • הצמדות התינוק לשד אינה כואבת. ישנה תחושת ואקום, שאיבה ולחץ, אך אין תחושה של צביטות והפיטמה יוצאת במבנה הטבעי שלה מפי התינוק ולא מעוכה כפיתה.

  • התינוק מייצר קצב יניקה על השד. 3-4 יניקות, הפסקה למספר שניות לנשימה ושוב מספר יניקות.

  • קצב היניקה. הקצב כולל במשך 15 דקות לפחות, את המחזוריות הבאה: 4 יניקות, הפסקה ל 4 שניות ושוב 4 יניקות והפסקה של 4 שניות.

  • זיהוי גמיעת התינוק. פעולה זו כוללת תנועה ארוכה של הלסת. לעיתים אף ניתן לשמוע את הגמיעות.

  • התרוקנות השד. משלב המלאות (3-5 ימים מהלידה) את אמורה להרגיש שהשד מתרוקן והופך לרך.

  • כמות חיתולים וסוג הצואה. מהיום החמישי לחייו, התינוק אמור לספק כשישה חיתולים רטובים ושלושה חיתולים עם יציאות נוזליות בצבע חרדלי, ביום (מוזמנת לקרוא עוד על הנושא במאמר 'קקי של תינוקות').

המאמר כמה תינוק צריך לאכול יכול לתת לך תשובות לשאלות: מהי כמות אוכל לתינוק שמספיקה לו? איך יודעים שהוא מסיים לאכול? מה קורה בקפיצת גדילה? ועוד. בין גיל 4-6 חודשים תוכלי להציע לתינוק טעימות, בנוסף להנקה או לבקבוק. מזומנת להיכנס למדריך המלא להתחלת טעימות לתינוק כדי ללמוד מה לעשות כשמתחילים עם טעימות ראשונות של מוצקים.

מה לעשות ולא לעשות בזמן הנקה? כולל תזונה בהנקה

את אולי תוהה מה מומלץ לעשות ומה לא בתקופת הנקה. הנה כמה המלצות כלליות, כולל תזונה בהנקה:

  • תפריט מאוזן. השתדלי לאכול תפריט מאוזן המכיל שומן, חלבון, פחמימה וירקות.

  • דיאטה בהנקה. ניתן לעשות דיאטה בהנקה וזה אומר – שמירה על תפריט מזין ובריא ולכן, חשוב להרכיב תפריט מאוזן, שמכיל את כל אבות המזון ולהימנע מדיאטת כסאח, שעלולה לפגוע בהנקה. חשוב גם לזכור, כי במהלך הנקה את שורפת בממוצע 500 קלוריות. נסי לבנות תפריט עשיר בירקות ופירות טריים, חלבון ושומן בריא. הרבי בשתיית מים (2 ליטר לפחות) והוסיפי פעילות גופנית מתונה, רק לאחר 6 שבועות (משכב הלידה) ובאישור רופא/ה.

  • צריכת ויטמינים. בתקופת משכב לידה (6 שבועות) המשיכי לצרוך את הויטמינים אותם לקחת במהלך ההריון.

  • שתיית מים. דאגי לשתות לפחות 2 ליטר מים ביום.

  • קפאין. במידה והחלטת לצרוך קפאין בהנקה, מומלץ לשתות עד שתי כוסות קפה ביום, ולאחר ההנקה.

  • שתיית אלכוהול בהנקה בהחלט אסורה. ההסתדרות הרפואית בישראל ממליצה להימנע מצריכת משקאות המכילים אלכוהול לפחות במהלך החודש הראשון ועד להתייצבות ההנקה. במידה ותבחרי לצרוך אלכוהול או יין בהנקה, מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול לפני שאת מתחילה להניק, וזה אומר להמתין לפחות שעתיים אחרי השתייה.

  • תרופות בזמן הנקה. התייעצי עם המרכז הטרטולוגי ועם רופא/ה הילדים/המשפחה, לגבי נטילת תרופות ומשככי כאבים בהנקה. צריכת מרבית התרופות בהנקה בטוחות לשימוש, אך אחדות מהן עלולות לעבור לתינוקך במינונים קטנים, באמצעות חלב האם.

  • הימנעי מעישון. גם עישון פסיבי עלול לגרום נזק לתינוקות ויכול גם להפחית את כמות החלב שלך.

  • דברי עם הרופא/ה או האח/ות על האפשרויות שעומדות בפניך, לגבי אמצעי מניעת הריון שמומלצים עבורך בתקופת הנקה.

  • נוחות. מומלץ לרכוש בגדי הנקה שיגרמו לך להרגיש בנוח, גם במידה ואת רוצה להניק בציבור. חולצות הנקה מגיעות עם פתח נסתר שדרכו תוכלי להניק את תינוקך בצורה הנוחה ביותר.

  • הנקה בהריון. אין מניעה להניק בהריון כאשר ההריון תקין ואת בריאה. במידה ואת נמצאת בהריון בסיכון מכל סיבה שהיא והומלץ לך להפסיק לקיים יחסי מין, מומלץ להפסיק להניק ולהתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת. למה? כי כאשר אישה חווה אורגזמה משתחרר הורמון אוקסיטוצין, אותו הורמון שמשתחרר בהנקה ואחראי על כיווץ הרחם.

חשוב גם לדעת כי החל משבוע 16 להריון, הגוף משנה את החלב לקולוסטרום, כהכנה לקראת התינוק החדש. בשלב זה, טעם החלב עלול להשתנות, דבר שגורם לתינוקות מסוימים, לגמול את עצמם.

מה עליי לדעת על משאבת חלב?

ייצור של חלב אם מבוסס על ביקוש והיצע. כל שתניקי או תשאבי יותר, גופך ייצר יותר חלב. משאבת חלב יכולה לעזור בביסוס הנקה וגם במידה ואת צריכה לצאת מהבית מכל סיבה שהיא: אירוע, בילוי זוגי או חזרה לעבודה. משאבה יכולה גם לעזור להגביר ייצור חלב אם.

להלן כמה טיפים עבור משאבת הנקה ואיך להשתמש בה נכון:

  1. הכיני לעצמך פינת שאיבה חפשי מקום שקט ורגוע כדי לשאוב. הכיני לך נשנוש טעים, בקבוק מים, את שלט הטלוויזיה או טלפון נייד.

  2. להגברת ייצור חלב בחרי משאבה דו צדדית המאפשרת שאיבה מהירה יותר. נסי לשאוב לאחר כל הנקה . הגברת הדרישה תגביר את ייצור החלב.

  3. צפי במשהו מצחיק בזמן השאיבה ההורמון שאחראי לשחרר חלב מהשד נקרא אוקסיטוצין, אותו הורמון משתחרר בזמן צחוק. צחוק במהלך השאיבה ישחרר יותר חלב מהשד.

  4. הרבי בצריכת נוזלים. לפחות 2 ליטר מים ביום.

בנוסף למידע על הנקה, חשוב שתקבלי תשובות גם על חלב אם, כולל מענה לשאלות בנושא כמו: 'כמה זמן אפשר לשמור חלב אם?' איך מפשירים חלב שאוב? ועוד. זאת במטרה לאפשר לתינוק חלב טרי ומזין. כך גם לגבי הפעולות שאת יכולה לעשות במטרה להגביר חלב אם.

כמה זמן עליי להניק?

עד איזה גיל מומלץ להניק? כמה שתרצי, זו בחירה שצריכה להתאים לך ולתינוק שלך. במידה והחלטת להניק, חשוב שתדעי כי משרד הבריאות ממליץ להזין את התינוק באמצעות הנקה בלבד, ללא תוספת של מזון או נוזלים, במהלך ששת החודשים הראשונים לחייו, וכן להימנע מלהציע לו מוצקים לפני גיל 4 חודשים. לאחר מכן תוכלי להתחיל לגוון את התפריט שלו על ידי הוספת מזון מוצק, במהלך התקופה המרגשת של טעימות ראשונות. אם תחליטי, תוכלי לעשות זאת בשילוב חלב אם.

מה עוד יכול לעזור לי בהנקה?

ייתכן שתזדקקי לעוד קצת עזרה כדי להתחיל ולדעת בדיוק, אילו תנוחות הנקה יכולות להתאים לך, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שאת מניקה, וזה נורמלי בהחלט.

הנה כמה טיפים שיקלו עלייך ויאפשרו לך הנקה נכונה:

  • הכיני את עצמך מראש במהלך ההריון לתקופת ההנקה. את יכולה להתייעץ עם חברות, עם הרופא/ה המטפל/ת, לקחת חלק בקורס הכנה להנקה, לצפות בסרטונים, לרכוש חזיית הנקה ולקרוא חומר עיוני בנושא.

  • אל תחששי לבקש עזרה. בפעם הראשונה שאת מניקה את תינוקך, בקשי עזרה. אחות במחלקת יולדות, רופא/ה או יועצת הנקה, יוכלו לעזור לך למצוא תנוחות הנקה הטובות ומתאימות ביותר לתינוק הרך, שיסייעו לו להיצמד לשד בצורה נכונה.

  • בדקי את האפשרות שהתינוק יישן בחדר שלך - בעריסה משלו. הקרבה אליך יכולה להגביר את ההיכרות שלך עם תינוקך ולהקל עליך בהנקה בלילה. בששת החודשים הראשונים יהיה לך נוח יותר אם התינוק יהיה יחד איתך בחדר, בעריסה משלו ולא במיטתך, כדי שתוכלי להניק אותו ביתר קלות כשהוא רעב.

  • מוצץ והנקה - לא מומלץ ביחד. כדאי לשקול לדחות את זמן המוצץ. אם תיתני לתינוק מוצץ מוקדם מדי, זה עלול להפריע לו בהנקה, מפני שתנועת המציצה של מוצץ שונה מהפטמה. מומחים אומרים שעדיף לתת מוצץ רק לאחר שההנקה התבססה, בדרך כלל בגיל שלושה או ארבעה שבועות.

  • הקפידי לטפל בפטמות שלך. את יכולה להניח לחלב להתייבש באופן טבעי על הפטמות, דבר שיכול להרגיע את העור. אם אין לך זמן לכך, יבשי אותן בטפיחות עדינות. ישנן דרכים נוספות שיכולות לעזור לך למנוע זיהום או יובש בפטמות: 1. שימוש ברפידות הנקה, כדי להימנע מדליפות והחלפתן לעתים קרובות. 2. בזמן הרחצה, מניעה או מזעור המגע של הפטמות בשמפו או סבון. במידה ואת סובלת מיובש וסדקים בפטמות, השתמשי במשחה המכילה לנולין טהור אחרי כל האכלה, כדי להרגיע את הפטמות ולעזור לשמור על הלחות שלהן. התייעצי עם איש מקצוע כדוגמת רופא/ת הנשים שלך, אחות טיפת חלב או יועצת הנקה, אם תראי סימנים או תסמינים של דלקת בשד (Mastitis), הכוללים תסמינים דמויי שפעת וכאבים בשד בהנקה.

אם אני חולה, מותר לי להניק?

מותר להניק ואף מומלץ. כאשר את חולה , התינוק שלך נחשף לוירוס או לחיידק מעצם היותו צמוד אליך, עוד לפני שידעת שאת חולה. עם זאת, החלב אם מכיל נוגדנים שהגוף שלך מייצר, ובכך עוזר לתינוק להילחם בוירוס או בחיידק. הקפידי לשתות הרבה נוזלים והניקי לפי דרישה שכולה להתגבר עקב הצורך בנוגדנים.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

ש: מהי הנקה נכונה? ת: הנקה נכונה הינה הנקה טובה, בה אין כאבים או פצעים, התינוק מרוקן את השד, ישן טוב בין הארוחות, מספק לפחות 6 חיתולים עם פיפי ו 3 עם צואה, ועולה במשקל בממוצע 20-25 גרם ליום.

ש: מה עושים במקרה של גודש בשד? ת: גודש בשד מסמן על חוסר פינוי טוב של חלב מהשד. כלומר, התינוק לא מרוקן את השד או שהמרווח בין הנקה אחת לשנייה גדול מדי. לאחר שבדקת את הבעיה, הפתרון המיידי הינו להוציא את החלב מהשד ולהתייעץ עם רופא/ה, אחות טיפת חלב או יועצת הנקה .

ש: איך משפיעה תזונה בהנקה? ומה אסור לאכול בהנקה? ת: בעקרון, בהנקה מותר לאכול את רוב המזונות. ישנם הטוענים כי מאכלים כמו ברוקולי וכרוב עלולים לגרום לגזים לתינוק. בפועל, אין מחקר שמגבה טענה זו. בנוסף, החיידקים בקיבה של האם שמפרקים את המזון ועלולים בשילוב מזונות מסוימים ליצור תופעה של גזים, אינם קשורים לזרם הדם. מכאן שאין השפעה על הרכב החלב, שנוצר מהדם. עם זאת וכמפורט מעלה, במידה והחלטת לצרוך קפאין בהנקה, מומלץ לשתות עד שתי כוסות קפה ביום, ולאחר ההנקה. שתיית אלכוהול בהנקה בהחלט אסורה, וגם אם תחליטי שכן, הימנעי משתיית שני משקאות המכילים אלכוהול.

אם בחרת להניק, זכרי כי הנקה אינה רק אוכל, אלא גם גורם שיכול לחזק את מערכת חיסון, לתת ביטחון לתינוק ולקשר ביניכם, לשמש כמשכך כאבים ולהעשיר אותך ואת התינוק בהורמוני אהבה, שעוברים בחלב (אוקסיטוצין).

הנקה נכונה וטובה היא תהליך טבעי, אך ייתכן שייקח זמן עד שאת ותינוקך תיכנסו לשגרה שמתאימה לכם. אימהות רבות צריכות קצת עזרה בשלב מסוים. במידה וכן, מומלץ להיעזר ב'מדריך הנקה' או דמות מקצועית, בעזרתם תוכלי לקבל מידע על הנקה נכונה, מהם הסימנים לכך שהתינוק אוכל טוב ואיך לנהל את ההנקה נכון.

את יוצאת עכשיו להרפתקה חדשה עם הקטנטן שלך ואנו נמצאים כאן לעזרתך מהיום הראשון! שרית פאר – אחות מוסמכת MA, יועצת הנקה ויועצת שינה האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הילדים או המשפחה. יש לבדוק ולוודא את ההמלצות לעיל והרלוונטיות שלהן לאם ולתינוק החדש.