הצטננות

הצטננות היא כנראה המחלה שילדך סובל ממנה הכי הרבה. בממוצע, ילד מתחת לגיל שבע סובל מהצטננות שבע עד עשר פעמים בשנה, כשכל אחת מהן נמשכת שבוע עד שבועיים. רוב הילדים מעל גיל חצי שנה לא צריכים ללכת לרופא/ה בגלל הצטננות אלא אם יש כאב אוזניים, כאב גרון או חום מעל 38.9 מעלות שנמשך יותר מיום-יומיים.

עובדה ידועה נוספת: אי אפשר לרפא הצטננות. מחקרים מראים שתרופות נגד גודש באף ונגד שיעול אינן מאוד יעילות בהורדת התסמינים או בקיצור משך ההצטננות. אנטיביוטיקה לא בהכרח נחוצה עבור הצטננות שלא הסתבכה והיא עלולה לגרום לילד להיות רגיש לזיהומים מחיידקים שפיתחו עמידות. הפתרון: נוזלים ומנוחה.

חום

חום עלול לעלות בהצטננות או במחלה נגיפית או חיידקית אחרת. אפשר בדרך כלל לחכות יום-יומיים כדי לראות אם מתפתחים עוד תסמינים או תלונות לפני שפונים לקבלת טיפול רפואי עבור הפעוט או הילד הקטן שסובל מחום. חום של מתחת ל-38 מעלות בדרך כלל לא דורש טיפול, אלא אם לילד יש היסטוריה של פרכוסים המלווים בחום. אם הילד אוכל וישן בצורה טובה למדי ויש לו מצב רוח לא רע, אפשר לחכות ולראות.

שלשול

שלשול אינו מפתיע בקרב ילדים קטנים ונגרם בדרך כלל על ידי נגיפים. כשהשלשול חמור ונמשך זמן רב הוא עלול לגרום להתייבשות שהינה דבר מסוכן אך ניתן למניעה. אם יש לילדך יציאה מימית פעם בשעה-שעתיים למשך יותר משמונה שעות, יש לפנות לרופא/ה. אם יש פחות משישה אירועי שלשול ביום וילדך שותה הרבה נוזלים ובמצב רוח די טוב, אפשר לחכות יום-יומיים כדי לראות אם מצבו משתפר לפני שמתקשרים. יש להמשיך להציע לו את התזונה הרגילה שלו על פי מידת הסבילות שלו, אך להימנע מלתת לו מאכלים מטוגנים או מאכלים עשירים בסיבים כמו שעועית או ברוקולי.

הגיע הזמן לפעול

אם ילדך הוא בן פחות משש ונותן שתן פחות מארבע פעמים ב-24 שעות, אם שפתיו סדוקות ויבשות, אם יש לו פחות דמעות כשהוא בוכה והוא רדום יתר על המידה, הוא מיובש. אם יש לו צואה רכה המכילה דם או מוגלה או שמלווה בחום של מעל 39 מעלות, יש ליצור קשר עם הרופא/ה.

איך לעזור לו

ילדים מעל לגיל שלוש בדרך כלל נבוכים מאוד בקשר לשלשול, במיוחד אם הם עושים במכנסיים. יש לומר לילדך שזה קורה להרבה ילדים ואף פעם לא לנזוף בו בגלל שעשה במכנסיים. אם יש לו גירוי בישבן, יש לנקות אותו היטב ולמרוח שכבה דקה של וזלין או של משחה עם תחמוצת אבץ. שתייה של נוזלים בטמפרטורת החדר בצורה איטית דרך קש יכולה למנוע התייבשות מבלי לגרום לו ללכת מהר לשירותים.

צעדי מניעה

כמה זה היה נחמד אם היינו יכולים למנוע את כל המחלות. זה אמנם בלתי אפשרי, אך אפשר להפחית את ההתרחשות של מחלות נפוצות רבות. האמצעי הכי טוב לשם כך הוא רחיצה יסודית של הידיים. כדאי להזכיר לילדך לרחוץ את ידיו לפני האוכל, אחרי ההליכה לשירותים ואחרי ניגוב האף. צעדים אחרים שניתן לנקוט כוללים ביסוס של שגרת שינה קבועה, אכילת מזונות מגוונים ובריאים והרבה פעילות גופנית.

החלק הטוב

מהבחינה החיובית, מחלות קלות בילדות עוזרות לבנות מערכת חיסונית חזקה שמשרתת את הילד היטב להמשך חייו. כמו כן, מחלות קלות נותנות לילדך הזדמנות ללמוד על גופו, על טיבם של חיידקים ועל תהליך הריפוי. יכול להיות שהוא יתעניין מאוד בסיבה בגללה יש לו נזלת וכל כך הרבה קקי. ביכולתך לעזור לילדך להבין איך גופו פועל ומחלים, איך היום טוב יותר מאתמול ואיך ילדים אחרים שחלו החלימו לחלוטין. זה ייתן לו הבנה טובה יותר של עצמו ושל העובדה שמחלה היא חלק מהחיים שניתן להתמודד איתו. העזרה הזאת לילדך הקטן עוזרת לו ללמוד ולהתפתח.

לא לשכוח לחבק!

מחלות מאפשרות לילדך להצטרף לטקסים משפחתיים מיוחדים כמו תוספת כריות, מטליות רחיצה קרות על המצח הלוהט, מרק עוף טעים ומסז'ים מיוחדים מאמא ואבא. ילדים חוזרים פעמים רבות לגיל צעיר יותר מלא בחיבוקים ובפינוקים. ההורים גם כן אוהבים את החלק הזה של להתייחס לילדם כאל תינוק. אפשר להפוך את הכרבולים לזמן איכות וליהנות מההזדמנות. הכל יחזור לקדמותו בקרוב!