שבוע 20 להריון: התפתחות התינוק

את נמצאת באמצע הדרך, שלב בו יש לא מעט אבני דרך לחגוג. העובר שלך נראה כעת תינוק יותר מתמיד, בזכות תווי פניו שמקבלים צורה וכך גם אפו. בשלב זה מתפתח גם רפלקס היניקה שלו וייתכן שהוא אפילו יכול למצוץ את אגודלו השבוע או ממש בקרוב. צמיחת המוח המהירה נמשכת, במיוחד החושים ומערכת העצבים.

מחזור השינה. הקטנטן או הקטנטנה שלך נמצאים בתהליך התפתחות מחזור השינה, שכולל גם תגובה לצלילים המושמעים בסביבה. רעשים חזקים עלולים אף להעיר אותו או אותה משינה.

היווצרות שכבות עור. כעת נוצרות שכבות ועור התינוק מתעבה. שכבה נוספת שמגינה על התינוק גם מחשיפה ממושכת למי השפיר היא הורניקס - שכבה לבנה ושומנית שמכסה את גופו.

מקוניום – צואה עוברית. בסביבות שבוע 20 להריון, מערכת העיכול של תינוקך מתחילה לייצר חומר דביק ושחור-ירקרק הנקרא מקוניום, שמתחיל להצטבר במעיו מעתה ועד סוף ההריון. בדרך כלל, מופרש המקוניום כאחת היציאות הראשונות של התינוק, דבר אותו תוכלי לראות על אחד החיתולים הראשונים.

במידה ואת בהריון עם תאומים, חשוב שתקבלי מידע מעניין שרלוונטי להריון מרובה עוברים. מוזמנת לגלות על הנושא במאמר שמדבר על הריון תאומים, שבוע אחרי שבוע.

מהו גודל התינוק בשבוע 20 להריון?

בשלב זה התינוק שלך עשוי לשקול בערך 255-311 גרם ואורכו מעל 15 ס"מ. אם תצמידי את כפות ידייך ותנסי ליצור באמצעותם כדור, תוכלי לנסות להבין את הגודל של התינוק שלך בשלב זה.

embryoimage-week20-700

מה עובר על הגוף שלך בשבוע 20 להריון?

בשלב זה של ההריון, או מתישהו בקרוב, סביר להניח שתחושי את תנועות התינוק. גם העיתוי וגם התחושה עצמה משתנים מאישה לאישה, החל מהרגשה של בועיות קטנות ועד לתנועות חזקות יותר. אופי וסוג תנועות העובר הם דרך נוספת שמאפיינת כל הריון והופכת אותו למיוחד. ייתכן שבשבועות הקרובים תחושי בתזוזות או בקפיצות קטנות בבטן - עדות לשיהוקים של התינוק.

חשיבות גובה הרחם. במסגרת הבדיקה שתתקיים סביב שבוע 20 להריון אצל הרופא/ה שלך, ככל הנראה ייבדק המרחק מעצם הערווה לחלק העליון של הרחם, אשר נקרא פונדוס. מדידת גובה הרחם שופכת אור על קצב הגדילה של התינוק. בסביבות 20 שבועות הריון, החלק העליון של הרחם מגיע לטבור וגובה הרחם אמור להיות בין 18-22 ס"מ. תתפלאי לדעת כי גובה הרחם בס"מ שווה בערך למספר שבועות ההריון ברגע הבדיקה!

אם הינך בשבוע 20 להריון תאומים, ייתכן שתבחיני שהבטן שלך גדלה מהר יותר יחסית להריון עם תינוק אחד.

שבוע 20 להריון - הסימפטומים

עצירות. הפעילות ההורמונלית והתינוק הגדל עלולים לדחוף את המעיים שלך, דבר שיכול לגרום לעצירות. למרות אי הנוחות, שתיית מים ואכילת מזונות המכילים סיבים תזונתיים, יכולים לעזור לפעילות מעיים תקינה ולהתמודדות עם אי הנוחות.

גודש ודימום מהאף. רמה מוגברת של הורמונים ועלייה בנפח הדם במהלך ההריון, עלולים לגרום לריריות האף להתנפח ולהתייבש, דבר שיכול להוביל לגודש ולדימום מהאף. מומלץ להשתמש במכשיר אדים כדי לשמור על לחות באוויר ולהרבות בשתיית מים.

כאבי גב תחתון. כאשר הבטן שלך גדלה ואת עולה במשקל, את עלולה לסבול מכאבי גב תחתון, במיוחד לקראת סוף היום. יש כמה דברים שאת יכולה לעשות כדי למנוע או להקל על אי הנוחות וזה כולל: שימוש בנעליים עם עקבים נמוכים, במקום נעלי עקב או נעליים שטוחות לחלוטין, ביצוע פעילות גופנית עדינה המסייעת במתיחת וחיזוק שרירי הגב (באישור הרופא/ה שלך) ולבישת חגורת בטן.

'איפה שמתי את ה...?'. ייתכן שאת מתקשה להתרכז כמו פעם או שאת פשוט שוכחת דברים קטנים. כדי להתמודד עם המצב החדש, את יכולה להכין רשימות או תזכורות על נייר, פתקיות דביקות או בטלפון שלך. המלצה נוספת היא לאפשר לעצמך הפסקות בזמן ביצוע משימות הדורשות ריכוז.

כפות רגליים נפוחות. זה יכול להיגרם כתוצאה מעלייה במשקל, מאגירת נוזלים ו/או מנוכחות של הורמון הנקרא רילקסין. הורמון זה עלול לגרום לרפיון הרצועות והמפרקים של גופך, במטרה להקל על מעבר התינוק באגן במהלך הלידה. מצב של רפיון יכול גם לשחרר את הרצועות במקומות אחרים בגופך - כולל באזור הרגליים שמתרחבות ומתנפחות. כדי לעזור לך להרגיש בנוח, את יכולה לבחור במידת נעליים גדולה יותר וגם להרים את כפות רגלייך על כרית או על הדום.

מה חשוב לקחת בחשבון

בדיקת אולטרסאונד. מועדי בדיקות האולטרסאונד וסקירת המערכות במהלך ההריון, ייקבעו על ידי הרופא/ה שלך, על פי הנוהל ועל פי הצרכים האישיים שלך, כך גם סביב שבוע 20 להריון. הבדיקה מאפשרת לוודא שההריון תקין, קובעת את גודל ומיקום התינוק ובודקת את התפתחות העצמות והאיברים הנוספים. במסגרת זו תוכלי לקבל אומדן לגיל ההריון, למשקל התינוק, לזיהוי תנועתו ופעילות לבו, לאיתור מיקום השליה וכמות מי השפיר.

לטיול יצאנו. השליש השני הוא בדרך כלל זמן טוב לנסוע ולטייל. בתקופה זו בדרך כלל תסמיני ההריון פוחתים והבטן עדיין בגודל שמאפשר ניידות נוחה. יחד עם זאת, יש כמה דברים שחשוב שתזכרי לפני שאת מתחילה לארוז. הימנעי מתכנון לוח זמנים קשיח ועשיר בפעילויות, ותהיי מוכנה לשנות את המסלול גם ברגע האחרון, על בסיס מה שתרגישי במהלך החופשה. אם את מתכננת לטוס, התייעצי עם הרופא/ה שלך ובדקי את הנושא גם עם חברת התעופה. רוב חברות התעופה מאפשרות לנשים בהריון לטוס עד שבוע 36 ועדיין, לכל אחת יש את המדיניות שלה. לקבלת מידע נוסף וטיפים בנושא, את מוזמנת לקרוא את המאמר שלנו בנושא 'טיסה בהריון'. בין אם את נוסעת באוטובוס, ברכבת, ברכב או במטוס, נסי לקחת הפסקות, לקום ולהסתובב באופן קבוע, לשתות הרבה ולאכול כמו שצריך במטרה לספק לגופך אנרגיה. לכל מקום אליו את הולכת או נוסעת, הצטיידי בתיעוד רפואי. לפני שמתחיל הטיול, חשוב גם לבצע בדיקה מקיפה שלך, כדי לוודא שהכל תקין.

שיתוף בן הזוג או אדם קרוב אחר. יש הרבה דברים שאת יכולה לעשות כדי לעזור לבן הזוג, לחברה טובה או לבן משפחה, לסייע לך לחוות בצורה טובה ומשמעותית יותר את ההריון, יחד איתך. השתדלו לגשת יחד לבדיקות, כך גם לגבי תכנון חדר הילדים וההכנות לקראת הלידה. אפשר גם להשתתף יחד בקורס הכנה ללידה, כדי שתבינו מה את עומדת לעבור ואיך הצד השני יכול לעזור. שיעורים אלו יאפשרו לכם גם מפגשים עם הורים אחרים ובני משפחה נוספים.

מה חשוב לשאול את הרופא/ה

  • האם עליית המשקל שלי תקינה יחסית להריון שבוע 20? במידה ולא, מה עליי לעשות אחרת?

  • האם יש לך ייעוץ רפואי לקראת יציאה לטיול או לחופשה?

  • האם יש לך המלצה על רופא/ת ילדים?

הריון שבוע 20 - הצ'ק ליסט שלך

  • מוזמנת לחגוג - את באמצע הדרך! זה הזמן לארגן דייט עם בן/בת הזוג או עם ח/ברה טובה או קרוב/ת משפחה, לציון אבן דרך זו. תוכלי גם ליהנות מבילוי עם... עצמך, במטרה לשקף מה גופך השיג עד כה ומה עתיד לבוא, במחצית השנייה של ההריון שלך. אם את עדיין מחפשת שם לתינוק או לתינוקת, מוזמנת לקבל השראה ממאגרי השמות שלנו: שמות לבנות, שמות לבנים.

  • אולטרסאונד סביב שבוע הריון 20, עשוי לאפשר שוב ליהנות מ'פגישה' עם התינוק או התינוקת שלך, דבר שיכול לגרום להפוך את ההורות המתקרבת ובאה, למציאותית עוד יותר. בקשי מהרופא/ה שלך תמונת אולטרסאונד כדי להתחיל ולבנות את אלבום התמונות הראשון. בעוד כמה חודשים בלבד, כאשר התינוק שלך ייוולד, תוכלי למלא את האלבום בתמונות ומזכרות.

  • מידע נוסף. הרשמי לקבלת טיפים חשובים המתייחסים לשבועות הריון.

איך כתבנו את המאמר

התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.