במהלך תקופת ההיריון, ייתכן ותגלי הופעה של סימני מתיחה במקומות מסוימים בגופך, בעיקר באזור הבטן והירכיים. חשוב שתדעי מהם הגורמים לכך, מתי הם מופיעים ומה את יכולה לעשות כדי למזער את התופעה.

נשים רבות מגלות סימני מתיחה במהלך ההריון. מחקרים מראים כי מדובר ביותר מ50% מכלל הנשים בארץ ובעולם. התופעה קורית כתוצאה ממתיחה של העור בזמן שגופך הולך וגדל. לא ניתן למנוע אותם לחלוטין, אך יש דברים שאפשר לעשות, כדי להפחית את הסיכוי שהם יופיעו. לעיתים ניתן גם להשפיע על הבולטות שלהם. בכל מקרה, חשוב שתדעי, שסימני המתיחה יכולים גם לדהות עם הזמן.

מהם סימני מתיחה בהריון ולמה הם נוצרים?

המונח הרפואי המתאר סימני מתיחה בהריון הוא: Striae Gravidarum - בלטינית משמעותו: פסי הריון. התופעה שכיחה מאוד וברוב המקרים תבוא לידי ביטוי באזור הבטן, השדיים, הירכיים, הישבן ולעיתים גם בגפיים העליונות.

לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בהיווצרות סימני מתיחה בהריון ובנראות שלהם. אם יש לך עור בהיר, הם עשויים להיות בולטים במיוחד.

הסבירות  להופעתם, עולה במקרים בהם מדובר באמא צעירה, עליה גדולה ומהירה במשקל במהלך ההריון, או במקרה של היריון מרובה עוברים – תאומים או שלישייה. דבר נוסף שיכול להעיד על הנטייה לפתח את סימני המתיחה היא  - עדות לסימנים עוד לפני ההריון אצל האישה או בני משפחתה.  שינויים הורמונליים במהלך ההריון יכולים גם הם, לגרום לעור להיות דק יותר ועקב כך לנטייה לפתח את התופעה.

מה צבעם של אותם סימני מתיחה?

הם נראים כמו תלמים או פסים מחורצים בעור, שיכולים להופיע במגוון צבעים: לבן, ורוד, אדום, סגול או חום. כל אישה וכל גוף מגיבים שונה, אך אצל מרבית הנשים, לאחר הלידה, הם לאט לאט יתבהרו עד שיעלמו לחלוטין או כמעט לחלוטין.

מתי מופיעים סימני מתיחה בהריון?

את אולי תוהה באיזה שלב יופיעו סימני המתיחה במהלך ההריון ואיך להעלים סימני מתיחה? התשובה: כל מקרה לגופו.  ברוב המקרים, יופיעו בשלבים מאוחרים יותר של ההריון, כשהעור נמתח כתוצאה מעלייה במשקל וכדי להכיל את התינוק המתפתח ואת הרחם הגדל. יש נשים שיתחילו להבחין בסימני המתיחה בשליש השני, אחרות יראו אותם בסביבות שבוע 30 להריון , בשבועות האחרונים של השליש השלישי ולעיתים יופיעו אחרי הלידה. אצל חלק מהנשים אין סימני מתיחה כלל.

האם ניתן למנוע סימני מתיחה במהלך ההריון?

החדשות הפחות טובות הן - כי לא ניתן למנוע סימני מתיחה במהלך ההריון ולאחר הלידה לחלוטין וכי אין קרם פלא, שיכול להעלים אותם. יחד עם זאת, קיימות דרכים שיעזרו לך להפחית את הסיכוי לפתח סימני מתיחה בהריון ואף לעדן אותם, עד כמה שניתן:

  • השתדלי שהעלייה במשקל תהיה מתונה והדרגתית (בין 11 ל-13.5 ק"ג בממוצע). הקפדה על תזונה בריאה בהריון תעזור בכך.

  • הרבי בשתייה מים.

  • התמידי בשגרת הפעילות הגופנית שלך במהלך ההריון ולא רק.

  • הימנעי מחשיפה מרובה לשמש.

  • כדי לסייע במניעה באזור השדיים, לבשי חזייה תומכת ובעלת התאמה מיטבית.

  • השימוש בקרמים על בסיס שמן לא בהכרח ימנע סימני מתיחה, אך הוא כן יכול לעזור להחדיר לחות לעור וגם למנוע גרד בעור - תופעה נוספת שעלולה להציק לך כשעורך נמתח.

האם אפשר להעלים סימני מתיחה אחרי הלידה?

איך מעלימים סימני מתיחה? סימני לידה יכולים לדהות ולהגיע לגוונים שפחות בולטים לעין אבל ברוב המקרים, הם לא ייעלמו לגמרי. היזהרי מכל מי שמבטיח לך קרם, משחה או שמן, שיצליחו להסיר סימני מתיחה אחרי לידה או להעלים אותם באופן מוחלט! יש נשים השוקלות טיפול בלייזר בהתייעצות עם הצוות הרפואי, טיפול שנחשב להליך קוסמטי ועלותו לא בהכרח מכוסה על ידי הביטוח הרפואי.

את אולי מודאגת מהשינויים שגופך עובר במהלך ההריון, אולם חשוב לזכור כי מדובר בפגם אסתטי. הגוף שלך עושה עבודה מדהימה בהגנה על העובר שבתוכך, בעודו מתכונן לצאת אל העולם. זוהי עדות נוספת למה שמתחולל בתוכך ולחוויה המיוחדת שאת עוברת.

סימנים או לא סימנים, תקופת ההריון כוללת שינויים נוספים בהתאם לכל שבוע. לחצי כאן וראי מה עובר עלייך ועל העובר בשבוע בו את נמצאת. רוצה לדעת מתי את אמורה ללדת? כנסי למחשבון ההריון של פמפרס וגלי.