התינוק הגיע הביתה, ויחד עברתם שלושה חודשים מופלאים של הכרות מרגשת, במהלכם למדתם לגלות יחד קולות, רגעי מגע, זמני האכלה... פתאום, ברגע אחד זה מתהפך. אתם בטח שואלים את עצמכם, מדוע התינוק מתעורר כל שעה בלילה, רוצה לאכול הרבה יותר ובוכה ללא הפסקה?

מדובר בשלב התפתחותי נוסף, שיכול לבוא לידי ביטוי בשינויים כמו: רגרסיה, התנהגות שונה מהרגיל, קשיי שינה ועוד. יש המכנים זאת: 'משבר גיל 4 חודשים'.

דבר ראשון שחשוב להבין הוא שמבחינת התינוק, ברוב המקרים, זהו צעד נוסף של התפתחות תקינה!  לפניך כלים שיעזרו לכם לעבור את התקופה המאתגרת עם חיוך ובהצלחה!

הגורמים למה שמכונה - משבר גיל 4 חודשים

מה קורה אי שם בגיל 4 חודשים, שגורם לכל השינויים האלו, המזוהים כמצב של משבר גיל 4 חודשים?

תינוק בן 4 חודשים יכול לעבור שינוי התפתחותי ועקב כך להיות ערני, ולנסות ולהביע את עצמו באמצעות חיוכים, צחוק וגרגורים. בשלב זה, חלק מהתינוקות מתחילים להבין שיש להם יכולת להיות עצמאים. במרבית המקרים, משקל התינוק גם עשוי להכפיל את עצמו מרגע הלידה. שינויים מבורכים אלו, יכולים לגרום להתנהגויות שלא היו אופייניות לתינוק או למצב של רגרסיה בתחומים שונים, כולל בנושא של שינת תינוקות והאכלות.

שינה, אכילה ועצמאות

בשלב זה של חייו, התינוק הקטן שלכם מתחיל להיות עצמאי בשטח, דבר שעלול לעורר אצלכם בלבול או חשש. קבלו את אבני הדרך המרכזיות בהתפתחות תינוק בן 4 חודשים, שיעזרו לכם להתמודד טוב יותר עם השינויים והאתגרים, שעלולה לזמן התקופה המכונה משבר גיל 4 חודשים.

  • תנועות ידיים - התינוק מסוגל להניע יותר ויותר את ידיו, מצב שמאפשר לו לנסות להגיע לחפצים, לנער רעשן ולנסות ולתפוס כל מה שבסביבתו ונראה אטרקטיבי מספיק. כל מה שהתינוק מסוגל להרים, יגיע בסופו של דבר גם לפיו, אמצעי שמאפשר לו לבחון את עולמו. חשוב לזכור להזיז מסביבת התינוק כל פריט קטן שעלול להוות סכנה לבליעה!

  • שליטה בתנועות הראש - כעת יש לתינוק יכולת לשלוט בראשו בזמן ישיבה, ולהחזיק את החזה זקוף גם בזמן שכיבה. ישנם תינוקות שיצליחו בשלב זה להתהפך מהבטן לגב, ואף לנוע על מזרן הפעילות.

  • חוש הראייה - בחודשי חייו הראשונים, עלול התינוק להתקשות להבחין בין ניגודי צבעים, ולכן יעדיף גוונים בהירים ושחור ולבן. בגיל 4 חודשים, משתפרת ראייתו וגם יכולתו להבחין בין גוונים, דבר המאפשר לו לעקוב בצורה טובה יותר אחר חפצים ואנשים הנמצאים בסביבתו.

  • שינת תינוקות – כאשר התינוק בן 4 חודשים, כולכם אמורים ליהנות משינה רציפה של לילה שלם (7-8 שעות בלילה), בנוסף לתנומות של התינוק במהלך היום. לעיתים, דווקא בחודש הרביעי לחייו, התינוק יכול להפוך לערני יותר במהלך היום, ולקום בתדירות גדולה יותר בלילה.

  • אכילה וטעמים חדשים - בשלב הזה תוכלו להתחיל להציע טעימות לתינוק, בין אם הוא ניזון מחלב אם או מתמ"ל. שינוי זה יכול להשפיע על מערכת העיכול של התינוק, וגם על הסקרנות והרצון לפתח עצמאות ולאכול בכוחות עצמו.

  • תקשורת בינאישית – כעת התינוק מתחיל לגלות את עצמו, להבין כי הוא ישות נפרדת מהוריו, וגם לשים לב שהאנשים סביבו מגיבים למעשיו. כאשר הוא בוכה, אתם באים. הפלת חפץ על הרצפה, תגרור תגובה מצדכם. הדרך בה הוא מביע את עצמו היא באמצעות קולות, צחוק ובכי. התינוק יכול גם להשתמש בפניו כדי להביע מנעד רחב של רגשות.

כל כך הרבה שינויים, משבר גיל 4 חודשים... מה אתם הייתם עושים?

משבר גיל 4 חודשים – הצילו! רגרסיה

שינת תינוקות - רגרסיה

שימו לב למצב של תדירות גבוהה יותר של התעוררות בלילה או קיצור זמן התנומה במהלך היום. מצב זה אינו מבטא ברוב המקרים רגרסיה. מדובר בשלב התפתחות נורמלי וטבעי, הנובע מהפיכת דפוסי השינה של תינוק לאילו של מבוגר.

האכלות - רגרסיה

ייתכן ובשלב הזה, תרגישו בשינוי התנהגותי, שיכול לבוא לידי ביטוי בהסחת דעת במהלך ההאכלה, ובשינוי זמן הארוחה. למה זה קורה? כי עד עכשיו, התינוק שלכם היה חי בבועה, והתעניין בעולמו תוך התעלמות מכל דבר אחר. בשלב ההתפתחות בו נמצא התינוק בגיל 4 חודשים, התינוק מתייחס לגירויים שסביבו, וכל דבר יכול להסיח את דעתו. בפועל, הוא יכול לתרגל את כישוריו החדשים: יפנה את ראשו כדי לאתר צליל, יעקוב אחר חפצים חזותיים, וישים לב לדברים שבעבר לא ייחס להם משמעות. בגיל הזה, רוב התינוקות גם מסוגלים להתחיל לאכול בצורה יעילה יותר, ולכן זמן ההאכלה יכול להתקצר.

רגרסיה עם קפיצת גדילה

מדובר בתקופה קצרה, במהלכה התינוק גדל ומתפתח בצורה משמעותית, דבר שבא לידי ביטוי בעליה במשקל, צורך בכמות גדולה יותר של אוכל ובתדירות האכלה גבוהה יותר, וכן בצורך בחום, אהבה ותשומת לב. בשלב זה תיתכן גם רגרסיה, שנובעת ממצב של קפיצת גדילה ואופיינית לגילאי 10 ימים, 3 שבועות, 6 שבועות, 3 חודשים, 6 חודשים ולפעמים גם מאוחר יותר.

גיל 4 חודשים – כיצד מטפלים ומה עושים?

כפי שכתבנו כאן, ברוב המקרים אין מה להילחץ! מדובר בשלב התפתחותי תקין, שבא לידי ביטוי בצורה שונה אצל כל תינוק. כעת התינוק שלכם פעיל יותר, מאוד סקרן, רוצה לטעום דברים חדשים ואמור לישון טוב יותר בלילה וקצת פחות במהלך היום. ככל שתגיעו רגועים ומוכנים יותר לשינויים האופייניים לתקופה זו, כך תעברו אותה כולכם בהצלחה.

בראש ובראשונה, חשוב שתמשיכו לשמור על סדר יום קבוע, עקבי וגמיש בו זמנית, שיספק לתינוק בטחון ושלווה, ויאפשר לו חופש פעולה להתפתח ולהיות עצמאי יותר.

התפתחות מוטורית

עודדו את התינוק לשכב על הבטן, לקחת את רגליו לעבר בית החזה, לנסות לתפוס צעצועים או חפצים (במסגרת כללי הבטיחות), ולהעבירם מיד ליד. במטרה לחזק את חגורת הכתפיים, השתדלו להשכיב תינוק בן 4 חודשים זמן ארוך יותר על הבטן, בהשגחה שלכם בלבד כמובן. השתמשו בידיו כדי לשחק אתו, ולוו את העשייה בהקראת סיפורים או שירים. כאשר אתם מחתלים את התינוק, נסו לעזור לו להתהפך מצד לצד.

שינת תינוקות

במידה והתינוק ישן אתכם בחדר, חשוב שיישן בעריסה/מיטה משלו. אם עד כה נמנעתם ליצור שגרת לילה וטקס שינה עקבי וקבוע, זה בדיוק הזמן להתחיל. אם עד עתה ההירדמות של התינוק הייתה תלויה בנדנוד, על הידיים, באמצעות הנקה / בקבוק או טיולים בעגלה או באוטו, כעת חשוב שתלמדו כיצד לעזור לו להירדם בכוחות עצמו. איך עושים את זה נכון? בעזרת 'חלונות שינה' - מספר שעות השינה של התינוק לאורך היום, כמדד למועד ההרדמה בלילה, במטרה למנוע עייפות יתר ואף בעיות בשינה. שימו לב כי אסור למנוע מתינוק רעב לאכול במהלך היום או הלילה. יחד עם זאת, מומלץ לבדוק האם מדובר ברעב אמיתי או בצורך אחר, שאמור לקבל מענה.

האכלה וטעימות

בשלב הזה, ייתכן וטווח זמני האכילה יגדל משלוש שעות לארבע, וגם זמן הארוחה יתקצר משלושת רבעי שעה לחצי שעה ואף פחות. חשוב שתהיו גם ערים לצורך של התינוק שלכם, בכל הקשור לזמני האכלה (תינוקות יונקים בדרך כלל אוכלים בתדירות גדולה יותר, כך גם פגים), למשך ההאכלה וגם לתזונה במהלך הלילה, לה זקוקים תינוקות רבים עד גיל שנה. נסו גם לצמצם את הסחות הדעת במהלך הארוחה: כבו את הטלוויזיה, השתדלו לשהות בחדר שקט, אל תשוחחו בטלפון ודברו בקול שקט. במידה ואתם שוהים מחוץ לבית, חפשו חדר הנקה, פינה שקטה בפארק או כל מקום אחר שיאפשר לכם ולתינוק שקט ושלווה.

עצמאי בשטח

למרות שמדובר בתינוק קטן, תנו לו לחקור, לפתח את הסקרנות שלו וללמוד דברים חדשים. הציעו לו גם לחוש מרקמים חדשים כגון: ספרי בתלת ממד, צעצועי ולוחות מגע או 'אוניברסיטה' / לוח פעילות. נסו לקרוא סיפור או לשיר לתינוקכם כמה דקות לפחות מדי יום. הוא יאהב להיות בזרועותיכם,  ולשמוע את קולכם, גם אם אתם קצת מזייפים. שחקו יחד משחק 'קוקו', או שפשוט תעשו לו פרצופים מצחיקים, במטרה לעודד אותו לשתף פעולה ולבלות אתכם. למרות שרוב הסיכויים שבשלב זה התינוק עדיין לא זוחל או מתהפך, חשוב שתתחילו להכין את הבית, במטרה להפוך אותו לאזור בטוח. שימו מנעולים על ארונות, הרכיבו השערים על פני מדרגות, ואחסנו כל מוצרי הניקוי או חומרים מסוכנים אחרים, במקום גבוה ונעול.

במטרה להתכונן למה שמכונה משבר גיל 4 חודשים, כולל מצב אפשרי של רגרסיה, חשוב שתכירו את עקומת הגדילה של התינוק במהלך 24 החודשים הראשונים לחייו. מידע על התפתחות תינוקות בני 3‏ עד 9 חודשים, יכול גם כן לעזור לכם לזהות קשיים בנושא השינה, האכלה, התנהגות ועוד, במיוחד בגיל הזה.