רגע לפני תאריך הלידה המשוער שלך ואין זכר לצירים, אפילו לצירים קטנטנים, אולי רק בריקסטון היקס שלעיתים גורמים לך להרגיש שהנה זה בא... ושוב אכזבה. פתאום את מתחילה לשמוע סיפורים על זירוז לידה וכמה זה כואב,  והחברות ממליצות לך לעשות סקס בהריון, לנסות תרופת סבתא או להשתמש בכדור פיזיו. מבלי שהרגשת הגעת כמעט לשבוע 41. המשיכי לקרוא כדי ללמוד איך לזרז לידה בצורה טבעית, תוך התחשבות בגיל ההיריון של העובר, מיקומו ובחוות הדעת של הרופא/ה שלך. רגע לפני, חשוב שתזכרי כי גם אם את חסרת סבלנות ורוצה כבר להיפגש עם התינוק שלך, כל עוד את במעקב רפואי ומתייעצת עם הרופא/ה שלך בכל דבר ועניין, ברוב המקרים הרחם הוא המקום האופטימלי עבור הקטנטן. כל יום שעובר, חשוב להתפתחות של העובר וגם מאפשר לך עוד קצת לנוח. הקפידי להתייעץ עם הצוות הרפואי לפני שאת מנסה את כל אחת מהשיטות המוצגות במאמר זה.

מהו זירוז לידה?

לאורך רוב ההריון צוואר הרחם שלך אמור להיות סגור וארוך, כדי לשמור על העובר שנמצא בתוך שק ההריון ועל מי השפיר והשלייה, בתוך הרחם. כשהגוף מתחיל להתכונן לקראת הלידה, הוא מייצר חומרים כדוגמת פרוסטגלנדינים ופיטוצין, אשר מרככים את צוואר הרחם ומשפרים את גמישותו, דבר שמוביל לקיצור של צוואר הרחם ולפתיחה. הצוות הרפואי יודע שגופך מוכן ללידה אחרי שהוא בוחן כמה פרמטרים: הפתיחה בס"מ, המחיקה באחוזים, מנח הראש של העובר, מיקומו ביחס לאגן ועוד. זירוז לידה הוא למעשה כל אמצעי בטיחותי שיכול לעורר צירים וליצור גירוי של התכווצויות רחם במהלך ההיריון, לפני שהלידה מתחילה מעצמה, במטרה להשיג לידה וגינאלית. במידה והצוות הרפואי יאבחן מצוקה אצל העובר או חשש לחיי האם, הוא ינסה לזרז את הלידה באמצעים שברשותו. אם הרופא/ה בדקו אותך והציעו להמתין ללידה, ואת קרובה לשבוע 40, ניתן לנסות גם זירוז לידה טבעי.

מה זה אומר זירוז לידה טבעי?

זירוז לידה טבעי כולל שימוש במגוון אמצעים שלא כוללים התערבות רפואית ויכולים לעזור לך לקדם את הלידה, החל משימוש בכדור פיזיו להריון, הכנת חליטת עלי פטל, אורגזמה בהריון ועוד. מרבית השיטות הללו הינן אנקדוטליות ואין הוכחות מוצקות לכך שהן עובדות. במידה ובכל זאת החלטת לנסות, חשוב שתתייעצי עם הרופא/ה שלך לפני שאת מתחילה. זכרי כי כל אמצעי שמטרתו זירוז לידה טבעי עלול להעלות את הסיכון לניתוח קיסרי או כל התערבות חירום אחרת.

איך לזרז לידה בצורה טבעית? קבלי 10 דרכים לזירוז לידה

הנה 10 טיפים לזירוז לידה באופן טבעי שגם אם לא יעזרו, יכולים לאפשר לך להגיע מוכנה:.

1. פעילות גופנית

הכוונה לתרגילים לזירוז לידה או כל פעילות גופנית שמעלה את הדופק ואינה דורשת מאמץ מיותר. את יכולה ליהנות מהליכות קצרות ויחד עם זאת, הימנעי מטיולים ארוכים ומעייפים שיכולים לגרום לך להגיע תשושה ועייפה ללידה. גם השימוש בכדור פיזיו להריון יכול לעזור ולקדם זירוז לידה טבעי וגם למהלך ההריון. בשלב מוקדם של ההריון הוא יכול להקל על אי הנוחות בעמוד השדרה, בירכיים ובגב התחתון. עם התקדמות ההריון, יכולים התרגילים באמצעות כדור פיזיו לעזור לך להכין את גופך ללידה.

2. סקס בהריון

קיום יחסי מין או אורגזמה בהריון יכולים לגרום לשחרור אוקסיטוצין, הורמון שעשוי לעזור להתכווצויות של הרחם ולעודד הופעתם של צירים. בזרע ישנן רמות גבוהות של חומרים פרוסטגלנדינים, שיכולים לגרום להתכווצויות של הרחם, ולכן חשוב שהגבר יפלוט בתוך הנרתיק. שימי לב! במקרים מסוימים, סקס בזמן הריון עלול להוביל לדימום ולסכן את בריאותך ואת התינוק. חשוב שתתייעצי עם הרופא/ה שלך וגם תימנעי מקיום יחסי מין אחרי שירדו המים, דבר שעלול להגביר את הסיכון לזיהום.

3. גירוי הפטמה

גם פעולה של גירוי הפטמות יכולה לעודד שחרור של הורמון אוקסיטוצין, ועל ידי כך לגרום להתכווצות הרחם ולהוביל ללידה. לאמצעי זה ישנו יתרון נוסף לעידוד זירוז לידה טבעי. במידה ותבחרי להניק את תינוקך מיד לאחר הלידה, גירוי זה יכול גם לעזור לרחם שלך להתכווץ ולחזור לגודלו המקורי.

4. דיקור סיני

דיקור סיני שנחשב לאמצעי שיכול לעודד זירוז לידה טבעי על ידי שחרורו של הורמון אוקסיטוצין בגוף. גם אם דיקור לזירוז לידה לא עוזר להתקדמות הלידה, כל עוד הטיפול נעשה באישור הרופא/ה שלך, זה יכול גם להקל על אי נוחות וכאבים.

5. אקופרסורה

אקופרסורה הנו טיפול המתבסס על דיקור ללא השימוש במחטים, במהלכו מופעל לחץ על נקודות ספציפיות בגוף כדי לעורר את פעילות הרחם. במקום השימוש במחטים יעבוד המטפל עם קצות האצבעות, וישים דגש על שתי נקודות לחץ שיכולות לעודד זירוז לידה טבעי: הרצועה בין האגודל לאצבע המורה, ובפנים הרגל  - ארבע אצבעות מעל עצם הקרסול.

6. שיאצו

עיסוי שיאצו מבוסס על מגע באזורים מסוימים בגוף ועבודה עם השרירים, במטרה להפיג מתח, להרפות את הגוף וגם לעודד שחרורו של הורמון אוקסיטוצין, שיכול להוביל להתכווצויות של הרחם ולהופעתם של צירים. השיאצו עובד גם עם המסלולים האנרגטיים (מרידיאנים) ומציע עבודה עם הנפש והרגש. זה דומה במובנים מסוימים לעיסוי, ארומתרפיה ורפלקסולוגיה לזירוז לידה.

7. חליטת תה עלי פטל אדום

ישנן מיילדות שממליצות לשתות חליטת עלי פטל אדום, ככל שתאריך היעד של הלידה מתקרב. בנוסף לעידוד זירוז לידה טבעי, תה פטל אדום עשוי גם לחזק את הרחם כהכנה ללידה.

8. שמן קיק לזירוז לידה

כמות קטנה של שמן קיק לאחר שבוע 38 יכולה בעקיפין לזרז לידה, במידה והגוף מוכן לכך. חשוב לזכור כי שמן קיק יכול גם לגרום לשלשולים ועקב כך להתייבשות, ולכן חשוב שתהיי מאוד זהירה ותתייעצי עם הרופא/ה שלך.

9. שמן נר הלילה בהריון

שמן נר הלילה מכיל חומרים כדוגמת: חומצה לינואלנית וויטמין E  אשר יכולים לרכך את צוואר הרחם ולהכין אותו ללידה. החומצה הלינואלנית יכולה גם לעורר תגובה של פרוסטגלנדינים בגוף, הורמונים שיכולים לגרום למחיקת צוואר הרחם ולפתיחה גדולה יותר כהכנה הלידה. שמן נר הלילה מגיע בכמוסות, שניתן ליטול דרך הפה או להכניס לנרתיק.

10. חריף בהריון ואננס

למרות שאין לכך עדות מדעית, יש הטוענים כי אכילת חריף בהריון כדוגמת קארי או פלפל אדום חריף יכולה להוביל ללידה, וכך גם לגבי צריכת אננס המכיל את האנזים ברומליין, שיכול לסייע בריכוך צוואר הרחם). ישנם מקרים בהם מזונות אלה עשויים להחמיר תופעה של ריפלוקס הנפוצה בשלבים מאוחרים יותר של ההריון.

איך לזרז לידה וגם להכין את עצמך לפגישה עם התינוק? נסי גם להירגע

זה לא תמיד קל, במיוחד עם המחשבות וההורמונים ויחד עם זאת, כדאי שתלמדי דרך אחת או יותר להרפיה, במיוחד עם לקחת חלק בקורס הכנה ללידה. נסי להרגיש בנוח ולדמיין את תחילת הלידה שלך, דרך נהדרת להקל על המתח. גם אם תגלי שזה לא מוביל לצירי לידה, תרוויחי שקט ורוגע רגע לפני שאת עומדת לגוש לראשונה את התינוק שלך.

כל אחת מהשיטות לכשעצמה יכולה לעודד זירוז לידה טבעי, צירים ולידה.... או שלא. במידה והחלטת לנסות ולנקוט באחת מהן, חשוב שתייעצי עם הרופא/ה שלך, לפני שאת מתחילה. בקשי את כל המידע שברשותו במטרה לענות לך על השאלה -איך לזרז לידה?

רגע לפני שאת בוחרת שיטה זו או אחרת, כדאי שתדעי את תאריך הלידה המתוכנן שלך, באמצעות דף מחשבון ההריון שלנו. האם בחרת שם לתינוק שבדרך? יכול להיות שאת עדיין מתלבטת? במידה וכן וגם אם לא, את מוזמנת להיכנס למחולל השמות שלנו ולקבל רעיונות נוספים.

בהצלחה!

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת הנשים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.