A54

מהרגע שאתם הופכים להורים, אין מנוס משיחות הגינה או הסלון, המשוות את התפתחות התינוק שלכם לאחרים: "מתי הוא חייך לראשונה?", "כמה מהר היא הצליחה לדבר?", ו-"באיזה גיל מתחילים ללכת?" אבני דרך התפתחותיות משקפות התפתחות, התנהגויות וכישורים פיזיים, חברתיים וקוגניטיביים, ואת הגיל המקסימלי בו הם מופיעים.

יחד עם זאת, שלבי התפתחות התינוק מייצגים גיל מקסימלי. אם הילד לא ביצע את אבן ההתפתחות עד מועד זה, יש לבדוק את הילד ולעשות בירור. בפועל, זה לא מדע מדויק ולכן, חשוב להבין שכל תינוק גדל ומתפתח בקצב שלו, וכי כל הילדים שונים. מסיבה זו, הטבלה מייצגת את הקצה ולא את הממוצע, ובכל גיל יש אבן התפתחות שהיא הקצה העליון של הגיל בו זה צריך להופיע.

לפניכם המדריך המלא בנושא של התפתחות תינוקות לפי חודשים, מלידה עד גיל שנה ויותר, העונה גם על השאלות: 'מתי תינוקות מתחילים לחייך?', 'מתי תינוקות מתחילים לראות?' ועוד.  

תינוק בן חודש - התפתחות התינוק במהלך החודש הראשון

ייתכן שלאחר הלידה, הרך הנולד נראה כמי שכל חייו אוכל, ישן ועושה את צרכיו. בפועל, קורים דברים רבים בגופו ובמוחו של הקטנטן שלכם:

  • נרתע מצלילים חזקים ומאור בהיר וחזק מדי.

  • מתמקד בחפצים שנמצאים בטווח של כסנטימטר.

  • מפנה מבטו לעבר קולות וצלילים מוכרים, במיוחד של הוריו.

  • מקרב ידיים ואגרופים לעבר הפה (גם אם לפעמים מפספס).

גיל חודשיים - התפתחות התינוק במהלך החודש השני

בחודש השני לחייו, התינוק שלכם מתחיל להתנהג כמו.. תינוק. אבני הדרך המרכזיות בשלב זה כוללות:

  • אם עד כה החיוך היה תוצאה של רפלקס, כעת התינוק מצליח להעניק לסובביו חיוך ראשון אמיתי, כשהוא שומע קול מוכר או רואה פנים אהובות.

  • מצליח ליצור קשר עין בזמן המשחק או האכלה.

  • מנסה לגרגר ואף להפיק קולות.

  • מנסה לעקוב אחר תנועות באמצעות עיניו.

  • מצליח להרים את ראשו ואת החזה במהלך שכיבה על הבטן, כמו גם למתוח ולבעוט ברגליו במצב זה.

גיל 3 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש השלישי

הדרך אל העצמאות מתחילה. כעת תבחינו כי התינוק הופך מיילוד שתלוי בכם לחלוטין לתינוק עצמאי יותר. אין זה אומר שאתם יכולים להשאיר אותו לבדו ללא השגחה, אבל אולי כן תמצאו את הזמן לשתות כוס קפה או לדאוג לסל הכביסה. אם אתם מפנים קצת זמן לעצמכם, אל תשכחו לשהות במרחק נגיעה ממנו, ולוודא שהתינוק נמצא במקום בטוח, ולא על גבי משטח ממנו הוא עלול ליפול בעת היפוך ראשון. אבני הדרך אופייניות בהתפתחות תינוקות בגיל 3 חודשים:

  • מחייך כשהוא שומע קול מוכר של הוריו, או של הדמות המטפלת.

  • מזהה פנים וחפצים מוכרים גם מרחוק.

  • מנסה לחקות את הבעות הפנים שלכם.

  • מצליח להחזיק את ראש וחזהו מורמים, בשכיבה על הבטן, תוך הישענות על האמות.

  • משמיע קולות תנועתיים (או, אה, וואה).

  • בועט ברגליו בעת השכיבה על הבטן.

  • יכול לאחוז בצעצועים.

  • מצליח להכניס את ידו לפיו ברמת דיוק גבוהה יותר.

  • שוכב על גבו ואוחז בחפץ שהונח בכף ידו.

גיל 4 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש הרביעי

בשלב זה התינוק מסוגל לבצע כל פעילות שהצליח לעשות, למשך זמן ארוך יותר. ישנם תינוקות שישמחו ליהנות מאוכל סמיך, ולכן כדאי בשלב זה להציע טעימות ראשונות. ככל שהזמן יעבור, תגלו כי הוא מתחיל להיות מודע אליכם ולסביבה, ואף מתחיל לנהל תקשורת מסוימת, הכוללת חיוך וקשר עין מכוון עם דמויות מוכרות.

אבני דרך נוספות של תינוק בן 4 חודשים לרוב כוללות:

  • מושיט ידו לעבר חפצים.

  • אוחז ברעשן.

  • אמור להתהפך מהבטן לגב.

  • כשהוא מוחזק במותניו כשרגליו באוויר, מצליח לדחוף את רגליו כלפי מטה.

גיל 5 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש החמישי

התינוק שלכם ממשיך לחקור, להסתקרן ולהתפתח. ייתכן שכעת הקטנטן או הקטנטנה שלכם יכולים להתהפך, להתיישב ולהעביר חפצים מיד ליד או מהיד לפה. בשלב הזה תוכלו ליהנות מפעילויות נוספות שהוא עושה:

  • מתבונן בחפצים הנמצאים בהישג יד.

  • מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.

  • אוחז ברגליו, ואף מכניס אותן לפיו.

  • מגלה עניין במזון שאתם מכניסים לפיכם. ייתכן שהוא מוכן לטעום מוצקים.

  • מצליח להושיט ידיים לחפץ הנמצא במרחק נגיעה, וגם תופס ומקרב אותו אליו.

מוזמנים לקבל מידע נוסף על התהפכות התינוק במאמר שלנו: 'מתי התינוק מתהפך? ומה עושים כשזה לא קורה?', שיעזור לכם להבין מתי בדרך כלל תינוקות מתהפכים ואיך אפשר לעודד את הקטנטן שלכם לעבור מצד לצד.

גיל 6 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש השישי

אם שאלתם את עצמכם מתי הקטנטן או הקטנטנה שלכם יתחילו לקשקש? תשמחו לדעת שבגיל חצי שנה הוא ממשיך לבטא עיצורים ותנועות. עדיין לא מדובר בשיח הכולל מילים או משפטים ותובנות עמוקות ויחד עם זאת, מבט בעיניים, נגיעה, חיבוק חם והמשך השיח מצדכם, יכולים לעזור לכם להבין האחד את השני ולפתח תקשורת נפלאה, כבסיס להמשך. תינוק בגיל חצי שנה:

  • מבטא עיצורים ותנועות, ומפיק קולות כדוגמת: 'גא', 'בא', 'גגג', 'גרר', 'בברר'.

  • משנה את גוון קולו בהתאם לרגשות שהוא חש.

  • מצליח להביע רגש, על ידי צחוק, צווחה, בכי או כעס.

  • יכול להביע מורת רוח כאשר מאלצים אותו להפסיק לשחק.

  • מצליח להרים את ראשו ואת חזהו, תוך כדי שהוא נשען על כפות הידיים, בזמן שמרפקיו ישרים.

  • מעביר חפצים מיד ליד.

  • יושב עם תמיכה. ישיבה מוגדרת כאשר מניחים את התינוק בתנוחת ישיבה, והוא מצליח לשמור על גופו זקוף. חשוב לזכור כי לא מומלץ להושיב תינוק שטרם התיישב בכוחות עצמו, לבדו וללא תמיכה. הדבר שעלול לגרום לאובדן שיווי המשקל או לנפילה, כמו גם לפגוע ביציבה נכונה בשלבים מאוחרים יותר.

מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא: 'באיזה גיל מתחילים לדבר?',  שמסביר מתי בדיוק תינוקות מתחילים לדבר, כיצד הם לומדים לבטא את המילים הראשונות ואיך אפשר לעודד ולעזור כשזה לא קורה.

גיל 7 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש השביעי

התפתחות תינוקות בגיל הזה משמעותית וחשובה. אם שאלתם את עצמכם 'מתי הוא יתיישב?' אז יש לנו חדשות טובות בשבילכם. בגיל 7 חודשים זה אמור לקרות! אבני דרך בגיל 7 חודשים אמורות לכלול:

  • תינוק המגיב למילה 'לא'.

  • מצליח לעקוב אחר אובייקטים בצורה טובה יותר.

  • מזהה רגשות על פי טון הדיבור ומגיב להבעות פנים.

  • משתמש בידיו ל'אחיזת צבת'.

  • מנסה לשים חפצים בפיו כדי להרגיש ולחקור אותם.

  • מתיישב בכוחות עצמו לישיבה עצמאית, וללא תמיכה.

  • מתחיל לזחול.

מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא מתי תינוקות יושבים, איך אפשר לעודד את התינוק להתיישב ומה לעשות כשזה לא קורה.

גיל 8 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש השמיני

בשלב זה, יכולות להופיע אבני דרך נוספות:

  • תינוק שמרייר הרבה, לקראת הופעת השיניים הראשונות.

  • ממשיך לפטפט וליצור צירופי הברות, אך לא מילים.

  • מתנדנד קדימה ואחורה, כשלב מקדים לזחילה.

  • מנסה לעמוד.

  • אבן התפתחותית שאמורה לבוא לידי ביטוי בגיל זה היא חרדת נטישה, שיכולה לבוא לידי ביטוי בהצמדות אליכם ובבכי בכל פעם שאתם נאלצים להיפרד. זה יכול להופיע קודם , אך אם הילד לא בוכה כשעוזבים אותו בגיל זה מחייב בדיקה.

באיזה גיל מתחילים לזחול

גיל 9 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש התשיעי

תינוק בן 9 חודשים מתחיל להיות יותר בתנועה וגם להביע את דעתו, בדרכו. אבני דרך האופייניות לשלב זה:

  • תינוק שמשחק 'קוקו' בהנאה או מחפש אובייקט מסוים שהסתרתם.

  • מצביע על האובייקט אותו הוא רוצה.

  • אם עדיין לא הבחנתם בכך, ייתכן שבשלב זה התינוק מתחיל לזחול.

מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו: 'באיזה גיל מתחילים לזחול?', שמסביר מתי בדרך כלל תינוקות מתחילים לזחול, אילו זוגי זחילה יש ומה עושים כשזה לא קורה.

גיל 10 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש העשירי

התינוק שלכם ממשיך לחקור ולהתנסות. צפו בתינוק שלכם כשהוא:

  • מנענע את ראשו כדי לומר "לא" ויכול לנפנף לשלום.

  • מנסה לשמוע את הצליל שמשמיע המפגש בין חפצים שונים.

  • מנסה לעבור מישיבה לעמידה תוך כדי אחיזה ברהיטים.

  • מצליח להכניס אובייקטים לכלי ואז להוציא אותם.

  • מסוגל ליהנות מאוכל אצבע.

גיל 11 חודשים - התפתחות התינוק במהלך החודש האחד עשר

רגע לפני גיל שנה, התינוק ממשיך לציין אבני דרך קיימות ונוספות:

  • ממשיך לחקור את השפה, ואולי אפילו אומר 'אבא' ו'אמא'.

  • מצליח להפיק קולות, כולל הברות או חלקי מילים.

  • מבין הוראות פשוטות כמו: 'לא לגעת', 'ביי ביי'.

  • מנסה לחקות התנהגויות שלכם.

  • מצליח לעמוד עם עזרה.

גיל 12 חודשים - התפתחות בגיל שנה ועד גיל שנתיים

מזל טוב! יש לכם תינוק או תינוקת בני שנה! זו סיבה לחגיגה גם מבחינה התפתחותית מעתה ועד גיל שנתיים. עד סוף השנה השנייה לחיי הקטנטן שלכם, אפשר לסכם את אבני הדרך הבאות:

  • מסוגל לומר מילים פשוטות, וגם להבחין בין המשמעות של המילים: אני ושלי .

  • מסתכל לכיוון הנכון, כשמציינים את שמו של האובייקט.

  • מסוגל לבצע הוראות כמענה לשאלות: 'איפה אבא/אימא?', 'איפה האור?', ' תעשה שלום' וכדומה.

  • מסוגל לעמוד זמן קצר ללא תמיכה, ואולי אפילו עושה צעד או שניים.

  • חוקר חפצים על ידי זריקתם על הרצפה.

  • יודע לעשות שימוש נכון בחפצים, כדוגמת: כף לאכילה, מברשת שיניים לצחצוח ועוד.

  • שותה מכוס.

  • מחפש אובייקטים וצעצועים חבויים.

גיל 24 חודשים - התפתחות בגיל שנתיים ומעלה

כאמור, כל ילד גדל ומתפתח בקצב שלו. עם זאת, התפתחות תינוקות, פעוטות וילדים, בדרך כלל כוללת אבני דרך מסוימות המשותפות לרוב הילדים. התפתחות בגיל שנתיים, ייתכן שכוללת את השלמת כישורי השפה, כולל דיבור ברור שעוזר להבין את ילדכם טוב יותר, פיתוח עצמאות, הנאה ממשחק עם חברים, המשך פיתוח מיומנויות קוגניטיביות הכוללות מיון צבע וצורה, מציאת חפצים מוסתרים ועוד. כך גם לגבי כישוריו הפיזיים, הכוללים עמידה על קצות האצבעות, ריצה ובעיטות בכדור.

בשלב מסוים במהלך הדרך, ייתכן שההבנה של הפעוט לגבי מהות השהות בשירותים ועשיית צרכים, תסמל שהוא מוכנן לשלב הגמילה. מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא גמילה מחיתולים, שם תוכלו להבין מה הם הסימנים למוכנות של גמילה מחיתולים? מתי הילד מוכן? ואיך מתכוננים?

עד גיל 5, ימשיך ילדיכם להשלים את ההתפתחות השפתית, הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית שלו הכוללת: שיח שוטף, שימוש בכינויים: אני, אתה, אני, שלי, שימוש בדמיון ליצירת סיפור ובחריזה, הבעת חיבה בגלוי, שיתוף פעולה עם ילדים אחרים, הבנת חוקים ויכולת עמידה בכללים, יכולת להתגבר על חרדת הנטישה, עמידה על רגל אחת, עליה וירידה במדרגות, טיפוס ודיווש באופניים, ציור דמות בעלת ארבעה חלקים או יותר, הבנת הספירה ועוד.

ומה לגבי בקיעת השיניים?

בכל שלב התפתחות התינוק, במהלך השנה הראשונה לחייו, יכולות להתחיל לבקוע השיניים הראשונות, דבר המלווה בריור מוגבר ולעיסה של אובייקטיבים הנמצאים בסביבתו. בקיעת שיניים איננה אבן התפתחות, זוהי התפתחות גופנית כמו משקל, גדילה וכדומה. יחד עם זאת, אם עדיין לא בקעו שיניים עד גיל שנה, כדאי להיבדק. למידע נוסף בנושא, מוזמנים לקרוא את המאמרים שלנו: 'תסמינים של בקיעת שיניים אצל תינוקות' וגם 'סדר בקיעת השיניים'.

מתי מומלץ להתייעץ עם רופא/ה?

כשמדובר בהתפתחות התינוק לפי חודשים, בזמן שהרוב יגיעו לאבני דרך בערך באותו גיל ובטווח שנחשב לנורמלי, אצל אחרים יעלה חשד לעיכוב התפתחותי, דבר שכיח בעיקר כשמדובר בהתפתחות תינוקות שנולדו לפני הזמן או עם מום מולד. מחקרים אף הראו כי בנות נוטות לציין אבני דרך בשלב מוקדם יותר מבנים, למרות שגם כאן, ההבדלים אינם משמעותיים. במידה ואתם חושדים שמשהו לא תקין, בכל מקרה של חשש או דאגה, מומלץ לפנות לרופא/ה שלכם.

לפניכם סימני האזהרה שיכולים להעיד על עיכוב התפתחותי, בכל אחד משלבי התפתחות התינוק , לפני גילים:

לידה ועד גיל חודש:

  • לא מגיב לצלילים חזקים.

גיל חודש ועד גיל 3 חודשים:

  • לא מחייך, במיוחד כשהוא שומע את קולכם.

  • אינו עוקב אחר עצמים נעים בעיניו.

  • אינו מראה שיפור בשליטה בראשו.

  • לא שם לב לידיו.

גילי 4-6 חודשים:

  • אינו מגיב לצלילים, כולל חוסר תגובה לרעשים עזים פתאומיים.

  • עינו האחת או שתי עיניו מופנות פנימה או החוצה באופן עקבי.

  • אינו מוציא קולות.

  • שריריו נוקשים.

  • נראה שמוט.

  • לא מראה שיפור בשליטה מלאה במנח הראש.

  • אינו מושיט יד או מביא חפצים לפיו.

  • לא מנסה להתהפך.

  • לא נראה שהוא נהנה להיות ליד אנשים או מחייך באופן ספונטני.

גילי 7-9 חודשים:

  • אינו משמיע קולות.

  • לא מתהפך לשני הכיוונים.

  • אינו מתיישב באופן עצמאי וללא תמיכה.

  • לא מצליח לשאת את משקל גופו בעמידה.

  • לא מנסה למשוך תשומת לב על ידי ביצוע פעולות מסוימות.

  • לא מגלה עניין במשחקי 'קוקו'.

גילי 10-12 חודשים:

  • אינו מקשקש או מנסה מילים כמו 'אמא' או 'אבא'.

  • לא מצביע על אובייקטים או תמונות.

  • לא מצליח לעמוד בעזרת מבוגר.

  • אינו משתמש בתנועות, כגון נפנוף או נענוע הראש.

  • אינו מחפש חפצים מוסתרים.

במקרים אלו, מומלץ לפנות לטיפת חלב ו/או לרופא/ה שלכם, כדי לבדוק את הנושא. עם זאת, חשוב לזכור כי גם אם הילד לא מגיע לאבן התפתחות זו או אחרת, זה מעיד על עיכוב התפתחותי אך לא בהכרח על בעיה נוירולוגית או בעיה בכלל, ויתכן שהעיכוב נובע משונות בין הילדים. יחד עם זאת, הדבר דורש בדיקה וברור בטיפת חלב או אצל הרופא/ה שלכם.

חלק בלתי נפרד מהתפתחות התינוק יכול לבוא לידי ביטוי בקפיצות גדילה, תקופה במהלכה הוא חווה צמיחה התפתחותית פיזית ונפשית, שעלולה להשפיע על הרגלי השינה, האכילה וההתנהגות.  למדריך השלם בנושא, מוזמנים לקרוא על קפיצת גדילה אצל תינוקות - מתי זה קורה ואיך מתמודדים עם התופעה?

שלבי התפתחות של התינוק מרגשים כל חודש בחודשו, בכל פעם מחדש. החיוך הראשון, הזחילה, המבט הזה בעיניים, הרגע בו הוא מצליח להתיישב ללא עזרה או לעמוד בכוחות עצמו. אז פתחו את הלב, הכינו את המצלמות והתכוננות לבאות. וגם אם לא תמיד מצליח חשוב שתזכרו ככלל חשוב בהורות, רק מטעויות לומדים וכך מצליחים.

צאו לדרך...

ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק (חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית).  

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.