לחלק מהפגים קשה להישאר ערים, לקלוט מראות וצלילים, ולהגיב בצורה חיובית למגע. פג עשוי להתאמץ מאוד כדי לאכול, לגדול ולהתעלם מאורות וצלילים חזקים, כך שיש לו מעט מאוד אנרגיה פנויה לתקשורת חברתית.

לפעמים ההורים מרגישים שהם הורים גרועים אם הם לא מצליחים ליצור קשר עין או להרגיש קשר מיוחד עם התינוק, הנוצר באמצעות תגובות חיוביות למגע ולקשר עין. עליכם לדעת שהקשיים הראשוניים האלה הם תופעה נורמלית, בעיקר במצב של לידת פג.

הניחו לתינוק שלכם להדריך אתכם בתקשורת עמו

בתחילה, כשאתם מנסים להתבונן בתינוק ולדבר אליו, הוא עלול להסיט את מבטו, להירדם או להיראות רפוי ותשוש. תינוקכם מאותת לכם שהוא אינו מסוגל עדיין להביט, להאזין ולזוז בעת ובעונה אחת. מכיוון שכך, כדאי שתגבילו את התקשורת עם התינוק שלכם להתבוננות בפניכם בלבד. בשלב מאוחר יותר תוכלו לעודד אותו, בקול שקט ורך, לעקוב אחר תנועת ראשכם כשתזיזו את ראשכם מצד אל צד. אבל לפי שעה, היענו לאיתות של תינוקכם בכך שתסיטו את מבטכם או שתשמרו על שקט. אתם מאפשרים לו להתכונן לתקשורת רבה יותר. האכלה היא משימה קשה במיוחד לתינוקות שבריריים רבים, כי הם זקוקים לריכוז ותיאום רב כל כך על מנת לאכול, להביט ולהאזין. שמירה על השקט בזמן ההאכלה עשויה להיות האסטרטגיה הטובה ביותר. התינוק שלכם יאותת לכם כשיהיה מסוגל לגירויים חזקים יותר

הבנת האיתותים של הפג

איתותים מסוג "זה יותר מדי בשבילי" שהתינוק זקוק להם לשם הפסקה או האטת הקצב כוללים את הסימנים הבאים:

  • נשימה מואצת או הפוגה בנשימה

  • סימני מאמץ (כאילו הוא מתאמץ לעשות את צרכיו)

  • חיוורון או הסמקה

  • פיהוק

  • שיהוקים

  • שינוי מתח השרירים בגוף, כגון מתיחת רגליים או זרועות או הרפייה פתאומית של השרירים

  • תנועות חדות ופתאומיות, עוויתות, תנועות של בהלה

  • הקשתת הגב

  • חריצת לשון

  • סימני התרגשות ועצבנות שאינם נרגעים זמן רב

  • הסטת המבט בזמן המפגש

  • הירדמות בזמנים שבהם התינוק אמור להיות ער

איתותי "אני מוכן", הרומזים שהתינוק מאורגן יותר ומסוגל להתמודד עם מידע שיגיע אליו כוללים את הסימנים הבאים:

  • קצב נשימה יציב

  • גוון עור יציב

  • תנועות רכות של הידיים והרגליים

  • ערנות שקטה

  • התבוננות רצופה בפרצוף או בחפץ

  • הירדמות ושינה רגועה בזמנים הנכונים, כך שלתינוק יש כוח, כאשר הוא ער, לספוג מידע

טיפים נוספים לתמיכה בפג שלכם

יש לספק לפג סביבה מרגיעה

התינוק עלול להיות רגיש לאור, צלילים או לחוויות חדשות, כך שיש להקפיד על זהירות מיוחדת כאשר הפג עייף ומנסה להתרכז במשימה קשה כגון אכילה או האזנה לקולכם. היו מודעים למקומות או מצבים שעלולים לגרום לגירוי מופרז לגבי התינוק והשתדלו להימנע מהם. אפילו שהייה בחנות מכולת עלולה להפעיל גירויי חושי מופרז עבור תינוק שברירי כזה, והוא יזדקק לזמן נוסף על מנת להבשיל ולהיות מסוגל להתמודד עם כל הגירויים שטיול כזה למכולת עשוי ליצור.

שימו לב לתיזמון וקצב

היו ערים לצורך של התינוק שלכם להתעורר בעצמו. פגים משקיעים מאמץ בארגון זמני השינה והערות שלהם, וכן בהתמודדות עם טיפול בידי אנשים שונים. חפשו סימנים לכך שהוא מוכן לשחק אבל הקפידו לתת לתינוק שלכם הפסקות כשהוא זקוק למנוחה או לתנומה.

ספקו לתינוק עקביות ושגרה צפויה

כמו מרבית המבוגרים, גם תינוקות מעוניינים לדעת למה עליהם לצפות. הידיעה על הצפוי לקרות בהמשך מצמצמת את החרדה ומסייעת לתפקוד טוב יותר. ניהול סדר יום קבוע, העסקת מטפלת קבועה, ושימוש באותה המיטה לשינה כל הזמן הן דוגמאות לאופן שבו אפשר ליצור עולם מאורגן וצפוי עבור הפגים. כך יתאפשר להם להרגיש בטוחים והם יהיו רגועים וילמדו מיומנויות חדשות ביתר קלות.

עזרו לתינוק שלכם במאמציו לעזור לעצמו

ככל שהם גדלים, תינוקות לומדים לעשות דברים בכוחות עצמם, ומרגישים את שמחת ההצלחה. קטנים ככל שיהיו, המאמצים הללו להרגיע את עצמם, — כגון מציצת אצבע, למשל,— מעניקים להם סיפוק ומכינים את הקרקע לניסיונות נוספים. תינוק שברירי עשוי להזדקק לעזרה נוספת. אחת הדרכים לעזור לו היא להזיז את כתפו כך שיוכל להכניס את ידו לפיו ולמצוץ אותה ביתר קלות. דרך אחרת היא לתת לו תמיכה לרגלו בכף ידך כך שירגיש יותר יציב. מעט עזרה יכולה להשפיע רבות על הישגיו של תינוקכם.

החזיקו את התינוק והניחו אותו בזהירות

כשהתינוק ער, חשוב להזיז אותו בעדינות ובאיטיות. תינוקות שנולדו טרם זמנם עדיין משקיעים מאמץ רב בתנועות חלקות ובניסיון למנוע מידיהם ורגליהם מלהתנודד ולהימתח. יהיה עליכם להחזיק את התינק קרוב לגופכם, כך שיוכל להרגיש את החום והתמיכה מגופכם, או לעטוף אותו היטב בשמיכה, עד שתנועותיו יהיו יותר מכוונות ויותר נשלטות. פגים מתקשים לפעמים בשליטה בתנועות מהירות, כך שאם יזיזו פג במהירות או ללא שמיכה או תמיכה בגוף, הם יגיבו באותות מצוקה מסוג "זה יותר מדי בשבילי".

שימו לב לשיטות של התינוק עצמו לשפר את הארגון החושי שלו. הן כוללות:

  • תפיסת השמיכות או האצבע שלך או חפצים אחרים

  • הצמדת כפות רגליהם למצעי המיטה

  • הנחת ידיהם על פניהם או בתוך פיהם

  • מציצת מוצץ או אצבע

  • דחיפת גופם לאחור באמצעות כיפוף זרועותיהם ורגליהם קדימה

בתוך זמן קצר תלמדו להכיר את השיטות המיוחדות שתינוקכם מפעיל במטרה לתקשר, ותוכלו לספק לו את התמיכה שהוא זקוק לה על מנת לתקשר עם העולם.