אחד ההישגים הגדולים ברפואה המודרנית הוא מיגור מחלות הילדות, המידבקות באופן כמעט מוחלט. למרות מתן החיסונים לתינוקות ולילדים, אותם "חיידקים רעים" עדיין נמצאים בסביבה שלנו, ומערכות החיסון של הילדים עדיין צריכות להיות מוכנות כדי להגן על הילדים מפניהם.

הודות למתן חיסונים לתינוקות, הם מוגנים מפני מחלות קשות כמו פוליו, שעלת, וכל יתר המחלות המופיעות ברשימה למטה. תינוקות רכים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, ולכן הם זקוקים לקבל חיסונים לתינוקות לפני גיל שנתיים. בדקו בכל ביקור במרפאת הילדים או בטיפת חלב, שהתינוק שלכם מקבל מה שהוא צריך במסגרת לוח חיסונים.

בנוסף למתן חיסונים לתינוקות ולפעוטות, בגיל 4 עד 6 ובגיל 11 עד 12, ילדכם יצטרך זריקות דחף, שהן זריקות נוספות וגם חיסונים מומלצים אחרים לילדים גדולים יותר ומתבגרים, כמו חיסונים נגד פפילומה (HPV) ודלקת קרום המוח. הקפידו לשמור את פנקס החיסונים של ילדכם לכל אורך ילדותו, ולהביא אותו לכל ביקור רלוונטי במרפאה. ילדים עם בעיות בריאותיות מיוחדות עשויים להזדקק לזריקות נוספות, וייתכן כי תוכנית חיסונים לתינוקות וילדים תהיה שונה במקצת בהתאם למצבם. פגים מקבלים חיסונים לתינוקות בגיל הנכון, ולא בזמן המותאם למועד הלידה המוקדם. במקרה שילדכם ידלג על חיסון ויצטרך לקבל אותו, קיימות הנחיות איך לתת את החיסון.

תכנית חיסונים לתינוקות, לפעוטות ולילדים

חיסונים לתינוקות וילדים ניתנים כיום בטיפת חלב. ניתן לדעת בכל שלב אילו חיסונים צפוי לקבל התינוק/ילד כדוגמת חיסון גיל חודשיים וגם חיסון גיל שנה.

חיסון גיל חודשיים כולל מנה ראשונה של: פלצת (טטנוס), אסכרה (דיפטריה), שעלת, שיתוק ילדים (פוליו), המופילוס אינפלואנצה b, פנוימוקוק, נגיף רוטה.

חיסון גיל שנה כולל מנה רביעית של פלצת (טטנוס), אסכרה (דיפטריה), שעלת, שיתוק ילדים (פוליו), המופילוס אינפלואנצה b, מנה רביעית של פנוימוקוק ומנה ראשונה של חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות רוח.

לחצו כדי להתעדכן בתכנית חיסונים לתינוקות ולילדים, התכנית הרשמית של משרד הבריאות, במטרה לעקוב גם אם אתם לא מקבלים תזכורת מטיפת חלב, מהגן או מבית הספר. שימו לב- במידה והתינוק שלכם נולד פג או סובל ממחלה כלשהי, ייתכנו שינויים בתכנית החיסונים. בכל מקרה, כאשר מדובר על חיסונים לתינוקות או לילדים, חשוב שתתייעצו עם הצוות הרפואי, שגם יעדכן בפנקס החיסון כל פעולה או חיסון שניתן.

מדריך למחלות  - חיסונים לתינוקות ולילדים הניתנים כמניעה

לפניכם תיאורים של המחלות הנמנעות על ידי מתן חיסונים לתינוקות וילדים קטנים:

אסכרה - דיפתריה (האות D בתרכיב החיסון DTaP). דיפתריה היא מחלה נשימתית חמורה הגורמת לציפוי עבה באף, בגרון ובדרכי הנשימה, שיכול לגרום לבעיות נשימה, אי ספיקת לב, שיתוק, ואפילו מוות. עד 20% מהאנשים שנדבקים במחלה, מתים ממנה. תינוקות רכים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, אם כי גם מבוגרים שאינם מוגנים יכולים להידבק במחלה ולהדביק אחרים.

המופילוס אינפלואנזה / סוג B (חיסון Hib). המופילוס אינפלואנזה הוא זיהום חיידקי שיכול לגרום לדלקת ריאות, דלקת קרום המוח, התנפחות חמורה בגרון וזיהומים חמורים אחרים. למרות השם אינפלואנזה, לא מדובר בשפעת. זיהום זה יכול לגרום לזיהומים חיידקיים באוזן התיכונה. לפני שפיתחו את החיסון, המופילוס אינפלואנזה גרם למוות או נכות חמורה של אלפי ילדים. שכיחותו העיקרית היא לפני גיל 5.

הפטיטיס A (חיסון Hep-A). הפטיטיס A הוא זיהום נגיפי של הכבד, הגורם לחום, עייפות, צהבת, ואיבוד תיאבון. אף שאצל מרבית הילדים החולים יהיו תסמינים מועטים או שלא יהיו תסמינים כלל, מבוגרים שנדבקו יכולים להיות חולים במשך חודשים ואף שנים. הפטיטיס A מועבר בדרך כלל מאדם לאדם דרך זיהום צואתי, ובמרבית המקרים מועבר בקהילות מסוימות בהתפרצויות. ילדים צעירים מאוד במדינות מתפתחות נוטים להידבק במחלה זו, אם כי בארה"ב מדווחים למעלה מ-25,000 מקרים בכל שנה. בנוסף לחיסון נגד הפטיטיס A, נותנים בדרך כלל זריקות אימונוגלובולין כדי לספק הגנה נוספת לילדים מעל גיל שנתיים, שנמצאים בסיכון עקב חשיפה בבית או בקהילה.

הפטיטיס B. זוהי מחלה נגיפית של הכבד שיכולה להיות חמורה מאוד, ואף לגרום לאי ספיקת כבד או למחלת כבד כרונית. יותר ממיליון אנשים הם נשאים של נגיף זה בארה"ב. בישראל חיים מעל 210 אלף נשאים וחולים (כ- 2%-7% מהאוכלוסייה). להגנה מלאה צריך שלוש מנות של חיסון נגד הפטיטיס B. גם מתבגרים ומבוגרים יכולים לקבל את סדרת החיסונים הזו כדי לקבל הגנה. מי שהיו חולים במחלה עלולים להיות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן כבד בהמשך החיים, ולכן הגנה מוקדמת מספקת השפעות ארוכות וקצרות טווח כאחד. הדבקה מהאם לתינוק יכולה להתרחש בזמן הלידה, ואילו אחרים נדבקים על ידי מגע עם דם נגוע. אנשים שבביתם גר אדם עם הפטיטיס B יכולים להידבק, והמחלה גם מתפשטת באמצעות יחסי מין. אף שהמצב המיטבי הוא קבלת סדרת חיסונים זו אחרי הלידה, גם ילדים, מתבגרים ומבוגרים שלא קיבלו חיסון יכולים לקבל את הסדרה בהקדם.

חצבת. (האות M הראשונה - המייצגת Measles - בחיסון המשולש הנקרא MMR). חצבת היא מחלה נגיפית הגורמת לפריחה, שיעול וחום, שיכולים להוביל לשלשול, זיהומים באוזניים, דלקת ריאות, נזק מוחי או מוות. הסיכון הגבוה ביותר הוא בילדים הנמצאים בתת-תזונה או ילדים עם מחלות כרוניות. התפרצויות חצבת מתרחשות בכל שנה בארה"ב, וזוהי מחלה נפוצה ברחבי הגלובוס.

חזרת. (האות M השנייה - המייצגת Mumps - בחיסון המשולש הנקרא MMR). חזרת גורמת לחום, כאב ראש, ונפיחות של בלוטת מצד האוזן (פארוטיד) בחלק הקדמי של האוזן. במקרים מסוימים היא מובילה לדלקת קרום המוח, זיהום של המוח וחוט השדרה, או אנצפליטיס, שהיא דלקת מוח הכרוכה בהתנפחות של המוח. חזרת יכולה לגרום גם לירידה בשמיעה, ואצל בנים וגברים היא יכולה לגרום לנפיחות באשכים ואי-פריון. חזרת יכולה להיות חמורה מאוד ומכאיבה מאוד במבוגרים, ולכן מוטב להתחסן בגיל צעיר.

שעלת. (האות P - המייצגת Pertussis - בחיסון DTaP). שעלת גורמת לשיעול וחנק הנמשכים שבועות. אחרי התקף השיעול מגיעה בדרך כלל השתנקות כשהילד מנסה לשאוף אוויר. שכיח שלאחר מכן מגיעות הקאות. שעלת יכולה לגרום לדלקת ריאות, פרכוסים, נזק מוחי או מוות. ילדים קטנים שאינם מחוסנים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, ולרוב זקוקים לאשפוז אם הם נדבקים במחלה. מבוגרים שנדבקים בשעלת יכולים להיות חולים מאוד, אך לרוב מחלימים כעבור מספר שבועות או חודשים. למרבה הצער, הם עלולים להעביר את המחלה לתינוקות וילדים.

פרבנר - מחלות פנאומוקוקליות. חיידק הפנאומוקוק (Pneumococcus) יכול לגרום לדלקת ריאות ודלקת קרום המוח, והוא הגורם הבקטריאלי הנפוץ ביותר לזיהומים באוזניים. קיימים מספר תתי סוגים של פנאומוקוק, והחיסונים מגינים מפני חלקם, אך לא כולם. תינוקות רכים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר ללקות בזיהומים אלה. ילדים מעל גיל 7 חודשים ולפני גיל 5 שלא קיבלו חיסון בגיל הינקות יקבלו הגנה מאחת או יותר מזריקות החיסון האלה.

שיתוק ילדים מומת – פוליו. (חיסון הפוליו הנקרא IPV ניתן כזריקה, ובמקרים מסוימים ניתן כחיסון דרך הפה הנקרא OPV). פוליו הוא נגיף שגורם לחום, כאב גרון, בחילה, כאבי ראש, שלשול, כאבי בטן, ונוקשות וחולשה בצוואר, בגב וברגליים. הוא נחשב למחלה ישנה שגרמה שיתוק. אך המחלה היא ישנה רק מפני שכה רבים מאתנו קיבלו את החיסון. החיסון בזריקה נחשב היום למועדף, מפני שהחיסון האוראלי - שמעולם לא גרם לאף מקרה של פוליו - מאפשר לנגיף המוחלש להגיע לסביבה דרך הצואה. אולם, עבור מי שעוברים למדינה זרה שבה הפוליו נפוץ, או אם מתפרצת מגיפה, החיסון האוראלי מעניק את ההגנה הטובה ביותר ליחיד, מפני שהנגיף נכנס לגוף דרך מערכת העיכול.

דלקת במערכת העיכול מנגיף הרוטה. דלקת במערכת העיכול מנגיף הרוטה (Rotavirus) נגרמת מזיהום נגיפי המופיע בעיקר בתינוקות ופעוטות. היא נפוצה בחורף ובתחילת האביב, ומתחילה בדרך כלל עם הקאות מרובות ואז ומתקדמת לשלשול מימי שיכול להימשך חמישה עד שבעה ימים. הסיבוכים הרציניים ביותר של המחלה הם התייבשות, שיכולה להיות כה חמורה עד כדי אשפוז וגרימת מוות בילדים הנמצאים בתת תזונה. תינוקות ופעוטות עם המחלה זקוקים להשגחה מקרוב כדי לגלות סימני התייבשות כמו ירידה בכמות השתן, יובש בפה, ירידה בכמות הדמעות, וישנוניות. ילדים שקיבלו חיסון לנגיף הרוטה בדרך כלל אינם חולים במחלה או שמקבלים אותה בצורה קלה יותר שאינה מובילה להתייבשות חמורה.

אדמת (האות R בחיסון המשולש MMR). אדמת, הידועה גם כחצבת גרמנית, היא מחלה נגיפית קלה שגורמת פריחה בפנים ובצוואר, חום לא גבוה, ובלוטות נפוחות. היא יכולה לגרום דלקת מפרקים, במיוחד בנשים וילדות. אם נשים הרות נדבקות באדמת, התינוקות שלהן עלולים לסבול ממומים מולדים או למות. חיסון בילדות מגן על הדור הבא, וכן על נשים הרות בסביבה.

פלצת - טטנוס (האות T בחיסון DTaP). טטנוס, צפדת בעברית, היא מחלה הגורמת להתכווצות מכאיבה של שרירי הגוף ולעתים קרובות גורמת למוות. באנגלית היא מכונה גם "lockjaw" שמשמעו נעילת הלסתות, מפני שהשרירים יכולים להינעל ולהקשות על האכילה או אפילו למנוע אותה. שיתוק הנשימה גורם למוות. החיידק חי בלכלוך ומשגשג כשהוא חודר לחתכים עמוקים או פצעי דקירה.

ורצילה זוסטר (חיסון VZV) זיהום זה הידוע גם כאבעבועות רוח (או שלבקת חוגרת) הוא מידבק ביותר, וגורם לפריחה בקרקפת ובגוף המתפתחת במהלך שלושה עד ארבעה ימים, בנוסף לתסמיני נשימה. במרבית המקרים הוא לא מזיק באופן חמור לילדים בריאים, אך הוא יכול להיות רציני מאוד עבור תינוקות קטנים, ילדים גדולים יותר, ומבוגרים שלא חלו מעולם במחלה (או לא חוסנו), אנשים עם כשל חיסוני, וילדים מסוימים שיש להם אקזמה או שנוטלים תרופות מסוימות (מקבוצת הסליצילאטים, לדוגמה). המחלה נמשכת 7 עד 21 יום, ובגלל תקופת הדגירה הארוכה שלה, ילדים שנושאים את המחלה יעבירו אותה למאות אנשים לפני שמישהו ידע שהם חולים. ילדים חייבים להישאר בבית ולא ללכת לגן או לבית הספר עד שיפסיקו להיות מידבקים. דלקת ריאות, זיהום חמור בעור, נזק מוחי, ובעיות אחרות יכולים לסבך את המחלה. נשים שאינן מחוסנות עלולות ללדת תינוקות הנמצאים בסיכון חמור לחלות, אם הם ייחשפו לאבעבועות רוח בינקות. רוב האנשים שמקבלים חיסונים מוגנים מהמחלה, אך מקצתם יקבלו את המחלה בצורה קלה.

משרד הבריאות פרסם את המלצותיו לגבי חיסונים לתינוקות, וגם חיסונים לילדים על פי גילאים. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ להתחסן מדי שנה נגד שפעת החל מגיל חצי שנה (בנוסף למתן חיסונים לתינוקות)  ולכל האוכלוסייה, מדי שנה ולקראת עונת החורף.

החיסונים ניתנים גם במסגרת הביקורים בטיפת חלב ובדיקה שגרתית של התינוק. המשיכו לקרוא על הנושא, לדוגמא – מה מצפה לכם במהלך הביקור בטיפת חלב בגיל 9 חודשים.

בהצלחה!

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.