אפשר להניח שנושא קקי של תינוק או צבע קקי של תינוק הוא דבר שציפיתם להתמודד איתו כהורים, אך האם מישהו סיפר לכם עד כמה מגוונת יכולה להיות תכולת החיתולים של הקטנטן שלכם?

נוזלי או מוצק, קקי ירוק לתינוק או קקי שחור, צואה צהובה או קקי לבן - קקי של תינוק יכול להופיע בשלל גוונים ומרקמים. החלפת חיתולים היא חלק משמעותי בשגרת יומו של כל הורה, אך פעולה זו יכולה גם להיות דרך חשובה להשגיח על בריאות התינוק.

כדאי לדעת מה צבע קקי של תינוק, המרקם, והתכיפות של יציאות התינוק יכולים לגלות לכם ולרופא/ת הילדים על בריאות התינוק ועל התפתחותו.

קקי של תינוקות – מהו המצב התקין?

אז בעצם, איך אמור להיראות קקי של תינוק בריא? זו שאלה הוגנת, מכיוון שישנם סוגי קקי שונים וכי צבע קקי של תינוק והמרקם של צואת התינוק, משתנים עם הזמן בהתאם לדברים שונים, ובמיוחד לפי התפריט שלו.

לפניכם מדריך כללי של מה שוודאי תמצאו בחיתולים במהלך הימים, השבועות, והחודשים הראשונים לאחר לידת תינוקכם.

מקוניום

החיתולים הראשונים של תינוקכם יכילו קרוב לוודאי חומר דביק בצבע כהה, הדומה לזפת וכמעט חסר ריח. הוא נקרא מקוניום.

הפרשה מיוחדת זו עשויה מתאי עור, רירית, שערות פלומה (לאנוגו), וחלקיקים אחרים שהתינוק בלע יחד עם מי השפיר בזמן שהיה עוד ברחם.

לוקח כמה ימים עד שהיילוד מפריש את כל המקוניום ממערכת העיכול שלו, אך לאחר מכן הוא יתחיל להוציא צואה רגילה. בזמן זה, הקקי שלו אמור להפוך מקקי שחור לקקי ירוק צהבהב. חשוב לספר לרופא/ה שלכם אם תנועת המעיים הראשונה של התינוק לא מתרחשת בתוך 24 השעות הראשונות מהלידה.

קקי של תינוקות - מהו המצב הרגיל?

מרגע שהמקוניום יוצא מהמערכת, הקקי הרגיל יכול להגיע בכמה וכמה צורות בהתאם לתפריט היומי של התינוק. הנה מה שיימצא קרוב לוודאי בחיתולים של תינוקכם:

  • תינוקות יונקים. תינוק הניזון מהנקה, ההפרשות שלו בחודשים הראשונים יכולות להיראות כמו חרדל דיז'ון, במרקם נוזלי במקצת, ואולי מעט חלקיקים שומניים לבנבנים הדומים לזרעים. גם הצבע יכול להשתנות בהתאם למזון שאת אמא, אוכלת. לדוגמה, אם אכלת ירקות ירוקים כמו תרד, יכול להיות שתראו קקי ירוק בתכולת החיתול.

  • תינוקות הניזונים מתמ"ל. אם תינוקכם ניזון מתמ"ל, הצואה שלו לא תהיה נוזלית בדרך כלל כמו אצל תינוק יונק. מרקמה יהיה דומה יותר למשחה (אם כי היא לא מוצקה יותר מחמאת בוטנים), וצבעה יהיה צהוב כהה או בז'.

  • תינוקות בשלב הגמילה מחלב. כשמתחילים להאכיל את הקטנטן במזון מוצק, כפי שממליץ משרד הבריאות לעשות החל מסביבות גיל 4-6 חודשים, מתחילים לראות (ולהריח!) שינויים משמעותיים בתכולת החיתול. הצואה תהיה מוצקה יותר, וגם טווח הצבעים יגדל. אם ילדכם אוכל מזון שאוכלים באצבעות, אפשר לראות פיסות מזון שלא התעכלו, כמו קליפות אפונה או קליפות עגבניות. זה קורה מפני שמערכת העיכול של הקטנטן עודנה מתרגלת איך לעבד את כל המזונות החדשים הללו. שלב הגמילה מחלב הוא גם הזמן שבו צואת התינוק תתחיל להעלות ריח חזק יותר, בגלל השומנים והסוכרים שנוספים לתזונה שלו.

סוגי קקי: קקי ירוק, קקי שחור, אפור, אדום - מה זה אומר?

השינוי בצבע קקי של תינוק יכול להיות מפתיע - מגווני החרדל אצל תינוק שיונק חלב אם וגוון חום-צהבהב אצל תינוק הניזון מתמ"ל, ועד לשלל תתי-גוונים של קקי צהוב, חום, ואפילו קקי ירוק אצל תינוקות או קקי שחור.

קקי ירוק בפרט, יכול להבהיל בפעם הראשונה שנתקלים בה, אך אין זה מעיד על בעיה בדרך כלל. ישנם גורמים שונים שעלולים לגרום למגוון סוגי קקי וגם לקקי ירוק, החל מתרופות מסוימות (שנוטל התינוק, או שאת אמא נוטלת, אם את מיניקה) ועד למזונות ירוקים שהתינוק אוכל ישירות או שעוברים בחלב האם. לפעמים, מה שרואים הוא פשוט תוצר של העיכול התקין והטבעי של התינוק.

ככלל, כל גוני האדמה (החל מצהוב, קקי ירוק ועד חום) הם בסדר, אבל אם בזמן כלשהו יציאות התינוק מעוררות בכם דאגה, לא צריך להתבייש אלא לשאול את עצת הרופא/ה שלכם.

צבע קקי של תינוק - צבעי אזהרה

סוגי צבע קקי של תינוק, עלולים להעיד על בעיה בריאותית אפשרית. כדאי תמיד לבדוק עם הרופא/ה במקרים הבאים: קקי אדום. סימני צבע אדום יכולים להיגרם מדם בצואת התינוק, ולכן חשוב שהרופא/ה יבדקו מה עשוי לגרום לכך. כדאי לזכור, עם זאת, שיש שפע של סיבות לא מזיקות להימצאות קקי אדום בחיתול. אצל יילודים, לעתים התינוק בולע מעט דם בזמן הלידה. בהנקה, יכול להיות שהפטמות מדממות, והדם מתערבב בחלב האם. אם הקטנטן שלכם אוכל מוצקים, יכול להיות שמזון מסוג מסוים, כמו סלק, צובע את הקקי שלו.

  • קקי שחור. קקי שחור יכול להיגרם במקרים מסוימים מדם, שיכול להפוך מצבע אדום לקקי שחור בתוך המעיים עם הזמן. חשוב לדעת שקקי ירוק כהה מאוד יכול להיראות לפעמים כמו קקי שחור. קקי ירוק -אפילו בגוון כהה מאוד - לא צריך לעורר דאגה בדרך כלל. גם מקוניום יכול להיראות כמו קקי שחור, וזה לא מעיד על שום בעיה.

  • קקי לבן או אפור. צואה בגוון לבן חיוור מאוד או בצבע חימר היא נדירה מאוד, אך אם נתקלתם בצבע הזה בחיתול של התינוק, יש להתקשר לרופא/ה שלכם, מפני שזה עלול להיות סימן לבעיה בכבד הזקוקה לטיפול.

כל כמה זמן התינוק אמור לרוקן את מעיו?

התדירות של "מספר שתיים" אצל תינוקכם, המושפעת גם מאופן ההזנה שלו, תשתנה ככל שהוא יגדל ומערכת העיכול שלו תתפתח.

קקי של תינוק בהנקה

באופן כללי, אם התינוק יונק, סביר שהוא ירוקן את מעיו לעתים קרובות יותר בהשוואה לבני גילו שניזונים מתמ"ל. ככלל יסוד, אחרי ימים ספורים מהלידה יכולות להיות בין 2 ל-5 תנועות מעיים ביום, עד שהקטנטן שלכם יגיע לגיל 6 שבועות.

יש לזכור שאחרי גיל 3 עד 6 שבועות, תינוק יונק יכול לעבור כמה ימים בין יציאה אחת לשנייה. זה קורה מפני שמערכת העיכול שלו מסוגלת לעבד חלב אם בצורה יעילה ביותר, ומותירה כמות מועטה מאוד של פסולת מוצקה.

אחרי 6 שבועות, יכול להיות שיהיו לתינוק פחות יציאות בכל יום. אחת הסיבות לכך היא שבזמן הזה, חלב האם לרוב אינו מכיל עוד קולוסטרום, שיכול לפעול כחומר משלשל.

קקי של תינוקות הניזונים מתמ"ל

אם הקטנטן שלכם מקבל את כל או רוב תזונתו היומית מתמ"ל, אחרי הימים הראשונים להולדתו ייתכן שהוא ימלא את החיתול לפחות פעם ביום. אין זה חריג אם לפעמים יעברו יום או יומיים לפני ששוב תהיה לו יציאה. זהו מצב תקין כל עוד כאשר הוא כן עושה, הצואה שלו רכה.

אם מספר היציאות של התינוק מדאיג אתכם, כדאי לדבר עם הרופא/ה.

האם התינוק יכול לעשות יותר מדי קקי?

כמות קקי של תינוק יכולה להשתנות בכל פעם. כל עוד העלייה שלו במשקל מתקדמת על המסלול הצפוי והצואה רכה, אפשר להניח שהכול בסדר.

אם צואת התינוק נראית מימית, ובמיוחד אם הוא עושה את צרכיו לעתים קרובות מהרגיל, או שיש לו תסמינים כמו חום גבוה (38 מעלות או יותר), יכול להיות שמדובר בשלשול.

כדאי לגשת לרופא/ה אם אתם חושדים שיש לתינוק שלשול, במיוחד אם הוא עוד לא בן 3 חודשים.

כדאי לדעת שאצל יילודים ותינוקות קטנים, יציאות קטנות בזו אחר זו יכולות להיות שכיחות. אם הבחנתם שתינוקכם עשה קקי עתה, לפעמים אפשר לחסוך לעצמכם החלפת חיתול נוספת אם ממתינים רק עוד קצת, למקרה שיש עוד.

קקי של תינוק לא יוצא - מה עושים במקרה של עצירות

עם כל כך הרבה וריאציות בתכיפות קקי של תינוקות, אתם אולי תוהים לפעמים איך אפשר לדעת אם יש לקטנטן עצירות.

עצירות שכיחה יותר לאחר שהתינוק מתחיל לאכול מוצקים, אך היא יכולה להופיע גם אצל תינוקות קטנים יותר. הנה כמה סימנים שעלולים להעיד על עצירות:

  • אצל תינוק שרק נולד. צואה מוצקה שמגיעה פחות מפעם ביום.

  • בתינוק גדול יותר או פעוט. צואה קשה ודחוסה שמגיעה רק כל שלושה או ארבעה ימים.

  • בתינוק או ילד בכל גיל. צואה גדולה, קשה ויבשה שמכאיבה ביציאה. אם יש דם על הצואה או בתוכה. אם ילדכם מתאמץ למעלה מ-10 דקות וללא תוצאות.

מה אפשר לעשות לגבי עצירות?

אם מתעורר בכם חשד שיש לתינוק עצירות, כדאי להיוועץ עם רופא/ה שלכם. אין לתת תרופה לתינוק, כולל תכשיר משלשל, אלא אם כן קיבלתם מרשם מהרופא/ה.

אם לא חל שיפור, או שמופיעים תסמינים כמו הקאה, חום, ישנוניות, איבוד תיאבון, או דם בצואה - חשוב להתקשר לרופא/ה מיד.

איך לדעת שתינוקכם עשה קקי

קקי של תינוק לא תמיד מלווה בריח משמעותי, במיוחד בשבועות הראשונים, אז איך יודעים שהוא מוכן להחלפת חיתול?

אחד הסימנים המסגירים הוא המאמץ שהוא משקיע: עשיית צרכים היא עבודה קשה עבור תינוקות קטנים. אולי תבחינו שפני התינוק מאדימים במאמץ לדחוף את הקקי החוצה.

עד מהרה ההורים מכירים את הבעת פניו של התינוק כשיש לו תנועת מעיים – וכשהוא מספיק גדול לעמוד וללכת - לומדים לזהות את תנוחת הכריעה שהוא מאמץ ברגע שהוא צריך לעשות.

אם לא בטוחים שיש שם משהו, פשוט מסתכלים בתוך החיתול בלי להוריד אותו. כדי לעשות זאת, מושכים בעדינות את רצועת המותן מאחור ומציצים פנימה.

אם החיתולים של תינוקכם הם במידה הנכונה ומתאימים היטב לגופו, רצועת המותן תחזור למקומה המקורי כשתשחררו אותה בעדינות.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: כמה זמן תינוקות יכולים לעבור בלי לעשות קקי?

תשובה: בגיל שישה שבועות, תינוקות יונקים יכולים לפעמים לעבור כמה ימים בין יציאה אחת לבאה. תינוקות שניזונים מתמ"ל יכולים לפעמים לעשות כל יומיים.

שאלה: איך נראה שלשול אצל תינוקות?

תשובה: שלשול הוא צואה מימית (לא רק דייסתית) שמופיעה בתדירות גבוהה יותר מצואה רגילה.

שאלה: מה עוזר ליילוד שסובל מעצירות?

תשובה: אם תינוקכם שרק נולד סובל מעצירות, יש להתייעץ עם הרופא/ה שלכם שימליצו על הדבר הטוב ביותר עבור הקטנטן.

גם אם עד עכשיו לא הבנתם כמה מידע ישנו על קקי של תינוקות, אל דאגה: אין צורך לעבור על כל חיתול מלוכלך בזכוכית מגדלת! מרגע שמתרגלים לדפוסי וסוגי קקי של תינוקות, ולצבע והמרקם הרגיל של הקקי שלו, מבחינים בשינויים די מהר. במידה ויש ספק או שאלה, חשוב לפנות לרופא/ה שלכם. כךתוכלו לעשות מה שצריך כדי לשוב למצב הרגיל.

חשוב שתדעו גם כמה פעמים חשוב להחליף את החיתול לתינוק וגם איך בוחרים את המידה הנכונה לתינוק.

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.

* התוכן פונה לשני המינים. במידה ונעשה לעיתים שימוש בלשון זכר או נקבה, הפנייה מיועדת לשני המגדרים.