קודם כל נסביר מה היא הבדיקה, ולמה אנחנו נעזרים בה. בדיקת שקיפות עורפית הנה בדיקת סקר, משמעות האמירה 'סקר' הנה, אתור המקרים בסיכון גבוה ללא אבחון. בדיקת שקיפות עורפית מאפשרת אבחנה מוקדמת של מומים גנטיים ומבניים בעוברים במהלך ההיריון.

יתרונות השיטה הם היותה של הבדיקה בטוחה ופשוטה. הבדיקה מצביעה על ההריונות בסיכון גבוה לתסמונות גנטיות (בעיקר תסמונת דאון) ומומים אחרים. בדיקת שקיפות עורפית יכולה לתת למטופלת ולרופא/ה יכולת לאבחן הריונות בסיכון גבוה למומים מבניים בעובר, כדוגמת מומים בלב.

בדיקת שקיפות עורפית מתקיימת בשני שלבים: ביצוע בדיקת אולטרסאונד שהנה החלק העיקרי מבחינת משקל התוצאות של הבדיקה. לאחר מכן בדיקת סמנים שלייתיים בדם האם, שמעלים את רמת הדיוק של הבדיקה.

בדיקת שקיפות עורפית, משתלבת במכלול של בירורים שנעשים בהריון ,ויכולה להצביע על סיכון גבוה להמצאות מום מבני והפרעות כרומוזומליות בעובר. הבדיקה מאפשרת להפחית את האפשרות ללידת תינוק הלוקה בתסמונת דאון, ויחד עם זאת, לא מדובר בבדיקה אבחנתית כדוגמת בדיקת מי שפיר או דגימת סיסי שליה.

מהי השקיפות העורפית - הנוזל בעורף העובר

במהלך התפתחותו של העובר ברחם בעיקר בשלבים הראשונים של ההיריון, ישנו נוזל מתחת לעור, בעיקר באזור העורף וסביב הגוף של העובר המתפתח. ישנם מקרים בהם כמות הנוזלים שם עולה וחורגת מהנורמה. עודף נוזל מצביע על סיכון מוגבר למומים גנטיים ואנטומיים בעובר. התסמונת הגנטית השכיחה יותר היא תסמונת דאון, שהלוקים בה בעלי מוגבלות שכלית בדרגות חומרה שונות.

כיצד מתבצעת בדיקת מי שפיר, ומה צריך לדעת לגבי הבדיקה עצמה?

בדיקת שקיפות עורפית מתבצעת על ידי הצוות הרפואי אשר מבצע הערכה לעובר, באמצעות בדיקת אולטרסאונד דרך דופן הבטן או דרך הנרתיק. הערכה זו כוללת את כמות הצטברות הנוזלים בעורפו. במהלך הבדיקה תתקיים גם הערכה לגבי גודלו של העובר. הפרמטרים הללו, בשילוב גיל האם, נוכחות עצם אף וזרימות בלב העובר או בכלי הדם עובריים, יאפשרו לצוות הרפואי לחשב את הסיכויים של העובר לתסמונת דאון.

אורך בדיקת שקיפות עורפית נע בין 5 ל- 20 דקות בהתאם לתנוחתו של העובר, האפשרות לראות אותו היטב ולמספר העוברים שברחם. מדובר בבדיקה פשוטה, שבדרך כלל אינה כואבת או מהווה סיכון להיריון.

בדיקת דם בשקיפות עורפית?

לאחר ביצוע בדיקת האולטרסאונד ניתן להגדיל את יכולת הדיוק של הבדיקה באבחנת  תסמונת דאון, וזאת על ידי בדיקת דם לשני סימנים בדם האם, הנקראיםBHCG  חופשי וPAPP-A. זוהי בדיקת דם פשוטה, שאינה דורשת הכנה מיוחדת או צום. בסיומה תתקבל תשובה מהמעבדה, המשקללת את תוצאות האולטרסאונד ובדיקות הדם בצורה של סיכון יחסי לתסמונת דאון.

בדיקת דם שקיפות עורפית מתבצעת במעבדות המשרתות את קופות החולים, ומהווה חלק מסל השירותים הניתנים לאישה ההרה.

מתי עושים שקיפות עורפית, ומה קורה אם פספסת את התאריך?

בדיקת סקר שליש ראשון (בדיקות הדם והאולטרסאונד) מתבצעת בין השבוע ה-10 לשבוע ה-13 להריון. יחד עם זאת, מומלץ להגיע בשבועות 11-12 ולא להגיע לקצוות הטווח, כדי למנוע אפשרות של מועד לא מתאים העלול ליצור קושי בהשוואת התוצאה לאוכלוסייה בריאה.

במידה וגיל ההיריון חורג מהשבועות המתאימים ניתן יהיה לקבל חלק מהנתונים שרצינו גם במסגרת בדיקת הסקר המשולש (חלבון עוברי), שהנה בדיקת דם המבוצעת בשליש השני של הריון עם מטרות דומות. בדיקה זו מכסה רק חלק מהיכולות של בדיקת שקיפות עורפית, ולכן השתדלי לא לפספס את המועד.

מהם היתרונות של בדיקת שקיפות עורפית?

  • הבדיקה היא בדיקת אולטרסאונד פשוטה ולא פולשנית, שלא מהווה סיכון להיריון וזאת בניגוד לבדיקת מי שפיר או דגימת סיסי שליה.

  • הבדיקה יכולה לסייע בהחלטה, האם לבצע בדיקת מי שפיר או סיסי שליה.

  • הבדיקה מתבצעת בשלבים המוקדמים של ההיריון. במקרה של בעיה חמורה וחד משמעית, שמסכנת את ההיריון, ניתן לבצע הפסקה של ההיריון בשלב מוקדם, ברוב המקרים, ללא ביצוע הפלה בשלב מאוחר שהנה מסובכת יותר ובעלת סיכון יותר גבוה לסיבוכים רפואיים.

שקיפות עורפית תוצאות הבדיקה - מה משמעותן?

תוצאות האולטרסאונד של עובי העורף ניתנות מיד בסיומה של הבדיקה. התשובה כוללת את עובי הנוזל בעורף העובר והסיכון המשוקלל, לפי גיל האם ושבוע ההיריון. במידה ויזוהה סיכון לפגם כרומוזומלי, יעניק הצוות הרפואי הסבר ראשוני ויפנה להמשך טיפול ובירור.

הסיכון המשוקלל יחד עם בדיקות הדם יישלחו מספר ימים לאחר בדיקת הדם. את בדיקות הדם יש לשלוח בימים הסמוכים לביצוע האולטרסאונד .

מה המשמעות של בדיקת שקיפות עורפית תקינה?

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקת סקר. אין אפשרות לתת עדות וודאית להימצאות פגם, אלא להצביע על הסתברות גבוהה או נמוכה לקיומו. הבדיקה יכולה לאבחן 70% ממקרי תסמונת הדאון, ולהגיע ל-85% דיוק, בשילוב עם תוצאות בדיקות הדם.

שקיפות עורפית תוצאות - במידה ותוצאות הבדיקה מציגות מצב בו עובי שכבת הנוזל בעובר גבוה - עלול הדבר להעיד על סיכון גבוה להפרעה כרומוזומלית גנטית. אז תתבקשו לפנות לקבלת ייעוץ גנטי. ייתכן ויומלץ לבצע גם בדיקות אבחנתיות ומדויקות כגון מי שפיר או סיסי שליה. במידה וימצא כי תוצאות הבדיקה לא תקינות, ובמטרה לשלול הימצאותם של מומים נוספים, תתבקשו לערוך בדיקות נוספות, כגון אקו לב עובר.

באופן כללי, כאשר נמצא סיכון יחסי של 1:300 לתסמונת דאון (וערכים לסיכון יחסי טוב יותר) או שקיפות מתחת ל-3 מ"מ עובי, התוצאות נכנסות לערכים בתחום הנורמה. ההתייחסות לתוצאות נעשית תוך התחשבות במדדים נוספים, כגון סימנים נוספים בעובר, גיל האם, רקע משפחתי ועוד. כך יכול הצוות הרפואי לקבל החלטה נכונה, לגבי תקינות השקיפות העורפית והצורך בבירור נוסף.

לסיכום:

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה קלה, לא כואבת, בטוחה ובעלת יתרונות אבחנתיים רבים. הבדיקה עוזרת לאבחן הריונות בסיכון גבוה למומים מבניים וגנטיים, ויכולה לזהות כ 70%-85% ממקרי תסמונת דאון.

אם מתקבל ממצא לא תקין, ביצוע בדיקת מי שפיר יכול לזהות בעיות בשלב מוקדם יחסית להריון. ההליך יכול להקל על תהליך הבירור והטיפול שעלול להיות מורכב יותר, כאשר גיל ההיריון המתקדם.

חשוב להציג את תוצאות הבדיקה לרופא/ת הנשים, לשקלול התוצאה ולהמלצה על המשך טיפול, במידה ויידרש.

כדאי שתכירי את כל הבדיקות על פי שבועות ההריון וגם, מה עובר עליך ועל התינוק בכל שבוע.

בהצלחה!