כשמגיע הרגע ללמד את התינוק הרגלי שינה טובים, הורים רבים מרגישים שהם תקועים בין הפטיש לסדן. אם לא מתאים לכם לדוגמא להניח לתינוק לבכות עד שיירדם, זה לא אומר בהכרח שאתם חייבים לחכות ליד מיטתו כל הלילה. ישנן שיטות יעילות שיעזרו לכם ללמד את התינוק להירדם לבד אך לא לבדו.

מה הגיל הנכון להתחיל ללמד את התינוק להירדם לבד?

מומלץ להתחיל ללמד את התינוק טכניקת הירדמות עצמאית החל מגיל שישה חודשים. לפני גיל חצי שנה, רוב התינוקות עוד לא הגיעו להתפתחות נוירולוגית מספיקה, כדי להרגיע את עצמם לבד, והשינה עדיין מקוטעת. כל תינוק הוא אחר, ולכן כדאי לקבל אור ירוק מרופא/ת הילדים שלכם, לפני שתפצחו באימוני שינה לתינוק שלכם.

אם אתם עדיין לא בטוחים שזה הזמן הנכון להתחיל באימוני שינה לתינוק ורק מחפשים ללמוד איך להרדים את הקטן שלכם, ריכזנו לכם רשימה של טיפים ודרכים איך להרדים תינוק בצורה טובה ונכונה עבור שניכם.

איך אכין את עצמי לקראת שלב הלמידה?

מרגע שהתינוק שלכם מוכן, חשוב לוודא שגם אתם מוכנים למה שעומד לפניכם. המצב כנראה יחמיר לפני שהוא ישתפר. תצטרכו לבדוק עם עצמכם שאתם מוכנים לגבש תכנית, ולדבוק בה. זה לא תמיד קל ללמד תינוק להירדם לבד, אבל אין סיבה שלא תצליחו. אתם אמורים לראות התקדמות בתוך כמה ימים, אך התהליך כולו עשוי לקחת שבועיים עד שלושה שבועות. דרך מצוינת לוודא שתצליחו להגיע לקו הסיום, היא להתניע את התהליך בסוף שבוע או כשיש לכם חופשה מהעבודה.

לפני שמתחילים – מה חשוב שתדעו לפני שאתם מלמדים את התינוק להירדם באופן עצמאי

  • קבלו אור ירוק מרופא/ת הילדים. יש לשלול כל בעיה רפואית העשויה לגרום לבעיות שינה, ולקבל מהצוות הרפואי אישור לתכנית גמילה מהאכלות לילה, במקרה הצורך.

  • נהלו יומן. בדקו אם יש דפוסים קבועים הקשורים לנושא שינת תינוקות של ילדכם. זה יסייע לכם להחליט בנושא טקס שינה, החל מקביעת שעה מתאימה להשכיב את התינוק בלילה, לקבוע שעות מתאימות לתנומות יום, ואת משך השינה בכל פעם.

  • הולכים לישון מוקדם. כשאתם משכיבים את התינוק לשנת הלילה, זהו הזמן הקל ביותר ללמד אותו להירדם לבד. בין אם תבחרו שיטה זו או אחרת, כדי להצליח באימון השינה הכרחי שתדעו מהם חלונות שינה ותגלו מהי שעת ההשכבה האידאלית עבור תינוקכם, כשהוא לא עייף ועצבני מדי או רדום מדי. למעשה, עבור רוב התינוקות השעה האידאלית היא בין 19:00 ל-19:30.

  • שגרת שינה מרגיעה. טקס שינה המורכב מאמבטיה, סיפור, שיר, וחיבוק – זוהי שגרת פעולות טיפוסית לפני השינה. שגרה מרגיעה ועקבית עוזרת לתינוקות להרגיש נוח.

  • סביבת השינה. וילון או צילון שמחשיכים את החדר ומכשירי רעש לבן, יוכלו לעזור לשעון הפנימי של התינוק להבין שהגיע זמנו לישון.

  • התחילו במצב של שינה מספקת. יש חשיבות רבה לתנומות יום. תינוק עייף ומתוסכל יתקשה להירגע בכוחות עצמו.

  • כולם מתואמים. שימו לב שכל מי שמטפל בילד מוכן לעניין. בן או בת הזוג שלכם, ומטפלת או שמרטפים אם יש לכם – כולם יצטרכו תדרוך על התכנית שלכם לפני שתתחילו ולהבין מה המשמעות גם של טקס שינה.

  • בחרו תאריך מתאים להתחיל. חפשו מועד מתאים ביומן שבו עומדים לרשותכם שלושה שבועות ללא הפרעות, כמו נסיעות, אורחים, או חופשות. אם התינוק חולה או שסובל מבקיעת שיניים, המתינו עד שאלה יירגעו, לפני שתנסו לשנות את טקס השינה ואת שגרת השינה שלו.

איך אבחר את השיטה בה אוכל ללמד את התינוק? כולל שיטת הרם הורד המפורסמת

בכל הקשור לנושא של שינת תינוקות, חשוב שתיקחו בחשבון את המזג של התינוק שלכם, את הערכים שלכם, ואת הגבולות שלכם. עם כמה בכי אתם מסוגלים להתמודד? אם התשובה היא "לא הרבה", אז חלק מהשיטות לא יתאימו. מקסימום, תוכלו תמיד לקבל ייעוץ שינה לתינוקות מאנשי מקצוע המתמחים בתחום.

לפניכם מגוון שיטות של אימון שינה לתינוקות:

  • לבכות עד שנרדמים. בקצה אחד של שיטת לימוד תינוק הירדמות באופן עצמאי, סוגרים את הדלת לשתיים-עשרה שעות, ולא מסתכלים לאחור. אבל יש גם את השיטה ההדרגתית, שבה חוזרים מדי כמה זמן לחדר התינוק כדי לבדוק אותו, ובכל פעם מאריכים את פרק הזמן שעובר בין הכניסות לחדר. השיטות הללו יכולות להניב תוצאות מהירות עבור משפחות מסוימות. אך בזמן שתינוק אחד ילמד להירדם בשלושה או ארבעה לילות, יהיו אחרים שימשיכו לבכות. אם זה קורה אצלכם, יהיה קשה למטפלים בתינוק לשמור על עקביות. כמו בכל שיטה, אם לא ראיתם שיפור בתוך 3-5 לילות, עצרו את התהליך ובקשו להתייעץ עם רופא/ת הילדים.

  • שיטת הרם הורד. הרעיון עליו מבוססת שיטת הרם הורד הוא: הרגעת התינוק, כדי שיוכל להירדם בכוחות עצמו. מה אומרת שיטת הרם הורד בפועל? שמרימים את התינוק, בכל פעם שהוא זקוק לכם ומורידים אותו, בכל פעם שהוא נרגע בעודו ער! איך עושים את זה? במסגרת טקס שינה, מניחים את התינוק במיטה, מספרים לו סיפור, שרים לו שיר ואומרים לו לילה טוב. במידה והוא מתחיל לבכות ללא הפסקה, הרימו אותו, חבקו אותו חזק והחזירו אותו למיטתו. המשיכו עם הפעולה שובו שוב בזמן שאתם צמודים למיטתו, וממשיכים את נוהל שינת תינוקות: אור מעומעם, דיבור רגוע וללא גירויים מיותרים. הימנעו ממצב בו התינוק נרדם עליכם. שיטת הרם הורד דורשת סבלנות ועקביות ויחד עם זאת, בסופו של דבר זה משתלם והתינוק מקבל בטחון וגם לומד על הירדמות עצמאית.

  • איך להרדים תינוק בצורה עדינה. בשיטה זו אתם מלמדים את התינוק להירדם עם העזרה שלכם. בהתחלה אתם נמצאים ליד מיטת הילד, מרגיעים אותו ונותנים לו ביטחון בצורה מילולית ופיזית, בזמן שהוא לומד להרגיע את עצמו. בהדרגה, תתרחקו מהעריסה אל דלת החדר, ואז לפרוזדור, ככל שיעברו הימים. התוצאה של השיטה העדינה היא שיש פחות בכי, אתם נשארים עם הילד כדי להציע לו ביטחון, ועם הזמן מפחיתים את השהות שלכם לידו. הורים רבים מרגישים שקל להם יותר להתמיד בגישה הזאת, בכל הקשור לנושא של שינת תינוקות.

המפתח לכל הגישות הוא להקפיד על טקס שינה וגם להשכיב את התינוק במיטתו כשהוא רגוע אך ער, כך שהוא מודע לסביבתו, ולבחור שיטה שנראה לכם כי תוכלו להתמיד בה בעקביות.

לא בטוחים באיזו שיטה לבחור כדי ללמד את תינוקכם להירדם לבד?

אם בחרתם ללמד את התינוק הירדמות עצמאית, תופתעו ממגוון השיטות והגישות הקיימות, כמו הגישה העדינה. אתם אמורים לראות שינוי כלשהו בתוך כשבוע. אם זה לא עובד, תמיד תוכלו לנסות שיטה אחרת. אם תהיו עקביים ותתמידו עד הסוף, בסופו של דבר כל המשפחה תיהנה משנת ישרים לאורך לילה שלם. במידה ואתם מרגישים שאתם זקוקים לעזרה, יועצת שינה יכולה לעזור לכם – גם בלילות.

בהצלחה ולילה טוב!

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי מרופא/ת הילדים או המשפחה שלכם. התוכן והמידע במאמר זה, מבוססים על מקורות רפואיים וממשלתיים מהארץ ומהעולם, ואינם מחליפים ייעוץ רפואי או חוות דעת מקצועית של גורם רפואי מוסמך. יש להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה לצורך אבחון וטיפול מלא.