שבוע 27 להריון: התפתחות התינוק שלך

הגעת לשבוע הראשון של השליש השלישי שלך! התינוק (או התינוקת) שלך עובד (או אולי עובדת) על הבעיטות והמתיחות וגם עושה תנועת אחיזה. בשלב הזה, היא או הוא, מתחילים לחייך, במיוחד בזמן השינה.

בוקר טוב עולם. אחרי חודשים בהם העפעפיים היו סגורים ומחוברים זה לזה, כעת הם נפתחים. כעת, כשהחלק של המוח שאחראי על הראייה פעיל ורוב מבנה העין הושלם, התינוק שלך יכול לראות אורות וצללים.

הלו הלו אבא או אמא. ייתכן ובשלב הזה התינוק מתחיל לזהות קולות מוכרים, עם דגש על הקול שלך. למשמע קולך, דופק הלב שלו עשוי להאט וזה אומר שהוא יהיה רגוע ונינוח.

עוד רבה (יחסית) הדרך. הריאות והכבד הזעירים של התינוק שלך, כמו גם מערכת החיסון, עדיין מתפתחים. יחד עם זאת, הוא עולה במשקל בהתמדה וגם שכבת השומן ממשיכה להצטבר. בשלב זה התינוק שלך נראה ממש כמו התינוק שתפגשי בלידה, רק קטן יותר.

המיקום ברחם. חשוב לדעת כי בשבוע 27 להריון, המיקום של התינוק ברחם עדיין יכול להשתנות, והוא עשוי לשנות תנוחות, עד סוף ההריון.

בכתבה על טרימסטרים בהריון, תוכלי למצוא מידע חשוב גם על השליש השלישי להריון, כדי לגלות מה צפוי לך ולתינוקך בשבועות האחרונים להריון. אפשר לראות את הסוף!

מהו גודל התינוק בשבוע 27 להריון?

בגיל 27 שבועות להריון, התינוק הממוצע הוא בערך בגודל של כרובית.

embryoimage-week27-700

מה עובר על הגוף שלך בשבוע 27 להריון

ההסתגלות ממשיכה. למרות שעברו לא מעט שבועות הריון, ייתכן שאת עדיין מסתגלת לגודל המשתנה של גופך ולעלייה במשקל. בשלב הזה, ייתכן שתרגישי כאבים חדשים, עם צמיחת הבטן הגדלה. אם את תוהה כמה חודשים את נמצאת בשבוע 27 להריון, תשמחי לדעת שאת בשבוע האחרון של החודש השישי.

גובה וגודל הרחם. נכון לעכשיו, גובה הרחם - המרחק בין עצם החיק שלך לחלק העליון של הרחם - הנו כ- 27 ס"מ. מספר זה תואם בדרך כלל למספר שבועות ההריון. במהלך הבדיקה אצל הרופא/ה שלך, הם ימדדו את גודל הרחם ואת קצב גדילת התינוק (או התינוקת) שלך.

הכנה ללידה המתקרבת. כעת מומלץ לקרוא ולהכיר כמה נושאים רלוונטיים, כמו התמודדות עם כאב במהלך הלידה, צירי ברקסטון היקס לעומת צירים אמיתיים ועוד. כל מידע נוסף המתייחס למה שעוד צפוי לך, יכול לחזק את תחושת הביטחון שלך, ככל שתאריך היעד מתקרב.

בשלב הזה בהריון - שבוע 27, יכול להיות שאת מרגישה מעט חרדה. אפשר לנסות להתמודד עם הפחדים, על ידי קריאה וקבלת מידע המתייחס לכל מה שקשור לצירים, ללידה ולימים הראשונים של ההורות. אל תשכחי גם ליהנות מהדרך - זה עשוי לעזור לך להפחית את רמת הדאגה והלחץ, בימים אלו.

דרך נוספת להתמודדות עם חרדה ולחץ היא פעילות גופנית כדוגמת יוגה בהריון (באישור הרופא/ה שלך כמובן). למידע נוסף על פעילות גופנית בהריון, את מוזמנת לקרוא את המאמר בנושא: 'ספורט בהריון'.

שבוע 27 להריון - הסימפטומים

כאבים בעצמות האגן. במהלך ההריון, כחלק מהכנת הגוף לקראת הלידה, ההורמונים עלולים לגרום לרפיון המפרקים והרצועות. כתוצאה מכך, המפרק המחבר בין שני חצאי האגן הופך לגמיש יותר, דבר שיכול לגרום לכאבי אגן. נסי להימנע מעמידה לפרקי זמן ארוכים ומהרמת משאות כבדים.

עצירות. תופעות של צואה קשה או פעילות מעיים נדירה, יכולות להופיע בשבוע 27 להריון. ההורמון פרוגסטרון יכול להאט את פעילות מערכת העיכול, והרחם הגדל עלול גם להפעיל לחץ על פי הטבעת. כדי לנסות למנוע ובמטרה להקל על עצירות בהריון, הקפידי לשתות ולצרוך מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כדוגמת פירות וירקות, לחם מלא או דגנים. תוכלי לבקש מהרופא/ה שלך גם תרופות ללא מרשם, שעשויות לעזור.

הפרשות מהנרתיק. הפרשות בהריון, בהירות או לבנות, הן בדרך כלל תקינות ואף עשויות להתגבר במהלך ההריון. עם זאת, אם את מבחינה בשינויים בצבע, בתדירות או בריח, זה עשוי להצביע על זיהום חיידקי או פטרייתי. שוחחי עם הרופא/ה שלך במידה ואת חווה תופעות אלו, כדי שתקבלי אבחון וטיפול בהתאם.

שינויים בפיגמנטציה בעור. במהלך כל ההריון, גובר בגופך ייצור הצבען מלנין, פיגמנט שאחראי על צבע העור, ויכול גם לגרום לו להיות כהה יותר.בשבוע 27 להריון, ייתכן שתבחיני כי הפטמות שלך כהות יותר וכי החלק הכהה ימשיך להתפשט גם מחוץ למיקומו המוגדר סביב הפטמה, ויכסה עד חצי מהשד. זהו שינוי זמני שכנראה ייעלם עד שנה לאחר הלידה.

בנוסף, יכול להופיע קו אנכי כהה הנקרא לינאה ניגרה linea nigra)), התינוק מהטבור כלפי מטה. לעיתים נוצרים אצל אמהות לעתיד, גם כתמים חומים על הלחיים, האף והמצח, הנקראים כלאוזמה. שינויים אלה בגוון העור הם בדרך כלל זמניים ואמורים להיעלם בצורה הדרגתית לאחר הלידה. הקפידי להימנע משהייה בשמש ואם את חייבת לצאת, הגני על עצמך ככל האפשר. חשיפה לקרני UV יכולה להחמיר את המצב.

חלומות. זה לא נדיר שיש לך חלומות מוזרים במהלך ההריון, במיוחד בשליש השלישי. לעיתים תרגישי שזה משעשע ובפעמים אחרות, חלומות אלו יפריעו לך לישון טוב בלילה. כדי לעזור לך לישון בצורה יותר טובה, קחי חטיף עתיר חלבונים לפני השינה (עם חמאת בוטנים או גבינה), שיעזור לך לשמור על רמות הסוכר בדם.

התכווצויות. אם את חווה התכווצויות בבטן (עם או בלי שלשולים) בשבוע 27 להריון או בהמשך, זה יכול להיות סימן ללידה מוקדמת, ולכן חשוב לפנות לרופא/ה.

שבוע 27 להריון - מה חשוב לקחת בחשבון

איך מתנהלת שגרת האימונים שלך? אם את מחפשת דרך אחרת לזוז, נסי לשקול להוסיף שחייה לפעילויות הספורטיבית הקבועה שלך, במיוחד בשבוע 27 להריון כאשר הבטן ממשיכה לגדול. השחייה היא פעילות אירובית מעולה, שיכולה להקל על כאבי מפרקים בצורה טובה יותר, יחסית לצורות אחרות של פעילות גופנית. אם את בהריון במהלך חודשי הקיץ החמים, שחייה יכולה להיות גם דרך נהדרת להתקרר.

דם טבורי. זה הזמן ליידע את הרופא/ה שלך אם ברצונך לשמר את הדם הטבורי של תינוקך. דם טבורי, המכיל תאי גזע אשר עשויים לעזור בטיפול במחלות מסוימות, נאסף מחבל הטבור ומהשליה לאחר הלידה. על פי המלצות משרד הבריאות, ההחלטה האם לשמור את הדם הטבורי בבנק פרטי או ציבורי היא פרטית ואישית. כאשר מדובר בבנק דם טבורי ציבורי, את למעשה תורמת את המנה לשימוש הציבור. בבנק דם טבורי פרטי, המנה נשמרת עבורך ועבורך משפחתך. שימי לב כי קיימת סבירות נמוכה מאוד שהדם הטבורי של תינוקך יהיה יעיל לטיפול במחלות עתידיות, שאולי צפויות לו או לאחד מבני המשפחה. הרופא/ה שלך יוכלו לתת לך מידע נוסף על בנק דם טבורי ועל האפשרויות העומדות לרשותך.

Rh שלילי או חיובי. בשבועות הראשונים של ההריון, תעברי בדיקות דם, במטרה לבדוק את סוג הדם והאם את בעלת Rh חיובי או שלילי. על פי הנחיות משרד הבריאות, במידה ואת בעלת Rh שלילי, תקבלי ככל הנראה חיסון אנטי די (D) בשבוע 28 וגם לאחר הלידה

שבוע 27 להריון - מה חשוב לשאול את הרופא/ה

  • היכן אוכל לקבל מידע נוסף על קורס החייאה לתינוקות?

  • היכן אוכל למצוא רופא/ת ילדים ושירותי טיפת חלב עבור התינוק או התינוקת שלי? האם אוכל לקבל ממך המלצה?

  • האם המשקל שלי תקין יחסית לשבוע 27 להריון? במידה ולא, איזו עצה אוכל לקבל במטרה לעלות במשקל בצורה הדרגתית ונכונה?

  • האם אני נמצאת בסיכון גבוה ללידה מוקדמת? לאלו סימנים עליי לשים לב, בכל הקשור לצירים מוקדמים?

  • מהו חיסון שעלת לנשים בהריון? למה הוא נועד? מה החשיבות שלו? האם בשלב הזה עליי לקבל חיסון נגד שעלת? והאם זה אכן מספק לתינוק שלי הגנה במהלך ההריון, וגם אחרי הלידה?

הצ'ק ליסט שלך

  • אם עדיין לא עשית זאת, כדאי לך להכין רשימת ציוד לתינוק ולתיק לידה, כדי לוודא שיש לך את כל מה שאת צריכה לפני שהתינוק או התינוקת מגיע או מגיעה.

  • וודאי כי הציוד והריהוט כמו: עריסה, שידת החתלה והמושב לרכב, עומדים בכל תקני הבטיחות המחמירים ביותר. חשוב לעשות תחקיר מעמיק לפני שרוכשים מוצרים לתינוקות - חדשים או יד שנייה. מומלץ גם לבדוק האם המוצרים שבחרתם, זכו לאזכור חיובי או שלילי באינטרנט. מכון התקנים או המועצה הישראלית לצרכנות - הנם גופים טובים לקבלת מידע זה.

  • למידע נוסף על תוכניות לידה היכנסו למאמר 'איך להתכונן ללידה ולהכין תוכנית לידה'. את לא צריכה להחליט עכשיו, אבל אולי תרצה להכין תוכנית ולהתכונן לקראת בואו או בואה של התינוק או התינוקת שלך.

  • בשלב הזה כדאי גם לבחון אפשרות של תמיכה וליווי של דולה, שיכולה לסייע לך פיזית ונפשית לפני ובמהלך הלידה. תוכלי לבקש מהרופא/ה שלך רשימה של נשות מקצוע, ולהתחיל לראיין את המועמדות.

  • נסי לחשוב, מי יכול או יכולה לעזור לך, בשבועות הראשונים בבית עם הרך הנולד.

  • מוזמנת להתחיל להשתעשע בבחירת שם לתינוק ולהיעזר במחולל השמות שלנו, או במגוון המאמרים המציעים שמות מיוחדים לבנות, שמות יפים לבנים ועוד.

  • הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון.

איך כתבנו את המאמר

התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.