בימים אלו, רבים עובדים מהבית. האם הדבר ישפיע על אופן העבודה ביום שאחרי? עדיין לא ידוע. כך או כך, חשוב שתלמדו איך אפשר לעבוד מהבית עם הילדים, לשלב זמן איכות משפחתי ולהיות פרודוקטיביים בו זמנית.

אפשר לעבוד מהבית בזמן הטיפול בקטנטנים, דבר שדורש תכנון נכון ויצירת לוח זמנים. טיפול בילד (או ילדים) מתחת לגיל 3, מצריך עבודה מסוג אחר, עם לא מעט הפסקות, דבר שגם אותו חשוב לקחת בחשבון. כדי לעזור לכם לג'נגל, ריכזנו עבורכם כמה טיפים מעולים לעבודה מהבית תוך כדי הטיפול בילדים, עם תינוקות, פעוטות וילדים.

עבודה מהבית עם הילדים - איך עושים את זה נכון

נסו לעבוד בזמן שהילד ישן.

נצלו את התנומות של הילד, במיוחד אם מדובר בתינוק או פעוט, כדי להתמודד עם המשימות הדחופות ביותר. אם יש לילד שגרת שינה מתוכננת וצפויה (יחסית), תוכלו לתכנן גם את שיחות הטלפון או את שיחות הוידאו לזמן בו הוא מנמנם. מוזמנים ללמוד עוד על חלונות שינה, כדי לעזור לכם לתכנן את היום.

ערכו משמרות/ תורנות.

אם שניכם בבית, נסו לקבוע מועדים בהם כל אחד אחראי על הילדים בזמן מסוים בעוד השני עובד או לוקח מעט זמן לעצמו. אל תשכחו גם זמן משפחה וזוגיות.

סגלו לעצמכם סדר יום.

תכננו את היום והשבוע שלכם כמיטב יכולתכם. קבעו מראש מתי תתעוררו ומה תעשו בכל יום. בניית תוכנית ורשימת משימות, יכולים לעזור לכם להתמקד במשימות הכי חשובות, גם כשיש הסחות דעת.

כוונו שעון מעורר והתלבשו 'לעבודה'.

הקפידו לכוון שעון מעורר לשעה בה אתם נוהגים להתעורר בימים שבשגרה, התלבשו יפה ושדרו לבני הבית שאתם מתחילים את היום. זה יעזור גם לכם להרגיש שאתם 'בעבודה"'.

נצלו הפוגות למילוי משימות.

אם אתם עובדים בזמן שילדיכם משחקים, יתכן שתצליחו לשלב עבודה וגם ליהנות מעט ממשחק עם הקטנים והגדולים. בזמן הזה, חשוב לבצע משימות במהלכן תוכלו להכיל הפרעות. מידי פעם הילדים,  ככל הנראה, ינסו להשיג את תשומת ליבכם.

מנעו הסחות דעת אחרות.

אם אתם יכולים, הימנעו מבזבוז זמן והסחות דעת כדוגמת פייסבוק, רשתות חברתיות או אתרי חדשות, שיכולים למשוך את תשומת לבנו, במיוחד בימים אלו. אם אתם לא יכולים להימנע מלהציץ בכל רגע (כמעט) ולהתעדכן במידע השוטף, בסיפורים של חברים או בהודעות שקופצות, תשמחו לדעת שישנן אפליקציות שיכולות לחסום את הגישה שלכם למדיה החברתית, במיוחד בשעות העבודה.

גלו גמישות.

יתכן שתצטרכו להיות גמישים יותר באופן עבודה, ולגלות יצירתיות בניהול הזמן העומד לרשותכם. אל תכעסו על עצמכם אם אתם לא מצליחים לעשות הכל כמו שאתם רוצים. הציבו לעצמכם יעדים ריאליים שיעזרו לכם להיות יעילים ופרודוקטיביים.

קחו גם זמן לעצמכם, אם אתם יכולים.

עבודה מהבית עם הילדים, שונה מעט מהעבודה במשרד בה קל יותר להיות ממוקדים, ועלולה להימשך במהלך כל היום. מסיבה זו, חשוב לשלב גם מעט זמן לעצמכם, אחרי שהילדים הולכים לישון ואם אתם יכולים, החל מקריאת ספר, צפייה בסדרה שאתם אוהבים או פעילות גופנית.

המשיכו לקרוא כדי לקבל טיפים לעבודה בבית עם תינוק בן יומו, פעוט או ילד.

עבודה בבית עם הרך הנולד

  • תינוק בן יומו, ישן בדרך כלל כשלוש עד ארבע שעות עם הפסקות, לאורך כל היום, כך שתוכלו לעבוד במהלך תנומות אלו.

  • כשאתם עובדים, תוכלו להניח את הילד במנשא או לעטוף אותו בצורה בטוחה, כדי שיוכל להרגיש קרוב אליכם גם כשאתם ממלאים משימות ועובדים. גם עריסה ניידת, יכולה להועיל לכם. הכי חושב, שהתינוק יהיה בטווח הראייה שלכם, בטוח ומוגן.

כיצד להישאר פרודוקטיביים כשאתם בבית עם תינוק מבוגר יותר

  • הניחו כמה צעצועים או מזרן פעילות לידכם, כדי לאפשר לתינוק שלכם להיות בקרבתכם. כך תוכלו לעבוד, בזמן שהם משחקים לידכם.

  • ניתן גם להניח את התינוק בנדנדת טרמפולינה או בלול, לצידכם ולהציע לו צעצועים רכים ובטיחותיים להנאתו. חשוב שהשהות בנדנדת הטרמפולינה תהיה למטרת משחק בלבד, לזמן מוגבל ותמיד בטווח הראייה שלכם.

עבודה מהבית תוך כדי טיפול בפעוט

פעוט יכול לבדר את עצמו לתקופות קצרות, ועדיין עשוי לקחת תנומה אחת או שתיים ביום, במהלכן תוכלו לעבוד. כדי לעזור לילד ליהנות ממשחק עצמאי, צרו עבורו מרחב בטוח בו הוא יוכל לשהות. תגמלו אותו על ששיחק יפה לבדו על ידי מילה טובה, חיבוק וכדומה.

חשוב לשלב זמן עבודה וזמן איכות עם הפעוט. כדי לעזור לילד להבין שזמן המשחק העצמאי נגמר, אפשר לכוון שעון או טיימר בטלפון הנייד. במהלך הזמן המשותף, תוכלו לקחת הפסקה ולבלות אתו יחד במשחק האהוב על שניכם, בקריאת ספר או סתם לנוח מחובקים.

אפשרות נוספת היא להקים פינת עבודה גם עבור הילד. אבזרו אותה בדומה לאזור העבודה שלכם, עם טושים, עפרונות, דפי יצירה, אם יש לכם  - מחשב נייד צעצוע וכל דבר שיכול לאפשר לילד להרגיש 'גדול'.

גם במהלך העבודה, אפשר להציע לילד מגוון פעילויות יצירה, גם בפינת העבודה המאולתרת שהכנתם. מוזמנים לקרוא את המאמר: רעיונות ליצירה עם ילדים ולקבל מידע וטיפים בנושא, גם עם חומרים ומוצרים שיש בבית.

דוגמה ללוח זמנים יומי במהלך עבודה מהבית

בוקר טוב!כוונו שעון לשעה מוקדמת, ונסו לבצע את המשימות החשובות בשעות הבוקר המוקדמות, לפני שהילדים מתעוררים.
ארוחת בוקרעזרו לילדים להתחיל את שגרת היום, לצחצח שיניים, להתלבש ואכלו יחד ארוחת בוקר מזינה ומהנה.
שעות הצוהריים המוקדמותהקדישו זמן למשחק עם הילדים, ובזמן תנומת הבוקר שלהם או משחק עצמאי, גשו לבצע את המשימות שלכם.
צוהרייםזמן לארוחה משפחתית ואחריה – תנומת צוהריים של הילד וזמן עבודה שלכם (לגדולים – מותר גם קצת מסכים).
אחר הצוהרייםזמן לשלב משחק עם הילדים ומשחק עצמאי. אם אפשר, נסו לבצע כעת גם חלק מעבודות הבית. הילדים יכולים לעזור.
ארוחת ערבשוב הזדמנות ליהנות מזמן איכות עם הילדים, החל מרחצה באמבטיה נעימה והקראת סיפור מרגיע לפני השינה.
ערבלאחר שהילדים נרדמו, תוכלו להמשיך לעבוד. זה הזמן לבצע משימות ללא הסחות דעת, עם דגש על עבודה שדורשת ריכוז ותפקוד ברמה גבוהה. נסו לסיים את היום עם מקלחת מרגיעה, קריאת ספר או צפייה בטלוויזיה כדי להירגע.

התמודדות עם התפרצויות זעם והתנהגות חריגה

אם אתם עובדים מהבית עם ילד אחד או יותר, אתם עשויים להתמודד עם בעיות שהופכות את העבודה מהבית למאתגרת, כדוגמת התקפי זעם ומריבות בין אחים. לפניכם כמה דרכים שיכולות לעזור לכם להתמודד עם האתגר, כולל גם התנהגות לא רצויה:

  1. השתמשו במילה 'לא' בחכמה.

    אינכם צריכים להיכנע לכל דרישה, ויחד עם זאת, חשוב לספק אלטרנטיבה והסחת דעת להתנהגות לא רצויה או תשובה שלילית שלכם. לדוגמה, אם הילד רוצה להתרוצץ דווקא לידכם כשאתם עובדים, הקצו להם שטח אחר בבית בו יוכלו לשהות, שיהיה נוח לכל הצדדים. כמובן שאם הם עושים פעילות שאינה בטיחותית, עליכם לומר 'לא' ברור ולמקד מחדש את תשומת ליבם במקום אחר.

  2. שבחו התנהגות טובה.

    כשהילד שלכם עושה משהו שהייתם רוצים שיעשה (במיוחד פעולה שהיה לו קל לבצע בעבר), תגמלו אותו במשוב חיובי: 'עשית עבודה כל כך טובה עם צחצוח השיניים', 'כל הכבוד שמיינת כל כך יפה את הגרביים', 'כל הכבוד שאתם משחקים יפה יחד' וכדומה. בדרך זו תוכלו להעצים את הילד/ים, וגם לשמור על אווירה נעימה וחיובית.

  3. גלו גמישות.

    בחרו את המלחמות שלכם, והחליטו מתי אתם מתעקשים ומתי אתם מוותרים. אם הילדים רוצים לאכול ארוחת בוקר בפיג'מה, הרשו להם. זה עשוי גם לעזור לכם לחסוך גם זמן התארגנות בבוקר, במיוחד כשכולכם בבית.

  4. תנו להם לבחור מכמה אפשרויות, שתגדירו אתם.

    כאשר ילד יכול לבחור, הוא מרגיש שהוא שותף להחלטה, ויכול לקבל בצורה גם החלטה שלכם. לדוגמה, אם הוא לא אוהב להתלבש (ולפעמים צריך לצאת מהפיג'מה, גם כשמבלים רוב הזמן בבית), אתם יכולים לשאול אותו: "אתה רוצה ללבוש את החולצה הכחולה או את הצהובה?" ותנו לו להחליט. עם זאת, הציעו אך ורק שתי אפשרויות, וודאו ששתיהן יהיו מקובלות עליכם.

  5. השתמשו בספירה לאחור.

    כלי שיכול להיות יעיל בהנעת הילדים לפעולה הוא - הספירה לאחור. כאשר פעולה מהנה עומדת להסתיים, הודיעו לילדים שנותרו להם 15 דקות, 10 דקות, 5 דקות ודקה לסיום.  שבחו את הילד כשהוא אכן מפסיק את הפעולה בזמן, כפי שסיכמתם מראש. שימוש בסטופר או טיימר, יכול לעזור לכם כדי להגדיר זמן מראש.

  6. השתמשו בהומור.

אם אתם רואים שהפעוט שלכם נמצא רגע לפני התפרצות זעם, נסו להצחיק אותו, כדי להשכיח אותו מהמצב בו הוא נמצא.

אם הנושא של עבודה מהבית עם הילדים חדש לכם, אתם עשויים להיות קצת המומים בתחילת הדרך. תנו לעצמכם זמן הסתגלות, כדי לברר מהי הצורה שהכי מתאימה לכם ועשות את זה נכון ולשלב זמן עבודה וזמן איכות משפחתי. רעיונות לכך תוכלו למצוא במאמר שלנו 'פעילויות עם ילדים בבית'. בסופו של דבר, תמצאו את הנוסחה שמתאימה לכם. עם הזמן, יכול להיות שתיהנו מהיתרונות של המצב החדש, עם דגש על העדר עמידה בפקקים ויותר זמן איכות משפחתי.