מצב של כאבי בטן, גזים או שלשול אצל תינוקות יכול להיות לא נעים ואפילו מבלבל. צואה מימית אצל יילודים ותינוקות קטנים יכולה להיות שכיחה ולכן, קשה לדעת מתי מדובר במצב הדורש התייחסות וטיפול. בנוסף לכאבים, חוסר נוחות ואי שקט שעלולים להתלוות לשלשול, זה עלול גם לגרום להתייבשות של התינוק. חשוב להכיר את הנושא וגם לדעת מתי אכן מדובר בשלשול, מהם הגורמים לכך, איך מטפלים ומתי חשוב להגיע לרופא/ה.

מהו שלשול אצל תינוקות?

שלשול מוגדר כצואה מימית עם תוכן מועט ולעיתים צואה רירית, מצב אשר עלול להוביל לאבדן נוזלים ואף התייבשות. רוב השלשולים הזיהומיים נגרמים על ידי נגיפים שנוטים להיות נפוצים יותר בקיץ, אך יכולים להגיע במהלך כל השנה . זיהומים אלו נמשכים בדרך כלל מספר ימים.

צואת התינוק הינה תוצר ישיר של מזון התינוק, והיא בדרך כלל רכה יותר מאשר אצל מבוגר. שלשול אצל תינוקות הוא למעשה צואה מימית בתדירות גבוהה במהלך 24 שעות, אצל תינוק שאינו יונק. תינוק יונק מייצר צואה נוזלית אשר לעיתים עלולה להתפרש כשלשול.

מה גורם לשלשול אצל תינוקות?

חשוב להכיר את מגוון הגורמים האפשריים למצב של תינוק משלשל. בראש ובראשונה, מזהמים וירליים (וירוס הרוטה Rotavirus האופייני לעונת החורף), חיידקים (דיזנטריה - הנגרמת מחיידקים כגון שיגלה, סלמונלה, קמפילובקטר) או טפילים. המזהמים הללו יכולים להגיע לתינוק באמצעות מגע עם מזון מקולקל, מים לא נקיים או אנשים/משטחים הנושאים חיידקים או וירוסים. אחד התסמינים הנפוצים ביותר לקלקול קיבה (זיהום במערכת העיכול)  הוא שלשול מימי, עם מראה ותדירות שונים ממה שהיה לתינוק שלך לפני כן. (זהו פרט חשוב, מכיוון שלתינוקות קטנים רבים, במיוחד תינוקות יונקים, יש צואה רכה או מימית באופן טבעי).

פרט לגורמים זיהומיים, שלשול אצל תינוקות יכול גם להיגרם מאלרגיה למזון או מרגישות לתרופות, צריכה מוגברת של מיץ פירות או הרעלה.

שלשול אצל תינוקות ומניעת התייבשות

תינוק משלשל עלול לאבד כמות גדולה של מים ומינרלים, דבר שיכול להוביל להתייבשות. תינוקות יכולים להתייבש מהר מאוד - תוך יום-יומיים לאחר תחילת השלשול, מצב שעלול להיות מסוכן, במיוחד אצל יילודים. כך גם במקרים בהם שלשול אצל תינוקות המשולב עם חום, הקאות או שניהם יחד.

התייבשות תסמינים

שלשול אצל תינוקות יכול להפוך למצב מסוכן, במיוחד כאשר מדובר בהתייבשות. חשוב לזהות ולתת מענה מידי, במידה וזה קורה. יובש בפה, בכי ללא דמעות, חוסר שקט ועצבנות, חיתול יבש, עיניים שקועות - כל אלו הינם תסמינים של התייבשות.

תינוקות אינם  יכולים לומר לכם שהם צמאים או למזוג לעצמם משקה, ולכן חשוב שתהיו מאוד ערניים לנושא. בין אם התינוק ניזון מהנקה או מתמ"ל, חשוב לאפשר לו כמות נוזלים מספקת גם לתקופה בה הוא סובל משלשולים, כולל שלשול מימי. כפי שיפורט בהמשך, יש להבדיל בין תינוק בן יומו או בן מספר חודשים, לבין תינוק או פעוט שיכול לצרוך גם מים.

איך מטפלים במצב של שלשול אצל תינוקות או בהתייבשות?

אז מה עוזר לשלשולים? מה עוצר שלשולים?

חשוב לעודד תינוק משלשל לשתות הרבה, במטרה למנוע מצב של התייבשות. במידה ומדובר ביילוד או בתינוק בן כמה חודשים, שאינו צורך עדיין מים, חשוב להציע לו הנקה או בקבוק. תינוק גדול יותר או פעוט, יכולים לשתות מים, ולכן חשוב לתת להם כמה שיותר נוזלים.

אפשר להציע לתינוק שניזון ממוצקים גם רסק תפוחים, אורז, בננה ופירה. אימהות מניקות, חשוב שיתאימו גם את התזונה שלהן למצב הקיים.

תינוק משלשל או הסובל ממצב של שלשול מימי וניזון גם ממוצקים, רצוי שימנע מצריכת מאכלים שעלולים להחמיר את המצב, כדוגמת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, אוכל שמנוני, מוצרי חלב וממתקים. לא כדאי גם להציע לתינוק תה או מיצי פירות המכילים כמות גדולה של סוכרים, שעלולים להגביר את אבדן הנוזלים.

כחלק בלתי נפרד מהטיפול במצב של תינוק משלשל, חשוב לשמור גם על עורו של התינוק. שלשול כמעט תמיד גורם לגירוי באזור החיתול, ולכן מומלץ להחליף את החיתול לעתים קרובות ולמרוח וזלין או משחה עם תחמוצת אבץ, כדי להגן על עורו מהצריבה האופיינית לצואה רכה או לשלשול מימי.

הרופא/ה עשויים להמליץ לך לתת לתינוק משלשל תמיסה לשתייה המכילה נוזלים ואלקטרוליטים שמטרתם למנוע או לטפל בהתייבשות ואבדן מלחים חשובים בצואה.

מתי חשוב לפנות לרופא/ה כאשר תינוק משלשל?

התקשרו לרופא/ה שלכם אם השלשול של התינוק לא משתפר לאחר 24 שעות, או באחד מהמצבים הבאים:

  • החיתול של התינוק יבש במשך שלוש שעות או יותר

  • שלשולים וחום - כאשר חום גופו של התינוק 39 מעלות צלזיוס או יותר (שימו לב, לעיתים חשוב לגשת לרופא/ה גם במצב של שלשול אצל תינוקות ללא חום).

  • שתן כהה

  • שלשול רירי

  • שלשול דמי, או שלשול עם עקבות דם

  • התינוק סובל מכאבי בטן

  • התינוק מקיא בנוסף לשלשול, במשך שמונה שעות או יותר

  • יובש בפה או העדר דמעות

  • התינוק מנומנם באופן יוצא דופן, אינו מגיב או עצבני

  • הבטן, העיניים או הלחיים שקועות

  • עור שאינו אלסטי כרגיל

איך אפשר למנוע הדבקה?

שלשול שנגרם כתוצאה מזיהום נגיפי או חיידקי הוא מדבק מאוד. שטפו את הידיים במים חמים וסבון בכל פעם שאתם מחליפים את חיתול של תינוק משלשל, כדי למנוע את התפשטות הזיהום. הקפידו לשמור על אזור החלפת החיתול נקי ומחוטא, ושהתינוק ישהה בבית עד להחלמתו המלאה.

חשוב להימנע משליחת ילד משלשל לגן, כדי למנוע הדבקה, וגם פגיעה בילד עצמו, בשל חוסר היכולת להחלפות חיתול תכופות או שמירה על היגיינת שירותים.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: איך אפשר לדעת מתי התינוק שלי משלשל?

תשובה: כפי שכתוב במאמר, תינוק משלשל כאשר הצואה שלו מימית באופן שונה מכפי שהוצאה נראית באופן קבוע. אצל תינוקות יונקים הצואה מימית לא תמיד נחשבת שלשול.

שאלה: מה גורם למצב של שלשול אצל תינוקות?

תשובה: הגורמים לשלשול אצל תינוקות יכולים להיות: וירוסים, חיידקים, טפילים, אלרגיה למזון או רגישות לתרופות, צריכה מוגברת של מיץ פירות או הרעלה, כמפורט לעי"ל.

שאלה: האם תזונה יכול למנוע שלשול אצל תינוקות או להשפיע על תינוק משלשל?

תשובה: לא למנוע, אך להקל מעט. מאכלים הכוללים עמילנים כדוגמת בננות, רוטב תפוחים ודגני אורז יכולים בהחלט להקל על התינוק. במידה והאם מניקה, חשוב שתשים לב גם לתזונה שלה.

שאלה: איך אוכל לדעת שהתינוק שלי התייבש כתוצאה מהשלשולים?

תשובה: כשמדובר על שלשול אצל תינוקות, חשוב מאוד להכיר תסמינים של התייבשות ולגשת לרופא/ה כדי לקבל מענה באופן מידי. יובש בפה, בכי ללא דמעות, חוסר שקט ועצבנות, חיתול יבש במשך שלוש שעות, עיניים שקועות, לחיים שקועות או מרפס שקוע - כל אלו הינם תסמינים של התייבשות.

שלשול הנו מצב לא נעים במלוא מובן המילה והריח. ויחד עם זאת, כל עוד אתם משגיחים על התינוק, ערים לסימנים שמעידים על התדרדרות או על התייבשות וכמובן, פונים לרופא/ה במקרה של ספק, שאלה או חשש, המצב יכול לחלוף ללא נזק.

כאשר התינוק משלשל, ישנה חשיבות גדולה יותר לבחירת החיתול הנכון ולהלבשתו בצורה המיטבית. כך גם לגבי חשיבות תדירות החלפת החיתול, במיוחד אצל תינוק זה עתה נולד.

ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק (חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית).

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.