בכל יום אתם צופים בתינוקכם ורואים איך הוא גדל, לומד ונעשה עצמאי יותר. לכן טבעי שתרצו לדעת באיזה גיל מתחילים לזחול. מסתבר שאין גיל קבוע שבו התינוק יגיע, או ינסה להגיע לציון הדרך הזה ביכולת התנועה שלו.  יחד עם זאת, כדאי לדעת איך תוכלו לעודד את התקדמותו ולעזור לו ללמוד לזחול.

הצפייה בתינוקכם, והיכולת שלכם לעזור לו לרכוש את המיומנות החדשה, הן רק חלק מהנאות ההורות שמצפות לכם בשנה הראשונה לחייו. הרגע שבו הוא "יקלוט את העניין" יישמר בזיכרונכם עוד זמן רב.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך לגלות את הסימנים שהתינוק מתכונן לזחילה, באיזה גיל תינוקות מתחילים לזחול בדרך כלל, מהם סגנונות הזחילה השונים ומה עושים אם התינוק אינו זוחל כמצופה.

מתי מתחילים לזחול?

באיזה גיל מתחילים לזחול? ובכן, תינוקות רבים לומדים לזחול בין גיל 7 חודשים ל-10 חודשים. אך מאחר שכל תינוק הוא אדם ייחודי בפני עצמו, ייתכן שהקטנטן שלכם יתחיל לנוע מוקדם יותר או מאוחר יותר מאחרים. יש תינוקות שמדלגים על שלב הזחילה כליל.

גם אם אתם מוטרדים מהשאלה: 'מתי תינוק זוחל?' כדאי לזכור שכל תינוק גדל ומתפתח בקצב שלו. השתדלו לא להשוות את ילדכם לאחרים. אם מעניין אתכם לדעת שהתינוק במסלול הנכון וגם לקבל מענה לשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לזחול?', כדאי להתייעץ עם הרופא/ה שלכם.

באיזה גיל מתחילים לזחול? הסימנים שתינוקכם מכין את עצמו

בזמן שאתם עוסקים בשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לזחול?' ולפני שתינוקכם יוכל להתחיל לזחול, עליו לפתח שורה מורכבת של מיומנויות, שכולן יסייעו לחזק את שריריו בהכנה לזחילה.

אלה כמה מהדברים שאולי הבחנתם בהם, בזמן שהתינוק מכין את עצמו לזחילה:

  • מתנועע ללא הרף כשהוא שוכב

  • מקשית את גבו כדי להסתכל סביבו כשהוא על בטנו (כאשר משכיבים אותו על הבטן בהשגחה).

  • אוחז בכפות רגליו בזמן שכיבה על הגב

  • מסתובב או מתהפך כשהוא על גבו

  • מנענע את גופו על כפות ידיו וברכיו כשהוא עומד בעמידת 6 (מצב בו הוא נתמך על ידיו, רגליו וברכיו)

  • דוחף את עצמו לאחור במקום קדימה כשהוא על 6

  • מתחפר עם הברכיים ומזניק את עצמו קדימה כשהוא על 6

בשלב זה של התפתחות התינוק, הזחילה כנראה קרובה, אז חשוב לפקוח עליו עין. אסור להשאיר אותו ללא השגחה גם אם אתם לא בטוחים באיזה גיל מתחילים לזחול, אלא אם כן הוא נמצא במקום בטוח כמו המיטה שלו.

אם טרם עשיתם זאת, זהו זמן מצוין למגן את הבית. חשוב לוודא שפריטים מסוכנים יהיו סגורים בארון נעול, ושרהיטים שעלולים ליפול יחוזקו למקומם, כדי שהקטנטן לא יוכל להיפגע מהרגע בו יתחיל לנוע באופן עצמאי.

מה הם סגנונות הזחילה השונים?

אחרי שקיבלתם תשובה לשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לזחול?', חשוב שתכירו את סוגי הזחילה. רבים מופתעים לגלות שיש יותר מסוג אחד של זחילה. בפועל ישנם סוגים רבים! הנה כמה מסגנונות הזחילה הנפוצים שתינוקכם עשוי לאמץ לעצמו:

  • זחילה על 6. זחילה קלאסית, בה התינוק זוחל על כפות ידיו וברכיו, כשהוא מניע קדימה זרוע אחת ואת הברך הנגדית בו-זמנית.

  • זחילת דוב – זחילה על 4. התינוק הולך על כפות ידיו ורגליו, כשהטוסיק מורם כלפי מעלה. מרפקים ישרים וגם ברכיים ישרות.

  • זחילת גחון. התינוק מתקדם בגלישה על בטנו.

  • גרירת ישבן. התינוק נע קדימה על ידי שימוש בזרועותיו תוך גרירת הישבן.

  • זחילת סרטן. זחילה אחורה של התינוק או הצדה בעזרת כפות הידיים.

  • זחילת גלגול. התינוק נע על ידי גלגול גופו ממקום אחד לאחר.

התינוק עשוי להשתמש בכל אחד מסגנונות אלה או אפילו להמציא סגנון אישי משלו, אז אין מה לדאוג אם הזחילה שלו לא נראית כמו אף אחד מהסגנונות המתוארים כאן.

עידוד זחילה! איך לעודד זחילה, גם אם אתם לא בטוחים מתי תינוקות מתחילים לזחול

תינוקות להוטים לנוע ולחקור את העולם. למעשה הם מלמדים את עצמם איך להגיע אל המקום שאליו הם רוצים ללכת. להלן תרגילים לעידוד זחילה, כדי לנסות ולעודד את התינוק להתחיל לזחול:

  • מניחים את אחד החפצים או צעצועים מעודדי זחילה האהובים על התינוק לפניו, כמעט בהישג ידו, כשהוא על הרצפה, כדי לעודד אותו להתקדם אל החפץ בזחילה.

  • מכינים "מסלול מכשולים" עבורו, עם כריות, קופסאות קרטון ופריטים בטוחים אחרים, כדי לעזור לו לתרגל ולפתח את יכולותיו.

  • כדי לעודד את התינוק לזחול לכיוון אחד מהחפצים האהובים עליו, כדוגמת כדור מעודד זחילה, אפשר להראות לו שהחבאתם את החפץ מאחורי כרית, במרחק קטן מהמקום שבו הוא נמצא על הרצפה.

מטרתם של תרגילים אלה היא לעורר בתינוק התלהבות לזחילה ולהראות לו שהזחילה מזמנת לו הרפתקאות חדשות. אם אתם מרגישים שהוא מתחיל לאבד עניין או נעשה מתוסכל, זה הזמן לעצור ולעשות משהו אחר.

חשוב להשגיח תמיד על התינוק בזמן שהוא משחק על הרצפה וכשהוא שוכב על בטנו.

מה לעשות אם התינוק לא זוחל כמצופה?

בדיוק כמו כל תינוק אחר, הקטנטן שלכם מתפתח בקצב שלו ועל ציר זמן משלו. כדאי לא לחשוב במונחים של 'התינוק שלנו אמור להתחיל לזחול עכשיו', או להיכנס ללחץ בכל פעם שאתם עוסקים בשאלה: 'מתי מתחילים לזחול?'. כדאי גם לזכור, שתינוקכם לא בהכרח יזחל בדיוק באופן שאתם עשויים לצפות ממנו. במקום זה הוא עשוי להשתמש בדרך אחרת כדי להתנייד בסביבה, כמו גרירת ישבן או גלישה על הבטן. ייתכן גם שהוא ידלג על שלב הזחילה כליל.

ברוב המקרים אין סיבה לדאגה, כל עוד תינוקכם לומד לתאם את התנועה בין זרועותיו לרגליו. המטרה הסופית שלו היא ללמוד ללכת, אז מוטב לא להתמקד בצורת הזחילה בינתיים וגם מעט להרפות מעט מהשאלה: 'באיזה גיל מתחילים לזחול?'.

כמובן, אם אתם מודאגים מכך שהתנועה של תינוקכם לא טובה, אם הוא לא מסוגל לתאם בין צדי הגוף, או שאינו משתמש בשתי הזרועות או בשתי הרגליים באופן שווה – כדאי להתייעץ עם הרופא/ה שלכם בנושא זחילת תינוקות. חשוב גם לפנות לרופא/ה אם יש לכם שאלות או שמשהו מטריד אתכם לגבי התפתחות התינוק באופן כללי.

תשובות לשאלות נפוצות בקצרה

שאלה: איך אוכל לעזור לתינוק שלי לזחול?

תשובה: כפי שתואר במאמר, דרך מצוינת היא פשוט לשבת איתו על הרצפה ולהניח צעצוע שהוא אוהב כמעט בהישג ידו. נסו לא לשכוח להעריף עליו שפע מילות עידוד כשהוא ינסה להושיט את גופו קדימה ולנוע אל החפץ. חשוב מאוד להשגיח על התינוק כשהוא לומד לזחול – כל הזמן.

שאלה: מתי צריך לדאוג כשהתינוק אינו זוחל?

תשובה: אם תינוקכם זוחל בדרך שונה ממה שנחשב זחילה "רגילה", אין בכך שום בעיה, כפי שהוסבר בהרחבה. ישנן דרכים רבות לזחול. תינוקכם עשוי אף לדלג על שלב הזחילה בכלל. אך אם סוג התנועה או היעדר התנועה שלו מדאיגים אתכם, מוטב לדבר עם הרופא/ה שלכם.

שאלה: כמה זמן תינוקות זוחלים לפני שהם מתחילים ללכת?

תשובה: מרגע שהקטנטן שלכם יתחיל לזחול, זה רק עניין של זמן עד שהוא יעשה את הצעד הראשון. עם הזמן התינוק ילמד איך לבצע כפיפות ברכיים על ידי משיכת גופו לעמידה, כשהוא נשען על חפץ יציב. רוב התינוקות מתחילים ללכת בין גיל 12 ל-15 חודשים, ויחד עם זאת, כל מקרה לגופו. ההליכה יכולה להופיע גם לפני או אחרי מועד זה.

זכרו כי הזחילה מאפשרת לתינוקכם לראות ולחקור את העולם סביבו בדרך חדשה ושונה, וברוב המקרים, הוא פשוט יאהב את החופש והניידות החדשה. עם הזמן, הוא יהיה מוכן לעוד וירצה להצטרף לכל האנשים ההולכים סביבו. התקופה המיוחדת הזאת מזמנת לכם הנאות רבות! הזחילה היא הרפתקה חדשה עבור תינוקכם, ובמובן מסוים התנועה העצמאית של תינוקך היא הרפתקה חדשה גם עבורכם כהורים.

השאלות: מתי תינוקות מתחילים לזחול או באיזה גיל מתחילים לזחול? הן רק חלק מהסוגיות המטרידות הורים רבים. ישנם נושאים רבים המתייחסים להתפתחות התינוק, במיוחד בשנה הראשונה לחיי התינוק, שיכולים להטריד את מנוחתכם (תרתי משמע) כדוגמת: קפיצה גדילה, מחלות ילדות לדוגמא, אבעבועות רוח ואדמדמת. היכרות עם הנושאים המטרידים אתכם, תאפשר לכם מענה לחלק מהשאלות שמתעוררות ככל שהתינוק מתפתח וגדל. חשוב שתפנו לרופא/ה שלכם, כדי לקבל מידע נוסף ו/או בכל סוגייה בה אתם מרגישים לא בטוחים

האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי של רופא/ת המשפחה שלכם. יש לבדוק את ההמלצות והרלוונטיות שלהן לבריאות והתפתחות ילדכם.