לרוב ניתן לטפל בשיעול באמצעות טיפול ביתי, בין אם זה שיעול יבש או על שיעול עם ליחה בגרון. לעיתים יש צורך בתכשיר להקלה או תרופה נגד שיעול, ובמקרים אחרים, במיוחד אם זה שיעול ממושך או מצב של חום אצל תינוקות, יש צורך לפנות לטיפול רפואי.

איך להעביר שיעול במהירות? מה ההבדל בין שיעול יבש לבין שיעול עם ליחה? מה המשמעות של שיעול עם חום אצל תינוקות, והאם שיעול חזק אמור להטריד אותנו?

מה גורם לתופעה של שיעול אצל תינוקות, פעוטות או ילדים?

כשקצות העצבים בגרון, בקנה הנשימה או בריאות, חשים בגירוי, נוצר רפלקס שגורם לאוויר לצאת בכוח דרך המעברים.

וירוסים הם הגורמים השכיחים ביותר לשיעול אצל ילדים, החל מזיהומים ויראליים ועד ליחה רבה במהלך הצטננות. שיעול נגיפי יכול להימשך גם שלושה עד ארבעה שבועות.

ברונכיט - דלקת סמפונות, היא גורם שכיח נוסף שמחולל שיעול אצל ילדים מתחת לגיל 12. זה מתחיל עם סימפטומים של הצטננות ואחרי כמה ימים, ממשיך לנשימה כבדה ומהירה של התינוק, המלווה בצפצופים וחום.

שעלת - מחלה הנגרמת על ידי חיידק, יכולה לגרום לאנשים להשתעל בצורה כה בלתי נשלטת, עד למצב של לצליל צורם וצעקני. במקרה הזה מדובר בשיעול שעלול להימשך חודשים, ולהוביל לסיבוכים.

במקרים נדירים של שיעול אצל תינוקות, פעוטות וילדים, שיעול ממושך עלול להיות סימן למצבים חמורים יותר כגון סיסטיק פיברוזיס, מחלה גנטית פרוגרסיבית הגורמת לזיהום ריאות מתמשך. תסמינים אחרים של סיסטיק פיברוזיס עשויים לכלול שיעול מתמשך, זיהומים נשימתיים חוזרים ודלקות חוזרות ונשנות.

מה גורם לשוני בצלילי השיעולים? ומה ההבדל ביניהם?

לרוב, מיקומו של הזיהום קובע את צליל השיעול. לדוגמה, גירוי בגרון - בקנה הנשימה או בסמפונות נשמע עמוק יותר וצורם יותר מאשר גירוי בלוע. רוב ההצטננויות מלוות בתופעה של שיעול יבש או שיעול רטוב, שעשוי להימשך גם לאחר ששאר התסמינים נעלמו.

במקרה של דלקת, גירוי קבוע בגרון או בדרכי הנשימה העליונות, זהו ככל הנראה שיעול יבש. כאשר נוצרת ליחה הנלחמת בגוף הזר, מדובר בשיעול רטוב.

כמה זמן נמשך שיעול אצל תינוקות, פעוטות או ילדים?

שיעול אצל תינוקות, במיוחד שיעול אצל תינוק בן חודש במצב של תינוק מחרחר, שיעול בלילה או שיעול ממושך יכול להיות מלחיץ. אצל רוב הילדים זה יעבור תוך 48 שעות. לעיתים שיעול אצל תינוקות, פעוטות וילדים עלול להחמיר. על פי המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי NCBI, ממחקרים שנעשו בנושא עולה כי 50% מהילדים יתאוששו אחרי 10 ימים ו-10% בין הימים 17-25.

מתי יש לפנות לטיפול רפואי?

יש לפנות לרופא/ה באופן מידי במקרים הבאים:

חום אצל תינוקות

  • התינוק בן פחות משלושה חודשים משתעל, סובל מחום של 38 מעלות צלזיוס ומעלה או שהנשימה שלו לא סדירה.

  • אם לילד בן יותר משלושה חודשים, יש חום של 38 מעלות צלזיוס ומעלה שנמשך יותר מ-48 שעות.

קושי בנשימה

  • אם השיעול מקשה על ילדך לנשום

  • אם ילדך נושם במהירות של 40 עד 50 נשימות בדקה, ואם השרירים "נשאבים פנימה" בין הצלעות בכל נשימה; במידה והשיעול כואב, מתמשך ו/או מלווה בצליל שורקני

תסמינים נוספים

  • אם ילדך משתעל כל כך חזק ששפתיו מכחילות או נעשות כהות; השיעול מופיע בפתאומיות ומלווה בחום

  • אם השיעול נובע מחנק

  • במידה והילד לא עולה במשקל

  • שיעול ממושך - אם השיעול נמשך יותר משלושה שבועות או שהוא חוזר שוב ושוב

טיפול בשיעול - ואיך מאפשרים הקלה על שיעול?

ב-2008 פרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מסמך לבריאות הציבור, עם המלצה חד משמעית להימנע מלתת לתינוקות ולילדים קטנים תכשירים נגד שיעול יבש או רטוב, הנמכרים ללא מרשם. בכל מקרה, אין עדויות רבות שהתכשירים האלה, כולל סירופ נגד שיעול, יעילים בילדים, אז כדאי להימנע מהם, אלא אם יש לך המלצה מפורשת מהרופא/ה שלך.

שיעול אצל תינוקות, פעוטות או ילדים – איך אפשר לעזור?

שיעול יבש או רטוב לרוב עובר מעצמו, ועדיין אפשר לנסות ולסייע במניעת אי הנוחות:

  • יש לעודד את ילדך לשתות כמות גדולה של נוזלים, כדי לשמור על לחות בדרכי הנשימה, ולמנוע התייבשות

  • אפשר להפעיל מכשיר אדים, במיוחד אם האוויר בבית יבש מאוד

  • שבו עם ילדכם בחדר אמבטיה סגור, ופתחו את זרם המים החמים; זה יכול לעזור לשחרר ליחה ולהקל על השיעול, במיוחד לפני השינה

  • לפעמים, חשיפה קצרה אוויר בחוץ מגניב יכול להקל על השיעול, כל עוד הילד לבוש בהתאם לטמפרטורה ואתם נזהרים ממצב של חום אצל תינוקות