לומדים לדבר: כיצד ילדים לומדים לדבר

לומדים לדבר: כיצד ילדים לומדים לדבר

הורים רבים דואגים לגבי התפתחות השפה אצל ילדם. זהו חלק חיוני מהתפתחותו של כל ילד, ומדריך זה יעזור לך לדעת למה לצפות ומתי.

איך תינוקות מתקשרים

אפילו לפני שהם יכולים לדבר, ילדים קטנים מוכשרים למדי בהעברת מסרים לגבי צרכיהם—בין אם זה בכי המסמן כי הם רעבים, המיות כשהם שמחים, הפניית הראש ממזון שהם לא אוהבים, או הצבעה על צעצוע שהם רוצים. הקולות והמחוות הראשוניים הללו הם צורות פשוטות של תקשורת שמניחות את היסודות לתקשורת עשירה יותר המבוססת על שפה בעתיד.

בדיוק כמו אצל מבוגרים הלומדים שפה זרה, ילדים קטנים בדרך כלל מבינים יותר ממה שהם יכולים להגיד. מומחים להתפתחות הילד מבחינים בין מה שילדים מסוגלים להבין (שנקרא "שפה רצפטיבית") ומה שהם יכולים להגיד (שנקרא "שפה אקספרסיבית"). קל לדעת מה ילדך מסוגל להגיד, צריך רק להקשיב לו. אבל איך אפשר לדעת מה הוא מבין? דרך אחת היא צפייה בתגובותיו לדברים שאמרת.

מתי התינוק שלי ילמד את שמו?

ילדים רבים מתחילים לזהות את צליל שמם כשהם בני ארבעה עד שמונה חודשים. כדי לדעת מתי זה קורה אצל ילדך אפשר לקרוא בשמו ברכות ולראות אם הוא מסובב את פניו אלייך. אבל כדאי לוודא שהוא באמת מגיב לשם שלו ולא רק לטון הדיבור שלך או לקולך.

מתי התינוק שלי יאמר את מילותיו הראשונות?

ילדים מתחילים בדרך כלל להגיד את מילותיהם הראשונות סביב יום ההולדת הראשון שלהם. אך כשהם בני 20 חודשים בערך, ילדים רבים לומדים עד תשע מילים חדשות בכל יום—יותר מ-250 מילים חדשות בכל חודש! וכשהם בני שנתיים בערך, הילדים מגיעים למאורע חשוב נוסף: הם מתחילים לשלב מילים ל"משפטים" בני שתי מילים, כמו "אין חלב" (שפירושו עשוי להיות "סיימתי לשתות את החלב" או "הפלתי את כוס החלב מכיסא התינוק").

קשה לשים את האצבע על גיל ספציפי בו אפשר לצפות מכל ילד להגיע לשלב מסוים של לימוד השפה. עם זאת, רוב הילדים מגיעים למאורעות החשובים בלימוד השפה בתוך מספר חודשים זה מזה. אם יש לך שאלות או חששות בנוגע להתפתחות השפה של ילדך, כדאי להעלות אותם בפני הרופא/ה.

רשימת תיוג להתפתחות הדיבור:

9 חודשים

  • האם הוא מפנה אלייך את ראשו בקריאה בשמו ברכות?
  • האם הוא מפיק צלילי מלמול, כמו "מה-מה", "דה-דה", "א-בא"?

12 חודשים

  • האם הוא אומר מילה אחת לפחות?

18 חודשים

  • אומר כמה מילים בודדות?

שנתיים

  • מזהה שמות של אנשים מוכרים, חפצים וחלקי גוף?
  • מצביע על חפץ או על תמונה כשאומרים לו את שמם?
  • חוזר על מילים ששמע בשיחה?
  • מדבר ב"משפטים" של שתי מילים?
  • ממלא הוראות פשוטות?

עזרה בהתפתחות הדיבור

1. כדאי להתחיל בשלב מוקדם

מיום לידתו של ילדך אפשר לדבר איתו, לשיר לו ולהקריא לו סיפורים כדי לאפשר לו לצאת לדרך הלמידה. אפשר לנסות לדבר איתו או לשיר לו בזמן הארוחה, האמבטיה ואף בעת החלפת החיתולים. זה חשוב לו ומהנה עבורכם. בזמן הקראת סיפור, רצוי לדבר איתו על הסיפור ועל האיורים.

2. כדאי לך לדבר עם—לא אל—הילד שלך

אפילו כשהילד שלך עוד בשלב המלמול, שניכם עדיין יכולים לנהל "שיחות". יש להתייחס למלמול של ילדך כמו אל שפה ולענות לו במילים אמיתיות כאילו הבנת מה הוא אומר (גם אם לא). ואז יש לתת לו "לענות" במלמול נוסף. זה אולי נראה כמו משחק מטופש, אבל זה עוזר לך ללמד את ילדך איך שיחות נראות ואיך להתחלף בתפקידי המדבר והמקשיב.

3. אפשר לשחק את משחק השמות

ביכולתך לעזור לילד שלך ללמוד מילים חדשות באמירת שמות הדברים האהובים עליו כששניכם משתמשים בהם: "תפוס את הכדור" או "מממ... קורנפלקס". כשהילד שלך יקלוט מילה מסוימת, ניתן גם לבדוק אם הוא מבין בכך שאפשר לשאול אותו, "איפה הכדור?" ולתת לו לענות באמצעות הצבעה על הכדור. לחלופין, כשיהיה גדול יותר ויידע להגיד את המילה, אפשר לשאול, "מה זה?" ולתת לו לענות, "כדור!"

4. לבנות ולהתרחב

כשהילד שלך מדבר במשפטים בני מילה אחת או שתיים, אפשר לענות לו תוך הכללת כוונתו המלאה בתשובתך. למשל, אם הוא אומר "לא דובי", אפשר לענות "אתה לא רוצה את הדובי?" (או בהקשר אחר: "אתה לא מוצא את הדובי?"). באופן זה הוא מקבל אישור שהבנת מה הוא אומר ובה בעת הצלחת להדגים לו את מבנה המשפט המלא.

מה שהכי חשוב לזכור הוא שרוב התפתחות השפה מתרחשת באופן טבעי מסוגי הפעילויות שאנחנו עושים מדי יום.

כדאי לנצל את ההזדמנויות לדבר, לקרוא, לשיר ולשחק עם ילדך. זה יעזור לו ללמוד וגם יחזק את הקשר בין שניכם. והכי חשוב, שניכם גם תיהנו מזה.

בנוסף אולי תאהבו את: