קבלו רעיונות איך ליהנות ולשחק עם התינוק משחקים פשוטים הקשורים לשירי ילדים.

משחק 1: "סבתא בישלה דייסה"

(מסורתי)

נתנה לאבא. (נוגעים באגודל)

נתנה לאמא. (נוגעים באצבע, וכן הלאה)

נתנה לסבא.

נתנה ל(שם האחות/האח).

ול(שם הילד שלכם) לא נשאר!

הלך, הלך, הלך, הלך (מתקדמים עם האצבעות לכיוון בית השחי) עד שמצא (מדגדגים את הילד בבית השחי ובכל מקום)

דקלמו את שיר הילדים הקלאסי הזה בזמן החלפת החיתול של התינוק. געו בכל אצבע תוך כדי השיר, החל מהאגודל ועד לזרת. כשאתם מגיעים לסוף הקטע של "הלך, הלך" וכולי, דגדגו את התינוק בכל הגוף וצפו בו צווח מהנאה.

משחק 2: "עוגה עוגה עוגה"

(מסורתי)

עוגה עוגה עוגה (מציירים עיגולים סביב בטנו של הילד)

במעגל נחוגה, נסתובבה כל היום

עד אשר נמצא מקום... (התקדמו עם האצבעות שלכם במעלה החזה של התינוק)

לשבת לקום, לשבת לקום! (דגדגו אותו בכל מקום)

התינוק יאהב את השירים האלה משום שהם מסתיימים בדגדוג מפתיע. התחילו ביצירת מעגלים על בטנו של התינוק, "עוגה עוגה עוגה". ובשלב של "עד אשר נמצא מקום", התקדמו עם האצבעות במעלה החזה שלו ודגדגו מתחת לסנטר ובבתי השחי ובכל מקום.

משחק 3: "קוקו"

(מסורתי)

איפה אתה מתחבא? (כסו את עיניכם)

אני לא רואה אותך.

האם תצא החוצה?

כן, אצא! (הניפו את ידיכם באוויר)

תינוקות אוהבים את משחק המחבואים התוסס הזה. הראו לתינוק איך לכסות את העיניים, ואמרו את השורות הראשונות בלחש כדי להכין את האווירה. בנו את המתח בשורה השלישית, ואז העיפו את ידיכם באוויר וצעקו את השורה האחרונה. התינוק יאהב את ההמתנה השקטה הזו.... ואז ההופעה המפתיעה כמו ליצן הקופץ מתוך הקופסה!

משחק 4: "כך נשיט סירה"

(מסורתי)

כך נשיט סירה (נענעו את התינוק הלוך ושוב)

על פני הגלים.

יופי לי, יופי לי, יופי לי, יופי לי

זה כל כך נעים.

התינוק אוהב לעשות כמה שיותר דברים איתכם, גם לחתור בסירה. שבו על הרצפה והניחו את התינוק על הברכיים עם הפנים אליכם. דאגו לתמוך בצוואר ובראש שלו. החזיקו את שתי ידיו בידיכם, ונענעו אותו הלוך ושוב בהתאם לשיר. שחקו עם הקצב, פעם לשיט מהיר ופעם לשיט איטי. נצלו את הקצב הפשוט על ידי שינוי המילים למילים משלכם (שטוף שטוף שטוף פנים; תפוס, תפוס, תפוס כדור...). בסוף שניכם תצחקו מזה.

משחק 5: "לדוד משה הייתה חוה"

לדוד משה הייתה חווה,

אי אה אי איי או!

ובחווה הייתה פרה,

אי אה אי איי או!

עם מו מו פה

ומו מו שם.

מו מו מו מו

כל הזמן.

לדוד משה הייתה חווה,

אי אה אי איי או!

אפשר להמשיך עם כל חיה שרוצים, כמו ברווז ("גע גע"), כלב ("הב, הב"), חתול ("מיאו מיאו"), כבשה ("מה, מה") וחמור ("איאה, איאה").

שיר זה כל כך מרתק שהוא גורם לתינוק להרגיש שהוא ממש שר את המילים. כיף להשמיע את הקולות והמילים עוזרות לתינוק ללמוד את שמות החיות. שירו את השיר בדרך לגן החיות או לפינת החי, והשמיעו את הצלילים בכל פעם שאתם פוגשים בחיות. הילד שלכם יהיה מאושר לדעת שהוא מזהה הכל.

משחק 6: "המפטי דמטי"

(מסורתי)

המפטי דמטי ישב על החומה.

המפטי נפל נפילה איומה. (הטו את התינוק בקלילות)

כל חיילי המלך וכל פרשיו

ניסו להרכיב אותו שוב אך לשווא.

משחק 7: "רוץ בן סוסי"

(מסורתי)

רוץ בן סוסי, רוץ ודהר.

רוץ בבקעה, טוס בהר.

רוצה טוסה, יומם וליל

פרש אני ובן חיל! (הטו את התינוק לצד)

מה יותר טוב מהקפצה על הברכיים תוך כדי השיר? הניחו את התינוק על הברכיים עם הפנים אליכם. החזיקו אותו מתחת לזרועות, הרימו את העקבים והתחילו להקפיץ. המשחק מתאים ביותר לתינוקות גדולים יותר, ששרירי הצוואר שלהם חזקים מספיק לתמוך בראש.

למידה והתפתחות

באמצעות מוזיקה, התינוק לומד מיומנויות הבחנה שמיעתית החיוניות להתפתחות השפה ומאוחר יותר לקריאה. באמצעות שירת שירים במהלך היום אתם עוזרים לתינוק להתחיל לזהות צלילים, הטיות ודפוסי שפה ולהגיב להם. שירים גם מסייעים להתפתחות קשר רגשי וחברתי עמוק עם התינוק.

משחקי אצבעות, חריזה ושירים עם חזרות פשוטות חשובים להתפתחות השפה והזיכרון של התינוק, כשהוא שהוא לומד לצפות, לחזות ולקשר מילים ומשמעויות לפעולות.

אם הקטן או הקטנה שלכם בגיל עליה לגן ואתם רוצים לדעת איך לבחור את המקום הנכון עבורם, מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו בנושא 'איך לבחור גן ילדים' בהתאם לגיל הילד והמסגרת הרצויה.

ייתכן שיעניין אתכם לקרוא גם: