מאת ד"ר עדי קליין

ישנם סוגים רבים של פריחה אצל תינוקות, כל אחד משפיע על חלקים שונים בגופו של הקטנטן. לרוב, ולמרות אי הנוחות שעלול להרגיש התינוק, אין מקום לדאגה. במקרים נדירים, זה יכול להעיד על מחלה או סכנה בריאותית. חשוב להכיר סוגים שונים של פריחה, כיצד לטפל ומתי להתקשר לרופא/ה.

ממה נגרמת פריחה אצל תינוקות?

עורו של התינוק, שאמור להגן עליו, רגיש למקורות רבים של גירוי או זיהום נגיפי או חיידקי, שמהווים בסיס להתפתחות של פריחה לתינוק כדוגמת: מחלות ילדות וירליות, זיהומים חיידקיים, אלרגיות, לחות, חיכוך, כימיקלים וסוגי בדים. אפילו צואה, עלולה לגרות את עור התינוק ולגרום לפריחה. בהתאם לסיבת הפריחה לתינוק, כך יכול להיות מושפע כל חלק מגופו: פריחה בפנים אצל תינוקות, בצוואר, באף, בגפיים וגם באזור החיתול, כולל קפלי העור.

פריחה אצל תינוקות - איך נדע?

ברוב המקרים, הסימן הראשוני לפריחה יהיה שינוי בצבע ומרקם העור, באזור מסוים בגופו של התינוק או בכל הגוף. ישנם מצבים בהם הפריחה מלווה בחום או שקיימת פריחה אחרי חום, אדמומיות והרגשת אי נוחות של התינוק.

אילו סוגי פריחה לתינוק קיימים?

ישנם לא מעט סוגי פריחה אצל תינוקות, להלן הסוגים העיקריים:

מיליה

זהו מצב בו מופיעות נקודות לבנות בפנים לתינוקות באזור האף, הסנטר או הלחיים. מרבית מקרי המיליה נעלמים מעצמם תוך מספר שבועות ועד אז, מומלץ לשטוף את פני התינוק פעם ביום במים ובסבון מתאים. אין לנסות לפוצץ או להסיר נקודות אלו.

פריחה במהלך חום

במקרה של פריחה במהלך חום, יופיעו כתמים אדומים על עור התינוק, עדינים וברורים. בינתיים, העבירו את התינוק לסביבה קרירה יותר והלבישו אותו בבגדים קרירים וקלים.

"חררה" אצל תינוקות

זוהי פריחה אצל תינוקות הנובעת משהות במזג אוויר חם ולח ומהזעת יתר. פריחה מסוג זה יכולה להופיע בכל מקום בגופו של התינוק. בפועל תראו נקודות אדומות שמקורן בחסימת בלוטות הזיעה בגוף, וגירוי שנגרם מלחות וחוסר אוורור של העור.

אדמדמת

אדמדמת הנה מחלה הנגרמת על ידי וירוס הנקרא הרפס 6, האופיינית לתינוקות (בדרך כלל עד גיל שנתיים). אדמדמת מתחילה עם 3 ימי חום גבוה (עד 39 מעלות צלזיוס), וביום העלמות החום, מופיעה הפריחה. עד שהמחלה תחלוף, מומלץ להוריד את חום גופו של התינוק ולשים לב למצבו.

סבוריאה דרמטיטיס

זוהי תופעה שכיחה אצל תינוקות, שבאה לידי ביטוי בהופעת קשקשים או חספוס של העור באזור הקרקפת, הגבות ולעיתים גם בפנים עצמן. עד שהתופעה של סבוריאה דרמטיטיס תעבור, ניתן להרגיע את עור התינוק על ידי מריחת קרמים על בסיס שמן, ווזלין או שמן תינוקות (באישור רופא/ת הילדים). מומלץ להשתמש בתכשירים על בסיס חומצה סליצילית.

אטופיק דרמטיטיס - אסתמה של העור

גם סוג זה של פריחה לתינוק יכול להופיע בכל גיל. אסטמה של העור באה לידי ביטוי בהופעת יובש ופריחה מחוספסת במקומות שונים בגוף, עם דגש על אזור הפנים, הקרקפת, מאחורי האוזניים, קיפולי הצוואר, המרפקים והברכיים.

אטופיק דרמטיטיס בתינוקות - אקזמה לתינוק

פריחה מסוג זה, אופיינית לתינוקות קטנים יותר, מאסתמה של העור, המתייחסת לילדים בכל הגילאים, כפי שהוסבר בסעיף הקודם. פצעים בפנים לתינוקות, עור יבש ומגרד והופעת קשקשים, לעיתים עם קרום, מאפיינים סוג זה של פריחה אצל תינוקות, שאופיינית לתינוקות קטנים. במטרה לטפל ולהקל על התינוק, חשוב להימנע משהייה בטמפרטורות קיצוניות, לשטוף את הקטנטן מדי יומיים או שלושה ולנגב את עורו בטפיחות עדינות. ניתן גם למרוח משחה ללא לחות - באישור רופא/ת הילדים בלבד, ולגשת גם לייעוץ אם המצב לא משתפר.

אקנה תינוקות

סוג נוסף של פריחה אצל תינוקות שנראית כמו נגעים בגוון אדום ולבן, ויכולה להופיע אחרי הלידה או בחודשים הראשונים לחייו של התינוק. כדי להקל עליו, ניתן לשטוף את פניו במים ובסבון המתאים לעורם העדין של תינוקות. בדרך כלל הפריחה נעלמת לאחר מספר חודשים. במידה וזה לא קורה, מומלץ להתייעץ עם רופא/ת הילדים שלכם.

תפרחת חיתולים

סוג זה של פריחה, נגרם כתוצאה ממגע ממושך עם שתן או צואה של התינוק. כדי להימנע מתפרחת חיתולים חשוב להחליף בתדירות גבוהה את החיתול של התינוק, ולאפשר לו להיות גם ללא החיתול. ניתן גם למרוח קרם החתלה המתאים לעורם של תינוקות המכיל אבץ. אם אין שיפור במצבו או שמופיעות שלפוחיות, חשוב להתייעץ עם הרופא/ה.

נדיר! פריחה בעור שנגרמת על ידי זיהום בחיידק מנינגוקוק

מדובר על חיידק אלים שקיים בלוע של הרבה ילדים, ובמקרים מסוימים עלול לגרום לזיהום בדם או לדלקת קרום המוח. הסימנים לזיהום יכולים להיות: חום גבוה, ישנוניות, אדישות, הכרה מעורפלת, כתמים בצבע אדום-כחול על העור ולחץ דם נמוך. ניתן לזהות סוג זה של פריחה אצל תינוקות גם על ידי לחיצה על אזור הפריחה. במידה והלחיצה גורמת לנגעים להתבהר או להיעלם היא כנראה אינה מסוכנת. כך גם אם ברגע שחרור הלחץ, היא חוזרת לצורתה המקורית. אם זה לא קורה, וגם ברגע הלחיצה הפריחה נשארת כפי שהיא, יכול להיות שמדובר במצב שדורש בדיקת מידית של רופא/ה.

כיום ניתן להתחסן נגד החיידק, כפי שממליץ משרד הבריאות. את החיסון הקרוי 'בקסרו' מומלץ לבצע מגיל 8 שבועות עד גיל 5, והוא ניתן באופן פרטי (2-3 מנות) או במחיר מסובסד בקופות החולים.

האם פריחה אצל תינוקות עלולה להיות מסוכנת?

בדרך כלל פריחה אצל תינוקות הינה תוצאה של גירוי מקומי בעור, לעיתים כתוצאה ממחלות זיהומיות וירליות. מרבית הפריחות אינן מעידות על מחלה מסוכנת. ברוב המקרים הפריחה בגוף או בפנים תחלוף מעצמה תוך זמן קצר, בדרך כלל תוך כמה ימים או שבועות. יחד עם זאת, ישנם סוגים של פריחה אצל תינוקות שעלולים להיות מסוכנים, ויש לתת עליהם את הדעת. במידה ומדובר במצב של פריחה המלווה בחום התינוק חסר תאבון, אינו מתקשר, אדיש, ישנוני או נראה שלא כהרגלו, חשוב לגשת לבדיקת רופא/ה באופן מיידי. פריחה  שהינה אודם מפושט על פני כל הגוף, המלווה בנפיחות באזור הפה, עם או בלי קשיי נשימה, עלולה לנבוע מתגובה אלרגית קשה, ולהוביל לחנק שנגרם מבצקת בדרכי הנשימה. במקרה זה, חשוב לגשת באופן מיידי לרופא/ה.

סימנים המחייבים בדיקת רופא/ה באופן מידי ועלולים להעיד במקרים קיצוניים, גם על דלקת קרום המוח הנם:

  • שינוי במצבו הכללי של התינוק ובתגובותיו לסביבה

  • רעד ללא שליטה

  • חום גוף שלא יורד

  • ידיים ורגליים קרות במיוחד

  • פריחה אצל תינוקות שלא נעלמת כשלוחצים עליה

  • אודם ניכר בעור עם נפיחות וקוצר נשימה

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

ש: איך אוכל לדעת שהתינוק סובל מפריחה?

ת: ברוב המקרים ניתן לראות שינוי בצבע העור ומרקמו. לעיתים הפריחה תהיה מלווה גם בחום, אדמומיות והרגשת אי נוחות של התינוק.

ש: מתי אפשר לדעת שהפריחה יכולה להיות מסוכנת?

ת: במקרים בהם פריחה מלווה בחום, או אם התינוק חסר תאבון, אינו מתקשר, אדיש, ישנוני או נראה שלא כהרגלו, חשוב לגשת  לבדיקת רופא/ה. ישנם מצבים הפורטים בהרחבה במאמר, כדוגמת זיהום כתוצאה מחיידק מנינגוקוק או דלקת קרום המוח, שמאופיינים גם על ידי פריחה ומחייבים פנייה מידית לרופא/ה.

ש: האם קיים יותר מסוג אחד של פריחה אצל תינוקות?

ת: כמובן. המאמר מפרט כמה סוגים עיקריים של פריחה אצל תינוקות, מסביר מה ניתן לעשות כדי להקל על התינוק, ומתי חשוב לפנות לרופא/ה באופן מידי.

אין ספק פריחה אצל תינוקות עלולה להדאיג, במיוחד אם נראה שתינוק סובל מאי נוחות, גרד או שהוא חולה. זה גם יכול להיות לא נעים להורים, לראות פצעים בפנים לתינוקות. ברוב המקרים פריחה לתינוק תעבור מעצמה, ומטרת הטיפול היא להרגיע את התינוק ולעזור לו במידה והוא מרגיש אי נוחות מסוימת, על ידי שטיפת המקום ובאמצעים שיש לנו בבית. במידה ואתם מוטרדים ממצב של פריחה לתינוק או מהפריחה ממנה הוא סובל, ובכל מקרה של ספק, גשו לרופא/ת הילדים שלכם.

ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק ( חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית).

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.