לך ולתינוקך יש צרכים ייחודיים, ולכן סגנון הנקה אחד לא בהכרח מתאים לשניכם. יש הרבה תנוחות הנקה, כולל הנקה בשכיבה, שיעזרו לך ללמוד איך להניק, החל מאחיזת עריסה מוצלבת ועד אחיזת צד (פוטבול). כדי לאפשר הנקה טובה, מומלץ לשנות תנוחות הנקה מדי פעם. כך תוכלי לאפשר לשדייך להתרוקן לחלוטין, ולמנוע מצבים בעיתיים כמו דלקת. קראי עוד על תנוחות הנקה נכונות, מהי הנקה טובה, וקבלי טיפים יעילים כדי לבצע הנקה טובה, גם כשאת מתמודדת עם הנקה בימים הראשונים.

תנוחת עריסה מוצלבת

משלל תנוחות הנקה, זו אחת התנוחות הטובות ביותר שיאפשרו לך הנקה טובה, במיוחד שמדובר על הנקה בימים הראשונים. מצאי כיסא נוח בעל מסעדים להנחת הידיים, ושבי עליו זקופה. הניחי את תינוקך באלכסון לאורך גופך, כשבטנו צמודה אליך. החזיקי את גופו בשקע זרועך, אל מול השד שמיועד להאכלה. השתמשי ביד הימנית לשד השמאלי וביד השמאלית לשד הימני. תמכי בראשו ביד הפנויה שלך, וביד השנייה תמכי בשד שלך מצדו התחתון, כשכף ידך יוצרת את האות U. הובילי בעדינות את פיו של התינוק לכיוון השד, מבלי להתכופף או לרכון קדימה. חבקי אותו קרוב לחזה שלך. התנוחה הזו טובה במיוחד אם לתינוק קשה לינוק, משום שהיא מקלה עליך להוביל את ראשו לתנוחה טובה יותר, על ידי אחיזת החלק האחורי של צווארו בין האצבעות והאגודל שלך.

תנוחת העריסה

תנוחה זו דומה לעריסה המוצלבת. במקרה הזה את תומכת בתינוקך בזרוע, הנמצאת בצד של השד שממנו את מניקה. עלייך לשבת זקופה בכיסא נוח בעל מסעדים להנחת הידיים, ולאחוז בתינוק בתנוחת ערסול, כשראשו מונח בנוחות בשקע המרפק שלך, ופניו פונים כלפי השד. ודאי שראשו של התינוק מקביל לשאר גופו, ולא פונה הצדה. את יכולה לשפר את הנוחות, על ידי הנחת כרית בחיקך לתמיכה נוספת.

תנוחת הפוטבול (אחיזת צד)

אם את מחלימה מניתוח קיסרי או שאת בעלת שדיים גדולים, סביר מאוד שיהיה לך נוח להניק בתנוחת הפוטבול. מכל תנוחות הנקה, במקרה הזה, משקל התינוק לא מכביד על הבטן שלך וגם קל להניק בה לאורך זמן. החזיקי את תינוקך לצדך, בגובה המותן, כשהמרפק שלך מכופף. תמכי בראש התינוק בכף ידך הפתוחה, כשראשו מופנה כלפי השד שלך. גבו ינוח על האמה שלך, כאילו את מחזיקה תיק ערב קטן או כדור פוטבול. תמכי בשד שלך בכף ידך השנייה באחיזה בצורת האות C. תנוחה זו גם מתאימה להנקת פגים.

תנוחת הנקה בשכיבה על הצד

הנקה בשכיבה - אם את רוצה להיניק אך מרגישה עייפות אחרי הלידה, את יכולה להאכיל את התינוק בשכיבה, כל עוד את דואגת להישאר ערה. שכיבה על הצד במקום בישיבה, היא אופציה טובה למי שעברה ניתוח קיסרי. שכבי על הצד והניחי את התינוק כשפניו מול השד שלך, ואת תומכת בו ביד אחת. בידך השנייה אחזי בשד שלך, ולטפי את שפתי התינוק עם הפטמה. כאשר הוא תופס אותה, את יכולה לתמוך בעצמך ביד אחת וביד השנייה לאחוז בו קרוב אליך. שימי לב, הנקה טובה בשכיבה תתאפשר רק כשאת ערנית ובמידה ולא, ודאי שיש מישהו לצדך!

תנוחה להנקת התאומים

אם יש לך תאומים ייתכן שתרצי להאכיל אותם בנפרד. במידה ותחליטי להניק אותם במקביל, תוכלי לאמץ את תנוחת הפוטבול, אלא שבמקרה זה תצטרכי להחזיק תינוק אחד בכל יד. גם במקרה של הנקת שניים, תוכלי לבחור באחת ממגוון תנוחות הנקה אפשריות, כולל הנקה בשכיבה.

תנוחות הנקה מהן יש להימנע

  • רכינה מעל התינוק

  • מצב שבו ראש התינוק וגופו פונים לכיוונים שונים

  • החזקת התינוק רחוק מדי מן השד

טיפים לכל אחת ממגוון תנוחות הנקה

לא משנה מהי התנוחה שבה תבחרי, חשוב לוודא שלך ולתינוקך יהיה הכי נוח שאפשר, כדי ששניכם תחוו תחושה של הנקה טובה. לשם כך נסי את הדברים הבאים:

  • דאגי לתמיכה טובה לגופך - בחרי בכיסא בעל מסעדים להניח עליהם את ידיך, ורפדי אותו בכריות לתמיכה בגב ובזרועות. כדאי להשתמש גם בהדום, או להיעזר בשולחן נמוך כלשהו. אם את מבצעת הנקה בשכיבה, ודאי כי המזרן נוח לך ואת לא חשה אי נוחות.

  • ספקי תמיכה לשדיים שלך - את בטח מרגישה את הכובד של השדיים, המתמלאים בחלב. תמכי בהם בעזרת ידייך בשעה שאת מניקה. הרחיקי את אצבעותייך מהפטמה ומהעטרה, כדי שהתינוק לא ימצוץ אותן בטעות. אם יש לך שדיים גדולים, את אפילו יכולה להניח מתחת מגבת מגולגלת או שמיכה, שיבטיחו שהפטמה תהיה בזווית ישרה מול פי התינוק.

  • תמכי בתינוקך - וודאי שהוא מרגיש נוח ובטוח, כדי שיוכל לינוק באופן רגוע. השתמשי בזרוע או ביד שלך כדי להחזיק אותו במקום, או הניחי שמיכה או כרית מתחת לראשו וגבו לתמיכה מרבית, כך שראשו של התינוק יהיה בגובה השד שלך. את יכולה גם להניח כרית בחיקך ועליה את התינוק, כך שלשניכם יהיה נוח יותר - מה שמומלץ במיוחד לאחר ניתוח קיסרי.

  • החליפי תנוחות הנקה מדי פעם – החלפת תנוחה יכולה למנוע כאב בפטמות, סתימת תעלות חלב, וזיהום בשד.

  • השתדלי להניק משני הצדדים - לאחר שהתינוק שלך מרוקן שד אחד, הציעי לו את השני. בפעם הבאה, התחילי להניק קודם מהשד המלא. זה יעזור להגביר את תפוקת החלב ולסייע במניעת דלקת בשד.

  • עצרי רגע... ודאי שאת רגועה לפני ההנקה ובמהלכה - זה ישפר את החוויה עבורך ועבור תינוקך. הנקה היא אפשרות נהדרת להתחבר לתינוק שלך, וברגע שהוא תופס את העניין, זו יכולה להיות חוויה מהנה גם עבורך.

חוויית הנקה הנה שונה עבור כל אישה, וזה בסדר גמור אם ההתחלה קצת אטית, במיוחד כשמדובר במצב המאתגר של הנקה בימים הראשונים. כל שתניקי יותר, תהפוך הפעולה לקלה יותר. פני לצוות הרפואי או לייעוץ אצל אנשי מקצוע, אם את מוטרדת או שיש לך שאלות.

ניסית תנוחות הנקה והצלחת להניק? כל הכבוד! גם אם לא, זכרי כי מדובר במצב מאתגר, במיוחד כשאת מתמודדת עם הנקה בימים הראשונים. רוצה לדעת איך להמשיך לתת לתינוקך בדיוק את מה שהוא צריך? קראי עוד על חלב אם ותמ"ל.