רוב ההורים זוכרים בבירור את ניסיונותיהם ללמוד לרכוב על אופניים כשהם מחליטים ללמד זאת את ילדיהם. יש אמנם כמה נפילות ושפשופים בברכיים, אך החוויה הזאת מובילה לשנים רבות של הנאה אישית ומשפחתית. כשילדכם יתחיל לדווש, — בין אם על אופניים עם גלגלי עזר או ללא, — יש לתת לו עידוד רב. ויש לזכור, רכיבה על אופניים היא מיומנות מורכבת שנדרש זמן לרכשה.

יוצאים לרכיבה עם מושבים, חישורים וקסדות

לפני שילדכם יהיה מוכן לרכוב לבד, כדאי להרכיב אותו כנוסע על האופניים שלכם. רק יש לחכות עד שיהיה בן שנה לפחות. בגיל זה הוא יוכל לשבת ללא תמיכה, והצוואר שלו יהיה חזק מספיק כדי לתמוך בקסדה קלתמשקל. יש לזכור שאפילו עם האופניים החסינות ביותר והקסדה המתאימה ביותר, הילד נתון בסיכון לפגיעה אם מאבדים שליטה על האופניים או שפוגע בכם רכב אחר.

כדי שהסיור יעבור בשלום, כדאי להקפיד על הדברים הבאים

1. להשתמש במושב לתינוק המורכב מאחור

ומחובר היטב מעל הגלגל האחורי. יש להרכיב מגני חישורים (שפיצים) או רצועות כדי למנוע מהידיים והרגליים הקטנות להיתפס בגלגל. על המושב להיות בעל גב גבוה ורתמת כתף חזקה שיכולה לתמוך במשקל של ילדכם אפילו אם הוא נרדם. יש הורים שבוחרים להסיע את ילדיהם הקטנים בנגרר מכוסה בקנבס או בפלסטיק עמיד. הנגרר עשוי ממתכת ומתחבר לסבל על הגלגל האחורי של אופני המבוגר, והוא יציב וחזק. יש רווח גדול בין גלגלי הנגרר כך שלא סביר שייפול הצידה. הילד גם חגור במושב. החיסרון היחידי הוא המחיר היקר של כ1,200 שקלים ומעלה.

2. יש להשתמש בקסדה קלתמשקל לתינוק או לפעוט

אותה הנוסע הקטן צריך לחבוש, כדי למנוע פגיעה בראש או לצמצם אותה במקרה של תאונה. בחנויות אופניים יש מבחר גדול יותר של קסדות מתאימות מאשר בחנויות צעצועים, אז כדאי לבקר בהן ראשית. צוות חנות האופניים יוכל לייעץ לכם על ההתאמה הנכונה, אז כדאי לבקש את עזרתם. קסדות שבטיחותן נבדקה ואושרה מסומנות במילים "קסדה לרוכבי אופניים" בעברית ובמספר תו התקן EN1078 (תקן אירופאי) או CPSC 16 CFR Part 1203 (תקן אמריקאי).

3. יש לחגור את ילדכם במושב האופניים

ולוודא שכל האבזמים נעולים בכל פעם שאתם רוכבים יחדיו.

מוכן לרכוב

כשילדכם כבר רץ, מטפס, קופץ ובועט בכדור, הוא מוכן לתלתאופן. זאת מכיוון שהוא יהיה מסוגל לפדל. עבור רוב הילדים, המוכנות לכך מגיעה בין גילאי שנתיים ל4. כשהם מגיעים לגיל זה, הילדים נעים במהירות, מה שמעלה את הסיכון לנפילות. יש להקפיד שילדכם יחבוש קסדה מאושרת שמתאימה לראשו היטב ונוחה לו.

חוכמה על שלושה גלגלים יש לקנות תלתאופן בעל גלגלים גדולים ושגובהו מהרצפה לא רב. ייתכן שתראו ילדים אחרים בגילו של ילדכם רוכבים על אופניים קטנים עם גלגלי עזר. אבל עדיף לדבוק בתלתאופן הוא יציב יותר ובעל סבירות נמוכה יותר לנפילה הצידה.

היכן לרכוב

הרשו לילדכם לרכוב רק במקומות בטוחים, כמו מדרכה לא עמוסה מדי בשכונה. יש להקפיד להישאר תמיד קרובים אליו כדי להשגיח.

לא כדאי לתת לפעוט לרכוב על תלתאופן בכביש. אפילו תחת השגחה, זה רעיון גרוע הוא יחשוב שזה בטיחותי בגלל נוכחותכם שם.

ייתכן שזה ברור מאליו, אבל שווה לציין זאת רכיבה על אופניים ליד בריכת שחייה או ליד מכוניות אינה בטיחותית. ילד שיושב על תלתאופן יושב קרוב לקרקע ונהג באוטו שיוצא ברוורס מהחניה, למשל, עלול לא להבחין בו.

יש להתעקש שהילד יחבוש את הקסדה בכל פעם שהוא יוצא לרכוב, אפילו אם זה רק בשביל בחצר.

אופניים של ילדים גדולים

רוב הילדים יכולים להתחיל לרכוב בבטחה על אופניים עם גלגלי עזר כשהם בני 5 עד 6. באופן כללי, לילדים חסרים שיווי המשקל ותיאום השרירים הדרושים לרכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר עד שהם בני 6 או 7, ואף מבוגרים יותר.

כך אפשר לדעת אם האופניים הם בגודל המתאים לילדכם בקשו ממנו לשבת על המושב כשידיו על הכידון. כריות כפות רגליו צריכות להיות על הקרקע.

כדאי להוות דוגמה טובה לילדכם, בכך שתיישמו את הוראותיכם בעצמכם חבשו קסדה בכל פעם שאתם יוצאים לסיבוב, בין אם לבד או בחברה.

ייתכן שיעניין אתכם לקרוא גם: