למרות שמרבית הילדים יאמרו לכם שהם אוהבים את הרעיון של אח או אחות חדשים, רק מעטים מהם באמת רוצים לוותר על מקומם את אור הזרקורים המשפחתי ולחלוק את תשומת לבם של ההורים עם מישהו חדש וזר.

קיימות דרכים למזער את הלחץ גם מבחינתכם וגם מבחינת הילד הגדול יותר, ולתעל לפחות חלק מהלחץ לחוויה חיובית.

ההכנות לקראת הגעתו של האח

פעוטות וילדים בגיל הגן יביעו רגשות אמיתיים לגבי האח החדש בצורה ברורה באמצעות התנהגויות יותר מאשר במילים. לעתים קרובות תוכלו לעזור להם להשלים עם רגשות אלה בצורה טובה יותר באמצעות משחק במקום דיבורים.

  • עודדו את ילדכם להתאמן על טיפול בצעצוע האהוב עליו כאילו זה היה תינוק - לא משנה אם מדובר בבובה, בובת פרווה או אפילו משאית.

  • עזרו לו להבין שזמן ההאכלה הוא גם הזמן ליצירת קשר מחבר ואוהב.

  • התאמנו יחד בהחתלת הבובה.

תגובות שליליות אפשריות

  • אל תופתעו או תכעסו אם הילד שלכם יביע כעס או דחייה כלפי התינוק החדש שצפוי להגיע. ("אם הוא יבכה, פשוט נזרוק אותו החוצה!")

  • ילדכם הגדול עלול להתחיל להתנהג כמו תינוק: הוא עשוי להיות יותר תלותי או להראות רגרסיה זמנית בגמילה מחיתולים. זכרו שכאשר הוא אומר או עושה דברים כאלה, הוא בוחן אתכם ובודק אם תדחו או תינטשו אותו לטובת התינוק החדש. תנו לו הרבה חיבוקים וספרו לו כמה הוא חשוב לכם.

  • הביאו איתכם בובה או בובת פרווה שהאח הגדול יוכל לקחת איתו הביתה בזמן שאתם מביאים את התינוק החדש. זה מאפשר לאחים הגדולים להעמיד פנים שגם להם יש מישהו לטפל בו, להאכיל, לחתל, לרחוץ לנענע ולשיר לו שירים בזמן שאתם עושים את אותו הדבר עם התינוק החדש. השתמשו בצעצוע החדש הזה כדי להראות לילדכם איך מחזיקים את התינוק בצורה בטוחה, תוך כדי תמיכה בראש שלו.

האם כדאי שילדכם יהיה איתכם?

זכרו שהפחד הגדול של ילדים צעירים במהלך ההריון הוא שיינטשו אותם ויחליפו אותם בתינוק החדש.

  • הודיעו לילד מי יישאר איתו ויטפל בו בזמן שאתם בבית החולים לקראת הלידה.

  • תכננו מה לעשות יחד אחרי שתחזרו מבית החולים.

אם אתם רוצים שהילד יהיה נוכח במהלך הצירים והלידה, זכרו שזה יכול להיות מצב מפחיד ומבלבל מאוד עבורו. אין לו את הפרספקטיבה הנכונה לדעת מה מתרחש. זה גם עלול להוסיף ללחץ שבני הזוג כבר מרגישים. אם החלטתם לאפשר לילד להיות שם איתכם, ודאו שיהיה נוכח מבוגר אחראי שיוכל להקדיש לו תשומת לב מרבית, מישהו שיוכל לצאת איתו מהחדר ולעשות איתו משהו אחר אם הוא מתחיל להיות מפוחד או המום מכל המצב.

קשרי משפחה

ילדים ירגישו קנאה, ובצדק, בעקבות כל תשומת הלב המורעפת על התינוק החדש. כשמגיעים אורחים להכיר את התינוק החדש, יכול להיות נחמד אם הם יביאו מתנה מיוחדת עבור האח הגדול. זה עוזר לילד להבין שלא שכחו אותו.

זכרו שמרבית הפעוטות והילדים בגיל הגן מאוכזבים מזה שהתינוק החדש בכלל לא כייפי. במשך חודשים הם דמיינו חבר למשחקים, וייקח להם קצת זמן להסתגל מחדש למצב ולהנמיך ציפיות.

צפו ליריבות בין אחים. בטווח הרחוק, היא יכולה להפוך לתחרות בריאה. בהתחלה אתם כנראה תצטרכו לעזור לילדכם להביע את הרגשות המעורבים שלו במילים או באמצעות ציורים ולהבהיר לו באופן חד משמעי שאתם תמיד תאהבו אותו ותטפלו בו.

שמירה על קשר

באופן אידיאלי, כל אחד מההורים צריך לקבוע זמן שיוקדש אך ורק לאח הגדול, לפחות פעם או פעמיים במהלך היום. משך הזמן לא חשוב כל כך כמו תשומת הלב המלאה המוענקת לילד. פעילות זו תסייע לא רק בטיפול בפחד שיינטשו ויחליפו אותו, אלא גם תעזור לו לסבול בשקט את הרגעים האלה ביום בהם חייבים להתמקד אך ורק בתינוק החדש.

משפחה מתרחבת היא חוויה נהדרת, ולפני שתרגישו, הילדים שלכם ישחקו ויצחקו יחד. תיהנו מהתקופות המיוחדות האלה.