4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

שבוע 29 להריון: התפתחות התינוק שלך

הקטנטן שלך מתכונן להיכרות הראשונה אתך! כעת הוא מתחיל לעלות במשקל בקצב מהיר יותר. במהלך החודשיים וחצי הבאים, שומן נוסף ירפד את גופו, והוא קרוב לוודאי יכפיל את משקלו הנוכחי. אף שמרבית ההתפתחות של גופו ואיבריו כבר הושלמה, ייתכן שריאותיו עדיין אינן בשלות מספיק לחיים מחוץ לרחם.

את אולי שמה לב שתינוקך בועט לעתים תכופות יותר, ושהבעיטות הללו מתחזקות מפני שהוא משנה את תנוחתו מדי פעם. במהלך שבוע 29 להריון, ייתכן שהצוות הרפואי ימליץ לך לספור את תנועות העובר פעם ביום. המעקב שלך יעזור לוודא שהתינוק מתפתח ונע בצורה תקינה.

את תוהה באיזה חודש את במהלך הריון שבוע 29? מאחר שההריון לא תואם ספירה של חודשים מלאים במדויק, את אמורה להיות קרובה לחודש שביעי או שמיני.

Your Go-To Pregnancy GuideYour Go-To Pregnancy GuideYour Go-To Pregnancy Guide

מה גודלו של העובר שלך בשבוע 29?

 בשבוע 29, תינוקך הוא בערך בגודל של חציל.

 

embryoimage-week29-700

גוף האם בשבוע 29 להריון

בתקופה זו, אכילה בריאה היא חיונית לגדילה של התינוק. שני רכיבים תזונתיים שחשובים לך עתה הם ברזל וסידן. ברזל מסייע בתחזוק וחידוש מלאי תאי הדם האדומים שלך, המובילים חמצן לכל אברי הגוף ומונעים אנמיה. נשים הרות זקוקות לפחות ל-30 מיליגרם ברזל בכל יום, שיכול לבוא ממזונות עתירי ברזל כמו בשר בקר או כבד, שעועית, דגני בוקר מועשרים מדגנים מלאים ושיבולת שועל. הרופא/ה שלך קרוב לוודאי יפקחו עין על רמות הברזל שלך, וירשמו לך תוסף ברזל במקרה הצורך.

גם סידן הוא רכיב קריטי לגופך ולתינוקך הגדל, מאחר שהוא לא רק מחזק את העצמות והשיניים שלך, אלא גם מסייע לבנות ולחזק את עצמותיו ושיניו הקטנטנות של תינוקך. עלייך לצרוך כ-1,000 מיליגרם סידן בכל יום (1,300 ביום, אם את עדיין לא בת 19). את יכולה לקבל כמות כזאת של סידן מכמה פרוסות של לחם מלא, או מגבינה, ברוקולי, או יוגורט.

ככלל, במהלך השליש האחרון להריון, את זקוקה לתוספת של כ-450 קלוריות ביום, ובשבוע 29 להריונך צפי לעלייה של כ-450 גרם בשבוע במשקלך מעכשיו ועד סוף ההריון, או כ-5.5 ק"ג בסך הכול. זאת בהנחה שהיית בטווח BMI תקין לפני ההריון ושתלדי בשבוע 40.

שבוע 29 להריון: תופעות ההריון שלך

  • דליות. אם הבחנת בוורידים כחולים בולטים, כואבים ואולי מגרדים, המופיעים על רגלייך, אלה הן קרוב לוודאי דליות. הן מתפתחות כשהרחם הגדל מפעיל לחץ על כלי הדם הגדולים, המעבירים דם מהפלג התחתון של גופך אל הלב. סביר יותר שיתפתחו אצלך דליות אם זה לא הריונך הראשון, או אם יש דליות אצל נשים במשפחתך. הדליות אולי לא נעימות למראה, אך ברוב המקרים הן לא מהוות בעיה רפואית. אם את חשה אי-נוחות, השתדלי להימנע מישיבה או עמידה ממושכת, והרימי את כפות רגלייך בכל הזדמנות אפשרית, כדי לשפר את זרימת הדם. גרביונים מיוחדים לתמיכה יכולים לעזור – רק שימי לב שאת בוחרת עיצוב שאינו מגביל את תנועת הירך או הברך.
  • עייפות. אם את מרגישה עייפה וסחוטה בזמן האחרון, דעי לך שזו תופעה שכיחה בשלב זה של ההריון. גופך עובד ללא לאות כדי להזין ולתמוך בתינוק במהלך שבוע 29 להריון, והעבודה הקשה הזו נוטלת ממך הרבה מאוד אנרגיה. אולי גם קשה לך לישון היטב בלילה. נצלי כל הזדמנות לנוח, אפילו אם את רק עוצמת עיניים לרבע שעה פה ושם. בשבוע 29 נסי לישון עם כרית מתחת לבטן לתמיכה. התמידי בפעילות גופנית אם את יכולה, מפני שהיא תסייע לך לשמור על רמת האנרגיה שלך.
  • התכווצויות ברגליים. מדובר בתלונה שכיחה בהריון, ומומחי הרפואה אינם יודעים בוודאות ממה היא נגרמת. התכווצויות מכאיבות בשוקיים יכולים להכות לפתע בלילה, ולהעיר אותך משנתך. כדי להימנע מהן, או לפחות להקל על אי-הנוחות, נסי לעשות מתיחות של הרגליים לפני שאת נכנסת למיטה. אם חטפת התכווצות, כופפי את קצה כף הרגל כלפי מעלה (פלקס) ואז שוב מתחי אותו (פוינט) מספר פעמים. גם עיסוי עדין של השוק עשוי לעזור.
  • קוצר נשימה. מראה פניו של תינוקך לראשונה אולי יעתיק את נשימתך, אך עד שיגיע הרגע הזה, את עשויה לסבול מסוג מסוים של קשיי נשימה. בשלב זה של ההריון, הרחם הגדל לא מותיר מקום רב לאיברייך הפנימיים, והקיבה והסרעפת נלחצות כנגד הריאות שלך. כתוצאה מכך אין לריאות די מקום להתרחב. עזרי לריאותייך לקבל עוד מרחב נשימה על ידי תרגול יציבה נכונה. כדי להסדיר את נשימתך, נסי להאט את תנועותייך, והימנעי ממאמץ מופרז. אם את מרגישה כאבים בחזה בשבוע 29 להריון, אל תתעלמי מהם. התקשרי לרופא לייעוץ.

שבוע 29 להריון: דברים שכדאי לקחת בחשבון

  • אם את חשה מעט מתוחה בתקופה זו, כדאי לך לשקול להתנסות בטכניקות הרפיה שונות. תחושות של מתח לגבי ההריון הן כמובן תופעה טבעית, אך אינך אמורה להרגיש מתוחה כל יום. אחת הדרכים להירגע היא לתרגל יוגה להריון או מדיטציה. הצוות הרפואי יוכל לתת לך מידע נוסף על הדרך הבטוחה לתרגל יוגה בשליש האחרון להריון. שיטות להרפיית הגוף והנפש במהלך שבוע 29 להריון, יוכלו לעזור לך להפחית את לחץ הדם שלך, להפחית את המתח בשרירים ולהקל על כאבי גב, ובכלל – להרגיש בנוח יותר בחלק האחרון של ההריון. עוד דרכים להילחם במתח: הזמיני תור לעיסוי, כתבי יומן, או פשוט האזיני למוסיקה האהובה עלייך בזמן שאת נחה.
  • יש שיטות שונות להתכונן ללידה, שעל פי המומחים עשויות לעזור לך בזמן הצירים והלידה עצמה – כולל למאז, ברדלי, ושיטת ריד. כדאי ללמוד עוד על שיטות אלה אם טרם עשית זאת, מפני שהן יכולות לעזור לך לנהל את הכאב והחרדות בזמן הלידה, באמצעות טכניקות הרפיה ונשימות מבוקרות. קורס הכנה ללידה הוא אפשרות מצוינת עבורך, כי גם בו מלמדים שיטות הרפיה. בקשי עזרה מהרופא או הרופאה שלך למצוא קורס מתאים באזור מגורייך.
  • את יודעת כבר מתי תאריך הלידה המשוער שלך? אם כן, ייתכן שתוכלי לעשות סיור בבית החולים לפני התאריך הצפוי. זוהי גם הזדמנות מצוינת לברר את המסלול המהיר ביותר להגיע מביתך לבית החולים, ולבדוק עניינים לוגיסטיים כמו חניה וכניסות. אם תגיעי לסיור כזה, בדקי עם צוות בית החולים מהי הכללים הנהוגים בחדרי הלידה, למשל, למי מותר להיכנס ואם מותר לצלם או להסריט.
  • התחילי לגבש תכנית טיפול עבור ילדך לאחר שייוולד, בפרט אם את ובן זוגך מתכוונים לחזור לעבודה. מן הסתם יעמדו לרשותך אפשרויות שונות, מפעוטון ועד מטפלת בביתך, ולכל אחת מהן מחיר שונה וזמינות שונה, כך שמוטב לעשות את התחקיר עכשיו ולהתחיל להתארגן לפני בוא התינוק. כך תהיה לך דאגה אחת פחות, כשתהיי עסוקה בטיפול ברך הנולד. אם כבר יש לך ילדים, בדקי כעת מי יוכל לטפל בהם בזמן שתהיי בבית חולים, ובימים הראשונים אחרי שתינוקך יגיע הביתה.

שבוע 29 להריון: שאלי את הצוות הרפואי

  • מתי התינוק שלי יגיע להתפתחות מלאה ויהיה מוכן לצאת לעולם?
  • מה זה חיתוך חיץ, ובאילו נסיבות הוא דרוש?
  • האם מומלץ להכין תכנית לידה מראש?
  • מה הן התופעות האופייניות לשבוע 29 להריון ואחריו, ובאילו מקרים אני חייבת ליצור קשר?
  • כל כמה זמן עליי להגיע לבדיקות מעקב מעכשיו עד הלידה?

שבוע 29 של ההריון המשימות שלך

בחרי או התחילי לעצב את הודעת הלידה (הדיגיטלית או המודפסת)

לטיפול בהתכווצויות ברגליים מתחי את הרגליים בעדינות, הגמישי את כף הרגל ומשכי אלייך את האצבעות

אכלי הרבה מזונות עשירים בסידן, כמו גם מזונות המכילים אשלגן

הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון

שבוע 29 של ההריון המשימות שלך

בחרי או התחילי לעצב את הודעת הלידה (הדיגיטלית או המודפסת)

לטיפול בהתכווצויות ברגליים מתחי את הרגליים בעדינות, הגמישי את כף הרגל ומשכי אלייך את האצבעות

אכלי הרבה מזונות עשירים בסידן, כמו גם מזונות המכילים אשלגן

הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון