שבוע 16 להריון: התפתחות התינוק שלך

השרירים הזעירים שלך תינוקך הולכים ומתחזקים! השבוע הקטנטן שלך מניף את הזרועות והרגליים הקטנות לעתים תכופות. מתישהו בין עכשיו לבין שבוע 20, ייתכן שתרגישי תנועה ראשונה בבטן. אך אל תדאגי אם אינך מרגישה דבר עדיין. תינוקך עוד קטן מאוד, ומכיוון שמי השפיר פועלים ככרית שסופגת את תנועותיו, עדיין קשה לחוש בהן.

בשבוע 16, האם התינוק מסוגל לשמוע? עדיין לא. למרות שהאוזניים של תינוקך מתחילות להתקרב מאוד למקום הקבוע שלהן, הוא יתחיל לשמוע רק כשתתקרבי לשבוע 18. חלק מהתנועות שהקטנטן שלך יעשה אחרי אותו מועד יכולות להיות בתגובה לצלילים שהוא ישמע מהעולם שבחוץ.

אומנם יש עוד זמן עד הלידה אבל תמיד כיף להתחיל להשתעשע עם אפשרויות לשמות לתינוק שבבטן. אם אתם טרם יודעים אם יש לכם בן או בת, תוכלו להתחיל עם מאגר השמות לבנים ובנות (שמות יוניסקס).

מהו גודלו של תינוקך בשבוע 16?

התינוק שלך כעת בגודל של תפוח. בשבוע 16, אורכו של העובר הממוצע הוא בין 11.45 ס"מ ל-12 ס"מ ומשקלו כ-85 גרם.

embryoimage-week16-700

גוף האם בשבוע 16 להריון

ברכות! יש לך רק עוד ארבעה שבועות עד למחצית. האם את נחה וישנה מספיק? רוב אנשי הרפואה ממליצים לישון על הצד בתקופת ההריון. כפי שאולי כבר הבחנת, שינה על הבטן כבר לא ממש אפשרית בשלב זה. סבורים כי שכיבה על הגב יכולה להגביר לחץ על 'הווריד הנבוב', זהו כלי הדם שמחזיר דם ללב שלך, ולכן שכיבה על צד שמאל עדיפה לך. תנוחת שינה זו מגבירה את זרימת הדם, מה שיכול לסייע למזער את הסיכונים שתהיה לך בצקת (נפיחות) ודליות.

שבוע 16 להריון: תופעות ההריון שלך

נשימה כבדה – נגמר לך האוויר רק מהליכה למטבח? ההורמונים המופרשים בהריון גורמים להצטברות נוזלים בריאות שלך, וזה מקשה עלייך לקחת שאיפות גדולות של אוויר. בהמשך הדרך, העובר הגדל יסבך את הבעיה עוד יותר, מכיוון שהוא יפעיל לחץ על הסרעפת שלך ויצמצם את החלל שאליו יכולות ריאותייך להתרחב.

תחושה של תנועות זעירות – ייתכן שתרגישי תנועות עדינות כמו רפרוף של כנפי פרפר, אך זה לא מתחייב. התנועות של תינוקך הן קטנות מאוד, ולכן אולי לא תוכלי לדעת אם התחושות שאת מרגישה נגרמות מעיכול מזון, רעב, גזים, תזוזות של התינוק, או משהו אחר. בסביבות שבוע 28 יהיה לך קל יותר לזהות את תנועות התינוק ותדעי מתי הקטנטן שלך במצב רוח פעלתני.

שינויים בעור – אולי שמעת על זוהר העור בהריון, עכשיו זה הזמן שלך לחוות אותו! נשים רבות אוהבות את מראה עורן בתקופה זו, אך אחרות מגלות שעורן מפתח כתמים כהים הנקראים מלאזמה. יש גם נשים שסובלות מהתפרצויות של אקנה. כדי לסייע בדיכוי ההתפרצות, רחצי את פנייך פעמיים ביום בתכשיר ניקוי עדין לפנים ומים פושרים. בנוסף, את יכולה לבקש מרופא המשפחה או מרופא העור שלך להמליץ על מוצרים בטוחים לשימוש בתקופת ההריון.

דימומים מהאף ללא סיבה נראית לעין – בשבוע 16, יש נשים הסובלות מדימומים מציקים מהאף. מדובר בתופעת לוואי נורמלית שנובעת מזרימת הדם המוגברת ורמת ההורמונים הגבוהה, אך זה לא מקל על ההתמודדות עמה. נסי להפחית את הדימומים מהאף על ידי הוספת לחות לאוויר בחדר, לחלוח שולי הנחיריים בווזלין, וקינוח כל נחיר בנפרד כשאת מקנחת את האף.

כאבי גב תכופים – אם את סובלת מכאב בגב התחתון, יש כמה דברים שתוכלי לעשות כדי להימנע מהם. היכנסי לאמבט חם או מקלחת חמה, ועשי תרגילי מתיחה בקביעות כדי לעזור להרגיע את השרירים שעובדים קשה. קראי עוד על הנושא במאמר שלנו: 'כאבי גב בהריון'.

סחרחורת – מרגישה שהחדר מסתובב? סחרחורות בהריון הן תופעה שכיחה עבור חלק מהנשים. בדרך כלל זו תופעת לוואי של ההורמונים שעובדים כדי להגביר את זרימת הדם אל התינוק, אך הם גם מורידים את לחץ הדם ומפחיתים את כמות הדם שמגיעה למוח שלך. מצבים רפואיים אחרים כמו תת-סוכר בדם, אנמיה ודליות יכולים גם לגרום לך להרגיש סחרחורת. אם יש לך כאב ראש תוך כדי הסחרחורת, או שאת מרגישה גם דפיקות לב חזקות, כאב בטן, דימום, או טשטוש ראייה, זה עלול להיות מצב חירום רפואי - התקשרי מיד לרופא/ה שלך.

שבוע 16 להריון: דברים שכדאי לקחת בחשבון

בשלב הזה לפעמים פשוט כיף להיות בהריון! קרוב לוודאי שהתופעות המציקות של תחילת ההריון כבר נעלמו, וסביר שאת מלאה יותר באנרגיה עכשיו. תיהני מהזמן הזה - שמרי על רמת פעילות מתונה בעזרת הליכות, שחייה, או שיעורי יוגה מיוחדים להריון. חפשי טיפים על צורות שונות של פעילות גופנית לתקופת ההריון.

כעת, כשהמראה שלך מסגיר שאת בהריון, פנקי את עצמך בבגדי הריון יפים והשוויצי קצת בגזרתך החדשה. אם את לא מוצאת תנוחת שינה שנוחה לך, נסי להיעזר בכריות נוספות לתוספת תמיכה היכן שאת מרגישה צורך. כריות מיוחדות להריון הן גם אופציה.

קבעי תור לשבוע 20 אם עדיין לא עשית זאת, ובדקי שאת ערוכה לאולטרסאונד של אמצע ההריון.

שבוע 16 להריון: שאלי את הרופא/ה שלך 

התקשרי מיד לרופא/ה במקרה של דימום או אי-נוחות חריגה, כולל התכווצויות. אם יש לך שאלות לגבי מה שאת מרגישה, התקשרי לרופא/ה שלך ליתר ביטחון.

מה עם העלייה במשקל? אם התחלת את ההריון שלך עם מדד BMI בריא, במהלך השליש השני להריון קרוב לוודאי שתוסיפי כחצי ק"ג בשבוע עד הלידה. אם אינך בטוחה מה את צריכה לאכול, בקשי מהרופא/ה הנחיות ובדקי אם את יכולה להתייעץ עם תזונאי/ת.

זה הזמן לדבר עם הרופא/ה על יתרונות וחסרונות של בדיקת חלבון עוברי (MSAFP). מדובר בבדיקת דם פשוטה שבודקת מומים מולדים כמו תסמונת דאון וחוליה שסועה (ספינה ביפידה), והזמן לבצע אותה הוא בין השבוע ה-16 לשבוע ה-18.

שבוע 16 של ההריון המשימות שלך

  • התחילי לישון על הצד, אם לא עשית זאת כבר

  • שוחחי עם ספק הטיפול הרפואי שלך לגבי היתרונות והחסרונות של בדיקת חלבון עוברי

  • תכנני או צאי לטיול עם בן/ בת הזוג שלך

  • הירשמי לקבלת טיפים שבועיים להריון

איך כתבנו את המאמר

התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.