קטנטנות ככל שיהיו, ציפורני התינוק גדלות במהירות מפתיעה, וייתכן שיהיה צורך לגזור אותן פעמיים בשבוע. שמירה על ציפורניים קצרות וחלקות מונעת מהתינוק לשרוט את עצמו ובו זמנית, מאפשרת לו להשתמש בידיים כדי ללמוד ולחקור. גזירת ציפורניים לתינוק עלולה להבהיל חלק מההורים, במיוחד כשהתינוק מתפתל וזז. המשיכו לקרוא כדי להבין מתי אפשר לגזור ציפורניים לתינוק? איך עושים את זה נכון? ויש לנו גם טיפ שווה במיוחד!

מתי אפשר לגזור ציפורניים לתינוק?

גזירת ציפורניים מותרת החל מגיל חודש ולא לפני, כשהציפורן רכה, דקה ומחוברת לעור של אצבעות כף היד או הרגל.

איך להתנהל עד הגיל בו ניתן לגזור ציפורניים לתינוק?

כדי למנוע מצב בו ציפורני התינוק גורמות לחתכים ושריטות, עד גיל חודש, מומלץ לכסות את ידיו באמצעות כפפות מתאימות או גרבים קטנות. תינוק קטן עדיין לא שולט בתנועותיו, ולכן חשוב לשמור עליו שלא יפגע או ייפגע.

באיזו תדירות גוזרים ציפורניים לתינוק?

למרות שציפורני התינוק רכות וגמישות יותר משלכם, הן עדיין עלולות לגרום לשריטות ולכן זקוקות לטיפוח באופן קבוע. ציפורני התינוק גדלות במהירות, כך שתצטרכו לקצץ אותן מדי שבוע או אפילו בתדירות גבוהה יותר ובהתאם לצורך. לעומת הידיים, ציפורני הבהונות רכות וגדלות לאט יותר, ולכן מספיק לגזור אותן רק כמה פעמים בחודש.

איך לגזור ציפורניים לתינוק?

אם החלטתם כי הגיע זמן לגזירת ציפורניים לתינוק, מבחינת הגיל וגם הנראות, חשוב שתכירו את כל השלבים כדי לבצע את הפעולה בצורה טובה ובטוחה, כולל את הציוד המתאים. לפניכם הדרך לעשות את זה נכון ובעשר אצבעות (תרתי משמע):

  • השתמשו בקוצץ ציפורניים מותאם או במספריים קטנים עם קצוות מעוגלים.

  • כדי להימנע מקיצוץ העור בקצות האצבעות בזמן גזירת הציפורניים, דחפו את כרית האצבע הרחק מהציפורן בזמן הפעולה.

  • אל תיבהלו אם יורד מעט דם, הפעילו מעט לחץ ומרחו משחה אנטיביוטית. (באישור רופא/ה כמובן).

כדי שהתינוק לא ישרוט את עצמו (או אתכם), וודאו שהציפורניים שלו יישארו קצרות וחלקות. הישארו רגועים בזמן התהליך והכל יהיה בסדר!

באיזה חלק של היום עדיף לגזור ציפורניים לתינוק?

חשוב לדעת לא רק מתי גוזרים ציפורניים לתינוק מבחינת הגיל, אלא גם באיזו שעה ביום זה יכול להפוך לפעולה נוחה ונעימה. בעקרון אפשר לבצע גזירת ציפורניים לתינוק בכל שעה ויחד עם זאת, ישנם רגעים בהם הפעולה יכולה להיות הרבה יותר פשוטה וקלה, ויש לנו גם טיפ עבורכם.

גזירת ציפורניים לתינוק ישן, יכולה למנוע מכם התמודדות עם תינוק שפחות מגויס לעניין. גם משרד הבריאות ממליץ לגזור ציפורניים במספריים בטיחותיים המיועדים לתינוק, כאשר הוא ישן וגפיו רפויות. המתינו עד שהתינוק שלכם יירדם, כדי להתחיל בפעולה. זכרו כי גם כאשר גזירת ציפורניים לתינוק מתבצעת בזמן שהוא ישן, חשוב להאיר את האזור כדי למנוע פציעות וחתכים.

אם בכל זאת החלטתם לגזור ציפורניים לתינוק בזמן שהוא ער, נסו להסיח את דעתו. בזמן ערות, תינוקות בדרך כלל נוטים לכווץ אגרופים, דבר שעלול להקשות על הפעולה. כדי להפוך את התהליך לנעים ונוח, וודאו שהקטנטן או הקטנטנה שלכם רגועים ככל האפשר. מומלץ לקצוץ ציפורניים מיד אחרי הרחצה באמבט, זמן רגוע בו הציפורניים רכות ונעימות.

גזירת ציפורניים לתינוק - האם זה כואב או מסוכן?

כל עוד אתם משתמשים בציוד הנכון ונזהרים לגזור את הציפורניים ולא את העור, זה לא אמור להיות מסוכן או כואב, חוץ ממעט חוסר נוחות אצל תינוקות מסוימים.

מה עושים אם זה מוביל לפציעה?

אם בטעות נגרמים חתך, שריטה או דימום כתוצאה מגזירת ציפורניים, אל תיבהלו. הניחו בעדינות חתיכת צמר גפן נקי ולח על החתך והפעילו מעט לחץ. הדימום אמור להפסיק. אל תשתמשו בפלסטר, שעלול לגרום לחנק, במידה והתינוק מכניס את אצבעותיו לפיו. אם אתם חוששים, מודאגים או שהדימום אינו מפסיק, חשוב להתייעץ עם הרופא/ה שלכם.

גזירת ציפורניים לתינוק יכולה להיות נעימה ונוחה ויחד עם זאת, מבהילה, במיוחד כשמדובר בתחילת הדרך. חשוב לזכור, במיוחד כשמדובר בילד או ילדה ראשונים, שכמו יתר הפעולות החדשות, גם את זו תלמדו לעשות בצורה טובה ונכונה. אם אתם מתקשים, תמיד כדאי לבקש עזרה. כאשר תבינו מתי גוזרים ציפורניים ואיך לגזור ציפורניים נכון עם גוזז ציפורניים לתינוק המותאם לו, תוכלו להתחיל ברגל (או ביד) ימין. כדי להכין אתכם טוב יותר להורות, הכנו עבורכם מידע וטיפים בנושאים חשובים כמו: החלפת חיתול, טיפול בגדם הטבור, מקלחת ראשונה לתינוק ועוד.

בהצלחה!