באיזה גיל אומרים אבא או אמא? ישנן אבני דרך מעטות שיכולות לרגש כמו מילים ראשונות של הילד שלכם. כל מילה נשמעת מקסימה! העובדה שהקטנטן יכול להתחיל לבטא מילולית את רצונותיו ואת מה שהוא צריך, היא הישג עצום לכולכם. נשאלת השאלה, באיזה גיל מתחילים לדבר? מה עושים כאשר בן שנתיים מבין הכל ולא מדבר? וגם, איך לעודד תינוק לדבר? באמצעות מאמר זה תוכלו ללמוד על התפתחות שפה אצל תינוקות, לגלות מתי אתם עשויים לשמוע את הפעוט אומר מילים ראשונות, מהן אבני הדרך האופייניות בהתפתחות שפת תינוקות, ומה אתם יכולים לעשות כדי לעודד אותו או אותה, להתחיל לדבר.

מתי תינוקות מתחילים לדבר?

מילים ראשונות ואבני דרך אחרות בתחום השפה מגיעות בזמנים משתנים אצל ילדים שונים. כך גם הילד שלכם יתקדם בקצב שלו. מסיבה זו ועוד, אין תשובה אחידה לשאלה 'באיזה גיל מתחילים לדבר?'. באופן כללי, ילדים מתחילים לומר מילים ראשונות בסמוך ליום הולדת גיל שנה. בסביבות גיל שנתיים, אוצר המילים אמור להתרחב לאט, ולהתגבר לקראת יום הולדת 3. לקראת סוף השנה השנייה, תינוקות רבים (אך לא כולם) יוכלו לומר עשרות מילים ואף להרכיב משפט.

כיצד לומדים תינוקות לומר מילים ראשונות?

עוד לפני שהפעוט יתחיל לדבר (מה שמומחים מכנים 'שפה אקספרסיבית'), הוא למעשה מבין הרבה יותר ממה שאתם חושבים שהוא מבין ('שפה רצפטיבית'). בנוסף, הוא מסוגל גם להעביר את כל מה שהוא רוצה להגיד בצורה יעילה במספר דרכים: הוא בוכה כדי להודיע לכם שהוא רעב, משמיע קולות המיה כשהוא מאושר, מצביע על צעצוע בו הוא חושק או מסב את פניו ממאכל אותו אינו אוהב. סוג זה של תקשורת, התנהגותית או ווקאלית, מניחה את התשתית להתפתחות שפה אצל ילדים.

תינוקות לומדים לדבר על ידי האזנה לאופן הדיבור שלכם ושל אחרים. הם בדרך כלל יעדיפו להקשיב לקול האנושי על פני צלילים אחרים. התינוק שלכם יאהב במיוחד את צליל הקול שלכם, שיכול אף לנחם אותו.

ככלל, תינוקות מעדיפים קולות גבוהים. זו הסיבה שאתם עלולים למצוא את עצמכם מדברים עם הילד שלכם בקול גבוה יותר מזה שאתם מדברים עם מבוגרים. הקול הגבוה, בנוסף להגייה מוגזמת והבעות פנים שובבות, בהם אתם ככל הנראה משתמשים, לוכדים את תשומת ליבו של התינוק ותורמים גם הם לפיתוח כישורי הדיבור והשפה שלו.

מהן אבני דרך בהתפתחות הדיבור אצל תינוקות?

התשובה לשאלה 'מתי ילדים מתחילים לדבר?', כוללת כמה מאבני הדרך החשובות בהתפתחות השפה לפי טווח גילים. זכרו כי הדבר אינו חקוק באבן. ייתכן שתגלו כי ילדכם מציין אבני דרך בהתפתחות השפה והדיבור מוקדם מהצפוי, או מאוחר יותר ממה שיצוין בכל שלב. אם אינכם בטוחים כי הוא אכן הולך בדרך הנכונה, או שיש לכם שאלות לגבי קצב התפתחותו, פנו לרופא/ה המטפל/ת.

אבני דרך בהתפתחות השפה והדיבור: תינוקות בני 1-3 חודשים

כאשר התינוק שלכם בן חודש לפחות, הוא יוכל לזהות את קולכם, בין אם אתם באותו חדר ובין אם לאו. כך הוא גם יכול לחייך לעברכם או לגרגר כשהוא רואה את פניכם, דבר שמעיד על הבנה שהבעות פניו והצלילים שהוא משמיע, יכולים לתפוס את תשומת ליבכם.

בסביבות גיל חודשיים, הוא יכול להפיק צלילים כדוגמת: "אה-אה-אה" או "אוו-אוו-אוו". אל תהססו לחקות אותו על ידי חזרה על צלילים אלו, תוך הוספת כמה מילים פשוטות. פעולה זו יכולה להוביל ל'שיחה' הדדית.

אבני דרך בהתפתחות השפה והדיבור: תינוקות בני 4-7 חודשים

בשלב זה יתכן שהתינוק שלכם מקשקש לעתים קרובות, מה שמכונה לפעמים 'שפת תינוקות'. בין גילאי 4-7 חודשים, הוא עשוי להשמיע צלילים כמו "מו-מו" או "בה-בה". בשלב זה, הוא גם ינסה להתאים את קולו לקולכם, כחלק בלתי נפרד משגרת היום. כך הוא ימשיך ללמוד מכם בזמן ההאכלה, החלפת החיתול או במהלך טיול בעגלה.

יתכן שיעברו שנה או יותר עד שתוכלו לפרש את הפטפוט שלו ויחד עם זאת, זכרו כי הוא יכול להבין הרבה יותר ממה שאתם חושבים, הרבה לפני שהוא אומר מילים ראשונות.

אבני דרך להתפתחות השפה והדיבור: תינוקות בני 8-12 חודשים

מתי תינוקות מתחילים לדבר? בשלב זה ייתכן שתגלו שאת קולות ההמייה, הגרגורים והצווחות של תינוקכם, יחליפו הברות כמו "גה", "בה", 'דה' ו"מה". כעת הוא אפילו עשוי לומר מילים שנשמעות כמו 'אבא' או 'אמא', כשהוא משתמש באותן הברות. עד מהרה, כשהוא יבחין בהתרגשות שלכם כשאתם שומעים מילים אלו, הוא יבין שיש להן משמעות. גם אם התינוק עדיין לא מתקשר איתכם, מעבר לכמה הברות או מילים, זכרו כי הוא יכול להבין הרבה יותר ממה שאתם חושבים.

יכול להיות שבסביבות גיל זה, ילדכם יתחיל להשתמש במילים מוכרות. ישנם תינוקות שעד גיל שנה, יגבשו אוצר מילים של 2-3 מילים. עם זאת, חשוב לזכור כי רוב הילדים בשלב הזה ידברו בשפת הג'יבריש, שמהווה בסיס לשפה המוכרת והמובנת.

אבני דרך להתפתחות השפה והדיבור: פעוטות בני 13 עד 24 חודשים

אם שאלתם את עצמכם, מתי מתחילים לדבר בשפה שאתם מבינים, כנראה שהגעתם לרגע הזה. כעת, הפעוט אמור להבין היטב את השפה ולהגיב בצורה טובה יותר להוראות ולבקשות שלכם. הוא יידע למשל, מה המשמעות של המילה 'שינה,, מה שעלול לגרום לכם לאיית מילה זו (או כל מילה אחרת שאתם לא רוצים שהוא יבין), כשאתם מדברים עם מישהו אחר בטווח השמיעה של הפעוט. תשמחו לדעת כי במהלך תקופה זו, הוא אפילו עשוי להרכיב כמה משפטים קצרים המורכבים מ2-3 מילים.

בשלב זה, אתם כבר לא צריכים לדבר בקול גבוה או תינוקי. המשיכו לדבר אל ילדכם בקול רגיל ובאמצעות מילים פשוטות וביטויים או משפטים קצרים. עם זאת, חשוב לזכור שכל ילד מפתח את מיומנויות השפה והדיבור בקצב שלו. משמעות הדבר היא שישנם ילדים שלא ידברו כל כך הרבה בשנה השנייה לחייהם, ועשויים להגיע לאבני דרך אלה מעט מאוחר יותר.

עם התפתחות השפה והדיבור של ילדכם, הוא עשוי לשנות חלקי מילים על ידי החלפת אותיות או צלילים. יתכן שאתם היחידים שמבינים את דרכו לומר מילים מסוימות. לדוגמא, הוא עשוי לומר "מה-מה" למים. כאשר זה קורה, תוכלו לחזק את המילה בה השתמש באמצעות אמירת המילה הנכונה. כך תוכלו לעזור לו לבנות ולפתח את כישורי השפה שלו.

מאמר נוסף בתחום

התפתחות
התפתחות התינוק לפי חודשים - המדריך המלא, ומה עושים כשיש עיכוב התפתחותי?

איך לעזור לילד להתחיל לדבר?

זה יכול להדאיג כאשר ילד בן שנתיים לא מדבר וחשוב לפנות לייעוץ במידת הצורך. עם זאת, חשוב שתבינו גם איך לעודד תינוק לדבר, כך גם לגבי פעוט או ילד. להלן מספר טיפים שמסבירים היטב, איך לעודד דיבור אצל תינוקות:

  • פטפטו. דיבור עם התינוק שלכם יכול ללמד אוצר מילים חדש, ולעודד אותו לומר מילים ראשונות. דברו בקול עם הקטנטן שלכם, תוך כדי ביצוע המשימות היומיומיות, גם כאשר מה שיש לכם לומר נשמע מטופש, למשל: "אבא מקפל את הגרביים הכחולים עכשיו!". הסבירו לו מה אתם רואים, כשאתם נמצאים בסביבה חדשה. כך תוכלו להכיר לו מילים חדשות, לדוגמא: "תסתכל על הפרחים היפים בפארק!". אתם יכולים גם לקרוא לכל אחד מחלקי גופו בשמו תוך כדי החלפת החיתול, או למנות את הבגדים שאתם מלבישים לו ברגע מסוים.

  • חזרו אחריו. עקבו אחרי תחומי העניין של ילדכם ואפשרו לו להיות המדריך שלכם, כאשר אתם מחליטים על נושא השיחה. לדוגמא, אם ילדכם בוהה בכלב ומפטפט, הפכו זאת לנושא השיחה וחזרו על המילה "כלב", תוך כדי הצבעה על הגור.

  • התמקדו בפעולות שגרתיות. פעילויות יומיומיות כמו זמן אמבטיה, ארוחה או החלפת חיתול, הן הזדמנויות אידיאליות לקיים את השיחות עם התינוק שלכם בכל יום. בתקופה זו הוא יתחיל ללמוד מילות מפתח וביטויים מרכזיים, ולשייך אותם לאותן פעילויות.

  • השתמשו במשפטים מלאים. כדי לעזור לתינוקכם לסגל לעצמו כישורי שפה ודיבור, דברו במשפטים קצרים ומלאים, עשו זאת לאט, ותנו לו הזדמנות לנסות ולחזור על דבריכם, כשהוא מוכן. עזרו לו לזהות חפצים ומילים באמצעות משחק; לדוגמה: "הנה הכדור שלך. בואו נסתיר את הכדור". אם ילדכם מצביע על כדור, תוכלו לשאול: "האם אתה רוצה את הכדור שלך?". דיבור במשפטים מלאים יכול לעזור לכם לאשר ולהבין מה הוא מנסה לומר, וגם לעזור לו להבין את מבנה המשפט.

מה קורה אם התינוק לא מתחיל לדבר?

אחרי שהבנו באיזה גיל מתחילים לדבר, מהן אבני התפתחות השפה והדיבור בכל גיל ואיך לעזור לילד להתחיל לדבר, חשוב שנדע מה עושים כשזה לא קורה. ישנם ילדים שמפתחים מיומנויות דיבור ושפה, כולל אוצר מילים עשיר כצפוי. לאחרים, זה יכול לקחת יותר זמן. פעוט בגיל בו הוא אמור לדבר (בין שנה לשנתיים), ייתכן שיודע מילים מסוימות אך בוחר שלא להשתמש בהן. לפעמים הדבר נובע מביישנות ואופי שקט. חשוב גם לדעת, כי בנות מתפתחות מהר יותר מאשר בנים, בכל הקשור לכישורי הדיבור והשפה.

ועדיין, אם אתם מרגישים שקיים עיכוב בהתפתחות השפה והדיבור אצל ילדכם, עדיף לא לחכות או להתעלם. אם אתם לא בטוחים באיזה גיל מתחילים לדבר, והאם התינוק או הפעוט שלכם אכן בקצב הנכון, העלו את החששות בפני הרופא/ה שלכם, שיכול לתת מענה לבעיות בהתפתחות השפה והדיבור. ככל שאיש מקצוע יראה מוקדם יותר את התינוק או הפעוט, כך הוא יכול לקבל מענה טוב יותר. ייתכן גם שתקבלו המלצה לפנות לקלינאית תקשורת או לכל גורם מקצועי אחר שיכול לעזור.

למרות שאתם אולי מחכים בשקיקה למילים הראשונות של ילדכם, חשוב שתהיו סבלנים גם בכל הקשור לשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לדבר?'. הוא יתחיל לדבר כשהוא יהיה מוכן. בינתיים, המשיכו לדבר איתו כדי ללמד אותו מילים חדשות, ולעודד אותו לבטא גם הברות ומשפטים. בסופו של דבר הוא יפתיע אתכם עם מילים ראשונות, ובקרוב הוא אפילו ידבר וישאל שאלות, כדרך לחקור את העולם בצורה חדשה לגמרי.

מקווים שקיבלתם תשובה לשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לדבר?'. התפתחות שפתית היא רק אחת ממגוון אבני הדרך שעוד צפויות לילד שלכם, גם בתחום המוטוריקה העדינה והגסה. חשוב לדעת גם מתי הוא צפוי לזחול, להתהפך, להתיישב וללכת. בקרוב תמצאו את עצמכם רצים בכל הבית כדי לתפוס אותו. גם אם לא, ועולים חשש או דאגה לקצב ההתפתחות של הקטנטן שלכם, בכל שלב, התייעצו עם הרופא/ה שלכם כדי לקבל תשובות מקצועיות וגם דרך טיפול, במידת הצורך.

בנוסף לאבני הדרך המשמחים שצפויים לכם ולתינוק בגיל הזה, יש גם אתגרים בדרך, לכן מומלץ לקרוא גם עליהם. בגיל שנתיים בערך, ילדכם הופך להיות יותר ויותר עצמאי, דבר שעלול להוביל להתקפי זעם כחלק מהתקופה המאתגרת והחדשה שנקראת 'גיל שנתיים הנורא'. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.