התפתחות תינוקות או ילדים: "האם הוא כבר זוחל?", "הוא אמר כבר אבא אמא?", "ביי ביי הוא עושה?", "ומה עם מחיאות כפיים?". לפעמים משפט אחד של הורה, קרוב משפחה או מכר יכול לגרום לכם לדאגה וחשש. ברוב המקרים, גם אם הילד שלכם לא מגיע לאבני דרך התפתחותיות בזמן, זה בסדר.

עיכוב התפתחותי קל וזמני, הוא בדרך כלל לא סיבה לדאגה. לעומת זאת, עיכוב התפתחותי נרחב או מתמשך, עלולים להעיד על מצב הדורש התייחסות ואף טיפול. המשיכו לקרוא כדי ללמוד על התפתחות התינוק או הילד מרגע הלידה ועד גיל בית ספר. מהן אבני הדרך בכל שלב וכיצד אפשר לזהות עיכוב התפתחותי, בין אם מדובר בעיכוב שפתי, מוטורי או חברתי.

מה זה אומר עיכוב התפתחותי?

ילדים מתפתחים בקצב שלהם, כך שאי אפשר לדעת בדיוק מתי ילד ילמד מיומנות נתונה. עם זאת, אבני הדרך ההתפתחותיות נותנות מושג כללי על השינויים שצפויים להתרחש כאשר הילד גדל, כפי שמפורט בפורטל ההורים של משרד החינוך. במידה ותינוק, פעוט או ילד לא מגיע לאבן דרך מסוימת מבחינת שפה, חשיבה, כישורים מוטוריים או חברתיים, ככל הנראה מסתמן עיכוב התפתחותי.

4 סוגי עיכוב התפתחותי ומשמעותם

התפתחות תינוק מלידתו ועד היותו מבוגר מתרחשת בהדרגה, אשר לצורך הערכה רפואית נחלקת באופן גס לשלבים. השלבים מחולקים לגילאים ול-4 תחומים עיקריים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה ותקשורת וזווית חברתית/אישית. במידה ויש עיכוב בהתפתחות הנורמטיבית, יש לבצע ברור נוירולוגי. ברוב המקרים חוסר התאמה בשלב מסוים אינו מעיד על בעיה כלשהי, אלא על הצורך בברור ובדיקה, אשר לעיתים יכולים להעיד על מחלה או בעיה רפואית. לרוב מדובר בהתפתחות תקינה ואיטית מעט.

ישנם מקרים של עיכוב התפתחותי רב תחומי, הקיים בשני תחומים או יותר. במידה וכל 4 התחומים נפגעים, מדובר בעיכוב התפתחותי נרחב.

ממה נגרם עיכוב התפתחותי?

עיכוב התפתחותי עשוי להיגרם על ידי מגוון גורמים החל מתורשה, בעיות בהריון, לידה מוקדמת ועוד. ישנם מקרים בהם הסיבה אינה ידועה או מוגדרת.

אם קיים חשד שלילדכם יש עיכוב התפתחותי, בין אם שלכם, של אח/ות טיפת חלב או של הרופא/ה חשוב לבדוק ולטפל. התערבות מוקדמת יכולה לעזור להתקדמות הילד והתפתחותו עד לבגרות.

סימנים לעיכוב התפתחותי בתחום המוטוריקה העדינה והגסה

מוטוריקה היא שילוב של מיומנויות התפתחותיות שמקנה לתינוק/פעוט או לילד שליטה בגופו. בכל שלב התפתחות בחייו, אמורות לבוא לידי ביטוי מיומנויות נוספות.

מוטוריקה נחלקת לשניים – לעדינה ולגסה.

מיומנויות מוטוריות עדינות כוללות הזזת הלשון, פתיחה וסגירת כף היד, לפיתת היד סביב האצבע של אחד הההורים או הדמות המטפלת, כך גם לגבי תפיסת חפצים והעברתם מיד ליד, הזזת רעשן, הכנסת חפצים לפה, משחק עם צעצוע, שימוש נכון בעיפרון, דפדוף בספר, בניית מגדל קוביות, קשירת שרוכים וכדומה.

מיומנויות מוטוריות גסות כוללות החזקת הראש, היפוך מצד לצד, ישיבה, עמידה, זחילה, קפיצה וזריקת כדור.

הסימנים הבאים יכולים להעיד על עיכוב התפתחותי בכל הקשור למוטוריקה עדינה או מוטוריקה גסה:

  • ספסטיות בילוד - שרירים נוקשים ומכווצים

  • רפיון שרירים

  • חוסר יכולת להרים את הראש בגיל 3 חודשים

  • חוסר יכולת לשבת ללא תמיכה בגיל 9 חודשים

  • בעיות בהליכה עד גיל 18 חודשים

  • חוסר יכולת לשאת משקל על הרגליים ולעמוד בגיל שנה בערך

  • תנועה מוגבלת בזרועות וברגליים

  • נפילות חוזרות

סימנים לעיכוב שפתי ועיכוב התפתחותי תקשורתי

מהרגע שהתינוק נולד הוא לומד לדבר בשפתו, החל מבכי, מלמולים ועד דיבור מלא הכולל הגיית שמות, מילים וביטויים.

החל מגיל 3 חודשים רוב התינוקות מתחילים להשמיע קולות.

בגיל 5 חודשים הם מגיבים לקולות באופן כללי ובעיקר לקול ההורים או הדמות המטפלת.

בגיל 11 חודשים התינוקות בדרך כלל אומרים מילה או שתיים כמו: אמא או אבא. בגיל שנה, נוספות מילים חדשות ובגיל 15 חודשים הם גם יכולים לזהות אברי גוף, צבעים וכדומה.

בגיל 3, רוב הילדים יכולים לדבר במשפטים קצרים.

חשוב לדעת כי עיכוב שפתי (כולל עיכוב התפתחותי שפתי משמעותי) ועיכוב התפתחותי תקשורתי אינם זהים.

דיבור דורש תיאום שרירים של דרכי הקול, הלשון, השפתיים והלסת, כדי להשמיע קולות. עיכוב שפתי מתרחש כאשר הילד לא אומר מילים רבות ככל שניתן היה לצפות בגילו.

עיכוב התפתחותי תקשורתי מתרחש כאשר ילדים מתקשים להבין את מה שאנשים אחרים אומרים, או שאינם יכולים לבטא את מה שהם רוצים להגיד.

עיכוב התפתחותי או אוטיזם

הפרעה בספקטרום האוטיזם (ASD) יכולה לבוא לידי ביטוי בעיכוב שפתי ומוגבלות אינטלקטואלית. לעתים קרובות יתגלו התסמינים בשלב מוקדם, ובפעמים אחרות רק בגיל שנתיים או שלוש.

לכל ילד הלוקה באוטיזם, ברמה זו או אחרת על הספקטרום, דפוס התנהגות ייחודי ברמות חומרה שונות. יחד עם זאת, התסמינים לעיכוב התפתחותי משמעותי שקשור לאוטיזם כוללים בעיקר:

  • חוסר תגובה לקריאת שמו של הילד

  • התנגדות למגע או למשחק עם אחרים

  • העדר הבעות פנים

  • חוסר יכולת לדבר או קושי לדבר, לנהל שיחה או לזכור מילים ומשפטים

  • קיום פעולות ותנועות חוזרות ונשנות

עיכוב התפתחותי חברתי

התנהגות חברתית מתחילה כבר בחודשים הראשונים לחייו של התינוק.

מגיל 6 חודשים הוא אמור לזהות זרים, ולהגיב למשחק 'קוקו'.

בגיל שנה הוא בדרך כלל יבוא כשקוראים לו, יבטא את רצונו וינסה להימנע מקשר עם זרים. ב

גיל שנה וחצי אמור הילד לשחק עם פעוטות אחרים.

בגיל 3 שנים הוא כבר יכול (גם אם לא תמיד ירצה), לחלוק צעצועים עם אחרים. בגיל 5 רוב הילדים יכולים ליהנות ממשחקים תחרותיים ואפילו לעזור בבית.

הסימנים לעיכוב התפתחותי חברתי כוללים:

  • אי יצירת קשר עין

  • חוסר יכולת או רצון לשחק עם אחרים

  • תקשורת בלתי תקינה או חוסר קשר עם ההורים, עם הדמות המטפלת או עם חברים למשחק

הגורמים לעיכוב התפתחותי

רוב המוגבלות ההתפתחותית מתרחשת לפני שנולד הילד. עם זאת, ישנם מקרים בהם העיכוב ההתפתחותי מופיע לאחר הלידה כתוצאה מזיהום, פציעה, נפילה שעלולה לגרום לפגיעה מוחית ועוד.

גורמים נוספים הם:

  • בעיות במהלך ההיריון והלידה

  • לידה מוקדמת

  • מחלה או בעיה רפואית כדוגמת הרעלה, תאונה או מחלה גנטית

  • בעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות

  • תזונה לקויה

  • אי שמירה על היגיינה

  • הפרעות בספקטרום האלכוהול בעובר

  • ניוון שרירים

  • הפרעות גנטיות, כמו תסמונת דאון ותסמונת X השביר

עיכוב התפתחותי - דרכי טיפול

חשוב לעקוב אחר התפתחות התינוק והילד בטיפת חלב ובביקורת אצל רופא/ת הילדים, כדי לזהות עיכוב התפתחותי במידה וישנו. במפגשים אלו, יעבור הילד גם בדיקת התפתחות, בה יבחנו כל אחד מארבעת התחומים. במידה ויש חשד או אבחון, תעודכנו האם מדובר בעיכוב שפתי, עיכוב תקשורתי, עיכוב מוטורי או עיכוב חברתי. במקרה כזה חשוב לפנות לטיפול בהקדם האפשרי. זיהוי והתערבות מוקדמים יכולים להשפיע משמעותית על יכולתו של הילד ללמוד מיומנויות חדשות, כמו גם להפחית את הצורך בטיפולים מסובכים לטווח הארוך.

הטיפול שיינתן תלוי בסוג העיכוב ההתפתחותי, בחומרתו ובגיל הילד, ויכול לכלול מפיזיותרפיה, פגישות עם קלינאי/ת תקשורת, לימוד בגן שפתי או במרכז שיקום ועוד.

שאלות נפוצות

כאמור, עיכוב שפתי בא לידי ביטוי בחוסר יכולת של הילד להשתמש במילים או משפטים, כצפוי לגילו. לעומת זאת, עיכוב התפתחותי תקשורתי מתרחש כאשר ילדים מתקשים להבין את הנאמר או להסביר את מה שהם חושבים.

לסיכום, כאשר התינוק או הילד שלכם מגיע לשלב התפתחותי ולא מגיב כמצופה ממנו, בין אם מדובר במוטוריקה גסה, בעיה חברתית, עיכוב שפתי או עיכוב התפתחותי תקשורתי, חשוב להיות ערים למצב ולפנות לרופא/ה במידת הצורך. גם אם הילד עדיין לא מתהפך או מתקשה בזחילה סביב גיל חצי שנה, לא עומד באבני הדרך בין גילאי 4-9 חודשים או שאינו עובר מישיבה לעמידת 6, אין זה בהכרח מדובר בעיכוב התפתחותי. מסיבה זו, חשוב לקיים מעקב שגרתי אצל אחות טיפת חלב ורופא/ת הילדים. ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק (חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית). האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת ילדים או המשפחה. יש לבדוק ולוודא את ההמלצות לעיל והרלוונטיות שלהן בקרב ילדים והורים.