A304_2

חינוך פעוטות: מעבר לפסק זמן

יש מחקרים שמצביעים על כך שפסק זמן הוא אחת הטכניקות היעילות ביותר, אך היא לא צריכה להיות הכלי היחידי בארגז הכלים ההורי שלכם. ככל שהילדים גדלים היא נעשית יעילה פחות. למרבה המזל, יש טכניקות משמעתיות אחרות שיכולות לעבוד מצוין עם ילדים גדולים יותר.

להלן כמה דוגמאות:

תתפסו את הילד שלכם "על חם" כשהוא טוב

למען האמת, זהו כנראה הדבר הכי פשוט ועוצמתי שאפשר לעשות כדי לשפר את התנהגות ילדכם. עם זאת, הורים רבים מכלים זמן ואנרגיה רבים בהתמקדות בהתנהגויות הלא רצויות של ילדם, במקום ברצויות.

ילדים ממש אוהבים תשומת לב מוגברת. מחמאה מילולית, חיבוק זריז, או טפיחה על השכם יכולים לחולל פלאים בתוך שנייה או שתיים. יש לשבח את ילדכם כשהוא משתמש במזלג בשולחן האוכל, לא רק לכעוס עליו כשהוא משפריץ רוטב על כל החולצה.

תתלהבו מבלי להגזים - אפילו ילדים קטנים יודעים מתי המחמאות שלכם מזויפות. חיזוקים חיוביים מסוג זה עוזרים במיוחד כשהילד נמצא בלחץ, מכיוון שזה מקל על המתח במקום להוסיף מתח. מחוות לא מילוליות הן יעילות כמו הלא מילוליות. אם בנכם יושב ומשחק בשקט לבד, גשו אליו ולטפו את שיערו פעם או פעמיים - רק אם זה משהו שהוא אוהב. בהתחלה הוא עשוי לעצור אתכם כשתעשו זאת. אך לאחר מספר ימים הוא ימשיך לשחק בשקט כשהוא נהנה מתשומת הלב המוגברת.

אם מחזקים התנהגות נאותה של ילד ("אני אוהבת כשאתה אומר ‘תודה’ ו‘בבקשה!’"), סביר להניח שהוא יחזור על ההתנהגות. למעשה, אם מתעלמים מהתנהגות הטובה של הילד, סביר יותר שהוא יתנהג בצורה לא הולמת בפעם הבאה, כי הוא יודע שכך הוא יקבל מכם יותר תשומת לב. אז נסו להתמקד בטוב ולא ברע.

חזקו את הדברים החיוביים

יש לזכור שחיזוקים חיוביים (הוספת דברים טובים) הם חזקים יותר מחיזוקים שליליים (הסרת דברים טובים) ומעונשים (הוספת דברים רעים). באופן פרדוקסאלי, פרסים קטנים, כגון מעט יותר תשומת לב או ארוחה מיוחדת, יכולים להיות חזקים יותר מפרסים גדולים כמו הבטחה לקנות לו אופניים. ילדים מפסיקים לנסות אם הם מרגישים שהם לא יצליחו להשיג את הפרס הגדול שהובטח.

יש לשים לב היטב למילים בהן משתמשים כשמשבחים ילדים בגיל הגן. יש לנסות לשבח באופן ספציפי וממוקד בהתנהגויות, ולא בצורה כללית מדי.

חוקרים מצאו ש

  • שבחים ספציפיים
    מאפשרים לילד להעריך את הישגיו: "זה מגדל גבוה. אני גאה בך".
  • שבחים כלליים,
    לעומת זאת, הופכים את הילד לתלוי באחרים להערכת התנהגותה: "האם אני עדיין חכמה?"

אז נסו לשבח את ילדכם בצורה ספציפית וממוקדת בהתנהגות. 

אל תצפו לשלמות

זה לא מציאותי לצפות מילד להתנהג בצורה מושלמת. למעשה, אם תצפו לכך, הילד ירגיש כל כך לחוץ שהוא בטח יתנהג לא יפה פשוט כדי לפרוק את המתח.

הציבו יעדים מציאותיים, כך שגם אתם וגם ילדכם תוכלו להצליח. לדוגמה, אל תצפו מילדכם לחלוק את כל הצעצועים שלו כשחבר מגיע לביקור. תקבעו איתו שהצעצועים החשובים לו ביותר יוחבאו לפני שהחבר מגיע. זה יעזור לו להרגיש יותר בנוח לגבי ההתחלקות בצעצועים.

הציגו חלופות

הציגו לילדכם חלופות להתנהגויות שאתם רוצים לשנות. לדוגמה, אם הוא צועק ואתם רוצים שיפסיק, הדגימו לו כיצד אפשר לדבר בשקט ושאנשים עדיין יקשיבו לו. אחת הסיבות שמתן "פליקים" לילד כעונש הוא לא יעיל לטווח הארוך היא, שזה לא מלמד את הילד מה כן עליה לעשות.

קבעו מטרות ספציפיות ומוגבלות

החליטו מה באמת חשוב לכם. הבטיחות כמובן צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. אבל עד כמה חשוב שילדכם יהיה מנומס בגיל הזה? מה לגבי ניקיון? חברותיות? הקשבה? אל תנסו להתמקד ביותר מדי דברים בבת אחת, אחרת תאלצו לתקן את ילדכם כל הזמן וזה יאמלל את שניכם. יש לזכור שיש לכם די ויותר זמן לעזור לילדכם לרכוש מיומנויות חברתיות חדשות.

בואו נאמר שאתם רוצים שבנכם בן הארבע ילך לישון בלי להקים מהומה. אם תגדירו את היעדים במונחים כלליים ומוחלטים כאלה, יהיה קשה למדוד את היענותו ולהשיגה. במקום זאת, הפכו את היעד ליותר ספציפי ומציאותי. לדוגמה, תוכלו להיות מרוצים אם בחמישה ימים מתוך ימי השבוע הוא יכנס מתחת לשמיכה בפחות מרבע שעה, לאחר שאמרתם לו שהגיע הזמן ללכת לישון. אל תצפו לשלמות, לא ממנו ולא מכם.

יש לזכור ש"משמעת" היא לא מילה נרדפת ל"ענישה".

לעתים קשה שלא להסתכל על השלמות שלו כעל השלמות שלכם, אך נסו לזכור שמדובר בדברים שונים. משמעת קשורה בהוראה. שאלו את עצמכם אם ההתנהגויות שלכם מלמדות את ילדכם את הדברים שאתם רוצים שהוא ילמד. מתן דוגמה טובה הוא אחת הטכניקות המשמעתיות היעילות ביותר.

בנוסף אולי תאהבו את: