שבוע 18 להריון: התפתחות התינוק שלך

מיוחד במינו. השבוע הקטנטן (או הקטנטנה) שלך מפתחים מאפיין ייחודי: טביעות אצבע. מדובר בחותמת מיוחדת, ושתלווה אותו (או אותה) כל החיים. אפילו תאומים זהים, הנם בעלי טביעות אצבע שונות. למעשה, בקצות אצבעות הידיים ובבהונות הרגליים, נוצרים סימנים בולטים שיהפכו לקווים ברורים ומובנים, הלוא הם טביעות האצבע.

מערכת העיכול. מערכת העיכול המתפתחת מתפקדת כבר כמה שבועות, והעובר בולע מי שפיר, שעושים את דרכם דרך המעיים והקיבה. שילוב פעולה זו, יחד עם התאים המתים וההפרשות במעיים, מייצרת את המקוניום -  חומר שחור דמוי זפת, אותו ניתן לראות במהלך החלפת החיתול הראשונה.

הקשיבו! הקשיבו! בסביבות שבוע 18 להריון, אוזני העובר מתחילות לבלוט מצידי הראש, והוא מתחיל לשמוע וגם להקשיב לקולך.

כיס המרה. ייתכן ובשבוע 18 להריון, כיס המרה יתחיל לעבוד ולאפשר לעובר לעכל חומרים מזינים.

מהו גודל העובר בשבוע 18 להריון?

בשבוע 18 להריון, העובר בגודל של בטטה: אורכו כ- 5 וחצי סנטימטרים, ראש עד עכוז, ומשקלו כ-200 גרם.

embryoimage-week18-700

שבוע 18 להריון: תופעות ההריון שלך

מתחילים להרגיש. אם זה ההריון הראשון, ייתכן ותתחילי להרגיש ממש בקרוב את תנועות ובעיטות העובר. התנועות הראשונות יגרמו לך להרגיש מעין רפרוף או בועות בבטן. ככל שהעובר שלך יגדל, תנועותיו יהיו חזקות יותר. בשלב מסוים, ממש בשבועות הקרובים, את תוכלי אפילו להרגיש את הבעיטות. מכיוון שכל אמא שונה מרעותה, יש המרגישות תנועות אלו בשלבים מוקדמים יותר, במיוחד כשמדובר בהריון השני והלאה. אחרות, יתחילו להרגיש בתנועות העובר מאוחר יותר. מסיבה זו, גם אם אינך חשה בתנועות בשלב זה, אין צורך לדאוג אבל חשוב לעקוב.

ירידת לחץ הדם. בשלב זה של ההריון, גופך עובר שינויים רבים גם במחזור הדם, כגון הגדלת נפח הדם והתרחבות מהירה של כלי הדם. מצב זה עלול לגרום לירידת לחץ הדם שלך, ואף לגרום לך להרגיש סחרחורת, במידה וזרימת הדם לראש ולפלג הגוף העליון, מוגבלת.

נפיחות. ייתכן שתבחיני בשבוע 18 להריון, שכפות הרגליים שלך הולכות וגדלות. זה נובע מנפיחות הנגרמת על ידי בצקת, שעלולה להופיע מהטרימסטר השני ואילך. גם להורמונים יש השפעה על מצב זה. הורמון ההיריון רלקסין, יכול להגמיש את מפרקי האגן, כדי לאפשר לעובר לעבור בתעלת הלידה. הורמון זה גם אחראי על הגמשת הרצועות בכפות הרגליים ולהתרחבות עצמות כף הרגל. ניתן להקל על הנפיחות על ידי רחצת כפות הרגליים במים צוננים, או באמצעות הרמת הרגליים. זו בדיוק הזמן להתפנק בנעלים חדשות, במידה גדולה יותר.

שבוע 18 להריון - הסימפטומים

סחרחורות. הלב שלך עובד כעת כמעט פי 2 קשה יותר, מאשר עבד לפני שנכנסת להריון. מאמץ זה, בשילוב עם הלחץ של הרחם הגדל על כלי הדם, יכול לעיתים לגרום לך לתחושת חולשה, במיוחד כשאת קמה במהירות. גם רמה נמוכה של סוכר בדם יכולה לגרום לסחרחורת.

מה עושים? הקפידי על מנוחה לעתים קרובות. שכבי על צד שמאל לכמה דקות מספר פעמים ביום, כדי להגביר את זרימת הדם שלך. אכילת פירות יכולה גם היא לשפר את זרימת הדם שלך ולטפל בסחרחורות.

התכווצויות ברגליים. את עלולה לחוש התכווצויות ברגליים, שאופייניות לשבוע 18 להריון וקורות בדרך כלל בלילה. נסי למתוח את שרירי השוקיים ולהעניק לעור לחות באזור זה. אמבטיה פושרת או עיסוי במקום (באישור רופא/ה בלבד), יכולים גם כן לעזור.  

בעיות באף. גל ההורמונים המציף את גופך במהלך ההריון והעלייה בנפח הדם, הגורמת להתנפחות של הריריות, עלולים להוביל לגודש ולדימום באף.

כאבי גב. הבטן ההולכת וגדלה והשינויים ההורמונליים, יכולים גם לגרום לכאבים באזור הגב התחתון.

מה עובר על הגוף שלך בשבוע 18 להריון

הקפידי על תזונה עשירה בחומצות שומן אומגה 3. במהלך ההריון, העובר שלך ואת זקוקים לחומצות שומן מסוג אומגה 3, שהנן חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה. צריכת אומגה 3 יכולה לסייע למערכת העצבים של הקטנטן (או אולי הקטנטנה) שלך להתפתח. מחקרים מראים שהיא עשויה גם לסייע בשיפור תפקוד המערכת החיסונית שלך ובהפחתת תסמיני דיכאון. חפשי מזונות עשירים באומגה 3 כדוגמת: סלמון או דגים שומניים אחרים, זרעי פשתן, ברוקולי או אגוזי מלך. מוזמנת לקרוא את המאמר בנושא 'תזונה בהריון', במטרה לקבל מידע ולהבין מהו המזון הנכון לשניכם.

האם לאכול עבור שניים? נסי להגדיל את צריכת הקלוריות שלך בצורה נכונה ובריאה. תזדקקי לקלוריות נוספות כדי לתמוך בעובר הגדל. יחד עם זאת, את לא באמת צריכה לאכול בשביל שניים. בשליש השני להריון, מומלץ להוסיף כ - 300 קלוריות (חצי כריך וכוס חלב דל שומן), בנוסף לכ -2,000 קלוריות בממוצע ביום, שגופך צריך. למידע נוסף המתייחס לנושא, את מוזמנת לקרוא את המאמר 'עליה במשקל בהריון – מה מצפה לי?'.

ריבוי עצות. ייתכן שהבחנת כי כולם - החל מחמותך ועד זרים גמורים ברחוב - מרגישים שהם פשוט חייבים לתת לך עצות המתייחסות להריון שלך. זה יכול ממש להציק ויחד עם זאת, נסי לא להתרגש מזה. את יכולה להאזין בנימוס, גם אם את מתכוונת להתעלם מהעצות ומהטיפים שלא באמת ביקשת. "תודה, אני אזכור את זה", היא תשובה פשוטה שיכולה לעשות את העבודה. השתדלי לזכור שכוונות האנשים מסביבך טובות, ובסופו של דבר, הם עושים את זה כי הם מתרגשים כמעט כמוך.

ידע הוא כוח. התחילי לאסוף ספרים או לחפש מידע רלוונטי באינטרנט, כדי ללמוד על ההריון ועל העובר המפתח ברחמך.  

מידע נוסף. הרשמי לקבלת טיפים חשובים המתייחסים לשבועות הריון.

מה חשוב לשאול את הרופא/ה

שאלי את הרופא/ה שלך על מיקומו של העובר והיכולת שלו לנוע בשבוע 18 להריון.  

כדי להיערך לקראת הבדיקות הנוספות הצפויות לך במהלך הדרך, את יכולה גם לשאול את הרופא/ה, על המועדים של כל בדיקה, והאם עליך להיערך לפני ביצועה.

שבוע 18 של ההריון המשימות שלך

  • .נסי לשלב בתפריט היומי שלך כמות גדולה יותר של מזונות עשירים באומגה 3

  • .התחילי לאסוף מידע מספרים ומהאינטרנט כדי ללמוד יותר על ההריון ועל העובר

  • זה בדיוק הזמן להתחיל להשתעשע בבחירת שם לקטנטן או לקטנטנה שלך (או אולי יש לך תאומים). מוזמנת לבדוק את מחולל השמות שלנו ולקבל השראה לשמות מיוחדים לבנותשמות יפים לבנים, שמות לבנות עם משמעות, שמות מיוחדים לבנים ועוד.

  • הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון

איך כתבנו את המאמר

התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.