בכל מה שקשור לנושא של גמילה מחיתולים, המועד המתאים להתחיל את התהליך, וגם ההבנה איך גומלים מחיתולים, משתלם להיות סבלניים. הורים רבים מגלים שעדיף לחכות שהילד יראה סימנים של מוכנות, מאשר להיכנע ללחץ של חברים או בני משפחה, להתחיל את התהליך מוקדם מדי, לאלץ את הילד להיגמל בגיל מסוים או עד למועד כלשהו. המשיכו לקרוא וגלו כמה מהסימנים שמראים שהילד שלכם מוכן להתחיל גמילה, איך להתכונן לגמילה של ילדכם, מה החשיבות של גמילה מחיתולים בלילה וגם, איך גומלים מחיתולים.

סימנים לכך שילדך מוכן לגמילה

חשוב לזכור שלא קיים "הגיל הנכון" להתחיל גמילה מחיתולים – תהליך שדורש מילדכם לפתח מיומנויות מורכבות. אתם מכירים את ילדכם הכי טוב, ולכן סביר שתרגישו מהו הרגע הנכון עבורו. קל או מהיר יותר ללמוד כיצד להשתמש בסיר, כשהילד לפחות בן שנתיים או אפילו גדול יותר. אפשרות נוספת היא מקטין אסלה או ישבנון, שמאפשרים לילד להיות נוכח בשלב הגמילה במקום בו יעשה את צרכיו גם בהמשך.

למעשה, עדיף לחפש סימנים לכך שהילד מוכן להתחיל בתהליך של גמילה מאשר להתמקד בגיל שלו.

מה הם הסימנים למוכנות של גמילה מחיתולים?

הנה כמה סימנים לכך שילדכם מוכן להיגמל מחיתולים, אליהם חשוב לשים לב, בין אם מופיע רק סימן אחד או יותר:

  1. ילדכם מבקש לדעת איך להשתמש בסיר ולהיות עצמאי יותר. הוא יכול, למשל, להביע עניין כאשר יראה בני משפחה נכנסים לשירותים ולשאול שאלות על כך.

  2. ילדכם יכול להבין ולהביע את עצמו במילים בכל הנוגע לשימוש בסיר. לדוגמה, הוא יכול לומר "החיתול שלי מלוכלך" או "אני צריך פיפי". הוא יכול אפילו לומר לכם שהוא צריך להשתמש בסיר או באסלה, גם אם הוא כבר עשה קקי או פיפי בחיתול.

  3. ילדכם יכול לקשר בין הצורך הדחוף לעשות פיפי או קקי לבין השימוש בסיר או אסלה.

  4. ילדכם מסוגל למלא אחר הוראות פשוטות ואוהב לחקות את ההתנהגות שלכם, כולל הליכה לשירותים.

  5. ילדכם יכול לשמור על חיתול יבש למשך שעתיים לפחות.

  6. ילדכם יכול להתיישב על הסיר או האסלה, להישאר עליהם מספיק זמן כדי לעשות פיפי או קקי, וגם לרדת.

  7. ילדכם יכול להוריד בעצמו את החיתול שלו, מכנסונים לגמילה או התחתונים.

מתי ילדכם יהיה מוכן לקראת גמילה מחיתולים?

למרות שאפשר להתחיל את תהליך הגמילה בשלב מוקדם, מחקרים מראים כי ילדים שמתחילים להיגמל מחיתולים לפני גיל 18 חודשים, מסיימים את התהליך רק אחרי גיל 4. לעומת זאת, ילדים שמתחילים תהליך של גמילה בסביבות גיל שנתיים, בדרך כלל מסיימים אותו עד גיל 3.

בנות בדרך כלל מוכנות לגמילה מחיתולים מוקדם יותר מאשר בנים, אך סימני המוכנות של בנים ושל בנות הם זהים.

דברים שתוכלו לעשות כדי להכין את הילד לקראת הגמילה

עוד לפני שמבחינים בסימנים של מוכנות, אפשר לעשות כמה דברים שיכינו את הילד לקראת תהליך של גמילה ויהפכו את החוויה למוצלחת.

אם תעשו צעדים אלה לפני תחילת תהליך הגמילה, תוכלו לסייע לילד להתחבר לרעיון של השימוש בסיר לפני שהוא מתחיל את שלב הגמילה. כך גם התהליך יהיה פחות מפחיד ומבלבל עבור הילד, והגמילה שלו תהיה קלה יותר עבורכם, ההורים.

הנה כמה דברים שתוכלו לעשות כדי להכין את ילדכם לקראת תהליך של גמילה מחיתולים:

  • קנו סיר/מקטין אסלה או ישבנון, שיהיה בבית, הסבירו במילים פשוטות למה זה נועד ועל אופן השימוש. כשאתם בוחרים סיר עבור ילדכם, הניחו לו לבחור סיר/מקטין אסלה שמוצא חן בעיניו כדי לגרום לו להתלהב.

  • השתמשו במילים "פיפי" ו"קקי" כדי לגרום לילד להבין מה קורה כשהוא הולך לשירותים או כשמחליפים לו חיתול מלוכלך.

  • כשהילד גדל קצת ומתקרב לשלב הגמילה (ואפילו זיהיתם כמה מסימני המוכנות שצוינו קודם), הראו לו את הקקי שבחיתול שלו, ותנו לו לשים אותו בסיר שלו או לזרוק אותו לאסלה ולהוריד את המים.

  • אם זה אפשרי, הניחו לילד לראות כיצד בן משפחה אחר מאותו מין משתמש בשירותים.

איך גומלים מחיתולים: ההבדל בין בנים לבנות

אז איך גומלים מחיתולים? ברגע שזיהיתם את מרבית סימני המוכנות של הילד שצוינו קודם, הגיע הזמן להתחיל גמילה מחיתולים. חשוב שתשימו לב שברוב המקרים ישנם הבדלים בין גמילה של בנים וגמילה של בנות.

כדאי להתחיל עם נושא של גמילה מחיתולים של קקי. עדיף לעשות זאת כשהילד כבר עושה קקי או מתכוון לעשות. בזמן שהילד עושה קקי, הוא בדרך כלל עושה גם פיפי, כך שלילדים צעירים קשה להבחין בין הדברים. ברגע שילדים מזהים מתי הם צריכים לעשות קקי ועושים את זה בהצלחה בסיר או באסלה, מרביתם – בייחוד בנות – יתחילו לקשר בין עשיית קקי לפיפי ואז יוכלו להבין את ההבדל ביניהם.

בנים בדרך כלל לומדים לעשות פיפי בישיבה. אבל הם יכולים בהדרגה ללמוד לעשות זאת בעמידה. חיקוי של אח גדול או של אבא יכול לעזור לו ללמוד זאת. אפשר גם להיעזר בספרים שמראים איך בנים עושים פיפי בעמידה.

אם כבר התחלתם להכין את ילדכם גמילה מחיתולים, יש לכם כבר סיר/מקטין אסלה או ישבנון לגמילה בבית, אתם מוכנים להתקדם עם התהליך. עכשיו חשוב שתלמדו, איך גומלים מחיתולים צעד אחר צעד!

הצעדים הראשונים של גמילה מחיתולים

איך גומלים מחיתולים? הצעדים הראשונים! ברגע שהילד מכיר כבר את הסיר/מקטין אסלה או ישבנון "שלו", אלו הדברים שתוכלו לעשות כדי להתחיל את הגמילה מהחיתולים:

  1. הניחו לילדכם לשבת על האמצעי שבחרתם כשהוא לבוש לגמרי, בזמן שאתם מדברים אתו על הסיר/מקטין אסלה/ישבנון והשימוש בו.

  2. ברגע שהילד יושב על האמצעי שבחרתם ביוזמתו, אפשר לנסות לשכנע אותו לשבת עליו בלי החיתול. אל תכריחו את הילד לשבת על הסיר/מקטין אסלה או ישבנון אם הוא אינו רוצה בכך.

  3. כשהוא מרגיש נוח עם השגרה החדשה, נסו להוריד את החיתול שלו כשהוא יושב. אם הוא עשה קקי, הראו לו איך לזרוק אותו לתוך הסיר או האסלה.

  4. למדו אותו לרחוץ ידיים בכל פעם שהוא קם, גם אם הוא לא עשה פיפי או קקי.

חשוב לוודא שחווית גמילה מחיתולים תהיה חיובית ולשבח את ילדכם על כל ההצלחות שלו בעשיית הצרכים בסיר או באסלה. אם תוכלו לגרום לסיטואציה של גמילה מחיתולים להיות חוויה מהנה, לילד שלכם יהיה קל יותר לעשות את השינוי.

ממה פעוטות נגמלים קודם – פיפי או קקי?

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP), מציעה לאפשר לילד גמילה משתן ומצואה באותו זמן פחות או יותר, תלוי בהתפתחות וביכולת השליטה של הפעוט על שלפוחית השתן ועל המעי. יחד עם זאת, באותו אופן בו כל ילד מוכן בשלב אחר לגמילה, כך גם חשוב לזהות למה הוא מוכן קודם? לגמילה מפיפי או לגמילה מקקי?

נסו לחשוב רגע על עצמכם, בדרך כלל (להוציא מחלות מעיים וכדומה), מה נוח לכם יותר לדחות? הטלת שתן או פעילות מעיים? מבנה הגוף שלנו מאפשר לנו שליטה טובה יותר בפעולת המעיים, לעומת הצורך להטיל שתן, שמיוצר ונאסף כל הזמן בשלפוחית השתן. ברוב המקרים אנו גם מטילים שתן, רגע לפני שאנו מטילים צואה. כל זה נכון ויותר לגבי ילדים, ככל שהם מתפתחים. סיבה נוספת לעובדה שרוב הילדים מעדיפים להיגמל קודם כל מפיפי ורק לאחר מכן מקקי, קשורה לחשיבה מוטעית שהצואה היא חלק בלתי נפרד מגופם, דבר שמקשה עליהם להמשיך עם תהליך הגמילה מהצואה. מצב זה עלול לגרום גמילה חלקית בלבד.

ומה עם גמילה מחיתולים בלילה?

ברוב המקרים גמילת לילה וגמילה במהלך היום, לא יקרו יחד. נהפוך הוא, גמילה מחיתולים בלילה עלולה להיות ארוכה ומאתגרת הרבה יותר. רוב הילדים יכולים להתאפק כל הלילה החל מגיל 5, עד אז השלפוחית שלהם אינה גדולה מספיק בכדי להחזיק את השתן שהיא מייצרת במהלך הלילה. גם המוח צריך להיות בוגר מספיק כדי לגרום לילד להתעורר עם הדחף ללכת לשירותים ולהיות מוכן למצב של גמילה מחיתולים בלילה. ישנם ילדים שיהיו מוכנים להיגמל אף קודם לכן, דבר שתלוי באופי הילד, בבשלותו ובקצב התפתחותו.

עד שזה יקרה, יש לנו כמה עצות להתנהלות נכונה בנושא של גמילה מחיתולים בלילה:

  • השתמשו במגן מזרן שיכול לשמש חוצץ בין הסדין למזרן המיטה

  • במטרה לטפל בהרטבת לילה, נסו להימנע ממתן שתייה לילד כשעה לפני השינה

  • עזור לילד להשתמש בסיר כחצי שעה לפני שהוא הולך לישון - ושוב ממש לפני השינה

  • נסו להעיר את ילדכם שינסה להטיל מימיו בסיר, לפני שאתם הולכים לישון

  • כדי לעזור לילדכם בגמילת הלילה, הסבירו לו שבכל פעם שהוא מתעורר באמצע הלילה, שישתדל להעיר אתכם, כדי שתלוו אותו לשירותים.במידה ואתם מעוניינים לדחות את גמילת לילה, ניתן לעבור לחיתולי או מכנסוני גמילה, שיאפשרו להם להרגיש בלי חיתול אבל עם רשת ביטחון.

מתי לדחות את הגמילה

סמכו על האינסטינקטים שלכם לגבי הזמן המתאים לגמול את הילד מחיתולים. גם אם הילד שלכם מראה סימנים שהוא מוכן לגמילה, עדיף לדחות את ההיכרות עם המיומנות החדשה במקרים הבאים:

  • אם הוא חולה

  • אם אתם מטיילים

  • סביב לידה של אח/ת חדשים

  • אם הילד עובר ממיטת תינוקות למיטת ילדים

  • אם אתם עוברים לבית חדש

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: איך אדע שהילד שלי מוכן לקראת גמילה מחיתולים?

תשובה: כל ילד שונה מחברו ויש סימנים שונים של מוכנות לגמילה מחיתול. סימן טוב הוא שילדכם מתחיל להביע עניין בסיר או באסלה, למשל, כשהוא שואל שאלות לגבי האמצעי בו בחרתם. סימן אחר הוא שהילד מתלהב לחקות את הוריו.

שאלה: מה הגיל הממוצע של גמילה מחיתולים?

תשובה: בדרך כלל קל יותר לחכות עד שהילד יהיה לפחות בן שנתיים כדי להתחיל בגמילה. חשוב לזכור שכל ילד הוא שונה, ואתם תדעו הכי טוב אם זה בסדר להתחיל קצת לפני גיל שנתיים או מעט מאוחר יותר. שימו לב לסימנים המעידים על כך שהוא מוכן לשלב של גמילה מחיתולים. בין הסימנים הם שהילד יודע שהוא צריך לעשות פיפי או קקי, ושהוא יודע איך לשבת על הסיר או על האסלה (באמצעות מקטין או ישבנון) ולקום מהם.

שאלה: האם מוקדם מדי להתחיל גמילה בגיל 18 חודשים?

תשובה: גמילה מוקדמת מחיתולים (לפני גיל שנתיים) אפשרית, אך מחקרים מראים כי למרבית הילדים שהחלו בכך מוקדם לוקח יותר זמן להגיע לגמילה מלאה.

גמילה מחיתולים יכולה להיות חוויה לימודית נפלאה לילד שלכם אם הוא מוכן לצעד החשוב הזה לקראת העצמאות. למרות שבמהלך הדרך מתרחשות לפעמים תאונות, גישה סבלנית וחיובית תעזור לילד לקלוט את העניין מהר יותר ועם פחות בעיות בדרך. שיהיה כיף ומוצלח!

בהצלחה!