תינוק מצונן עם אף סתום, ליחה ושיעול, הוא מצב לא נעים גם להורים. החדשות הטובות הן, שניתן להקל או לטפל במצב של נזלת וצינון אצל תינוקות. בנוסף לגורמים והסימנים למצב של תינוק מצונן ואף סתום, הכנו עבורכם גם 13 דרכים לטיפול בקטנטן, כדוגמת אינהלציה לתינוק, מכשיר אדים, מי מלח לתינוק ועוד, שמטרתן להקל עליו ואף למגר נזלת אצל תינוקות, ליחה, הפרשות ועוד.

מהם הגורמים לאף סתום לתינוק?

זיהומים וירליים הינם הסיבה השכיחה ליצירת הפרשות מרובות בדרכי הנשימה, הכוללות את האף ולסתימת מעבר האוויר. ככל שדרכי הנשימה קטנות וצרות יותר כמו במקרה של אף סתום לתינוקות קטנטנים, כך זה הופך להפרעה בנשימה. בעוד שאצל מבוגרים, מדובר רק על תחושה לא נעימה, אף סתום לתינוק, יכול גם להפריע לו לנשום.

הסיבה השנייה בשכיחותה הינה אלרגיה - הפרשות הנוצרות מרירית האף עצמה ולא מזיהום וירלי. לעיתים ילדים אלרגיים שחולים במחלה וירלית, נוטים ליותר הפרשות באף מילד רגיל.

מהם הסימנים לאף סתום או לצינון אצל תינוקות

ישנם כמה סימנים שמעידים על אף סתום לתינוק או תינוק מצונן.

  • הפרשה מהאף. בדרך כלל שקופה, ולעיתים ירוקה. צבע של ההפרשה או של נזלת אצל תינוקות, יכול להעיד על זיהום משני בחיידק. יחד עם זאת, בדרך כלל מקורם של החיידקיבעור סביב האף (ולא במערכת הנשימה), וזה מה שהופך אותה לירוקה 

  • נחירות

  • קושי בנשימה אצל תינוקות קטנים.

  • ניתן לזהות קושי בנשימה, על ידי ספירת מספר הנשימות ובדיקת הבטן העולה ויורדת

ליחה אצל תינוקות - מהם הגורמים, ואיך מטפלים?

ליחה לתינוק הינה הפרשה מדרכי הנשימה, אשר יוצאת תוך כדי שיעול. הגורם השכיח להיווצרות של ליחה, הוא נזלת אשר ירדה לדרכי הנשימה. לעיתים הליחה היא הפרשה שנוצרת על ידי וירוסים שחדרו לריאות עצמן. ישנם מקרים בהם חיידקים הם הגורם לדלקת ריאות או לדלקת סמפונות (צינורות הנשימה בריאות).

על חשיבות השיעול כשמצוננים

תתפלאו לדעת, אבל לעיתים השיעול יכול להיות תופעה חשובה וטובה! למעשה, זוהי דרכו של הגוף לפנות את ההפרשות מדרכי הנשימה, בעיקר מהריאות. תינוקות קטנים מתקשים להשתעל כתוצאה מממצב בו השרירים אינם מפותחים דיים, ולכן ההפרשות נשארות בריאות, ובמקרים מסוימים עלולות גם לגרום לדלקת ריאות.

לעיתים אפשר, ובצורה עדינה ושאינה מזיקה, לעודד שיעול אצל תינוקות. יחד עם זאת, חובה לבדוק את הסיבה לשיעול, והאם הוא מעיד על דלקת ריאות.

מתי חשוב לפנות לרופא/ה במצב של אף סתום לתינוק?

  1. כאשר נצפית הכחלה, סביב השפתיים או בפנים של התינוק

  2. כאשר מספר הנשימות עולה על 40 לדקה, כלומר סופרים במשך דקה את עליית הבטן והחזה ( בתינוקות בריאים כלל לא רואים את הנשימה, וכך יודעים שהתינוק אינו מתאמץ )

  3. כאשר התינוק המצונן לא מצליח לאכול ולשתות

איך לפתוח אף סתום לתינוק?

להלן 13 דרכים שיעזרו לכם להקל או לטפל, במצב של אף סתום לתינוק, החל מטיפול במי מלח לתינוק, עיסוי עדין, מכשיר אדים, אינהלציה לתינוק ועוד:

1. מי מלח לתינוק.

הזרקה במזרק, או בתרסיס מי מלח לאף הינו טיפול מצוין לפתיחת דרכי האויר. טיפול במי מלח לתינוק, יכול לאפשר לקטנטן לנשום טוב, עד חלוף המחלה הווירלית. הדבר כרוך בחוסר נוחות רגעית, אך לאחריו יכולים להגיע שיעול או התעטשות, שמוציאים את כל הנזלת / ליחה החוצה, וזה עוזר.

2. אינהלציה לתינוק.

לעיתים, מקורן של ההפרשות הוא בדרכי הנשימה התחתונות (הריאות). במצב זה הזרקת מי מלח לאף לא תעזור, אלא אם מדובר במי מלח עם אינהלציה. אינהלציה לתינוק אמורה לגרום לעלייה בריכוז המלח בדרכי האויר, ולהפיכת ההפרשות פחות צמיגות וליציאתן בשיעול. אינהלציה עם מי מלח יכולה לגרום לשיעול (שעלול להטריד את ההורים מאוד), ולא להעלים אותו. ועדיין, דרך טיפול זו, יכולה לעזור לתינוק להיפטר מההפרשות.

ההמלצה היא 1-2 סמ"ק מי מלח (אפשר לרכוש ברשתות הפארם תמיסה מוכנה ) או כף לכוס מים אחת, ובמכשיר אינהלציה. לפני שמטפלים בדרך זו בתינוק, מומלץ להתייעץ עם רופא/ה, כדי למנוע מצב של גירוי רב בדרכי הנשימה. עיסוי עדין.

עסו בעדינות את גשר האף, המצח, הרקות ועצמות הלחיים.

3. מכשיר אדים לתינוק.

האדים יכולים להפוך את ההפרשות לפחות צמיגות, דבר שיכול להוביל לעיטוש או שיעול, שמפנה אותן. כדי למנוע צמיחת עובש וחיידקים במכשיר האדים, החליפו את המים כל יום, וגם נקו ויבשו את המכשיר על פי הוראות היצרן.

ההמלצה היא לשימוש במכשיר אדים קרים. אדים חמים מהווים קרקע לצמיחת חיידקים, ואינם מומלצים לטיפול בנזלת תינוקות או בכלל.

מכשיר אדים מכיל רק מים, ללא מלח. הוא עדיף מאשר מכשיר אדים המכיל חומרים מסוימים, משום שהוא רק מרכך מעט את ההפרשות ולא מזיק. גם יעילותו מוטלת בספק.

4. מכשיר אדים המכיל חומרים המכווצים את כלי דם.

התרופות המוחדרות למכשיר האדים, גורמות לכיווץ כלי הדם באף וכך הגודש באף פוחת, ויש מקום רב יותר למעבר האויר. ניתן גם למנוע יצירת הפרשות בעזרת האדים, שלעיתים מרככים את הנזלת הצמיגה ומקלים על אף סתום לתינוק.

5. תרופות המכילות תכשירים אנטי אלרגיים.

יכולות לעזור מאד אם קיים מרכיב אלרגי בנזלת, אך לא עוזר לילדים עם זיהום וירלי. ניתן להשיג תרופות אלו במרשם רופא/ה או אצל הרוקח.

6. שואב נזלת לתינוק.

ניתן להשתמש במזרק גומי רך, במטרה לאפשר שאיבת נזלת לתינוק, וכדי להסיר בעדינות את כל הפרשות. שאיבה אגרסיבית בניסיון להסיר נזלת צמיגה ועמוקה עלול לפגוע ברירית האף, להחמיר את הנזלת ואף את חסימת דרכי האויר.

7. שהייה בחדר האמבטיה.

תנו למים החמים לזרום בעוד אתם נמצאים מחוץ לאמבטיה עם התינוק. האדים יכולים גם כן להקל במעט על התינוק, במיוחד לקראת מועד השינה. זוהי דרך טובה ליצירת אדים חמים, ללא הסיכון במכשיר אדים חמים.

8. הגבהת המזרון בעזרת כרית.

הניחו כרית מתחת למזרן, במטרה ליצור זווית קלה שתעזור להגביה במעט את ראשו של התינוק. הדבר עשוי לעזור לנקז את הריר מהסינוסים. בכל גיל ניתן להגביה את המזרון, אך באמצעות הגבהה של המזרון כולו בלבד, אפשר להניח כרית מתחת למזרון. אסור להניח כרית או הרמה לראש בלבד לתינוקות קטנים. אל תשכחו גם להרחיק כריות ואביזרים אחרים מאזור השינה של התינוק, במטרה להפחית את הסיכון למוות בעריסה.

9. צריכה מרובה של נוזלים.

צריכת מים איננה מטפלת בנזלת עצמה אך נדרשת, מאחר ותינוקות עם אף סתום מתקשים באכילה, ועלולים לאבד הרבה נוזלים בנשימה המהירה שלהם. מסיבה זו חשוב לשמור על כמות נאותה של נוזלים, גם במקרים בהם התינוקות מתקשים לאכול, ואז נוסיף מים.

10. הסרת אלרגנים.

הסירו אלרגנים או מזהמים פוטנציאליים על ידי שאיבת שיער של חיות מחמד, ניקוי האבק וכדומה.

11. טפיחות קלות על הגב.

הניחו את תינוקכם על ברכיכם וטפחו על גבו בעדינות. פעולה זו יכולה לעודד שיעול וכך למגר את הריר מהחזה והחוצה. זהו למעשה סוג של פיזיותרפיה נשימתית.

להלן שתי דרכים טבעיות שיכולות לעזור לפתוח אף סתום לתינוק. הן לא הוכחו מדעית, אבל אפשר לנסות, באישור הרופא/ה שלכם כמובן.

12. שמן אקליפטוס.

נסו לטפטף כמה טיפות של שמן אקליפטוס בכלי עם מים חמימים ולשים בחדרו של התינוק. זכרו להניח את הכלי רחוק ממיטת התינוק, כדי שלא יצליח להגיע אליו, במיוחד אם הוא כבר זוחל או נייד.

13. שום צלוי.

ישנן עדויות לשיפור נזלת בשימוש בשום צלוי תלוי, אך כלל לא הוכחו מחקרית.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: איך אפשר לדעת שתינוק מצונן?

תשובה: יש כמה סימפטומים, המפורטים במאמר, שיכולים להעיד על אף סתום לתינוקות: הפרשה מהאף, לעיתים נחירות וקושי בנשימה אצל תינוקות קטנים.

שאלה: מה עדיף? אינהלציה לתינוק או מי מלח?

תשובה: מי מלח  או אינהלציה לתינוק, הנן שתי אופציות נהדרות טובות, לטיפול במצב של תינוק מצונן או אף סתום לתינוקות, מתוך 14 הדרכים המתוארות לעי"ל. עליכם לבדוק מה מתאים לכם ולמצבו של התינוק. בכל מקרה שבו עולה ספק או שאלה, להתייעץ עם הרופא/ה שלכם.

שאלה: מה עושים במקרה של אף סתום לתינוק בן חודש?

תשובה: צינון בגיל מתחת לחודש עלול להתלוות להפסקות נשימה, ולכן אף סתום לתינוקות מתחת לגיל חודש, מחויב בבדיקת רופא/ה. אף סתום לתינוקות קטנים, במיוחד תינוקות מתחת לגיל חודשיים, יכול לגרום לקוצר נשימה ואף להפסקות נשימה. חשוב להיבדק אצל הרופא/ה המטפל/ת בכל מחלה בגילאים אלו.

אף סתום לתינוקות קטנים מאוד, יכול לגרום לקוצר נשימה ואף להפסקות נשימה, במיוחד אצל יילודים עד גיל חודשיים. לכן חשוב להיבדק אצל הרופא/ה המטפל/ת בכל מחלה בגילאים אלו. אצל ילדים גדולים יותר, נזלת ואף סתום הם תופעה שכיחה, אשר מאד מציקה להורים וגם לילדים, אך איננה מסוכנת. קראו גם על חום אצל תינוקות על מנת להבין איך לטפל בקטנטן שלכם גם במקרה זה.

ד"ר עדי קליין מנהלת אגף הילדים מרכז רפואי הילל יפה, ויו״ר חיפ״ק (חברה ישראלית לפדיאטריה קלינית).

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.