הריון מביא עמו הרבה הפתעות בלתי צפויות, אך אחת ההפתעות הכי פחות מבורכות היא ההפרעה לזמני השינה ונדודי השינה. ההריון הוא חוויה מתישה, אז איך זה שאתן במיטה ערות, סופרות כבשים, בזמן שהדבר הכי דרוש לכן הוא שינה?

אתן יכולות להיות בטוחות שאתן לא היחידות ששינה בהריון הופכת להיות מאתגרת יותר.

הרבה אמהות לעתיד מתקשות להירדם ולישון בזמן ההריון בגלל השינויים ההורמונליים וחוסר הנוחות הפיזית הכרוכה בנשיאת תינוק ברחם. מתסכל ככל שיהיה, מומחים טוענים שהמצב ניתן לתיקון, ומאחר שבריאותו של העובר נשענת על בריאותכן, ככל שתשנו יותר במהלך ההריון כך יהיה טוב יותר.

הנה כמה הפרעות שינה הנפוצות בזמן ההריון, והשיטות להתמודד איתן.

נדודי שינה בהריון והתהפכות מצד לצד

אחת התלונות הנפוצות ביותר במהלך ההריון, בעיקר בטרימסטר השלישי, היא מציאת תנוחה נוחה לישון בה. נסו לשכב על הצד עם כרית בין הברכיים לתמיכה בגב התחתון. אפשר גם לקנות כרית גוף, המתעצבת בהתאם לגוף ומציעה תמיכה במקומות הדרושים. נשים מסוימות מרגישות שקל יותר לישון בתנוחת ישיבה, כשכריות רבות תומכות בהן סביב לגוף.

מתן שתן לעתים תכופות

ככל שההריון מתקדם יותר, כך מרגישים צורך להטיל שתן לעתים תכופות יותר, ושעות הלילה אינן יוצאות דופן. הצורך להטיל שתן גדל ככל שהרחם הגדל לוחץ על השלפוחית. לא כדאי לצמצם את צריכת הנוזלים במהלך היום, אך אפשר אולי להגביל את כמות השתייה קצת לפני שאתן הולכות לישון.

במרבית המקרים, מתן שתן לעתים תכופות הוא רק תסמין של ההריון. אך כדאי לדעת שדלקות בדרכי השתן (UTI) גם כן גורמות לכך. התדירות אינה התסמין היחיד של דלקות בדרכי השתן: עשויה להיות הרגשה שצריך להטיל שתן באופן מידי (בדחיפות) ולהרגיש כאב או צריבה בעת הטלת השתן. אם אתן חוות תסמינים מלבד התדירות הגבוהה, צרו קשר עם הרופא/ה המטפל/ת שלכן. הוא או היא ודאי יבצעו בדיקת שתן כדי לראות אם קיים זיהום בקטריאלי.

פעילות העובר

נשים מסוימות מתעוררות בעקבות תנועותיו של העובר במהלך הלילה. אין הרבה מה לעשות נגד זה, ואתן גם לא תרצו שזה ייפסק: עובר זז הוא בדרך כלל עובר בריא. כשעוברים מפסיקים לנוע או מאטים את הקצב, אנו מתחילים לחשוש לבריאותם. אז גם אם זו חוויה מסתכלת עבורכן, זה למעשה סימן שבריאותו של העובר תקינה! אם העובר מונע מכן לישון במהלך הלילה, נסו לישון מעט במהלך היום. גם תנומה קצרה יכולה לעזור לכן להתרענן.

מדריך שינה בהריון לפי טרימסטרים

"חשוב לנוח הרבה". זו עצה נהדרת למסע זה הנמשך תשעה חודשים, אך כאמור, במקרה של נשים מסוימות, קל יותר להגיד זאת מאשר לעשות. נדודי שינה בהריון יכולים להוות אתגר לא קטן עבור נשים רבות. הבטן הגדלה, העובר הפעיל והשינויים ההורמונליים יכולים להקשות על האישה להירדם ולהישאר כך לאורך זמן. הנה כמה טיפים שיעזרו לכן להשיג את המנוחה הדרושה בכל טרימסטר במהלך ההריון:

שינה בהריון במהלך הטרימסטר הראשון

במהלך החודשים הראשונים להריון, ייתכן שתרגישו צורך להטיל שתן לעתים תכופות יותר במהלך הלילה. זו תופעה טבעית, אך כדי לצמצם את מספר הטיולים לשירותים, כדאי להימנע משתיית נוזלים מרובה מדי בשעות הערב. רק הקפידו לשתות המון מים במהלך היום כדי לפצות על כך. לחץ גם עשוי למנוע שינה מאמהות לעתיד, אז אם אתן מודאגות לגבי ההריון החדש, נסו להחזיק יומן לצד המיטה ולכתוב בו את כל החששות והדאגות לפני שאתן הולכות לישון. פעולת זו עשויה להקל על הלחצים במידה מספקת כך שתוכלו להירדם.

שינה בהריון במהלך הטרימסטר השני

הרבה אמהות לעתיד מגלות שהשינה משתפרת במהלך הטרימסטר השני, כאשר אין צורך להטיל שתן באותה תכיפות כמו קודם. עם זאת, צורתו המשתנה של הגוף עשויה לגרום לבעיות שינה בהריון. ככל שהעובר גדל, תגלו שתנוחת השינה הנוחה ביותר היא על הצד, כשהברכיים כפופות. כריות המונחות במיקום אסטרטגי אמנם עוזרות להישאר בתנוחת צד, אך לא צריך לדאוג אם אתן מגלות שהתהפכתם על הגב במהלך הלילה - זה אחד מחלקי ההריון בו לא ניתן לשלוט.

שינה בהריון במהלך הטרימסטר השלישי

במהלך הטרימסטר השלישי של ההריון, חוזר הצורך להטיל שתן לעתים תכופות - יחד עם צרבת, התכווצויות ברגליים וחוסר נוחות בעקבות התרחבות הבטן. כדי לעזור לגופכן להתכונן לשינה, עשו משהו מרגיע לפני שאתן הולכות לישון, כגון טבילה באמבטיה פושרת-חמימה למשך 15 דקות.

שגרת שינה קבועה יכולה גם היא לעזור לגוף להרגיע את המערכות לקראת שנת לילה טובה. אמנם מפתה להכין הכל לקראת התינוק במהלך שעות הלילה, אך זכרו להציב את הצרכים שלכן לפני הכל. קישוט חדר הילדים יכול לחכות עד הבוקר! אם קיימת שגרת שינה שעובדת טוב עבורכן, התמידו בה. בעוד שאפשר לישון טוב בלילה במהלך ההריון, אתן תגלו שזה לא קל באותה מידה ברגע שיש תינוק חדש בבית, אז מומלץ לצבור שעות שינה עכשיו!

ועוד כמה טיפים לשינה טובה במהלך ההריון

קיימות מספר דרכים אחרות לישון טוב בלילה:

  • להפסיק לצרוך קפאין לגמרי.

  • לעשות פעילות גופנית מדי יום. מחקרים מוכיחים כי פעילות גופנית קבועה תורמת לשינה טובה. הליכה היא פעילות נהדרת עבור נשים בהריון.

  • נסו לשתות כוס חלב חם לפני השינה.

  • ואחרון חביב, לא לקחת תרופות ללא מרשם או תכשירים טבעיים לטיפול בבעיות שינה. תמיד צריך לשאול את הרופא/ה לפני שאתן מטפלות בתסמין כלשהו באופן עצמאי.

לילה טוב!