אחת הדרכים להרגיע את הרך הנולד הנה עיטוף תינוקות. מחקרים מראים כי טכניקה המחקה את הרגשת העובר ברחם, יכולה לעזור לו להרגיש נינוח, רגוע ובטוח. המשיכו לקרוא כדי להבין איך עושים את זה נכון ובצורה שאינה מסכנת את התינוק. תינוקות רבים יכולים להיות רגועים ולישון טוב בלילה גם ללא שמיכת עיטוף ולכן חשוב לשים לב, לצרכים של התינוק שלכם.

מה זה עיטוף תינוק?

מדובר על פעולה בה אנו עוטפים את גוף התינוק בבד או שמיכת עיטוף לתינוק, מנסים לתת לו הרגשה של חיבוק חם ותחושה של הגנה , כאילו היה ברחם. אם החלטתם לבצע עיטוף תינוקות, הקפידו לעשות זאת על פי כללי הזהירות המפורטים בהמשך, כדי למנוע את סיכון התינוק.

עיטוף תינוקות עד איזה גיל?

ברוב המקרים עיטוף תינוק רלוונטי החל מגיל לידה ועד לרגע בו התינוק מתחיל להתנגד לפעולה זו, דבר שקורה בדרך כלל סביב גיל ארבעה חודשים. רוב התינוקות אכן מוכנים לגמילה בסביבות גיל 3-4 חודשים, אם כי חלקם ממשיכים להזדקק לעיטוף כדי לישון טוב. כאשר התינוק מתחיל להסתובב ולהתהפך על בטנו, מומלץ להפסיק את פעולת העיטוף!

מוזמנים ללמוד מתי תינוקות מתהפכים, כמו כן אבני דרך התפתחותיות נוספות במדריך המלא שלנו: התפתחות תינוקות.

מהם יתרונות עיטוף תינוקות?

  • יצירת הרגשת חמימות והגנה של התינוק, האופיינית לשהייה ברחם או לחיבוק חם

  • יכול למנוע תנועה מוגברת של הגפיים ובכך עוזר לתינוק לישון ולהירגע

  • יכול להקל על אי השקט של התינוק, כאשר הוא נמצא במצב של עודף גירויים או עייפות יתר

  • עיטוף תינוק יכול להרגיע את התינוק ולסייע לו לישון לאורך זמן

  • העיטוף יכול לסייע להתמודדות עם כאבי הגזים, אותם חווים חלק מהתינוקות

  • העיטוף יכול גם לעזור לתינוק להתמודד עם רפלקס מורו, שהנו תגובה בלתי רצונית של התינוק לגירוי. מדובר על אחד מהרפלקסים הרבים הנראים בלידה, שבדרך כלל נעלמים לאחר 3-4 חודשים. בפועל, התינוק עלול להיראות מבוהל, זרועותיו מתנופפות לצדדים בזמן שכפות הידיים כלפי מעלה והאגודלים מתוחים, דבר שעלול להיות מלווה בבכי. כאשר הרפלקס מסתיים, התינוק מושך את זרועותיו חזרה לגוף, מרפקיו מתוחים ואז הוא נרגע

איך עוטפים את התינוק?

ראשית, הניחו את תינוקכם במקום בטוח!

  1. פרשו את השמיכה וקפלו מעט את הפינה העליונה.

  2. הניחו את תינוקכם על השמיכה על גבו עם הפנים אליכם, והניח את ראשו בשולי הפינה המקופלת.

  3. הרימו את הפינה השמאלית או הימנית של השמיכה, על פני גוף התינוק, לצד השני, תוך כדי החזקת התינוק ותחבו אותה מתחת לגוף התינוק.

  4. כסו את רגלי התינוק עם שמיכת עיטוף. קפלו את הנקודה התחתונה של השמיכה כלפי מעלה, מעל רגלי התינוק.

  5. השלמת פעולת עיטוף תינוק. תוך כדי החזקת התינוק, הרימו את הפינה השנייה של השמיכה ועטפו את שמיכת עיטוף על גופו של התינוק. במצב זה, רק ראשו וצווארו של תינוקכם יישארו חשופים.

העיטוף צריך לאפשר לתינוק לנשום בקלות ולאפשר כיפוף של הירכיים. הימנעו מעיטוף חזק מדי, שיגביל את תנועת הירכיים או הברכיים של התינוק, שאמור להזיזם בחופשיות בתוך שמיכה עיטוף. הדבר עלול לגרום לדיספלזיה התפתחותית של הירך (DDH -Developmental Dysplasia of the Hip).

מצב בו ישנה הפרעה בהתפתחות של מפרק הירך. לצורך התפתחות תקינה של מפרקי הירך יש צורך לכופף רגליים ברכיים עם ברכיים זו מזו. עיטוף תינוקות אמור גם לאפשר תנועה חופשית של הרגליים, ולכן יש להימנע מעיטוף  של רגליים ישרות.

במהלך פעולת עיטוף תינוק, חשוב מאוד להיות סבלניים. יתכן שתצטרכו לעטוף אותו כמה פעמים לפני שהוא יתרגל למצב החדש. נסו לעשות את הניסיונות הראשונים כאשר התינוק ניחוח וישנוני.

למה חשוב לשים לב במהלך עיטוף תינוק? והאם זה מסוכן?

במטרה לקיים עיטוף תינוק בריא ובטוח בעזרת שמיכת עיטוף לתינוק או כל בד אחר, חשוב להפקיד על כמה כללים:

  • סוג שמיכת עיטוף או בד העיטוף. חשוב לבחור בד 'נושם' ונעים.

  • שמיכת עיטוף רופפת = סכנה! לעולם אל תניחו את התינוק במיטה, בלול או בעגלה עם שמיכת עיטוף לתינוק או בד משוחרר, שיכולים לעטוף את פני התינוק ולגרום לחנק.

  • מידת החוזק של עיטוף תינוק. כפי שרצוי להימנע מעיטוף רופף מדי, כל גם לגבי עיטוף תינוק מהודק יתר על המידה. ישנה שיטה שתאפשר לכם להרגיש את רמת ההידוק הטובה לתינוק: החליקו את ידכם בין שמיכת העיטוף לחזה של התינוק. אתם אמורים להרגיש נוח, כפי שהרגשתם כשהחלקתם את ידכם בין הבטן ההרה לרצועת המותניים האלסטית של מכנסי ההריון, בסוף החודש התשיעי.

  • שמירה על טמפרטורה מאוזנת והימנעות החימום יתר. עיטוף תינוקות גם מסייע בחימום התינוק ויחד עם זאת, חשוב להיזהר מחימום יתר שעלול להיות מסוכן. חשוב לשים לב גם לטמפרטורה בבית, בחדרו של התינוק וגם לטמפרטורה החיצונית, שיכולות להשפיע על החמימות שיוצר עיטוף תינוק. אפשר לבדוק את חום הגף של התינוק, על ידי הרגשת אוזניו ואצבעותיו. במידה והתינוק לוהט, אדום ומיוזע, זהו סימן שהעיטוף לא נעשה בצורה נכונה.

כמה שעות ביום מומלץ לקיים עיטוף תינוק?

כל תינוק זקוק לזמן מסוים כדי להניע את גפיו או לקיים פעילויות שחשובות להמשך התפתחותו התקינה. מומלץ לקיים עיטוף תינוק בעיקר במהלך השינה. לאחר חודש או חודשיים אתם יכולים לצמצם את זמן עיטוף התינוק ולאפשר לו להירגע באמצעים אחרים.

האם עיטוף תינוקות יכול לעזור לתינוק לישון?

בהחלט! אפילו תינוקות שאינם זקוקים לעיטוף כדי להירגע, יכולים לישון טוב יותר במצב זה, במיוחד בשלושת החודשים הראשונים לחייהם. פעולה של עיטוף תינוק, חשוב שתתבסס על הרגלי שינה בטוחים. חשוב להכיר וללמוד את המלצות משרד הבריאות ליצירת סביבת שינה בטוחה עבור התינוק, הכוללות גם את הדברים הבאים שרלוונטיים לפעולת עיטוף תינוק.  (מומלץ לקרוא את ההמלצות במלואן באתר של משרד הבריאות):

  • השכבת התינוק על הגב בכל רגע ביום, עם דגש על זמן השינה

  • יצירת סביבה בטוחה במיטת התינוק, בלול ובעגלה. יש להימנע משימוש בשמיכות עבות, כריות, בובות, צעצועים רכים, מגן מיטה או מגן ראש.

  • בין אם מדובר בעיטוף או לא, חשוב לכסות את התינוק בשמיכה שאינה עבה, שהינה הדוקה ולהצמיד אותה לקצה המיטה, בגובה האגן ומתחת למזרן. כך גם לגבי סדין המזרן, חשוב שיהיה נמתח והדוק.

  • הימנעות מחימום יתר, אוורור החדר מדי פעם וקביעת הטמפרטורה בחדר התינוק ל22-24 מעלות.

משרד הבריאות גם מדגיש את חשיבות המקום בו ישן התינוק. לפי המלצות אלו, יש להימנע משינה בסלקל, כיסא בטיחות לרכב או מנשא, כך גם לגבי מיטת ההורים. אין ספק כי לינה משותפת בחדר ההורים, עלולה להפחית את הסיכון עבור התינוק, כל עוד התינוק ישן במיטתו, גם כשהוא בחדר השינה של ההורים. על פי הנחיות משרד הבריאות, הלינה המשותפת במיטת ההורים עלולה לגרום לחנק מהשמיכות, הכריות ומההורים עצמם.

גם אגוד רופאי הילדים האמריקאי (AAP -- American Academy of Pediatrics) מתייחס לנושא השינה ונושא עיטוף תינוקות באתר האיגוד.

האם כדאי להשתמש בשק שינה או מוצרים ייעודים לעיטוף תינוקות?

ישנם שקי שינה ייעודים למטרה זו, שאמורים להחליף שמיכת עיטוף לתינוק או בד אחר. במידה ובחרתם במוצר מסוג זה או אביזר דומה, חשוב מאוד לוודא שהוא עומד בכל כללי הבטיחות וגם, מאפשר לתינוק להיות עם רגלים משוחררות, כולל תנועה רבה של הירך. חשוב במיוחד לאפשר לירכיים לנוע בחופשיות ולתינוק לכופף אותן.

בין אם אתם חוששים, או שאינכם בטוחים ובכלל, מומלץ לפנות לרופא/ת הילדים שלכם, כדי להבין איך עושים עיטוף לתינוק בצורה נכונה, נוחה ובטוחה. מכיוון שישנו קשר חשוב בין פעולת העיטוף לשינה של התינוק שלכם, חשוב שתדעו כמה זמן התינוק שלכם אמור לישון, וגם שתכירו גם את נושא חלונות שינה ואיך הם משפיעים על סדר היום של התינוק. בנוסף, מוזמנים לקרוא את המאמרים שלנו בנושאים 'איך להריגע תינוק בוכה' וגם 'איך להרדים תינוק' המציעים פתרונות וטיפים מועילים בנוסף לעיטוף התינוק.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.