אבני דרך בהתפתחות השפה אצל בני שנתיים

אבני דרך בהתפתחות השפה אצל בני שנתיים

בגיל זה, פעוטות לומדים את השפה בצעדי ענק. נכון לעכשיו, ילדכם אמור להיות מסוגל לצרף שתי מילים או יותר לביטוי או משפט. הוא עשוי להשמיט את מילות הקישור ולהתמקד בשמות העצם ובפעלים, אך אם תשלימו לו את החסר הוא יתחיל ללמוד גם את המילים הקטנות.

להלן עוד כמה מאורעות חשובים שאפשר לצפות להם בהתפתחות השפתית:

  • באיזה שם ילדכם מכנה את עצמו? הוא יעבור מלקרוא לעצמו בשמו לאמירת "אני" במהלך החודשים הקרובים. הוא אמור גם להתחיל להשתמש בשמות גוף אחרים בקרוב. אפשר לצפות לשמוע טעויות לאורך הדרך.
  • ילדכם אמור להיות מסוגל לזהות אברי גוף בסיסיים ואולי אף לקרוא להם בשמם. ראו כמה מהם הוא יכול לזהות.
  • הוא אמור להיות מסוגל להתחיל לעקוב אחר סיפורים פשוטים בספרים מאוירים. בדקו אם הוא יכול לקרוא לתמונות בשמן בכל עמוד.
  • ילדכם מתחיל להבין מילות יחס. בקשו ממנו לשחק משחק של לשים את הדובי "מתחת לכיסא", "על הכיסא" ו"ליד הכיסא". עד גיל שלוש, אפילו מחרוזת של חמש או שש מילות מיקום כאלה לא יכשילו אותו.
  • הקשיבו ל"טעויות" שלו. ילדים לומדים את השפה על ידי שימוש בחוקים שהם מסיקים בעצמם. הקווים המנחים בהם משתמש הפעוט שלכם עשויים להוביל אותו למשפטים שגויים, אך הם יאפשרו לכם להבין איך הוא לומד.

לדוגמה:

  • יש ילדים שיטו לבצע הכללות יתר: כל הכלבים הם "מוקי". כל הנשים המבוגרות הן "סבתא".
  • ויש ילדים שיהיו יותר מדי פרטניים: רק מוקי הוא "כלב"; ליצורים אחרים בעלי ארבע רגליים יש בוודאי שמות אחרים.
  • ילדים רבים הופכים את היוצא מן הכלל לכלל: "שני שולחנים"; "שתי בייצות"; "המגדל נפרק".
  • ילדים רבים גם יוצרים מילים חדשות (הידועות כ"תחדישים"): מזרקה היא "מפיל מים", "צבען" הוא מישהו שמצייר באמצעות צבעים, "קבלת שבת" הופכת ל"קלבת שבת" וטלוויזיה (מילה שקשה לבטא) מקוצרת ל"ויזיה".

אין מה לדאוג בקשר לטעויות הללו. שפתו של ילדכם תתלטש מאליה אם הוא יהיה מוקף במודלים טובים לחיקוי.

ילדכם מבין הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לבטא. בגיל הזה, הוא אמור להיות מסוגל למלא אחר הוראות בנות שני שלבים (למשל, "לך להביא את הסוודר שלך ובוא לדלת").

להרים ידיים

עשו תנועות דרמטיות כשאתם נותנים הוראות, וזה אולי יאפשר לו לבצע גם סידרה של שלושה שלבים. תנועות ורמזים ויזואליים מכל הסוגים עוזרים לילדים להרכיב את פיסות השפה. אז התחילו להזיז את העיניים ואת הידיים (ואפילו רקדו עם הרגליים) לצורך שיחה תוססת ומתמשכת עם הקטנטן שלכם.

בנוסף אולי תאהבו את: