שבוע 19 להריון: התפתחות התינוק שלך

אם את נושאת ילדה ברחמך, מערכת הרבייה הקטנטנה שלה כבר התגבשה לחלוטין. הנרתיק, הרחם, והחצוצרות כולם כבר במקומם, והשחלות מכילות יותר מ-6 מיליון תאי ביציות פרימיטיביים. כשהיא תיוולד, המספר הזה יקטן ל-1 מיליון בערך. גם אברי המין הזכריים מתגבשים. אם יש לך בן, האשכים שלו כבר נוצרו והם מפרישים טסטוסטרון, בערך מהשבוע ה-10 להריון. אברי המין החיצוניים ממשיכים לגדול.

עור התינוק מתחיל לייצר ציפוי שומני המכונה ורניקס (Vernix Caseosa),העשוי משמנים המופרשים על ידי העור, מתאים מתים ומפלומה דקה המכסה את הגוף. תפקידו, להגן על עורו של העובר מפני השפעות הציפה במי השפיר. מרביתו ייעלם לפני הלידה, אלא אם מדובר בלידה מוקדמת. תינוקך מגדל גם ציפורניים קטנות על קצות אצבעות הידיים והרגליים, שצורתן התגבשה רק לאחרונה.

בסביבות שבוע 19 להריון, הקטנטן מתחיל לסגל לעצמו דפוס קבוע של שינה, ועשוי גם להתעורר בעקבות תנועות ורעשים חיצוניים.

מה גודלו של העובר שלך בשבוע 19?

בשבוע 19 להריון, תינוקך בגודל מנגו. אורכו כ-18 ס"מ ומשקלו בין 184 ל-227 גרם. אם את מגיעה לביקור מעקב הריון השבוע (או בזמן הקרוב), ימדוד הצוות הרפואי את גובה הרחם, כדי לבדוק את קצב הגדילה של העובר.

embryoimage-week19-700

גוף האם בשבוע 19 להריון

אם את תוהה באיזה חודש את נמצאת בשלב זה? תשמחי לדעת שאת נמצאת בין חודש רביעי לחודש חמישי להריון. אם את רוצה להבין את החלוקה לאורך ההריון, תוכלי להעזר גם בטבלת שבועות הריון לפי חודשים.

בשבוע הריון 19, ייתכן ואת מרגישה מחושים וכאבים ככל שבטנך הולכת וגדלה, ויכול להיות שכפות הרגליים מתנפחות קצת. בשלב זה, יכול להיות שאת סובלת מסחרחורות, גודש באף וכאבי גב. למרות כל אלה, את ודאי תתרגשי עם כל בעיטה בתוך בטנך, זוהי עדות לתינוקך שגדל ומתחיל להיות פעיל.

במידה שתזכי לתקופות עם רמת אנרגיה מוגברת (כן, זה יכול לקרות גם בשבוע 19 להריון), ייתכן שתרצי לנצל את הזמן בהכנת רשימת קניות לקראת הלידה הצפויה, וכדי להתחיל לברר לגבי הציוד החיוני הדרוש לקראת בואו של הקטנטן, והיכן ניתן להשיג כל דבר.

זכרי, כי גם ברגעים בהם את מרגישה מלאת אנרגיה, חשוב שלא תגזימי. נסי לפנות זמן גם למנוחה ולרגיעה, מתי שתוכלי.

שבוע 19 להריון: תופעות ההריון שלך

מסיכת הריון - ייתכן ותראי לפתע פתאום כתמים הכהים על האף, הלחיים והמצח. מדובר במצב שכיח בהריון הנקרא כלואזמה או 'מסיכת הריון', הנוצרת כתוצאה מהורמונים. ההורמונים בהריון אחראים גם ל'לינאה נגרה' – אותו פס הכהה שיורד במורד בטנך, עד עצם החיק. הכלואזמה והפס הכהה ידהו שניהם לאחר שתלדי. חשיפה לשמש יכולה להכהות את גוון עורך אף יותר, ולכן חשוב שתקפידי להשתמש במסנן קרינה או הישארי בצל.

כאבים ברצועות התומכות ברחם - כאשר עוברך גדל, הרצועות העגולות התומכות בו נמתחות. זה עלול לגרום לכאב חד או עמום בבטן התחתונה, בדרך כלל בצד אחד בלבד. עוצמת הכאב עלולה להתגבר כשאת משנה תנוחה או קמה לעמידה באופן פתאומי. אם את רוצה להקל על עצמך, חשוב שתנוחי. במידה והכאב מחריף, מלווה בחום, צמרמורות, את מרגישה כאב במתן שתן, או שמתחיל דימום, התקשרי לצוות הרפואי.

כאבי גב תחתון - כאבי גב נמנים גם הם על תסמיני ההריון השכיחים, במיוחד מנקודת האמצע ואילך. הסיבה לכך היא הרחם הגדל והשינויים ההורמונליים, המתרחשים בגופך. מאחר שמרכז הכובד של הגוף משתנה, הרחם המתרחב לוחץ על שרירי הגב וזהו המקור לכאב. את יכולה להקל על כאבי הגב, על ידי ביצוע פעילות גופנית ,שמותחת ומחזקת את שרירי הגב, לבישת בגדים שתומכים בבטן, ועל ידי השימוש בכריות חימום להרגעת השרירים הדואבים.

גודש ודימום מהאף - בסביבות שבוע 19 להריון, ייתכן שתגלי שהאף סתום או נוזל. רמות ההורמונים בגופך עולות, וגופך מייצר כמות נוספת של דם, שיכולה לגרום להתנפחות הרקמה הרירית שבאף. המצב עלול לגרום לגודש באף, ולעתים גם ליצור דימומים מאזור זה.

סחרחורת – הריון שבוע 19 ואת עלולה להרגיש חולשה או סחרחורת. שכבי אם את מרגישה חלשה, והקפידי לשתות.

דברים שכדאי לקחת בחשבון

הגיע הזמן לזוז – גם אם לא עשית זאת עד עכשיו, זה בדיוק הזמן להתחיל להפעיל את הגוף (באישור הצוות הרפואי כמובן). פעילות גופנית יכולה להועיל לך ולתינוק. השתדלי להימנע מפעילות ספורטיבית השייכת לתחום בו לא עסקת עד היום. ישנן מגוון אפשרויות לביצוע ספורט מתון כגון: הליכה, שחייה, ואפילו יוגה או פילאטיס. במהלך שבוע 19 להריון, מומלץ לעבוד על חיזוק שרירי הגב. חשוב שתדעי כי פעילות גופנית יכולה גם להפחית את רמת המתח הכללית שלך. דברי עם הרופא/ה כדי לבחור פעילות גופנית בהריון שיכולה להתאים לך בהתאם למספר שבועות ההריון.

הקפידי על שינה טובה ואיכותית - ככל שבטנך תלך ותגדל, ייתכן שהיא תפריע לך לישון כמו שצריך. החל מהשליש השני, שכיבה על הגב עלולה להעמיס משקל על חוט השדרה ועל שרירי הגב, שעלול לדחוס כלי דם גדולים ולגרום לך לסחרחורת. נסי לישון על הצד עם רגליים כפופות, והניחי כרית בין הברכיים. אפשר גם להניח כרית מתחת לבטן. אם תתעוררי באמצע הלילה על גבך, פשוט חזרי לתנוחת הקודמת כדי להמשיך לישון.

קבלת תמיכה מקהילת הורים. שבוע 19 להריון הוא זמן נפלא ליצירת קשר עם אמהות לעתיד או עם הורים לילדים צעירים באזור מגורייך או באינטרנט. השיתוף והקהילתיות יכולים לעזור לך להרגיש מוכנה יותר לקראת העתיד לבוא. ייתכן שתוכלי למצוא קבוצות רלוונטיות ברשתות החברתיות, בווטסאפ השכונתי או שתבקשי מהרופא/ה או מאח/ות טיפת חלב לספק לך מידע על קבוצות תמיכה של הורים שנפגשים ומשוחחים.

ציוד לתינוק - מה הכרחי ועל מה אפשר לוותר. כפי שהמלצנו קודם לכן, נסי לנצל את הזמן להכנת רשימת ציוד לתינוק לה את חושבת שתזדקקי, וכדי לבדוק היכן ניתן למצוא כל דבר. ברגע שתדעי אילו מוצרים את רוצה וצריכה, תוכלי לשריין אותם במסגרת חבילת לידה או כפריטים בודדים. כאשר את רוצה ללמוד על פריט זה או אחר, חשוב גם לבדוק חוות דעת של הורים ולעיין בביקורת המוצר. את מוזמנת גם להיעזר במאמר העוסק ברשימת קניות לתינוק של פמפרס, בו מפורטים כל המוצרים שאת אולי צריכה, על פי קטגוריות ובכל קטגוריה - מה הכרחי ומה אפשרי. זכרי, כי ייתכן שלא באמת תזדקקי לכל מה שמוצג ברשימה או את כל הציוד המוצג לראווה בחנויות ובאינטרנט. זה בדיוק הזמן לבקש מהורים אחרים את הטיפים שלהם, לגבי הציוד עליו ניתן לוותר.

שבוע 19 להריון: שאלי את הרופא/ה שלך

לכל שאלה תשובה - אם את סקרנית לגבי התפתחות הקטנטן שלך, את מוזמנת לתשאל את הצוות הרפואי,  על הגודל של תינוקך והתנוחה שלו בבטן בשלב זה.

פעילות גופנית בהמלצת הצוות הרפואי - שאלי על תכנית הפעילות הגופנית הטובה ביותר עבורך, תוך שאת מתייחסת למספר שבועות הריון.

תסמינים הגורמים לאי נוחות - אם יש לך כאב גב חמור או כאב בטן, במיוחד אם יש לך תסמינים אחרים שגורמים לך אי-נוחות, כמו כאב במתן שתן או חום. התייעצי עם הרופא/ה.

רשימת המטלות שלך

  • השתמשי במסנן קרינה או הישארי בצל , במידה ואת יוצאת החוצה

  • דברי עם הצוות הרפואי על תכנית לקידום פעילות גופנית

  • הקפידי לנוח לעתים קרובות, במיוחד אם את סובלת מכאב ברצועות סביב הבטן

  • התחילי לחפש רופא/ת ילדים

  • נכון, ודאי חישבת את תאריך הלידה המשוער, ברגע בו גילית שאת בהריון. ובכל זאת, אנו מזמינים אותך לבדוק את תאריך הלידה המשוער ב>> דף מחשבון הריון ואפילו להתחיל לבחור שם לתינוק/ת ממאגר של שמות לבנים ולבנות

  • הירשמי לאתר ותוכלי לקבל מדי שבוע מידע על התפתחות תינוקך ברחם וטיפים מעולים עבורך

איך כתבנו את המאמר

התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.