A239_2

כישורי מוטוריקה עדינה של תינוק

הידיים של הפעוט משתפרות יותר ויותר בביצוע כל סוגי המשימות העדינות בתקופה זו. העיניים והידיים שלו גם לומדות לעבוד יחד וזה יאפשר לו בסופו של דבר ליצור כל מיני דברים מופלאים. כרגע, כאשר יד אחת עסוקה, גם השנייה ודאי תהיה בפעולה. אפקט המראה ייעלם ככל שמערכת העצבים שלו תתפתח.

כישורים מוטוריים ושימוש ביד הדומיננטית

הפעוט ודאי משתמש בשתי הידיים בצורה שווה, אך בקרוב היד הדומיננטית שלו תתחיל להתגלות. התבוננו באיזו יד הוא משתמש יותר מהשנייה בזמן שהוא אוכל או צובע – סביר להניח שזו תהיה היד הדומיננטית בהמשך . (גם רגל אחת תהיה דומיננטית יותר, אז התבוננו וגלו באיזו הוא משתמש כשהוא בועט בכדור).

סיוע בהתפתחות

קיימות מספר דרכים לעודד את התפתחות המוטוריקה העדינה של הילד:

  • תנו לו לעשות כמה מהפעולות בזמן שאתם מלבישים אותו.

    התחילו בסגירת הרוכסנים בבגד ותנו לו לסיים את העבודה. תנו לו לתרגל גם רכיסת כפתורים; אף על פי שהם מאתגרים מאוד, אין ספק שתראו שיפור.

  • בזמן עריכת השולחן, הניחו סט מלא של סכו”ם ליד הצלחת של הילד.

    בשלב זה כבר אמורה להיות לו שליטה מלאה בשימוש בכפית ואולי גם במזלג. השימוש בסכין הוא עדיין מכשול גדול, אך אם תתנו לו לנסות סכין מיוחדת לפעוטות במאכלים רכים, הוא יתחיל לתפוס את הרעיון.

  • משחקי מים

    תנו לילד הזדמנות לחדד את כישורי מזיגת המים באמבטיה או בכיור. ברגע שיתחיל להשתפר בהעברת נוזלים מכוס אחת לאחרת או מקנקן אחד לאחר, אתם יכולים לתת לו לנסות את כישוריו ליד שולחן האוכל (השתמשו במכלים קטנים בתור התחלה).

  • תנו ליצירתיות להשתולל.

    המיומנות המשתפרת של הילד עשויה להתבלט בעיקר כשהוא מצייר או צובע בצבעים או בטושים (תחת פיקוח שלכם כמובן). התבוננו בו בזמן שהוא מנסה לכוון את הצד המחודד של הצבע כלפי מטה; הוא ישתמש באגרוף כולו בהתחלה ואחר כך רק באצבעות. (עד שיהיה בן חמש, הוא כבר ישלוט באחיזת "שלוש האצבעות" הנכונה). השרבוטים האקראיים של הילד ודאי מתחילים להתעגל בצורתם. בקרוב, תתחיל להופיע דמות מתוך הצורה העגולה הזו. הדמות אולי תיראה כמו ראשן בהתחלה, אך זה לא פחות מדהים! תנו לפעוט קווים וצורות שיוכל להעתיק. הוא כנראה יוכל להעתיק רק את הקווים האופקיים והאנכיים בשלב זה, אך זו תחילתו של תהליך מרתק: למידת היכולת לבטא רעיונות על גבי הדף.

בנוסף אולי תאהבו את: