מעבר לשעון חורף

מעבר לשעון חורף - הזזת המחוגים מבלי לפגוע בשנת הילדים

20/10/19
2 דקות קריאה

במוצאי שבת ה-27.10.19 יוזזו מחוגי השעון שעה אחת אחורה, ושעון החורף ייכנס לתוקפו. מצד אחד נרוויח שעת שינה ויחד עם זאת, ההסתגלות של תינוקות קטנים, פעוטות וגם ילדים לשגרת שינה טובה ועקבית יכולה לקחת זמן והרבה משאבים, גם מכם ההורים. הזזת מחוגי השעון טורפת את הקלפים מחדש, ולכן חשוב להיערך לתקופת החלפת שעון חורף, ימים ואף שבועות מראש. המשיכו לקרוא כדי לקבל מידע על השפעת מעבר לשעון חורף על ילדיכם, ואיך אפשר להתכונן לכך, במטרה להמשיך לקיים שגרת שינה טובה ונעימה.

על מה המאמר?

מתי שעון חורף? מעבר לשעון חורף – מה זה אומר? החלפת שעון חורף בישראל - מה עושים? התנהלות עם החלפת שעון חורף מעבר לשעון חורף - טיפים נוספים

מתי שעון חורף?

למעשה, שעון החורף בישראל הוא השעון ה'רגיל', המותאם לשעון העולמי. במטרה לנצל את רוב שעות היום, הוחלט גם על החלפת שעון קיץ - מועד בו מזיזים את מחוגי השעון שעה אחת קדימה. בהתאם להחלטת הכנסת, בכל שנה מתחיל מעבר לשעון חורף, ביום שישי שלפני יום ראשון האחרון בחודש מרץ של אותה שנה. שעון החורף מסתיים ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר של אותה שנה.

מעבר לשעון חורף – מה זה אומר?

כשמזיזים את מחוגי השעון שעה אחת אחורה, יכול להיווצר קושי בהרדמה ובשינה, וקימה מוקדמת בבוקר. ילד שהיה רגיל להירדם בשעה 19:00, מבחינת השעון הביולוגי שלו השעה עדיין 18:00 ולכן הוא יתקשה ללכת לישון. אם ילדכם היה נוהג להתעורר בשעה -6:00 בבוקר, לאחר הזזת שעון חורף, הוא עשוי להתעורר ב-5:00. מעבר לשעון חורף עלול ליצור מעגל קסמים בו התינוק, פעוט ואפילו הילד, מתעוררים מוקדם יותר בבוקר, ועלולים להפוך לעצבניים כתוצאה מעייפות יתר בשעות הערב. נשאלת השאלה (התשובות בהמשך), איך ניתן לשמור על הילד ער שעה נוספת בערב, מבלי להביא אותו למצב של עייפות יתר. בבוקר, רצוי לגרום לו להמשיך לישון שעה נוספת. השינוי אליו אמורים להסתגל הילדים, עם המעבר לשעון חורף, כרוך גם בהסתגלות של הגוף לחושך שמגיע בשעות אחר הצהריים, ולאור שמגיח מוקדם בבוקר.

החלפת שעון חורף בישראל - מה עושים?

הערכות נכונה והכנה מתאימה, יכולים להקל על החלפת שעון חורף ולאפשר לכולכם לישון טוב יותר, גם כאשר אין סנכרון בין השעון הביולוגי לזמן החדש.

מתחילים שבוע מראש לפני מעבר לשעון חורף, במהלכו יש לאחר בהדרגה את שעת ההירדמות או מועד טקס השינה. מדי ערב, קבעו את מועד ההרדמה או הכניסה למיטות ברבע שעה מאוחר יותר. אם מדובר בתינוק שרגיל ללכת לישון בשעה 19:00, השכיבו אותו לישון יום אחרי בשעה 19:15 וכך הלאה: ביום השלישי 19:30, ביום הרביעי 19:45 וביום החמישי בשעה 20:00. ילד גדול יותר שרגיל לסיים את עיסוקיו ונכנס למיטה בשעה 20:00, יכול לעשות זאת ב20:15 ביום שאחרי, 20:30 ביום השלישי וכדומה.

התנהלות עם החלפת שעון חורף

ההתנהלות בשעות הבוקר יכולה להיעשות באותו אופן בו נערכתם בשעות הערב. ביום הראשון של מעבר לשעון חורף וזה שאחריו, העירו את הילד עשר דקות מאוחר יותר. במידה והילדים הגדולים קמים מהמיטה, הסבירו להם שהבוקר עדיין לא הגיע, ונסו להחזירם למיטה. למרות האתגר, השתדלו להיות נחושים ועקביים, כדי להציג קו ברור שבסופו של דבר יעזור לילד להסתגל למצב החדש.

ביום הראשון שלאחר הזזת מחוגי השעון נהלו שגרת שינה בהתאם לשעון החורף. ההכנה ותאורה שבחוץ, יכולים להשפיע גם על השעון הביולוגי. אחרי שנכנס שעון חורף בישראל לתוקפו, נסו לזהות סימני עייפות ואפילו להקדים את מועד ההשכבה/הרדמה, דבר שיכול להשפיע לחיוב על תהליך ההרדמות ועל מהלך שינה איכותי וטוב במהלך כל הלילה.

מעבר לשעון חורף - טיפים נוספים

בנוסף לקביעת מועדי השכבה או יקיצה חדשים, ישנם עוד כמה דברים שאתם יכולים לעשות כחלק ממצב של שעון חורף בישראל, לפחות בימים הראשונים:

  • נסו להחשיך את חדר השינה של הילדים ושלכם, בשעות הבוקר.
  • וודאו שהבית מואר עם פתיחת חלונות או כל תאורה שיש ברשותכם, כדי להתמודד עם החשיכה שיורדת מוקדם יותר.
  • אל תפחדו מהחושך - צאו החוצה והמשיכו לבלות, ללכת לחוגים ולבצע את אותן פעילויות שעשיתם במהלך שעון הקיץ.

לסיכום...בפועל הרווחתם שעת שינה בלילה, מה שאולי מפצה על שבועיים של הסתגלות שעלולים להיות מאתגרים לכם ולילדים. גם אם נערכתם לפני מעבר לשעון חורף והילדים עדיין לא הסתגלו למצב של הזזת שעון, היו סבלניים ונסו להמשיך להיות עקביים עד שכל הבית יחזור לישון טוב.

כחלק משלב ההכנה לקראת מעבר לשעון חורף, חשוב שתדעו איך להרדים תינוק וגם תלמדו על חלונות שינה.

בהצלחה!

בנוסף אולי תאהבו את: