קשקשים על ראש התינוק, על פני מקומות אחרים בגופו או פריחה אצל תינוקות, עלולים להעיד על סבוריאה דרמטיטיס של תינוקות, הידועה גם בשם: קשקשת תינוקות או קליפה ((Cradle Cap. מדובר בבעיית עור שכיחה למדי, שברוב המקרים חולפת ללא טיפול ואינה מזיקה למהלך חייו של התינוק. כשמדברים על טיפול בסבוריאה אין תרופת קסם, אך יש כמה דברים שיכולים לעזור בהרגעת עור התינוק כגון מריחת קרמים על בסיס שמן, ווזלין, שמן תינוקות ועוד.

מה זה סבוריאה בקרקפת או סבוריאה בפנים?

סבוריאה מתבטאת בצורת כתמים עבים, קרומיים, שומניים או קשקשיים, המופיעים על הקרקפת של היילוד ונראים כמו פריחה אצל תינוקות. הכתמים עלולים להיות מלווים גם באדמומיות קלה או פריחה על הראש ולהופיע גם על הפנים– כולל אזור האוזניים, העפעפיים, האף והמפשעה. החדשות הטובות הן שמצב זה אינו מידבק ובדרך כלל לא גורם לכאב, גרד או הצטלקות של העור.

ישנם מקרים בהם סבוריאה אצל תינוקות מגיעה גם אחרי שלב הינקות, אפילו אצל פעוטות. במקרים הללו, התופעה נמשכת מספר חודשים בלבד ולרוב נעלמת מאליה. במידה וסבוריאה בקרקפת נמשכת שנה או יותר, יש לטפל על ידי שמפו סבוריאה או באמצעות תרופה, קרם או משחה.

פנים אדומות, לחיים אדומות, פצעים בפנים לתינוק, פריחה אצל תינוקות, אי נוחות, גרד וסימפטומים נוספים, עלולים לגרום לבלבול בין סבוריאה בקרקפת או סבוריאה בפנים לבין בעיות עור אחרות, כדוגמת אקזמה או קשקשים. איך מבחינים? מתייעצים עם הרופא/ה. חשוב גם לזכור כי בשונה מאקזמה, סבוריאה לא מגרדת או גורמת לאי-נוחות אצל התינוק.

הגורמים לסבוריאה

לא ידוע מה גורם לסבוריאה בקרקפת או בפנים, שנראית כמו פריחה אצל תינוקות. מומחים מדגישים כי תנאי היגיינה ירודים או היסטוריה של אלרגיה אינם גורמים לתופעה של סבוריאה.

אז מה כן?

אחד הגורמים האפשריים הוא מעבר של הורמונים בהיריון מהאם לתינוק טרם לידתו, המעודדים ייצור כמות גדולה מדי של שומן (חלב) בבלוטות השומן וזקיקי השיער ולוכדים בתוכם תאי עור מתים. יש הטוענים כי פטריית הקשקשת  - מלסזיה, שגדלה בחלב לצד חיידקים, עלולה גם היא לגרום להתפתחות של סבוריאה.

האם אפשר לטפל בסבוריאה בקרקפת?

חפיפת שיער התינוק בשמפו עדין לתינוקות אחת לכמה ימים, עשויה לסייע במניעת סבוריאה בקרקפת וגם במקרה של סבוריאה בפנים. יחד עם זאת, הסרת הקשקשים העבים שצבעם לבן או צהוב היא אתגר לא פשוט. ישנם מגוון טיפולים שעשויים לעזור:

  • חפפו את שיערו של התינוק בשמפו אחת ליום בזמן הרחצה באמבטיה. בקשו מהרופא/ה שלכם להמליץ על שמפו ייעודי שיאפשר טיפול בסבוריאה.

  • סרקו את השיער בעדינות והברישו בעזרת מברשת בעלת שערות רכות. הפעולה תשחרר את הקשקשים שעל העור. הימנעו מגרוד או שפשוף האזור ושטפו במים בלבד.

  • במידה והקשקשים לא משתחררים בקלות ובמטרה להסיר עור יבש ועיקש, נסו לעסות את הקרקפת עם ווזלין. בשלב הבא, חפפו את שיער התינוק בשמפו.

סבוריאה בקרקפת או סבוריאה בפנים- מתי לפנות לטיפול רפואי

כאשר חפיפת השיער אינה עוזרת, במידה והסבוריאה בקרקפת נראית חמורה, או שהיא מתפשטת לאזור הפנים ולאזורים נוספים בגופו של התינוק. הרופא/ה עשויים להחליט על טיפול תרופתי באמצעות שמפו, קרם או תכשירים אנטי פטרייתיים.

סבוריאה בקרקפת- תרופות סבתא או תרופות?

ישנן תרופות טבעיות לסבוריאה בקרקפת שמתאימות גם במקרים של פריחה אצל תינוקות - תרופות סבתא, צמחי מרפא ועוד. כשמדברים על סבוריאה, טיפול טבעי יכול להיות יעיל כל עוד מתייעצים עם הצוות הרפואי לגבי כל טיפול בו תבחרו.

סבוריאה בקרקפת, סבוריאה בפנים או פריחה אצל תינוקות-  מצד אחד מדובר במצב לא נעים, במיוחד כשמדובר בתינוק שזה עתה נולד. פצעים בפנים לתינוק יכולים לעורר דאגה גם כשאתם יודעים שמדובר בתופעה שכיחה ונפוצה. מצד שני, בעזרת טיפול נכון של סבוריאה בפנים או סבוריאה בקרקפת זה יעבור ולפעמים גם יעלם עם הזמן, אפילו ללא טיפול.

עדיין מוטרדים לגבי בריאות התינוק? קראו על תופעות נוספות כמו אדמדמת או אסטמה של העור.