יש לכם יותר מתינוק אחד בדרך? הריון תאומים או שלישייה עשוי להיות שונה מהריון עם תינוק אחד. הנה התשובות לשאלותיכם הדחופות ביותר על הריון מרובה עוברים.

איך נקלטים להריון תאומים

הפריה חוץ גופית (IVF) ותרופות פוריות מסוימות יכולות להעלות את הסיכוי שיהיו לכם מספר עוברים בהריון, וכך גם ההיסטוריה המשפחתית.

תאומים או שלישיות יכולים להיות זהים או לא זהים, ובהריון עם יותר עוברים, יכולים להיות תינוקות שהם תאומים זהים ולא זהים יחד באותו הריון. תאומים זהים נוצרים כאשר ביצית אחת מופרית מתפצלת לשני עוברים או יותר. במקרה של תאומים שאינם זהים, שתי ביציות מופרות בו-זמנית, והתוצאה היא יותר מעובר אחד.

מהם התסמינים של הריון שלישייה או הריון תאומים?

איך מזהים הריון תאומים? את עשויה להבחין שמשהו שונה כבר בשלב מוקדם של ההריון. תופעות ההריון עם שני תינוקות או יותר כוללות בדרך כלל:

  • בחילות בוקר קשות, בגלל הכמויות המוגברות של הורמון hCG המיוצר על ידי הגוף

  • עלייה מהירה במשקל לאורך השליש הראשון

  • בטן ש"יוצאת" מוקדם יותר ונראית גדולה יותר, מאחר שהרחם אצל אימהות לתאומים יהיה לרוב גדול יותר מאשר עם תינוק אחד

  • רגישות רבה יותר בשדיים מאשר אצל נשים עם עובר אחד

איך ומתי אפשר לדעת שמדובר במקרה של הריון מרובה עוברים?

הרופא/ה שלך עשויים לחשוד שזה הריון תאומים או שלישייה אם הרחם שלך גדול מהרגיל, ואם הם שומעים פעימות לב של יותר מעובר אחד. בבדיקת אולטרסאונד − המשתמשת בגלי קול כדי ליצור תמונות ויזואליות של התינוקות שלך − ניתן בדרך כלל לגלות הריון מרובה עוברים החל מהשבוע ה-12 להריון.

אילו סוגים של הריון תאומים קיימים?

קיימים שני סוגים של הריון תאומים:

  • הריון תאומים זהים. כשיש לך תאומים זהים, זה אומר שהייתה לך ביצית מופרית אחת שהתפצלה לשניים בשלב מוקדם מאוד בהריונך. תאומים זהים יהיו בני אותו מין, ויהיו דומים מאוד זה לזה, עם אותו צבע עיניים, אותו צבע שיער, ואותו סוג דם.

  • הריון תאומים לא זהים. זהו הסוג השכיח ביותר. כשתאומים לא זהים נחשבים לשני הריונות נפרדים, המתרחשים בו-זמנית וחולקים את אותו הרחם. כאשר שתי ביציות מופרות, הן יכולות להתפתח לתאומים לא זהים. זה אומר שמבחינה גנטית, הקרבה בין התינוקות שלך היא כמו הקרבה בין שני אחים. התאומים יכולים להיות מאותו מין, או בן ובת (תאומיקס). את יכולה לראות את השוני בתמונה הבאה.

למידע נוסף בנושא, קראי בהרחבה במאמר שלנו: התפתחות הריון תאומים שבוע אחר שבוע.

במה שונה הריון תאומים מהריון אחר?

את אולי מרגישה בסדר, אך נשיאת שני עוברים או שלושה, עלולה להפוך באופן אוטומטי את ההריון שלך להריון בסיכון גבוה. יש לשער שיפנו אותך לרופא/ה מומחה/ית, שתתבקשי להגיע לביקורי מעקב תכופים יותר, ושתעברי יותר בדיקות דם ובדיקות אולטרסאונד, בהשוואה להריון עם עובר אחד.

הריון תאומים - מה הם הסיכונים?

  • לידת תאומים עלולה להיות לידה מוקדמת. הסיכון של לידה מוקדמת גבוה יותר בהריון מרובה עוברים. חשבי את תאריך הלידה המשוער שלך, אך זכרי שהחמודים שם בפנים עשויים להגיח מוקדם מהצפוי, אפילו עוד לפני שבוע 36. במקרה זה, התינוקות עשויים להזדקק לסיוע מיוחד בנשימה או במציצה לתקופה מסוימת.

  • משקל נמוך בלידה. כל תינוק נוטה להיות קטן יותר במקרה של הריון מרובה עוברים, ובזמן הלידה המשקל של כל אחד מהם הוא 2.3 ק"ג בממוצע.

  • אחד התינוקות עלול להסתבך בחבל הטבור. במקרים נדירים מאוד, העוברים חולקים את אותו שק שפיר. מצב זה יכול להיות מסוכן אם אחד התינוקות מסתבך באחד מחבלי הטבור. במקרה שזה המצב בהריון שלך, תהיי במעקב רפואי צמוד יותר, ויש יותר סיכוי שתלדי בניתוח קיסרי.

  • תסמונת מעבר דם בין עוברים. סיכון נוסף נקרא תסמונת מעבר דם בין עוברים (Twin-to-twin transfusion syndrome, ובקיצור TTTS), כאשר אחד התינוקות מקבל יותר מדי זרימת דם, והאחר לא מקבל מספיק. הרופא/ה שלך ידברו אתך על דרכים להתגבר על אתגרים אלה.

במסגרת הריון תאומים, טבעי שתעלי יותר במשקל. חשוב שהעלייה שלך במשקל תהיה הדרגתית ויציבה, כדי לשמור על בריאות התינוקות שלך. עלייה במשקל בתקופת ההריון תלויה בגובה שלך ובמשקלך ההתחלתי לפני שהרית. ככלל, אם את בריאה והיית במשקל תקין לפני שנכנסת להריון, העלייה המומלצת במשקל עם שני עוברים נעה בטווח של 16.5 עד 24.5 ק"ג. לשם כך תצטרכי לצרוך תוספת של 600 קלוריות ביום (300 קלוריות לכל תינוק) מעבר לצריכה המומלצת של 2,000 קלוריות ביום במחצית השנייה של ההריון, בהתאם לרמת הפעילות שלך. באופן אידאלי, את אמורה להעלות כחצי ק"ג בשבוע במחצית הראשונה של ההריון, ולאחר מכן מעט יותר מחצי ק"ג בשבוע במחצית השנייה.

כיצד אוכל להיערך לתאומים?

  • מצאי את הרופא/ה הנכונים. ראשית, חשוב שתבחרי רופא/ה בעלי ניסיון עם תאומים. הם יוכלו להשיב על שאלות רלוונטיות למצבך, ולהציע לך ייעוץ וטיפול מתאים.

  • שמרי על עצמך. כמו בכל הריון, המנוחה שלך חשובה מאוד כשאת נושאת תאומים. בשליש השני במיוחד, פעילות גופנית עדינה יכולה לעזור לך לישון טוב יותר. הקפדה על תזונה טובה המתאימה להריון, תסייע להבטיח שהקטנטנים שלך יקבלו את כל חומרי התזונה הדרושים לגדילה בריאה. בנוסף, חשוב שתגיעי לכל ביקורי המעקב שלך במרפאה.

  • היערכי ללידה זמן מספיק מראש. אם את יכולה, מומלץ שתצאי לחופשת לידה מוקדמת. נשים רבות שנושאות שני עוברים עושות זאת מפני שהתינוקות יכולים להיוולד כבר בשבוע 35, ויציאה לחופשה מוקדמת נותנת להן מספיק זמן להתכונן בבית. זה אומר, לדוגמה, להצטייד בסטים של ציוד, כמו סלקלים לרכב, עריסות, בגדים וחיתולים; למגן את הבית כדי שיהיה בטוח לתינוקות; והכנת התיק שלך לבית החולים די מוקדם, בסביבות שבוע 34.

האם זה נורמלי שאני מודאגת לגבי הריון תאומים?

טבעי שתחששי כשאת נושאת ברחמך שני תינוקות או יותר. בסופו של דבר, תצטרכי להיות ערוכה, מרוכזת, ובכושר פיזי לטפל ביותר מתינוק אחד במקביל. אולם, אף שהמשמעות של הריון מרובה עוברים היא שיהיה לך יותר מהכול, זכרי שמשפחתך הגדלה תהיה גם עליזה יותר, עם יותר ילדים שיביאו אהבה לחייכם.

השתדלי למצוא רשתות תמיכה, דברי עם הרופא/ה שלך, וחפשי עוד אמהות לתאומים כדי לקבל מהן עצות. חשוב גם שתיקחי קורס הכנה ללידה, ויש כאלה שמיועדים במיוחד להורים לתאומים.

גידול תאומים יכול להיות מאתגר, אך כל המשפחה תיהנה משמחה כפולה. הם יארחו לחברה זה לזה, ולכם ההורים תהיה החוויה המופלאה לצפות בהם בעודם גדלים לאנשים קטנים, כל אחד עם אישיות משלו.

אם אתם מתקשים לצמצם את רשימת השמות האפשריים עבור התינוקות שלכם, תוכלו להיעזר במאגר השמות לבנים או לבנות שלנו כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם ועבור המשפחה שבדרך.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. יש לבדוק ולוודא את ההמלצות לעיל והרלוונטיות שלהן לנשים ההרות ולתינוק החדש.