צפו בילד שלכם משחק ותוכלו לגלות כיצד הוא חושב, מה הוא לומד ואיך העולם, כולל אתם, משפיע עליו. הפתח לתובנות אלה הוא המשחק.

ניסוי תינוק איקס

בשנות ה-70, הפסיכולוגית פיליס כץ ערכה ניסוי שאנו קוראים לו כיום ניסוי תינוק איקס. היא הניחה שלושה צעצועים בחדר: כדורגל קטן, בובה נשית וצעצוע נטול מגדר. היא הלבישה תינוק בן שלושה חודשים בסרבל צהוב ללא עיטורים והביאה מגוון מבוגרים (נבדקי הניסוי) לחדר לפגוש את התינוק. לכמה מהמבוגרים נאמר שהפעוט הוא בת בשם מרי; לאחרים נאמר שהפעוט הוא בן בשם ג'וני. מרבית המבוגרים שחשבו שהתינוק הוא בת, נתנו לו לשחק עם הבובה. מרבית האנשים שהאמינו שהתינוק הוא בן, נתנו לו כדורגל.

דיון

מחקר תינוק איקס עורר דיון סוער בנוגע לסטריאוטיפים מגדריים. עם זאת, כאשר ד"ר כץ חזרה על הניסוי 10 שנים מאוחר יותר, התוצאות היו זהות. יתר על כן, למרות המאמצים הכבירים שהושקעו בקידום שוויון בין המינים בשנים האחרונות, אם אתם נכנסים לגן ילדים טיפוסי, לא יהיה קשה לנחש אילו מהילדים יברישו את שיערן של הבובות ואלו ירסקו משאיות צעצוע.

צעצועי בנים לעומת צעצועי בנות: להתגבר על סטריאוטיפים

האם עליכם לדאוג אם הילד שלכם רוצה לשחק או משחק בעיקר בצעצועים שמתאימים בדרך כלל למגדר שלו? כנראה שלא, אך כדאי לעודד את ילדכם לשחק במגוון של צעצועים, כולל אלו המיוחסים בדרך כלל למין השני. הצעצועים הם לא העניין, אלא מיומנויות היסוד באמצעותן הם מקנים לילד שליטה. המשחק הדמיוני הקשור לבובות הופך את בנות למתוחכמות יותר בשימוש במיומנויות המשמשות ביחסים בין אישיים, בעיקר טיפוח ואמפתיה, אך מיומנויות אלה מקבלות רק לעיתים רחוקות את אותה ההכרה כמו הכישורים המתמטיים והראייה המרחבית המוקנים באמצעות משחק ב"צעצועי בנים", כגון קוביות משחק ומכוניות.

דמיון מול מציאות: הטוב משני העולמות

הבחנה נוספת היא בין משחקי ילדים המבוססים על המציאות (כגון משחקי חשיבה וספורט) לאלה המבוססים על הדמיון (כגון משחק באבא ואמא או העמדת פנים שנוסעים בזמן ובמרחב). ככלל, ילדים בכורים וילדים יחידים מדמיינים יותר, כנראה משום שהם מבלים זמן רב יותר לבד. יש גם סיכוי גדול יותר שיהיו להם חברים דמיוניים.

חיי דמיון פעילים מסייעים, או לפחות משקפים, גם התפתחות של כישורים אינטלקטואליים גבוהים יותר. כשהילד שלכם מדמיין שכדור גולף הוא קמע קסום ומחליט מה לעשות בעזרתו (להציל את הנסיכה? להילחם בדרקון? ליצור גלידות טעימות?), הוא משתמש בדמיון כדי לשקול את ההשלכות של בחירת אפשרויות שונות. דמיונות הם גם דרך מצוינת עבור הילד להשלים עם דברים המאתגרים, מפחידים או מבלבלים אותו. למשל, ילד בן שלוש המתרגש מרעש של משאית גדולה שולט בפחדים שלו בכך שהוא מעמיד פנים שקוביית העץ שהוא מחזיק בידו היא משאית אפילו גדולה ומפחידה יותר.

משחק המבוסס על המציאות, לעומת זאת, יכול לעזור לילד לחדד כישורים חברתיים חשובים. משחק חשיבה עוזר לילד בגיל הגן להתאמן בהמתנה לתורו. פעילויות ספורט מוקדמות מקנות את הבסיס לעבודת צוות ואחריות משותפת.

להיות מעורבים

כיצד תוכלו לעזור לילדכם לנסות סוגי משחק חדשים? הדבר הפשוט ביותר הוא להיות מעורבים. אם תתחילו לשחק עם בית מקרטון, הבן שלכם לא יוכל לעמוד בפיתוי. ככל שתנסו להיות יותר מעורבים ותשחקו עם ילדכם, כך תבינו אותו יותר ותתחברו אליו.