האכלה של פעוט בררן היא משימה קשה בכל מקרה. אם מוסיפים גם אלרגיות למזונות שונים או קושי בעיכול שלהם, המשימה נעשית קשה עוד יותר. יש הבדל בין אלרגיה אמיתית (בעיה רפואית חמורה) ובין אי סבילות (שהיא בעיקר לא נוחה). ההנחיות הבאות יעזרו לך להבדיל בין השתיים.

אלרגיות למזון: תסמינים וגורמים

תגובות אלרגיות מופעלות כאשר הגוף מתחיל לייצר נוגדנים לחלבונים שנמצאים במזון. תגובה אלרגית חמורה, עם קשיי נשימה ואפילו התמוטטות והלם, עלולה להוות מצב חירום מסכן חיים. למרבה המזל, רוב התגובות האלרגיות הן קלות יותר, והתסמינים עשויים לכלול: סרפדת ופריחות אחרות עם כתמים אדומים, שלשול, הקאה, נזלת וצפצופים בנשימה.

  • חלב

    זהו הגורם הנפוץ ביותר לתגובות אלרגיות בקרב ילדים קטנים. כשניים או שלושה ילדים מתוך מאה סובלים מאלרגיה לחלב פרה, אצל כמעט 95 אחוזים מהם האלרגיה תיעלם עד גיל ארבע.

  • אלרגיות לאגוזים, לפירות ים ולחלבוני ביצים

    הן השניות בשכיחותן. ככל שילדך גדל, קטנה הסבירות שהתגובות למזונות אלה ייעלמו והן עלולות להימשך כל חייו.

  • בוטנים

    מהווים גורם שכיח נוסף לתגובות אלרגיות. בוטנים הם לא ממשפחת האגוזים – הם קטניות, כמו אפונה, לכן לרוב ילדים שאלרגיים לבוטנים לא אלרגיים לשקדים, לאגוזי מלך ולאגוזים אמיתיים אחרים. אם לא בטוח אם יש לילדך אלרגיה לבוטנים או לאגוזים, עליך להקפיד לבדוק זאת עם איש/ אשת מקצוע רפואי. יש לזכור שאין לתת לילדים מתחת לגיל ארבע אגוזים שלמים כי הם לא יכולים לטחון אותם היטב עם שיניהם. כתוצאה מכך הם עלולים בקלות לשאוף חתיכות לתוך הריאות ולהיחנק.

אי סבילות למזון: תסמינים וגורמים

אי סבילות למזונות מסוימים היא חמורה פחות, אך עדיין בעייתית ומפריעה.

  • אי סבילות ללקטוז

    זוהי הקושי לעכל את הסוכר הטבעי שנמצא בחלב. זוהי אי הסבילות השכיחה ביותר. חצי שעה עד שעתיים לאחר שתיית חלב, מופיעים גזים, נפיחות ושלשול. אי סבילות ללקטוז יכולה להתחיל בכל גיל, אך היא הכי שכיחה בקרב ילדים מעל גיל 4 או 5. במקרים רבים, מוצרי חלב כמו יוגורט או גבינה לא גורמים בעיות, מכיוון שהלקטוז התפרק בתהליך העיבוד. יש ילדים שיכולים לשתות מעט חלב אך מפתחים תסמינים אם הם שותים יותר מדי.

  • אי סבילות לגלוטן

    זוהי אי היכולת לעכל חלבון שנמצא בחיטה והיא עלולה להיות מסוכנת. הסברה היא שמדובר בבעיה חיסונית תורשתית של המעי והיא עלולה להפריע לספיגה של חומרים תזונתיים רבים ולהוביל לירידה בגדילה ולעליה מועטה במשקל, לשלשול או לעצירות ולעצבנות. אי הסבילות לגלוטן עשויה להופיע מיד אחרי שמכניסים לתזונת התינוק מוצרי חיטה, כגון דגני בוקר או לחמים.

מה אפשר לעשות

אם יש לך חשד שלילדך יש אלרגיה או אי סבילות למזון, עליך להיוועץ ברופא/ה שלך. לא כדאי לנסות לאבחן אותו בעצמך, מכיוון שאלרגיות למזון עלולות להיות מטעות. אם מתגלה שיש לילדך אלרגיות משמעותיות, יהיה עלייך לדעת היטב את המרכיבים במזונות מעובדים.

חשוב לזכור…

  • סורבה ומרגרינה מכילים חלבון חלב בשם קזאין ועל ילדך להימנע ממזונות שבתווית שלהם מצוינים קלציום קזאינט או קזאין

  • גלוטן עלול להסתתר בתמצית וניל, בחלבון צמחי שעבר הידרוליזה, (שנמצא לעתים קרובות ברוטב סויה) ובקטשופ

  • ילדים בעלי אי סבילות ללקטוז יכולים לשתות חלב ומוצרי חלב נטולי-לקטוז או ליטול טבליות לקטאז לעיסות שמחליפות את אנזים הלקטאז החסר בגופם

  • יש להקפיד שילדך יקבל מספיק סידן בצורות אחרות אם יש לו אי סבילות למוצרי חלב רבים. מיץ תפוזים מועשר בסידן, לדוגמה, עשוי להוות תחליף מסוים לחלב.

קבלת ייעוץ מקצועי

יתכן שיהיה עלייך להיוועץ בתזונאי של ילדים כדי לוודא שילדך שומר על תזונה מאוזנת במלואה תוך שמירה על ההגבלות הנדרשות.

אם יש לילדך פוטנציאל לסבול מתגובה אלרגית חמורה, תתכן קבלת "אפיפן" מיוחד מהרופא/ה שמכיל אדרנלין לשימוש מיידי במקרה של תגובה כזו. כדאי להחזיק מזרקים כאלה במקומות שונים במכונית, בבית ובמעון. יש לוודא שכולם יודעים כיצד להשתמש במזרקים ולהחליף אותם כשפג תוקפם.

יש לוודא שמטפלים, גננות וחברים ובני המשפחה האחרים שמאכילים את ילדך ידעו לא רק שיש לו אלרגיה אלא גם מה עושים אם מתרחשת תגובה.